M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 00:02
Helsinki-vantaalla latauspaikkoja on ihan piruste et siellä voi roikottaa reissun ajan autoa piuhan päässä.

Taitais pohjosen hotelleissa olla enempi käytännölline ku ruuhkasesonki on lyhyempi et kannattaisi asentaa hirmuista määrää latauspaikkoja ja hotelli vois tuolla palvelulla moninkertaistaa käytössä olevien asemien määrän.

On kyllä mukavia lataustehoja, stellantiksella ei kauheesti viitti talvella reissata :facepalm_man:

Ja mikäli oon oikein tavannu niin meitsin vm.23 sähkiksessä on vain 2ja3G :roll:
Mä en taas viitsi lainkaan viedä autoa lentokentälle, kun asutaan stadin puolella 9 km:n päässä siitä :mrgreen:
Viime viikonloppunakin mentiin kätevästi julkisilla, kun ei oikein voi enää takseihinkaan luottaa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5170
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Risto »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:19
Viime viikonloppunakin mentiin kätevästi julkisilla, kun ei oikein voi enää takseihinkaan luottaa :roll:
Tuttu taksimies kertoi, että pitää tilata ruotsia osaava kuljettaja, niin saa perinteistä palvelua.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Risto kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:50
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:19
Viime viikonloppunakin mentiin kätevästi julkisilla, kun ei oikein voi enää takseihinkaan luottaa :roll:
Tuttu taksimies kertoi, että pitää tilata ruotsia osaava kuljettaja, niin saa perinteistä palvelua.
Kyllä. Joku heitti saman vinkin Hesarin sivuillakin.

Perinteinen palvelu = osataan ajaa osoitteen kertoessaan pisteestä A pisteeseen B ilman, että tarvitsee itse syöttää osoite kuljettajan navigaattoriin :wink: :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 08, 2023 18:49
...Vaikka ei mulla hyvin satunnaisesti lataavana ole niin väliä maksanko Rechargella tuplahintaa vaujja koohon tai aabeseehen nähden, kun puhutaan yksittäisistä euroista. Katsoin että Mussen omistusajan eli 9 kk ja reilu 11 tkm aikana kaupallisille latureille on tullut maksettua 39,99 euroa sähköstä. Muut on ladattu omista töpseleistä tai sähkö saatu ilmaiseksi.

...
Tuosta hotellin pihaan parkkeeraamisesta maksoin muuten 15 euroa, kadulla olis ollut ilmainen paikka johon jättää, mutta ilman sitä töpseliä. Eli 15 euroa voi lisätä käytännössä kaupallisiin latauksiin käytettyyn rahasummaan, jolloin oikea summa on 64,99 euroa. Vähän siis silti.
Melko autuas tilanne lataamisen osalta, kun kotona pääsee sitä tekemään. Mulla on kaupallisiin latauksiin mennyt reilun puolen vuoden aikana noin 40-50 euroa kuussa. Tietty taannoisiin kuukausittaisiin 200-300 euron bensakuluihin verrattuna vähäisempää.

Ylipäätään aika hyvin, että mistään suuremmasta kaupungista löytyy vaivattomasti maksuton pysäköinti. Viimeksi Tampereella sinänsä ihan siisti Hämpin halli kustansi noin 17 euroa ja Turussa useamman kerran vieraillussa Marina Palacessa muistaakseni pitkälti kolmatta kymppiä. Kallein pysäköinti ikinä oli toissakesänä Kööpenhaminassa. Alkuillasta puoleenpäivään maksoi 52 euroa.
aero kirjoitti:
Pe Joulu 08, 2023 19:51

Parkkipalvelu olisi hotellilla tuossa kova sana.
...
Mitä mietitte, olisiko latausparkkipalvelulla vetoa hotellielämässä?
Tuossa nimenomaisessa sovelluksessa olisi varmaan mainittuja käytännön haasteita toteutuksessa. Mutta ylipäätään kaikki maksaa "nykyään" niin paljon, että olen monissa asioissa alkanut olemaan sillä kannalla, että jos kyse olisi maltillisesta lisäkustannuksesta, sen voisi mukavuuden ja ajansäästön takia maksaakin. Tämä vaan edellyttäisi sitä, että jonkin selkeästi luvatun lopputuloksen saavuttaisi kohtuullisella varmuudella ilman suuria mahdollisuuksia omille tappioille.
tetammi kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 00:02

Ja mikäli oon oikein tavannu niin meitsin vm.23 sähkiksessä on vain 2ja3G :roll:
Mitä tuolla tarkoitat?
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:19
Mä en taas viitsi lainkaan viedä autoa lentokentälle, kun asutaan stadin puolella 9 km:n päässä siitä :mrgreen:
Viime viikonloppunakin mentiin kätevästi julkisilla, kun ei oikein voi enää takseihinkaan luottaa :roll:
Tähänastiset matkat asemalle ovat omalla kohdalla taittuneet 600-bussilla tai veljen kyydillä.
Autoilu lentokentän alueella on itselle vastenmielistä ja toisaalta parkkimaksujen minimointi tarkoituksellista. Viimeksi kävin hakemassa vanhempia kentältä muutama viikko sitten. Ensin noin puoli tuntia odottelua Parkkitien ( :D ) varressa ja viestin tullessa matkalaisilta nopea koukkaus pikaparkkiin. 10 minuuttia on maksuton aika ja yhdeksässä selvittiin.
Risto kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:50
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 11:19
Viime viikonloppunakin mentiin kätevästi julkisilla, kun ei oikein voi enää takseihinkaan luottaa :roll:
Tuttu taksimies kertoi, että pitää tilata ruotsia osaava kuljettaja, niin saa perinteistä palvelua.
Mä oon viimeksi käyttänyt taksia 31.8.2018. Tuolloin oli aikainen lähtö junalle edellistä edeltävää autoa Jyväskylästä noutamaan.
Tuota ennen aiemmassa duunissa tuli jonkin verran kaupungin sisäisiä matkoja taksilla tehtyä, mutta viime vuosina ei tosiaan enää ollenkaan.

Maksetusta tilauskyydistä tuli mieleen, että "Risto":n taannoin vinkkaama Inter-hinauspalvelu oli muutama viikko sitten taas käytössä, kun harraste piti jarruongelman takia viedä pajalle. Edullista ja oikein hyvin toimivaa palvelua sai.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Su Joulu 10, 2023 11:52
tetammi kirjoitti:
La Joulu 09, 2023 00:02

Ja mikäli oon oikein tavannu niin meitsin vm.23 sähkiksessä on vain 2ja3G :roll:
Mitä tuolla tarkoitat?
Tuossa aiemminkin kun oli juttuu 3G:n alasajosta niin meikäläisen sähköcorsassa on ohjekirjan mukaan vain 2G ja 3G et saa nähdä miten aavistuksen rauhallisen sovelluksen kanssa onnistuu jatkossa etäkäskyt :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Ohoh. Oli se sitten, mihin aavistus viittasi.
En vain olisi uskonut, että noin tuoreisiin on korkeimmillaan 3G:tä laitettu.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ke Joulu 06, 2023 14:05
Pitää vielä kohta laskeskella auton kulutusta tällä reissulla :idea:
Mökkimatkat Päijät-Hämeeseen. Lähtö ja paluu Helsingin itäinen kantakaupunki. E75:sta tielle 410 asti, josta paikallisteitä perille.

Kuva
Menomatka. Pakkasta noin 10-17 astetta. Tarkoituksella himmailin, kun varmistelin akun riittävyyttä. Keskinopeus motarilla noin 90km/h.

Kuva
Ensimmäisen kylälläkäynnin menomatka. Esilämmitys päällä noin 10-15 minuuttia. Pakkasta noin 10 astetta.

Kuva
Ensimmäisen kylälläkäynnin meno- ja paluumatka. Ei esilämmitystä, pysähdys noin 30 minuuttia.

Kuva
Toisen kylälläkäynnin menomatka. Esilämmitys päällä noin 10-15 minuuttia. Pakkasta noin 10 astetta.

Kuva
Toisen kylälläkäynnin meno- ja paluumatka. Ei esilämmitystä, pysähdys noin tunti.

Kuva
Paluumatka. Pakkasta noin 5 astetta. Nyt oli motarilla reilumpi vauhti, joka nosti myös keskinopeutta. Tästä huolimatta kulutus pienempi kuin menomatkalla. Ulkolämpötilan vaikutus edelliseen lienee suuri.

Aika looginen tuo kulutuskäyttäytyminen näyttää olevan. Ulkolämpötilalla on suuri merkitys, kuten tiedossa onkin.

Noihin kulutuslukemiin lasketaan kaikki sähkönkäyttö, myös esilämmitys. Matkustamon lämpötilasäädöt 19/20 ja tuntuman mukaan se myös oli.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tällä palstalla Excel-nikkarit toistuvasti kaipaavat parempia datankeruumahiksia :D

Latasin just androidille Tronityn, onko kokemuksia?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Eipä taida maksaa vaivaa.

Asennuksen jälkeen huomasin, että Mersuissa kertoo vain latauksen tiedot. Toki, kyllähän niilläkin jotain tekee. Käyttönäkymä sovelluksessa on siisti ja selkeä.

Asennus oli 17.12., eikä auton latauksia tullut muutamaan päivään. Sitten sovellus herjasi, että kirjaudu uudelleen. Yritin, asensin uudestaan jne. Ei enää onnistu. Tulee vain ilmoitus, ota yhteyttä tukeen. Kertaakaan siis sovellus ei vielä ainakaan käyttäjälle näkyvin osin ole tehnyt mitään hyödyllistä.

Otin yhteyttä tukeen ja ensimmäinen kysymys oli että, että koska et päässyt kirjautumaan. Vastasin että en nyt vain pääse ja kehotettiin olemaan yhteydessä teihin. Viimeisin vastaus oli, että he tutkivat logeja.

Taitaa olla varsin saksalainen koodaamisen tyylinäyte. Onneksi en maksanut mitään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitä kaikkea Tronityllä pitäisi saada logitettua? Ja mitä ominaisuuksia siltä kaipaisit?

Itse olen tutkaillut lataustietoja Synergillä. Muuta dataa siitä ei irti saakaan, koska Synergin idea ei ole logittaa auton dataa vaan ohjata latausta fiksusti eli halvoille tunneille. Siinä sivussa saa sitten myös dataa latauksista. En itse asiassa ole kokeillut tuota latauksen ohjausta kotona olevasta pörssisähkösopimuksesta huolimatta, toistaiseksi olen siis ihan itse ajastanut lataukset käsin.

Synergin näyttämä kWh-määrä kyllä poikkeaa latausaseman ja myös Ford Passin näyttämästä kWh-määrästä. Vaikuttaa siltä että Synergin näyttämä data on näistä epäluotettavinta. Autohan sen datan Synergille toimittaa, eli turha siitä kai on Synergiä syyttää, mutta itse en tiedä miksi se data niin paljon poikkeaa muista tiedonlähteistä.

Lisäksi Synergi ei taida logittaa laisinkaan DC-latauksia, joita ymmärtääkseni Mersun latauksista on suurin osa. Saattaa siis olla täysin hyödytön palvelu sulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hyvä kysymys. Ehkä se ylipäätään on kiinnostus kaikenlaiseen nippelitietoon. Kiitos myös vinkistä.

Ihan ensimmäinen ajatus tähän liittyen oli, että muutkin kuin Mersusopimuksen kautta tulevat (ja mainitun sopimuksen sisältämät) lataukset saisi siististi yhteen paikkaan ylös.

Ja ennen tietoa, että kerää vain lataustietoja, tämän https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mar ... havainnon/ jutun pohjalta saattoi ymmärtää, että Tronity kertoisi ajamista koskevissa raporttitiedoissa esimerkiksi vallinneen ulkolämpötilan. Tämä rakenteellisesti kerättynä tietona toisi hyvän ulottuvuuden tarkasteluihin.

Tosiaan omista latauksista ylivoimaisesti suurin osa on DC-latauksia, mutta niistäkin ilman omaa jalostusta kertyvä tilastotieto on aika ohutta. Oikeastaan kuvan kanssa samat tiedot kuukausitasolla sisältävän koontilaskun lisäksi Mersun äpissä on seuraavat tiedot:

Kuva

Eli tarvetta holistisemmalle ja tarkemmallekin pitkälti automatisoidulle seurantatyökalulle olisi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Siellä se Tronityn "Sebastian" on reilun viikon sormet puuduksissa selannut lokeja. Tokko enää heistä kuuluu :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kuukauden keskilämpötila Helsingin Kaisaniemessä 2023:
Kesäkuu 17
Heinäkuu 16,9
Elokuu 17,8
Syyskuu 15,8
Lokakuu 5,6
Marraskuu 0,8

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kuukausitilastot

EQE:n itse laskettu kulutus:
Kesäkuu 17
Heinäkuu 18,1
Elokuu 17,5
Syyskuu 16,5
Lokakuu 30,9
Marraskuu 29,9

Autolla on toki ajettu muuallakin kuin Kaisaniemessä, mutta kyllä tuosta jonkinlaista korrelaatiota löytää.
Yleisesti melko paljon pätkäajoa ja pidemmillä reissuilla enimmäkseen motaria. Pääasiassa auto on esilämmitetty/-jäähdytetty ja aina akusta, joten on mukana kulutuksessa.

https://evkx.net/models/mercedes/eqe/eq ... fications/

Auto on melko varusteltu, joten mennee lähemmäs "top trim"-kulutusta 16,5kWh/100km. Omissa luvuissa on pyritty laskemaan lataushäviöt pois.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:
Su Tammi 07, 2024 13:27
https://vm.tiktok.com/ZGej1Qgnp/
Re: Sähköautoista yleensä
Lukematon viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Su Tammi 07, 2024 13:27
Tuon katsottuna tuli mieleen eilinen lähtö, onneksi ei videon kertomissa merkeissä.

Auto oli seissyt neljä päivää noin parinkymmenen asteen pakkasessa hallissa. Akun varaustila tiistaina oli 33%, joka oli myös sama kuin eilen esilämmityksen alkaessa. Noin 20 minuuttia kestäneen esilämmityksen päättyessä varaustila näytti 29%.

Ajatus oli pikaladata lenkin päätteeksi, joten navigaattorista kohteeksi pikalatausasema, jotta akun lämmityksen sai päälle.
Ensimmäinen noin 20 minuutin pysähdys Kannelmäessä, kohteena LUX. Toinen noin samanmoinen pysähdys Malmilla, kohteena LUX (jota ei löytynyt, tai sitten oli talon sisällä).

Akun esilämmitys oli laturille päästyä ollut käytössä reilu 50 minuuttia ja laturilla Kivikossa varaustila oli 17%. Lataus 65%:iin eli noin 43kWh kesti 24 minuuttia eli latausteho oli vajaa 110kW.

Kotona kulutus näytti 48,2kWh/100km 42,3km:n matkan päätteeksi.

Mitään ongelmia ei ollut, toisaalta eipä reilu puoli vuotta vanhassa autossa pitäisikään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Täällä oli jokin tovi sitten pyörittelyä 3G-verkon sulkemisen aiheuttamista vaikutuksista. Alla on muutama kaappaus parista viestistä FB:n ryhmästä.
Eli 2g:lle tippuminen tarkoittaa joidenkin toimintojen/palveluiden osalta totaalista päättymistä, koska "laatutaso".

Ylipäätään on kovin alkeellista, että muutaman vuoden ikäinen "premium"-auto voi olla tässä jamassa. Ja Suomessa palvellaan tämmöisessä asiassa merkkiliikkeen toimesta näköjään englanniksi :!:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin