Kesäheila on nyt hankittu. Tosin ihmisen iässä hyvin arveluttavaa meininkiä minulta, koskapa heila on vielä 17-vuotias. Vaan jos suhteutamme syntymävuoden 2005 autojen maailmaan, niin kaippa kyseessä on sitten Wanha Rouva. Ja kun polttoaineiden hinnat vaan laskevat, eikä tämä sitä niin kovin paljoa kuluta, niin...
Perässä on tuollainen merkki,
konepellin alla tämän valmistajan ihka ensimmäinen yritelmä tämän käyttövoiman koneesta. Commonrail, ei dpf:ää eikä varsinkaan ureaa. Egr näistä tukkeutuu jos on tukkeutuakseen, tässä moinen härveli on huoltokirjan mukaan purettu ja putsattu 170 tkm kohdilla.
Vuodet ovat jättäneet jälkensä sinne sun tänne, mutta paikoitellen hän on selvinnyt taipaleesta suorastaan hämmästyttävän hyvin. Normaalit sanomisen paikat ovat hyvässä kunnossa ja pysäytettävissä, sisusta on ehjä, kaikki sähkövempeleet toimivat kuten pitää, eikä ajossakaan ollut valittamista. Isoja remppoja on jo tehty, omalla listalla on koeajon, tämän päivän ajojen ja muun tutustumisen jälkeen ilmastoinnin täyttöhuolto, sekä kenties pyöränkulmien tarkastus/säätö, koska ratti on hieman kenossa oikealle taannoisen alatukivarren ja alapallonivelen vaihdon jäljiltä katsastuksen jälkitarkastukseen, taisi olla ex-omistajalla vaihto niin vahvasti mielessä, että on säädön verran säästänyt loppusuoralla.
Ehdin hieman töiden jälkeen siistiä autoa, pesu, kuivaus, sisätilojen pölyt, etumatot, konehuone, toisen takakulman skraidujen paikkamaalausta ja kokeeksi pinnoite konepeltiin ja etulokareihin.
Luvassa on normihommaa, alkavien ruosteiden poisto ja lopuksi ruostesuojaus alustaan, oviin ja takalokareihin, ynnä muuta hipsuttelua. Auto on huollettu viime kuussa ja katsastus on tuore, tuulilasi ehjä, renkaat kelvolliset jne., joten tekniseen puoleen ei ole tarvis puuttua, ellei jotain ilmene, lukuunottamatta mainittuja ilmastointia ja pyörien suuntausta. Äkkiseltään tässä saattaisi tulla tarjolle jollekin pätevä työmatkakulkine pikkurahalla lähitulevaisuudessa. Toisaalta, jos sattuisi jäämään pihaan, niin eipä haittaa, tämmöistähän tässä on vähän haettu. Olkoonkin, että on diesel ja tadaa, manuaali
On muuten vähän pirun hyväkuntoinen ratti tässä, kun vertaa vaikkapa Harmaaseen. Jaa, tämäkin on. Hmmm.
No, eihän tätä pre-faceliftiä saanutkaan automaattina. Tähän on tehty täydellinen kytkinremppa mukaanlukien kaksoismassavauhtipyörä n. 25 tkm sitten ja kytkin tuntuu kuin uudelta. Samaten toinen tyyppivika, eli halkeava pakosarja on uusittu valettuun malliin, joten sekin on hoidossa. Ensimmäinen Accordimme joka hankittiin vuonna 2009, oli myös vuosimallia 2005, sen jälkeen onkin ollut pelkästään faceliftejä. Tässähän vähän ympyrä sulkeutuu. Luovuimme kyseisestä yksilöstä vuonna 2012, sillä oli silloin ajettu 254 tkm, tällä on nyt ajettu kymppitonni vähemmän, joten kevyellä käytöllä on ollut. Aika tasaiseen semmoiset n. 13 tkm tällä on ajettu per vuosi. Tällä hetkellä myynnissä olevista vastaavista lähin verrokki on 50 tkm enemmän ajettu ja kovin ruosteinen.
Sisustus on oma suosikkini Accordeista, eli alcantara/nahka, joka on älyttömän kulutuskestävä ja säilyy ryhdissään kovia kilometrejä. Siinä on vajaan neljännesmiljoonan istuttu penkki, vähän tuo ulkoreuna rypyttyy, mutta eipä juuri muuta. Tämä penkki kestää puoli miljoonaa kilometriä rikkoutumatta.
Ovien ja takalokarien erittäin hyvää kuntoa saattaa selittää se, että tämä on tuotu Suomeen tuontiautona Luxemburgista vasta v.2013, jolloin mittarissa on ollut 130 tkm. Siihen asti on säästynyt loskapaskalta, sen jälkeen ollut kaksi omistajaa Suomessa, joiden jäljiltä tarkka huoltokirja ja muut merkinnät, sekä kaikki kuitit omassa kansiossaan, joka nippelin osto on dokumentoitu ja säilytetty. Arvostan ja samaistun, niin minäkin teen.
Tuontiauton varma merkki on jälkiasennetut istuinlämppärien kytkimet tuossa vaihdekepin molemmin puolin. Lohkolämmitin ja sisäpistoke löytyy Calixin versiona.
Katsotaan, mitä tämä järjestää, että tuleeko tarjolle pienellä laitolla Suomen vähiten ajettuna tämmöisenä, vai jääkö kenties pidemmäksi aikaa tai jopa autokseni jälkeen i20:n. Aika näyttää mitä tuleman pitää. Tässä vaiheessa olen sitä mieltä, että muutamalla tonnilla saa Suomestakin ihan asiallisia autoja ja paljon vastinetta rahalle, kun vaan jaksaa etsiä ja nähdä vähän vaivaa. Eipä muuten tarvitse etu-umpioitakaan kiillotella !
Ai niin, tässä on sähköinen takaluukku, avautuu ja sulkeutuu kaukosäätimestä painamalla ja sulkeutuu myös takaluukussa olevasta napista. Toimii ! Muutenkin tosiaan kaikki sähkövempeleet toimivat, joka ovi menee lukkoon kaukkarista ja aukeaa, kaikki ikkunat avautuvat/sulkeutuvat joka napista, kaikista kaiuttimista kuuluu jytää jne., asioita, jotka tämän ikäisissä Accordeissa eivät välttämättä toimi 100%. Toiseen kaukkariin sain pariston vaihdettua, mutta toiseen en, koska ruuvi oli kulunut pyöreäksi, toimii kyllä sekin.
Parkkitutkat löytyvät takaa, toimivat. Takalasipyyhintä ei ole poistettu, se toimii, eikä roiku. Takaovien ja takatilan ikkunoissa on tehtaan tummennukset. Kesävanteina jo ekasta Accordistamme tutut 16-tuumaiset viisipuolaiset, oikein hyvässä kunnossa. Talvivanteina samat RC:t kuin pojan Harmaassa, renkainakin saman paistovuoden -19 Michelinin X-Ice North Neloset, hyvässä kunnossa. Kesärenkaina Goodyearit vuodelta -17, jotka ovat jo parhaat päivänsä nähneet, mutta menevät vielä tämän kesän.
Laitoin tankin täyteen dieseliä, sillä pitäisi toista tuhatta kilometriä matkailla helposti, Hyundai joutuu nyt kakkoslähtöön. Tosin sillä ajetaan luultavasti ensi kuussa parissa päivässä yli 1200 km rengasmatka, eli yhden kuukauden annos tulee kerralla. Varaa on, mittarissa tänään tasan 750 km ja ensimmäinen kk tulee justiinsa täyteen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634