Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tässä(kin) ketjussa tuodaan ansiokkaasti esille erinäisiä sähköautoiluun ja -autoihin liittyviä murheita.

Eivätpä ne kaikki käytännön tasolla itsellenikään vieraita ole, mutta kuten toisaalla kirjoitin, tähän mennessä mikään ei itselle ole tullut yllätyksenä. Kesään verrattuna -50% range kyllä on epämieluisaa, mutta faktojen perusteella etukäteen tiedossa.

Ryhdyttyäni tähän uskoon ( :D ), ovat jotkut läheiset ottaneet suorastaan tavaksi linkata mulle tiuhaan milloin mitäkin sähköautomurhetta koskevia "uutisia". Milloin on Volkkarissa hidas lataus, millon Teslan apurungot halki. Minusta se on huvittavaa. Olen sitten välillä vastannut videolla AMG:n pörinästä.

Mutta huvituksen seassa mielessä käy, miksi murehtia jonkun toisen puolesta asiota, jotka eivät viimekätisen haitan tasolla välttämättä edes koske tätä toista :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ke Tammi 24, 2024 21:22
Kesään verrattuna -50% range kyllä on epämieluisaa, mutta faktojen perusteella etukäteen tiedossa.
Hauskaa siinä on se, että tuo rangepudotus talvella on oikeasti hyvä asia. Ei tehdä turhaan lämpöä harakoille kesällä, vaan vain tarvitessa talvella.

Ei sähkölämpönen talokaan mee samalla sähkölaskulla talvella kuin kesällä. Jos talon käyttösähkö tehtäsiin bensalla, niin bensankulutuksen ero kesä- ja tammikuulla olisi paljon pienempi kuin ostosähkön kulutusero.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nopea matikka kertoo, että rangen puolittuminen ei johdu yksistään lämmityslaitteesta. Esim. meidän Zoessa on osapuilleen 3kW PTC - vastus, joka käytännössä yksinään huolehtii lämmityksestä - 18c kylmemmässä. Näin ollen kulutuksen pitäisi nousta 3kW/h. Tuo rangen karkea puolittuminen kuitenkin on kulutuksen nousuna noin 15kWh/100km.

Muita häviöitä siellä siis on nyt mukana. Esim. akun sisäinen resistanssi jne. Harakoille siis menee energiaa, mutta siltikin ajaminen on ollut halvempaa, kuin vanhalla Saabilla. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, hukkuu sitä muuhunkin ja ilmeisesti esmes akun esilämmitys voi olla melko energiasyöppö.

Mutta jos range olisi samat kesät-talvet, niin se kertoisi suoraan että kesällä sitä energiaa hukataan kun talvella sitä enempi tarvitaan. Tai vaihtoehtoisesti kesällä rajoitettaisiin rangea keinotekoisesti ja ajeltaisiin johonkin puoleen akkuun asti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mertmi kirjoitti:
Ke Tammi 24, 2024 23:05
Nopea matikka kertoo, että rangen puolittuminen ei johdu yksistään lämmityslaitteesta. Esim. meidän Zoessa on osapuilleen 3kW PTC - vastus, joka käytännössä yksinään huolehtii lämmityksestä - 18c kylmemmässä. Näin ollen kulutuksen pitäisi nousta 3kW/h. Tuo rangen karkea puolittuminen kuitenkin on kulutuksen nousuna noin 15kWh/100km.

Muita häviöitä siellä siis on nyt mukana. Esim. akun sisäinen resistanssi jne. Harakoille siis menee energiaa, mutta siltikin ajaminen on ollut halvempaa, kuin vanhalla Saabilla. :lol:
Huom yksiköt kuitenkin. 3 kW vastus vie 30 km/h keskinopeudella kaupungissa suristellessa 10 kWh/100 km, eli jos kylmässä kulutus nousee 15 kWh/100 km, niin suurin osa noususta selittyy sillä lämmitysvastuksella. Sitten on muita talvioolosuhdetekijöitä, joista osa ei ole polttomoottoriautollakaan vieraita, eli esim lumiset ja jäiset tiet aiheuttaa enemmän ajovastuksia, kylmä ilma on tiheämpää mikä lisää hieman ilmanvastusta, sähkönkulutuksen lisäykseen pitää laskea mukaan mahdolliset penkin-, ratin- ja lasien lämmittimet, mahdollinen valojen käytön lisätarve ym. pieniä osasia sieltä ja täältä.

Tässäkin asiassa ei oikein pysty antamaan selvää peukalosääntöä että paljonko range putoaa missäkin lämpötiloissa, kun asiassa on niin monta muuttujaa. Sellaisessa tyypillisessä arkiajelussa jossa ajellaan joidenkin kilsojen tai kymmenien kilsojen pätkiä ja päivän aikana auto lämmitetään jääkylmästä käyttölämpötilaan 2-3 kertaa, niin sen lämmityksen kulutuslisä per 100 km on ihan eri luokkaa kuin ajaessa putkeen 300 km sen jälkeen kun auto on lähdössä lämmitetty kertaalleen. Ja tässä korostuu sitten se jos se lähtö tapahtuukin lämpimästä tallista, eli ohjaamon lämpötilannostoa ei tarvitse tehdä ja akkukin on lähdössä lämmin. Tai jos auto ja akku on lähdössä huolellisesti esilämmitetty auton omilla järjestelmillä latauspiuhasta tulevalla sähköllä. Ja sitten tietenkin se paljonko lämpötilaa ohjaamoon halutaan, ja lisäksi lämmityslaitteissa on automallien välillä isoja eroja, eli on lämpöpumppua ja vastusta ja erilaisia tapoja käyttää sisäilmankiertoa lämpöhukan minimoimiseksi.

Esim mun arkiajossa, ajopätkät sellasia 5-15 km suuntaansa ja niitä pätkiä tulee päivän aikana 2-5 kpl ja päiväkilsat sellasta 20-50 km, niin vale-Mussen range tosiaan puolittuu pikkupakkaskeleissäkin verrattuna kesäaikaan. Sitten taas kun ajeltiin pidempi maantiepätkä vajaan 10 asteen pakkasessa mutta auto esivalmisteltuna ennen lähtöä tallissa (valeponin esivalmistelu = sisätilojen lisäksi akku lämmitetään jos latausjohto on kiinni), niin kesään verrattuna maantierangesta putosi noin neljännes.

Sitten vaikuttaa sekin että ainakin valeponissa kuskille näytettävä akun prosenttimäärä on eri kuin auton järjestelmän tietämä prosenttimäärä, ja näyttäisi siltä että jääkylmällä akulla ladatessa prosentit nousee sataan paljon aikaisemmin (=pienemmällä akun varauksella) kuin lämpimällä, ja putoaa nollaan samoin paljon aikaisemmin (=isommalla akun varauksella) kuin lämpimällä akulla. Eli ainakin prosenttinäytön mukaan kylmällä akulla käytetään akun todellisesta kapasiteetista kapeampaa aluetta, eli akkua ei ladata niin täyteen eikä päästetä niin tyhjäksi kuin lämpimällä. Eli osa rangepudotuksesta ei tule kulutuslisästä, vaan auton softan määrittämästä, oletettavasti akun suojelemiseksi tehtävästä, käyttöauleen rajaamisesta.

Ja vielä sellainen tekijä tuohon akun lämpötilan vaikutukseen, että ainakin tekomustangissa pikalatauksessa akkua lämmitetään, AC-latauksessa lähtökohtaisesti ei, eli tuon akun käyttöalueen kannalta silläkin on vaikutusta minkälaisen letkun päähän sen auton saa lataukseen talvikeleissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Juurikin näin

Plus että tuo esilämmitys. Sehän vie myös sen 3kW vaikka ajettu matka on 0km -> kulutus on ääretön tältä ajalta, jos lasketaan kWh/100km.
Tästä johtuen ajoprofiilin vaikutus korostuu talvella. Esimerkiksi meillä tyypillinen ajomatka on emännän työmatka. 15min esilämmitystä ja 18km/25min ajoa. Elikäs lämmitys on päällä 40min, vaikka ajetaan vain 18km/25min. Puhumattakaan siihen päälle vielä muutaman kilometrin kauppareissut
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaihteeksi vähän myönteisempi juttu patteriautoista:
”Sähköautot ovat parempia kylmässä” – Norjan tiepalvelu huomasi selvän eron polttomoottoriautoihin
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... 6c60904166
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^pakkaset jatkuneet jo niin pitkään että sähkösuristimet on kaikki jo pajalla, jolloin tiepalvelulle jää vain polttomoottoriautoja pelastettavaksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Eski kirjoitti:
Pe Tammi 26, 2024 18:07
Vaihteeksi vähän myönteisempi juttu patteriautoista:
”Sähköautot ovat parempia kylmässä” – Norjan tiepalvelu huomasi selvän eron polttomoottoriautoihin
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... 6c60904166
Suomen tilastot näyttää vähän erilaisilta. :lol:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... cc9e43bb4a
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Teslan möhkäle oli aiheuttanut taas pettymyksen:
Kaverukset lähtivät 1 000 kilometrin reissuun Teslan uutuusautolla – tämä aiheutti pettymyksen jo ensimmäisellä pysähdyksellä
https://www.is.fi/autot/art-2000010147088.html
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, mie ainakin pystyn hyväksymään lyhyemmän rangen pakkasella. Lämmityslaite ottaa mitä ottaa. Pihi autoilija voisi laittaa lämmön pois päältä ja säästää syntyy. Auton esilämmitys latausjohto kytkettynä kotona avittaa ensimmäistä etappia ja töissä on lupa laittaa auto piuhaan pariksi tunniksi. Se käytännössä - 34pakkasella riitti akun lämmittämiseen, mutta ei akku käytännössä latautunut. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ke Tammi 24, 2024 21:22

Mutta huvituksen seassa mielessä käy, miksi murehtia jonkun toisen puolesta asiota, jotka eivät viimekätisen haitan tasolla välttämättä edes koske tätä toista :idea:
Miekin saan kuulla vaikka minkä sähkövatkaimen ongelmista esim. töissä. Voi vaan todeta että voi sentään. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mertmi kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 16:00
Auton esilämmitys latausjohto kytkettynä kotona avittaa ensimmäistä etappia ja töissä on lupa laittaa auto piuhaan pariksi tunniksi. Se käytännössä - 34pakkasella riitti akun lämmittämiseen, mutta ei akku käytännössä latautunut. 8O
Meillä töissä ei saa laittaa sähköautoa tolppaan. Ei edes vaikka on se 2 tunnin ajastin. Perustelu on se, että sen kahden tunnin sähkölatauksen edestä muille pitäsi työnantajan antaa polttoainetta. Autoa saa siis lämmittää työantajan sähköllä, mutta ei "liikuttaa" sitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Käytät mertmin perusteluu et tollane vaan lämmittää eikä lataa akkuu :wink:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 21:45
Käytät mertmin perusteluu et tollane vaan lämmittää eikä lataa akkuu :wink:
:lol: :lol: No, mutta miten se nyt on, kun minulla juuri lataa akkua :o
Nimittäin, asensin autoon kiinteän Defan 10A laturin ja laitan piuhan tolppaan. Voin nyt käyttää Webastoa surutta ilman pelkoa akun tyhjentymisestä :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin