Siitä on aika kauan, kun olen täällä projektisivuillani jotain kirjoitellut?
Tällä viikolla sain ryhdistäydyttyä ja innostuin LAPPILAISEN katon verhoilusta! Tuo 35 vuotta vanha 900:sen katto on jo hetken aikaa oireillut ja ruvennut roikkumaan useammasta kohdasta. Eilen sitten otin katon alas ja ulos takakontin kautta. Samantien puhdistin vanhan verhoilun pois. Katon rungossa oli muutamissa kohdissa hieman murtumia. Korjasin ne kosteutta kestävällä Eri-keeperillä ja vanhan lakanan palat pääsivät korjauskohtien tukikankaaksi. Hyvin toimi ja sitten tänä aamuna liimaukset olivat kuivuneet.
Pääsin aloittamaan katon verhoilun tänään aamulla siinä klo 9 aikoihin. Olin jo aikaisin keväällä tilannut kattoverhoilukankaan muovikum.fi kaupasta Raisiosta. Liimana käytin tietysti hyvin kuumuutta kestävää 3M 08080 spray-liimaa. Sitä menee kaksi tölkkiä (a500g) katon laittoon.
Sitten vaan toimeen ja homma alkaa. Vaikka yksin tätä hommaa puuhailinkin, niin täytyy todeta, että kyllä tuo vanhalta vaarilta vielä onnistui!
Liimatessahan täytyy tietysti muistaa, että noudattaa hyvää käsisiisteyttä, ettei likaa uutta kangasta! Sekä tietysti se, ettei liimatessa kangas joudu missään kohtaa ”vedätykseen”!!! Tämä on siksi niin tärkeä, ettei sitten käytössä erilaisissa lämpötiloissa kangas ala elämään ”omia vedätyksiä”?
Kankaan levityksen jälkeen on sitten reunojen kääntöpuolella viimeistelyssä hyvä käyttää 6-8mm niittejä taitoksen varmistukseen. Itse käytän kompressori nitojaa ja ammuin reunat vinosti 8mm niiteillä ja se onnistui hienosti.
Verhoilun jälkeen sitten vaan korjattu katto-elementti takakontin kautta sisään. Täytyy sanoa, että homma on kyllä yksin aika haasteellinen??? No, itse tuohon uskaltauduin, kun olin näitä kattoja laittanut aiemminkin. Suosittelen kyllä apurin käyttöä, silloin muutama kirosana jää väliin!!!
Katon paikalleen laittamisessa kannattaa kattorungon tuuulilasin puoli ensin nostaa ylös paikoilleen ja sen jälkeen nostaa verhoilu C-pilarin verhoilun päälle ja nostaa takalasin tiiviste uuden verhoilun takareunan päälle. Sitten pääseekin takaovien yläpuoliseen tukikahvojen kiinnittämisellä tukemaa verhoilun paikoilleen. Tämän jälkeen homma helpponee todella paljon. Nyt voikin helposti laitella verhoilun päälle tulevat tuet, peili, aurinkosuojat ja B-tolpan suojaverhoilun ja turvavyöt laittaa paikalleen!
Tämän päivän yksin askarteluun sain tuhrittua 7,5 tuntia aikaa. Aika rattoisasti tuo onnistui! Saas nähdä innostuskoisihan jotain muutakin harrastamaan! No ainakin Lapin poikien tapahtumaan meinasin osallistua!