99 2.0L -75 kunnostus
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Ensimmäinen helmapelti alkaa olla hiontahommia vailla. Hiukan sovittelua, miettimistä ja turaamista tuo vaati, mutta noin vain se paikalleen tuli turattua.
Hitsauskoneen ja Saabin takanurkan ollessa varattuna, aloin tutkiskelemaan legendaarisen "vatoakselin tunnelin" kuntoa. No hiukan synkkää sieltäkin löytyi, mutta näihin on onneksi melkein sopivat korjauspalat. Vähän vain sovittelee ja korjaa rakenteet kotelon sisältä. Eihän se ole kun parin päivän työ.
Täytyy kyllä todeta (taas ja varmaan vielä monta kertaa tämän projektin aikana), että on Saabilla ainakin osattu keksiä koko lailla monimutkainen rakenne.
Janne
Hitsauskoneen ja Saabin takanurkan ollessa varattuna, aloin tutkiskelemaan legendaarisen "vatoakselin tunnelin" kuntoa. No hiukan synkkää sieltäkin löytyi, mutta näihin on onneksi melkein sopivat korjauspalat. Vähän vain sovittelee ja korjaa rakenteet kotelon sisältä. Eihän se ole kun parin päivän työ.
Täytyy kyllä todeta (taas ja varmaan vielä monta kertaa tämän projektin aikana), että on Saabilla ainakin osattu keksiä koko lailla monimutkainen rakenne.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Olihan tuossa apukuskin etu-alanurkassa pieni askartelu. Ilmeisesti on päässyt akku joskus kiehumaan tai halkeamaan. Muuten en ymmärrä miksi olisi noin pahasti hapantunut.
Tässä puskurin palkki on jo korjailtu. Varmuuden välttämiseksi laitoin väliaikaisen tukitangon palkkia leikellessä, ettei pääse nitkahtamaan kun roikkuu puskurinkiinnikkeistä koripukissa.
Sitten erinäinen määrä sovittelua, mittaamista ja pellinsuikaleita. Joku pieni pala vielä uupuu, mutta vetarin tunneli alkaa olla jo ehjää peltiä ja alatukivarsikin sopii vielä paikalleen
Nuo Klokkerholmin korjauspalat eivät muuten sovi mitenkään päin paikalleen ilman miehekästä muokkaamista.
Janne
Tässä puskurin palkki on jo korjailtu. Varmuuden välttämiseksi laitoin väliaikaisen tukitangon palkkia leikellessä, ettei pääse nitkahtamaan kun roikkuu puskurinkiinnikkeistä koripukissa.
Sitten erinäinen määrä sovittelua, mittaamista ja pellinsuikaleita. Joku pieni pala vielä uupuu, mutta vetarin tunneli alkaa olla jo ehjää peltiä ja alatukivarsikin sopii vielä paikalleen
Nuo Klokkerholmin korjauspalat eivät muuten sovi mitenkään päin paikalleen ilman miehekästä muokkaamista.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
niin siksi niitä ei paljoa viitsinyt käyttääkkään
eräs tuttu peltimies teki aina ovenpohjat yms muut bellid sit niitä leivottiin englanninpyorällä ja muilla vermeillä
eräs tuttu peltimies teki aina ovenpohjat yms muut bellid sit niitä leivottiin englanninpyorällä ja muilla vermeillä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kiva seurata kun korjaukset tehdään kunnolla.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Ihan jokaiseen Saabin raatoon en motivaatiota jaksaisi pitää yhtä vahvasti yllä, mutta tämä on ihan "mielekäs" projekti. Kyseessä on kuitenkin yhden omistajan (tai ehken äidiltä pojalle) "matching numbers" auto, jolla on myös tunnearvoa omistajalleen. Enkä toisaalta samaa autoa haluaisi monasti hitsailla (minullehan se, tehtaan myöntämää pisempi, puhkiruostumattomuustakuun korjausvelvoitoe kuitenkin lankeaa). Eli pitää edes yrittää kelpoa.
Janne
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Taas pientä etenemistä projektin kanssa.
Apukuskin vetoakselin tunneli alkaa pikkuhiljaa näyttää välttävältä.
No ei hätää. Kuskin puolelta löytyy myös hiukan rapsuteltavaa vetoakselintunnelista.
Koska kukaan ei jaksa montaa päivää viettää pyöränkotelossa, niin on mukava väiilllä kurkistaa helmapellin kuntoa myös kuskin puolella.
Vähän sovittelemalla se alkoi pelti taipua kuskin helmaankin.
Onhan tuossa vielä(kin) vähän puhdetta, mutta pala kerrallaan kohti valmista ja uusia löytöjä.
Janne
Apukuskin vetoakselin tunneli alkaa pikkuhiljaa näyttää välttävältä.
No ei hätää. Kuskin puolelta löytyy myös hiukan rapsuteltavaa vetoakselintunnelista.
Koska kukaan ei jaksa montaa päivää viettää pyöränkotelossa, niin on mukava väiilllä kurkistaa helmapellin kuntoa myös kuskin puolella.
Vähän sovittelemalla se alkoi pelti taipua kuskin helmaankin.
Onhan tuossa vielä(kin) vähän puhdetta, mutta pala kerrallaan kohti valmista ja uusia löytöjä.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
näin se vain menee ja kun on sata tuntia merkitty kalenteriin arpeettia huomataan että ollaan vielä aika kaukana valmiista autosta mutta pikkuhiljaa se vaan valmistuu. viikonlopussa ei ehdi kuin jonkun 30 tuntia migittämään projektia kun on taas maanantai ja aamuvuoroa pukkaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Jos vaan kaikki projektit edistyisi näin hyvin.. Peukku tekemisen meiningistä ja myöhemmin mukava alkaa niputtaa peltivalmista ia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
hienosti kyllä menee.
kyllä ne rojektit edistyy jos tarvittavat elementit ovat työkaupakissa eli
a)into
b/ kunto
mikäli jommassa kummassa havaitaan poikkeamia jo projektin hommaamis vaiheessa
sietäs,sietäs harkita läpiviennin mahdollisuuksia teoreettisessa mielessä
taikka jos teoreettinen osuus on liian mahtipontista mallintamalla jollakin pienemmällä osaprojektilla
mikäli sekin siirtyy pikkuhiljaa tallin oven edestä sinne nurkkaan muiden rojujen päälle ja
huomataan hetken päästä että projektin käytännön mahdollisuudet onnistua ovat
pienentyneet teoriasta käytännön tasolle radikaalisti ja siihen ei ole kuin yksi lääke:
ryhtiliike
eli paidan ylänappi kiinni, kurlataan räkää nokkaan ja aletaan painaa ns nuoruuden innolla tai sillä mitä siitä on jäljellä
mikäli heti kalkkiviivoilla raappahousut putoaa jalasta on syytä tehdä saabistin avunhuuto ja päräyttää säkistä sahdit
ja pitää talkoita niin kauan kuin sahtia on eli seuraavat 3-4 vklp on aktiivista talkooaikaa kun on porukkaakin.
innokkaimmat sahdiin ystävät toki ovat vielä senkin jälkeen potkimassa hiivasta pytyn jämää tallissa.
kyllä ne rojektit edistyy jos tarvittavat elementit ovat työkaupakissa eli
a)into
b/ kunto
mikäli jommassa kummassa havaitaan poikkeamia jo projektin hommaamis vaiheessa
sietäs,sietäs harkita läpiviennin mahdollisuuksia teoreettisessa mielessä
taikka jos teoreettinen osuus on liian mahtipontista mallintamalla jollakin pienemmällä osaprojektilla
mikäli sekin siirtyy pikkuhiljaa tallin oven edestä sinne nurkkaan muiden rojujen päälle ja
huomataan hetken päästä että projektin käytännön mahdollisuudet onnistua ovat
pienentyneet teoriasta käytännön tasolle radikaalisti ja siihen ei ole kuin yksi lääke:
ryhtiliike
eli paidan ylänappi kiinni, kurlataan räkää nokkaan ja aletaan painaa ns nuoruuden innolla tai sillä mitä siitä on jäljellä
mikäli heti kalkkiviivoilla raappahousut putoaa jalasta on syytä tehdä saabistin avunhuuto ja päräyttää säkistä sahdit
ja pitää talkoita niin kauan kuin sahtia on eli seuraavat 3-4 vklp on aktiivista talkooaikaa kun on porukkaakin.
innokkaimmat sahdiin ystävät toki ovat vielä senkin jälkeen potkimassa hiivasta pytyn jämää tallissa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
No joo. Tämä projekti taitaa edetä enempi viidenkympin villityksen kuin nuoruuden innon voimin. Se tuskin kuitenkaan haittaa kun vanhemmiten malttaa paremmin olla hosumati. Vastikään, takapyöräkoteloa turatessa, tuli vastaan tilanne joka vaatii parin päivän happokäsittelyn ennen jatkamista. No onneksi Saabista löytyy kuitenkin kohteita korvaavalle toiminnalle.
Vähän oli päässyt "rotta jyrsimään" oviaukon ylänurkkaa. Mitä lie tapahtunut, mutta ulkoa päin oli lähtenyt syöpymään.
Eihän siinä auttanut kun sovitella korvaavaa kappaletta paikoilleen,
leikata pila pala pelistä pois ja hipaista vähän sinkkiä päällekkäisiin peltien lirpakkeisiin.
Sitten vähän sähköliimaa ja hiontaa päälle.
Janne
Vähän oli päässyt "rotta jyrsimään" oviaukon ylänurkkaa. Mitä lie tapahtunut, mutta ulkoa päin oli lähtenyt syöpymään.
Eihän siinä auttanut kun sovitella korvaavaa kappaletta paikoilleen,
leikata pila pala pelistä pois ja hipaista vähän sinkkiä päällekkäisiin peltien lirpakkeisiin.
Sitten vähän sähköliimaa ja hiontaa päälle.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Pävitellänpäs tätä sen verran, että projekti ei ole unohtunut, hautautunut pölyyn tai muutoinkaan kokenut taantumaa.
Pala kerrassaan perus puurtamista.
Ehkä heti alkuvuodesta päästään mielenkiintoisen äärelle.
Janne
Pala kerrassaan perus puurtamista.
Ehkä heti alkuvuodesta päästään mielenkiintoisen äärelle.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Taasen on tapahtunut pientä edistystä, vaikka vähän pakkastaukoa pitikin pitää.
Hytin lattia alkaa olla siinä kuosissa, että jalat pysyvät sisäpuolella. Kuskin jalkatilaan pitää toki vielä leipoa pohjamaalinpoistoreiät. Jos joku on kehittänyt hyvän patentin niiden muotoiluun niin vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Suraavaksi vuorossa olikin peräluukun pohjan korjaaminen.
Koska alkuperäinen on kokolailla hankalassa kunnossa, eikä uusia peltejä ollut saatavilla, päädyimme käyttämään kolariautosta leikattua korjauspalaa. No eihän sekään hiekkapuhalluksen jälkeen ihan täydelliseksi osoittautunut, mutta "pienellä" korjaamisella tuon sai käyttökelpoiseksi. Käytännössä pohjapellin ja perälaudan päällekkäissauma piti uusia koko matkaltaan, mutta onneksi perälaudan puoli oli pelastettavissa.
Hieman piti pohtia ja suunnitella mistä kohtaa kontin pohja pitää vaihtaa, että pääsee hitsaamaan kaikki saumat kiinni. Sitten vähän mittailua ja leikkelyä.
Siihenhän se taas sopi kuin sialle luistimet.
Jos joku kokee tarvetta tämänkaltaiselle operaatiolle, niin ainakaan nämä kaksi autoa eivät olleet ihan millilleen samanmuotoisia. Tosin hyvin lähelle ja sopivat pienellä sovittamisella hyvin yhteen.
Kohta pääseekin sovittelemaan jo pyöränkaaria, etulokasuojia ja takaposkien alareunoja. Siinä syntyykin sitten valmiin näköistä nopeasti, mikä on mukavaa vaihtelua tuolle "näkymättömän" tekemiselle.
Janne
Hytin lattia alkaa olla siinä kuosissa, että jalat pysyvät sisäpuolella. Kuskin jalkatilaan pitää toki vielä leipoa pohjamaalinpoistoreiät. Jos joku on kehittänyt hyvän patentin niiden muotoiluun niin vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Suraavaksi vuorossa olikin peräluukun pohjan korjaaminen.
Koska alkuperäinen on kokolailla hankalassa kunnossa, eikä uusia peltejä ollut saatavilla, päädyimme käyttämään kolariautosta leikattua korjauspalaa. No eihän sekään hiekkapuhalluksen jälkeen ihan täydelliseksi osoittautunut, mutta "pienellä" korjaamisella tuon sai käyttökelpoiseksi. Käytännössä pohjapellin ja perälaudan päällekkäissauma piti uusia koko matkaltaan, mutta onneksi perälaudan puoli oli pelastettavissa.
Hieman piti pohtia ja suunnitella mistä kohtaa kontin pohja pitää vaihtaa, että pääsee hitsaamaan kaikki saumat kiinni. Sitten vähän mittailua ja leikkelyä.
Siihenhän se taas sopi kuin sialle luistimet.
Jos joku kokee tarvetta tämänkaltaiselle operaatiolle, niin ainakaan nämä kaksi autoa eivät olleet ihan millilleen samanmuotoisia. Tosin hyvin lähelle ja sopivat pienellä sovittamisella hyvin yhteen.
Kohta pääseekin sovittelemaan jo pyöränkaaria, etulokasuojia ja takaposkien alareunoja. Siinä syntyykin sitten valmiin näköistä nopeasti, mikä on mukavaa vaihtelua tuolle "näkymättömän" tekemiselle.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Komiaste etenee
Oliko tää tarkoitus museoida? Lähinnä kun mietit niitä veden/maalinpoistoaukkojen tekoa..
Oliko tää tarkoitus museoida? Lähinnä kun mietit niitä veden/maalinpoistoaukkojen tekoa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Joo.
Tarkoitus on kunnostaa Saabi alkuperäiseen asuunsa ja tarjota museoajoneuvotarkastajalle arvioitavaksi. Museoon tai halliin tämän ei kuitenkaan ole tarkoitus jäädä seisomaan, joten sen olisi myös kestettävä aikaa "sunnuntaiajelussa".
Janne
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kateus iskee tuon korigrillin kohdalla, kun samoja paikkoja korjailee omasta satkusta tallin lattialla ryömien milloin missäkin asennossa naamaan ropisevia ruosteita suusta sylkien Mahtavaa ja inspiroivaa työtä!