Henkka #2283 kirjoitti: ↑Su Kesä 09, 2024 06:32
Mukavaa, kun tänne on ilmestynyt juttua toisestakin EQE:stä

Onnittelut kohtuullisen hyvästä valinnasta.
Pidemmät kommentit jää myöhempään, nyt näin kännykän äärestä Tokiosta.
Tietoviihteestä joskus kirjoitinkin. On johdannainen -98 tjsp periytyvästä NTG-systeemistä, siihen nähden toimii jopa yllättäen hyvin

MB.OS on vissiin paraikaa teossa ja ilmeisesti (toimiessaan) muuttaisi asiaa. Toki vasta tulevaisuuden malleihin.
Sekoiluista, onkohan pikkuakun mahdollista häröilyä poissuljettu?
Latauksissa ei itse ole tarvinnut huomioida käytettävää tehoa. Tavoitetta olen säätänyt autosta tai kännykästä.
Onko muuten millä äänentoistolla, kuulemukset?
Kiitoksia
Burmesterit on, mutta en ole kauhea kultakorva, oikein hyvältä nämä kuulostaa, mutta niin on tainnut kuulostaa omaan korvaan siedettävän hyvältä kaikki paitsi NG9-3 perusaudio joskus 20v takaa. Sen kohdalla jo huomasi, että nyt ei ole kovin kummoinen esitys

mutta hyvin poppi soi siis ja bassot tuntuu lattian tärinänä pienelläkin äänenvoimakkuudella.
Mökille ajaessa range riitti hyvin, Espoosta Sulkavalle (n 360km muistaakseni) saavuttiin 41% latauksella, mutta välissä kävin Mikkelissä nostamassa latinkia 41->61% eli n. 20% olisi jäänyt mökille saapuessa. Nopeudessa ei säästelty ja oli kovaa sadettakin motarilla, eli oikein hyvä suoritus.
Onneksi laitoin laturiin kauppareissun ajaksi, nimittäin latausvirtaongelmat puolestaan jatkuu, mökille otin mukaan kolmivaihevirtalaturin Teslasta, no mutta eihän sillä mitään tehnyt, kun mökin sulakkeet on 3x16A, eli pamauttaa varmaan sulakkeet suht nopeasti jos Mersun iskee kiinni. Enpä tällaistakaan muistanut, kun Teslan kanssa menty vuosia ongelmitta.
Ihan uskomatonta miten tuota latausvirtaa ei saa säädettyä yhtään pienemmäksi, no eipä se auttanut kuin vetää 8A sukorasiasta virtaa, ja eipä se sillä kauheasti ennätä latautua yön yli. Ja lähin julkinen lataus on Savonlinnassa, jossa voi käydä lataamassa täyteen, mutta tämä tietää jatkossakin sitä, että paluumatkalla on taas käytävä letkun päässä jos ei halua tinkiä nopeudesta.
Ja sitten jos joku väittää, että Tesla tekee haamujarruja, niin Mersu tässä vasta kunnostautuukin. Mielenkiinnosta käytin vakkaria Kehä III:lla, mutta siinä auto jostain syystä jatkuvasti vatkaa 50 ja 80 rajoitusten välillä ja juuri kun on tottunut, että mennään 80kmh, niin jostain syystä Mersu päättääkin kesken kaiken, että nyt on 50 ja alkaa jarruttaa voimakkaasti. Kolme neljä kertaa jaksoin ja sitten totesin, että antaapa olla.
No matkalla sitten laitoin taas vakkarin päälle motarilla, muuten meni hyvin, mutta ohituksessa joku Bemari painoi persiissä kiinni, ja itsellä nopeutta vakkarissa 130kmh. Mersu päätti napata kiinni bussin 100kmh lätkästä ja alkoi tiputtaa nopeutta. Bemari takana suorastaan pillastui tästä touhusta.
Täytyy sanoa, että Teslan autopilot kaikkine puutteineen tuntuu olevan kyllä valovuoden edellä tätä systeemiä, kun tähän lisää vielä Bodomin ympäriajon, jossa Mersu ei pysty ajamaan yhtään mutkaa itsenäisesti.
Mutta Teslankin kanssa näitä käyttänyt lähinnä kokeilun halusta jokusen kerran, ja nyt on tämä Mersun systeemi on kokeiltu ja tuskin tulen enää käyttämään uudestaan montaa kertaa, kun tykkään mieluummin ajella itse.
Ja sitten toi reititys myös tökki pahasti idässä. Jostain syystä auto yritti ajattaa lähes tunnin pidempää reittiä jotain pientä hiekkatietä pitkin, kun tuonne ei suostunut kääntymään, niin sitten navi vaan päivitti reitin ja tiputti matka-aikaa 45min. Seuraavaksi sitten yritti ajattaa Juvalta lähes Puumalan kautta Sulkavalle, ja siinäkään reitissä ei mitään järkeä. Kun Puumalan käännöksen ohitti, niin sitten löysi taas reitille ja tiputti puoli tuntia pois..
Joku päivä tässä tuli karttadatan päivitys, ja nyt tämän kokemuksen jälkeen tuntuu, että siellä on kyllä todella pahasti bitit poikittain karttadatan osilta, en nimittäin aiemmin huomannut, että olisi tuolla tavalla vatkannut rajoituksia ja reitityksen mökille on osannut jokainen navi varmaan viimeiset 20 vuotta täysin ongelmitta.
Tässä nyt näitä huonoja ärsyttäviä puolia mainittu ehkä vähän liikaakin, mutta kylläpä pienet jutut osaa ärsyttää, varsinkin toi latausvirta

no ei sentään ole enää vaihdellut arabiaksi
Ajamisessa on myös yksi ihmeellinen saksalainen erikoisuus, joka koskettaa myös ainakin Bemaria. Kaistaa vaihtaessa uraisella tiellä perä tuntuu "elastiselta" ja muljahtaa omaan takapuolituntumaan ikävästi, myös MB e300de, BMW 530e ja 330i tekivät tätä samaa, joten tuskin vika on kyseessä. Esim Audilla en taas moista elastisuutta ole havainnut. Mistä lie johtuu.
Muutoin auto on edelleen mainio ajaa ja istuin omalle peffalle oikein mukava, range mainio, popit soi ja hyvällä asfaltilla on myös hiljainen.
Edelleen vahvasti se fiilis, että kyllä Mersu auton osaa tehdä, mutta sähköauton osalta harjoitus tehnee mestarin seuraavan sukupolveen.
Haluiskohan joku softaguru selventää miksi se softan tekeminen on niin pirun vaikeaa sähköautoon, kun tavan dinoja on tehty vuosikymmeniä ja ei niissä kai vastaavia ongelmia ole ollut.