Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Superb ei ollut vaihteeksi kadonnut pihasta kun pääsin aamiaiselle, joten kurkkasin vähästä aikaa konepellin alle. Edellisen kerran lisäsin öljyä huhtikuun alussa n. 7000 km sitten ja laitoin nyt karvan yli 123000 km lukemalla pari desiä lisää. Öljynvaihdosta on 13 tkm ja puoli litraa lisätty, pinta lähellä ylämerkkiä. Ei muutosta siis tällä rintamalla, samaa tahtia menee kuin aina ennenkin.
Täytyy käydä hakemassa litran puteli öljyä joku päivä, kun jäi enää desi pohjalle. Enempää ei viitsi ottaa kerrallaan, kun sitä ei voi käyttää pihan romutarhaan, ne eivät ymmärrä vihreähkön ompelukoneöljyn päälle.
Uusia Superbeja on saatavilla runsaasti, autoa on kehuttu vuolaasti testeissä. Halvimmillaan pyynnit on 42 tonnin korvilla, siihen toiset renkaat ja toimituskulut, niin ollaan 45 tonnissa. Esittelyautot kaksin renkain ovat järjestään 47 tonnia. Kyseessä siis tuolla samalla 1.5 ACT-koneella varustetut mallit, joissa tähän vanhaan verrattuna kevythybridi höysteenä.
Aika kallista, välirahaa pitäisi maksaa minimissään 23 tonnia.
Matka jatkuu siis vanhalla, voisin arvata siihen saakka, kun auto alkaa järjestää ylimääräisiä korjaamopäiviä.
Täytyy käydä hakemassa litran puteli öljyä joku päivä, kun jäi enää desi pohjalle. Enempää ei viitsi ottaa kerrallaan, kun sitä ei voi käyttää pihan romutarhaan, ne eivät ymmärrä vihreähkön ompelukoneöljyn päälle.
Uusia Superbeja on saatavilla runsaasti, autoa on kehuttu vuolaasti testeissä. Halvimmillaan pyynnit on 42 tonnin korvilla, siihen toiset renkaat ja toimituskulut, niin ollaan 45 tonnissa. Esittelyautot kaksin renkain ovat järjestään 47 tonnia. Kyseessä siis tuolla samalla 1.5 ACT-koneella varustetut mallit, joissa tähän vanhaan verrattuna kevythybridi höysteenä.
Aika kallista, välirahaa pitäisi maksaa minimissään 23 tonnia.
Matka jatkuu siis vanhalla, voisin arvata siihen saakka, kun auto alkaa järjestää ylimääräisiä korjaamopäiviä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Istuin toissapäivänä keittiössä syömässä iltapalaa, kun poika tuli töistä kotiin Accordillaan. Paitsi normaali bassonjumputus, niin olin aistivinani, että Accordin tyhjäkäynti kuului oudosti sisälle. En mennyt katsomaan.
Tänään, kun poika lähti töihin, menin pihalle auton viereen seuraamaan käynnistystä. Niinpä niin, minulla on kyllä ärsyttävän tarkka korva näissä asioissa. Auton käynnistyttyä alta kuului selvää ylimääräistä pörinää. Taitaapi olla pakoputki. Kun lähti peruuttamaan ja käänsi autoa, niin veto päällä ja pyörät linkussa pörinä koventui korvinkuullen.
Johtopäätös: Kääntyessä ja kuormitettaessa, eikös konekin vähän elä, sivusuunnassa kenties, olisko se sitten pakoputken etupään jousto-osa, joka alkaa olla tiensä päässä. Täytyy tutkia lähiaikoina itse sen verran, että pystyy antamaan korjaamolle jonkinlaisen diagnoosin ja kenties ostamaan osan valmiiksi. Jos putkessa on reikä, niin hitsaamalla kuntoon ellei ole ihan mätä.
Justiin taisin päästä sanomasta, että romut voisivat toimia seuraavan kuukauden, kun on käteinen hiukka vähissä. Yksi "ylimääräinen" auto pitää olla kun näitten vanhojen kanssa touhuaa. Tarvittaessa poika saa minun Accordin ajoon ja itse siirryn täysipäiväiseksi (ei päiseksi) Hiace-kuskiksi. Ihmetellään ja kenties viisastutaan, aivan varmasti köyhdytään.
Tänään, kun poika lähti töihin, menin pihalle auton viereen seuraamaan käynnistystä. Niinpä niin, minulla on kyllä ärsyttävän tarkka korva näissä asioissa. Auton käynnistyttyä alta kuului selvää ylimääräistä pörinää. Taitaapi olla pakoputki. Kun lähti peruuttamaan ja käänsi autoa, niin veto päällä ja pyörät linkussa pörinä koventui korvinkuullen.
Johtopäätös: Kääntyessä ja kuormitettaessa, eikös konekin vähän elä, sivusuunnassa kenties, olisko se sitten pakoputken etupään jousto-osa, joka alkaa olla tiensä päässä. Täytyy tutkia lähiaikoina itse sen verran, että pystyy antamaan korjaamolle jonkinlaisen diagnoosin ja kenties ostamaan osan valmiiksi. Jos putkessa on reikä, niin hitsaamalla kuntoon ellei ole ihan mätä.
Justiin taisin päästä sanomasta, että romut voisivat toimia seuraavan kuukauden, kun on käteinen hiukka vähissä. Yksi "ylimääräinen" auto pitää olla kun näitten vanhojen kanssa touhuaa. Tarvittaessa poika saa minun Accordin ajoon ja itse siirryn täysipäiväiseksi (ei päiseksi) Hiace-kuskiksi. Ihmetellään ja kenties viisastutaan, aivan varmasti köyhdytään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Poikittaiskone taitaa enempi elää pituussuunnassa heiluen, mutta siihen etupään joustopalaan oire silti sopii vallan mainiosti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aika hyvin on kyllä viime vuosina keulineet varsinkin polttomoottoriautojen hinnat. Joku aika sitten pohdittiin koska (jos koskaan) sähköautot halpenee polttomoottoriautojen hintatasolle, mutta kyllä alkaa olla tilanne se että polttomoottoriautot on kallistuneet aika lähelle vastaavia sähköautoja, varsinkin isomman pään autoissa.
Tossa 50 k€ luokassa on kuitenkin tarjolla kaikenlaista ihan Superbinkin kanssa kilpailevaa sähkösurisijaa, Skodalta nyt esimerkkina Eniakki. Ja kun laskee vähääkään isommilla vuosikilsoilla kokonaiskuluja, niin melko useassa tapauksessa ne jää sille hankintahinnaltaan kalliimmalle sähköautolle selkeästi halvemmaksi.
Superbin kilpailuvalttina tosin taitaa edelleenkin olla maailman isoin takakontti, johon ei kai sähköautoista kykene muut kuin ë-Berlingo sisarineen. Ja noissa kirahvinkuljettimissa on sitten sähkövoimalinjalla omat heikkoutensa jos tarve on säännöllisesti ajella pidempää matkaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ No näin, toki.
^Uusi Superb ja Passat taitavat olla ainoat todella isot farmarit jäljellä, jos ja kun sellaista meille haetaan. Varmaan tämän vaihdoin jälkeen joutuu sitten keksimään jotain aivan muuta. Nykyinen Superb on ollut mieluinen auto vaimolle ja uusi Superb on parempi, kuulemma, tiloista tinkimättä. Se, onko auto siitä pyydetyn rahan arvoinen, on sitten ihan eri juttu. Minusta tämä nykyinen oli jo niin kallis, ettei yhtään enempää olisi tarvis. No, vaimo ostaa ja päättää, sitten kun on aika.
^Uusi Superb ja Passat taitavat olla ainoat todella isot farmarit jäljellä, jos ja kun sellaista meille haetaan. Varmaan tämän vaihdoin jälkeen joutuu sitten keksimään jotain aivan muuta. Nykyinen Superb on ollut mieluinen auto vaimolle ja uusi Superb on parempi, kuulemma, tiloista tinkimättä. Se, onko auto siitä pyydetyn rahan arvoinen, on sitten ihan eri juttu. Minusta tämä nykyinen oli jo niin kallis, ettei yhtään enempää olisi tarvis. No, vaimo ostaa ja päättää, sitten kun on aika.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kuuntelin pojan Accordin käyntiä ja kun aikani olin pyöriskellyt maassa kyljelläni, niin ainakin yksi selvä vuotokohta löytyi.
Takapönttöjen putket kun liittyvät yhteen ja lähtevät yhtenä putkena kohti keulaa, niin metrin päässä on pieni pönttö, ennen keskellä olevaa isoa vastaavaa.

Siinä näkyy kuvassakin putkessa ennen pöntön päätyä mustaa, tuohon kun kiersi hansikoidun käden ympärille, niin loppui pörinä. Se, miksi kuulostaa siltä että etupäässäkin pörisee kun laittaa pakin päälle, mutta ei muuten, on arvoitus, mutta tuo kuvassa oleva on selvä tapaus.
Auto menee huomenna aamulla pajalle, hitsataan kuntoon jos onnistuu, muussa tapauksessa uutta tilalle.
Takapönttöjen putket kun liittyvät yhteen ja lähtevät yhtenä putkena kohti keulaa, niin metrin päässä on pieni pönttö, ennen keskellä olevaa isoa vastaavaa.

Siinä näkyy kuvassakin putkessa ennen pöntön päätyä mustaa, tuohon kun kiersi hansikoidun käden ympärille, niin loppui pörinä. Se, miksi kuulostaa siltä että etupäässäkin pörisee kun laittaa pakin päälle, mutta ei muuten, on arvoitus, mutta tuo kuvassa oleva on selvä tapaus.
Auto menee huomenna aamulla pajalle, hitsataan kuntoon jos onnistuu, muussa tapauksessa uutta tilalle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Pojan Accord käytetty pajalla, kaikki selviää kun tohtori tutkii. Kuvassa se helppo jo eilen itse bongaamani vuotokohta, eli takapönttöjen tuplaputkien yhdistymiskohdasta metri keulaa kohti ja pikkupöntön edessä. Oli sen verran rajoitetusti haperoa, että kävi vielä näppärästi hitsata ja näperrellä se kuntoon, tuossa jo korjattuna ja "maalattuna" ynnä tukipelti lisättynä.

Uutta putkea vasta sitten kun on pakko, näissä nuo kestävät lähelle auton elinikää yleensä eikä niitä paljoa vaihdeta, joten jokainen palanen on hiton kallis.
Edessä olikin sitten *ittumaisempi paikka, kun pakosarjan ja jousto-osan välissä olevan laipan pultit olivat antautuneet. Tämän tosiaan huomasi siitä, kun peruuttaessa edessä mörisi, putken eläessä ja tiivistyksen pettäessä, koska läpipulttien jouset olivat lentäneet mäjelle, kun pultit olivat ajan saatossa hioutuneet aika rajusti ohkaisemmiksi. Tunnin teki asentaja töitä, että sai vanhat pultit pois ja uudet jousineen tilalle, ns. punahehkuista hommaa oli se. Vähän jäi 300 tkm vajaaksi tähän operaatioon, 299315 km. Edellisen kerran tätä autoa on korjattu, siis tehty jotain muuta kuin huoltohommia, marraskuussa 2022. Että ei nyt niin usein.
PS. Ylempänä näkyvä rapea kohta on lämpösuojapellin etureuna, eli ei tarvitse huolestua !

Uutta putkea vasta sitten kun on pakko, näissä nuo kestävät lähelle auton elinikää yleensä eikä niitä paljoa vaihdeta, joten jokainen palanen on hiton kallis.
Edessä olikin sitten *ittumaisempi paikka, kun pakosarjan ja jousto-osan välissä olevan laipan pultit olivat antautuneet. Tämän tosiaan huomasi siitä, kun peruuttaessa edessä mörisi, putken eläessä ja tiivistyksen pettäessä, koska läpipulttien jouset olivat lentäneet mäjelle, kun pultit olivat ajan saatossa hioutuneet aika rajusti ohkaisemmiksi. Tunnin teki asentaja töitä, että sai vanhat pultit pois ja uudet jousineen tilalle, ns. punahehkuista hommaa oli se. Vähän jäi 300 tkm vajaaksi tähän operaatioon, 299315 km. Edellisen kerran tätä autoa on korjattu, siis tehty jotain muuta kuin huoltohommia, marraskuussa 2022. Että ei nyt niin usein.
PS. Ylempänä näkyvä rapea kohta on lämpösuojapellin etureuna, eli ei tarvitse huolestua !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tässä oli illalla meidän rannassa suorastaan eläimellistä menoa ! Kyllä vain, uitin Rosen ja Sallyn, kun Helga oli emännän kanssa omissa treeneissään. Vaihteeksi taas lämpimämpi ilta, että minäkin tarkenin vesirajassa heitellä esineitä. Jännä homma, vaikka kuinka yritin niitä ulapalle nakella, niin aina ne sieltä takaisin tuotiin. Sieltä vanhempi lelunkuljettaja Sally melkein 12v, on taas tulossa



Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jälkikasvun autoja tässä saanut ihmetellä kans. Likka valitti et nykii kiihdytettäessä mut koeajolla enempi kiinnitti huomiota järkyttävä jyrinä, sanoinki et välil pitäis hetki ajaa ilman musiikkii
Harvinaisen helppo tuollaiseen vaihtaa laakeri

Mutta eihän se yhdellä hiljentynyt
Toiselle puolelle tarvii kans vaihtaa..
Nykiminen rauhoittui uusilla tulpilla, mittarissa 105tkm

Harvinaisen helppo tuollaiseen vaihtaa laakeri

Mutta eihän se yhdellä hiljentynyt

Toiselle puolelle tarvii kans vaihtaa..
Nykiminen rauhoittui uusilla tulpilla, mittarissa 105tkm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tasalaatuista tavaraa ! Kyllä tosiaan pitää omia korvia lasten autojen kanssa käytellä, semmonen dunkka-dunkka jytisee, ettei ne itse mitään kuule tai aisti. Sen verran tulee noita itse siirreltyä/ajeltua, että yleensä viat löytyy suht aikaisessa vaiheessa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Koska ketjussa on vahvasti raportoitu Toyota-merkkisistä ajopeleistä niin laitetaan nyt oman kestotestin tulos tänne.

Projekti-Avensis kesti hienosti länsirannikon kautta tehdyn Ruotsin pyrähdyksen, matkaa kertyi 1850km ja kulutus vaihteli 6,2-6,4l päätyen lukemaan 6,3l, joka tankkauksien perusteella on hyvin lähellä totuutta. Ei paha minusta, kun auto oli täyteen pakattu tavaraa & ihmisiä ja vauhtia piti kuitenkin varsinkin Ruotsin ohituskaistoille kerätä välillä 3-vaihteelta asti.

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Oikeat lukemat, kelillä kuin kelillä, matkalla kuin matkalla, lastilla kuin lastilla. Myös ajokokemus kuulostaa oikealta, tuota ajettiin kuin ennenvanhaan, vaihteita ja kierroksia käyttäen. Kulkee tarvittaessa, mutta kulku pitää hakea, se ei löydy itsestään.
Ei tule aika pitkäksi mustan Accordin kanssa, tai no, menihän tässä kaksi viikkoa ja 300 km ilman tapahtumia. Eilen kotimatkalla mittaristossa sanoi PING ja rävähti ruutuun tämmöinen kastelukannun kuva.

Alkusäikähdyksestä kun selvisin totesin, ettei kuulu tai tunnu mitään ylimääräistä, joten tein päinvastoin kuin ohjeet määräävät, eli ajelin normaalisti kotiin. Öljyä tiesin olevan, vaikka tuo aika reippaasti sitä tuntuu kuluttavankin. Testerin löin kiinni heti kotiin päästyä ja ei löytynyt vikakoodeja. Tänä aamuna katsoin kylmästä koneesta ja puolessa välissä oli pinta mittatikussa, vajaa tonni ajettu vaihdon jälkeen. Lisäsin kolme desiä ja pinta melkein ylärajalla. Eestaas työmatka tänään meni ilman häiriöitä.
Aloittelen varmaan halvimmasta vaihtoehdosta, eli ostan öljynpaineanturin, Motonetista löytyy Denso hyllystä ja hintaa 7.5 euroa. Katson huomenna mihin öljynpinta on kylmässä moottorissa asettunut tuon lisäyksen jälkeen, lisään sen verran että on tasan ylämerkissä ja matka jatkuu. Annan pinnan vajeta kohti puoltaväliä ja jos tekee saman tempun samoilla nurkilla, niin vaihdan tuon anturin. Autosta löytyy käsittääkseni myös öljyn määrän tasoanturi, joten jumittunut/yliherkkä sellainenkin voi olla syynä.
Muita ajatuksia mitä heräsi:
1. Tarvike öljynsuodatin on paska
2. Öljypumppu alkaa olla tiensä päässä ja paineeseen todellakin tuli häiriö, kun mutkatietä paineli ja öljyn pinta vajennut puoleenväliin tikussa
3. Kone on näillä kilsoilla sittenkin viime metreillään, eikä tästä autosta enää ole työmatkakulkineeksi ilman massiivista remonttia, jota ei kannata tehdä
Ihan maallikon mutulla näitä mietiskelin, ajelen nyt vaan lisää ja mittailen tuota öljynkulutusta ja seuraillaan temppuileeko ja jos temppuilee, onko siinä jotain logiikkaa. Pcv-venttiilin koitan paikallistaa, sen voisi vaihtaa, koska se aiheuttaa näissä vikaannuttuaan lisääntynyttä öljynkulutusta. Tässä on varmasti kone kulunut ja sitä kautta syö öljyä, mutta teen sen mitä pystyn tilanteen korjaamiseksi ilman koneremonttia, jota tähän ei tietenkään kannata enää tehdä.
Kone käynnistyy, käy ja vetää hienosti, ei haise tai kärytä. Katsellaan loppuun saakka, kyllä sen sitten tietää kun on aika luovuttaa. Tämä on tosiaan tarkoitus pitää plussakelien työmatkakulkineena ja satunnaisten pidempien reissujen autona,
sikäli kun sen saa siihen kuntoon, että on vähän luottoa. Yhtään pakkaskelin kylmäkäynnistystä ilman esilämmitystä en ole suunnitellut tämän kohdalle enää tulevan.
Kilometrisuorite vuodessa tullee olemaan 5000-6000 km, joten isoja vaatimuksia ei enää aseteta.
Nyt on 2kk, 1100 km takana ja rahaa on palanut vajaat 600 euroa ostohinnan lisäksi, siitä yli puolet laturiin. Paljon on toki tehtykin, seuraavaksi lähdetään hakemaan uutta leimaa, saa nähdä mikä on kulujen kokonaissumma jos ja kun se on hoidettu...
Ei tule aika pitkäksi mustan Accordin kanssa, tai no, menihän tässä kaksi viikkoa ja 300 km ilman tapahtumia. Eilen kotimatkalla mittaristossa sanoi PING ja rävähti ruutuun tämmöinen kastelukannun kuva.

Alkusäikähdyksestä kun selvisin totesin, ettei kuulu tai tunnu mitään ylimääräistä, joten tein päinvastoin kuin ohjeet määräävät, eli ajelin normaalisti kotiin. Öljyä tiesin olevan, vaikka tuo aika reippaasti sitä tuntuu kuluttavankin. Testerin löin kiinni heti kotiin päästyä ja ei löytynyt vikakoodeja. Tänä aamuna katsoin kylmästä koneesta ja puolessa välissä oli pinta mittatikussa, vajaa tonni ajettu vaihdon jälkeen. Lisäsin kolme desiä ja pinta melkein ylärajalla. Eestaas työmatka tänään meni ilman häiriöitä.
Aloittelen varmaan halvimmasta vaihtoehdosta, eli ostan öljynpaineanturin, Motonetista löytyy Denso hyllystä ja hintaa 7.5 euroa. Katson huomenna mihin öljynpinta on kylmässä moottorissa asettunut tuon lisäyksen jälkeen, lisään sen verran että on tasan ylämerkissä ja matka jatkuu. Annan pinnan vajeta kohti puoltaväliä ja jos tekee saman tempun samoilla nurkilla, niin vaihdan tuon anturin. Autosta löytyy käsittääkseni myös öljyn määrän tasoanturi, joten jumittunut/yliherkkä sellainenkin voi olla syynä.
Muita ajatuksia mitä heräsi:
1. Tarvike öljynsuodatin on paska
2. Öljypumppu alkaa olla tiensä päässä ja paineeseen todellakin tuli häiriö, kun mutkatietä paineli ja öljyn pinta vajennut puoleenväliin tikussa
3. Kone on näillä kilsoilla sittenkin viime metreillään, eikä tästä autosta enää ole työmatkakulkineeksi ilman massiivista remonttia, jota ei kannata tehdä
Ihan maallikon mutulla näitä mietiskelin, ajelen nyt vaan lisää ja mittailen tuota öljynkulutusta ja seuraillaan temppuileeko ja jos temppuilee, onko siinä jotain logiikkaa. Pcv-venttiilin koitan paikallistaa, sen voisi vaihtaa, koska se aiheuttaa näissä vikaannuttuaan lisääntynyttä öljynkulutusta. Tässä on varmasti kone kulunut ja sitä kautta syö öljyä, mutta teen sen mitä pystyn tilanteen korjaamiseksi ilman koneremonttia, jota tähän ei tietenkään kannata enää tehdä.
Kone käynnistyy, käy ja vetää hienosti, ei haise tai kärytä. Katsellaan loppuun saakka, kyllä sen sitten tietää kun on aika luovuttaa. Tämä on tosiaan tarkoitus pitää plussakelien työmatkakulkineena ja satunnaisten pidempien reissujen autona,
sikäli kun sen saa siihen kuntoon, että on vähän luottoa. Yhtään pakkaskelin kylmäkäynnistystä ilman esilämmitystä en ole suunnitellut tämän kohdalle enää tulevan.
Kilometrisuorite vuodessa tullee olemaan 5000-6000 km, joten isoja vaatimuksia ei enää aseteta.
Nyt on 2kk, 1100 km takana ja rahaa on palanut vajaat 600 euroa ostohinnan lisäksi, siitä yli puolet laturiin. Paljon on toki tehtykin, seuraavaksi lähdetään hakemaan uutta leimaa, saa nähdä mikä on kulujen kokonaissumma jos ja kun se on hoidettu...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kannattaa tosiaan varmaan lähteä noista helpoista ja halvoista kohteista liikkeelle.
Ei kait tohon Hondaan ois paha rasti kurkkailla endoskoopilla tulpan reiästä miltä sylinterit ja männän laki näyttää ja/tai vaihtoehtoisesti tehdä puristuspainemittaus? Jos on siistiä ja purkat Ok niin ei varmaan ainakaan sieltä karkaa.
Ei kait tohon Hondaan ois paha rasti kurkkailla endoskoopilla tulpan reiästä miltä sylinterit ja männän laki näyttää ja/tai vaihtoehtoisesti tehdä puristuspainemittaus? Jos on siistiä ja purkat Ok niin ei varmaan ainakaan sieltä karkaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mitä ohjekirja sanoo tosta?
Onko siis just tasovaroitus ku keltanen?
Onko siis just tasovaroitus ku keltanen?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^En oo itse asiassa edes tarkastanut
Pitäis varmaan katsoa. Sehän viittaisi sitten siihen tasoanturiin suoraan, katselin että Autodocista löytyy viidelläkympillä valikoimaa, en kyllä yhtään tiedä missä se sijaitsee. Tietenkin, jos ei väläyttele kun pitää ölpät ylämerkissä, niin eihän sitä silloin tarvitse vaihtaa !
Mutta tosiaan tuota öljynkulutusta mietin, joten en voinut mieltäni malttaa ja tsekkasin sen pcv-venttiilin. Sijaitsee suorastaan tarjottimella aivan laturin yläpuolella suoraan edessä, kun konepellin avaa.
Siinä menee letku venttiilille ja yhdellä puristimella kiinni.

Knipsut oli alapuolella, joten vähän piti äheltää, mutta helposti lähti ja sitten nitkuttelin letkun pois, itse venttiili irtoaa 17mm kuusikulmaisella hylsyllä, ei tarvinnut hakea erikseen pitkää hylsyä, pyöränpultteihin käyttämäni voimahylsy oli tarpeeksi pitkä.
Törkyinen tämä vanha venttiili oli.

Mutta, piti sellaista ääntä heiluttaessa kuten pitikin, jos on hiljaa heiluttaessa on jumissa ja käyttökelvoton. Kuitenkin, netin ääninäytteiden perusteella ei ollut sellainen tiivis ääni kuin uudessa, vaan helisi enemmän ja tuntui aika löysältä ja kuluneelta. Tilaustavaraa, joten putsasin tämän vanhan ja laitoin takaisin, puristimen klipsut yläpuolelle tällä kertaa niin on helpompi irrottaa ensi kerralla.

Täytyy katsoa sama homma pojan Accordista, sen on ollut meillä kohta 5v eikä tuota ole vaihdettu, siinäkin on öljynkulutusta ja jos sattuisi olemaan tuo venttiili jumissa, niin on mahdollista että korjaantuu reilustikin. Tämähän on huolto-osa, joka pitäisi aika ajoin vaihtaa, mutta veikkaisin, että jää aika usein vaihtamatta, ellei anna vikakoodia jonka saattaa tehdä, jos on täysin jumissa ja sitä kautta alkaa sisuskalut sotkeentua muutenkin.
Tilaan kaksi kpl ja vaihdan nuo pcv:t nyt ensin, ei varmasti ole haitaksi, muihin juttuihin palataan kun tutkimukset etenee.

Mutta tosiaan tuota öljynkulutusta mietin, joten en voinut mieltäni malttaa ja tsekkasin sen pcv-venttiilin. Sijaitsee suorastaan tarjottimella aivan laturin yläpuolella suoraan edessä, kun konepellin avaa.
Siinä menee letku venttiilille ja yhdellä puristimella kiinni.

Knipsut oli alapuolella, joten vähän piti äheltää, mutta helposti lähti ja sitten nitkuttelin letkun pois, itse venttiili irtoaa 17mm kuusikulmaisella hylsyllä, ei tarvinnut hakea erikseen pitkää hylsyä, pyöränpultteihin käyttämäni voimahylsy oli tarpeeksi pitkä.
Törkyinen tämä vanha venttiili oli.

Mutta, piti sellaista ääntä heiluttaessa kuten pitikin, jos on hiljaa heiluttaessa on jumissa ja käyttökelvoton. Kuitenkin, netin ääninäytteiden perusteella ei ollut sellainen tiivis ääni kuin uudessa, vaan helisi enemmän ja tuntui aika löysältä ja kuluneelta. Tilaustavaraa, joten putsasin tämän vanhan ja laitoin takaisin, puristimen klipsut yläpuolelle tällä kertaa niin on helpompi irrottaa ensi kerralla.

Täytyy katsoa sama homma pojan Accordista, sen on ollut meillä kohta 5v eikä tuota ole vaihdettu, siinäkin on öljynkulutusta ja jos sattuisi olemaan tuo venttiili jumissa, niin on mahdollista että korjaantuu reilustikin. Tämähän on huolto-osa, joka pitäisi aika ajoin vaihtaa, mutta veikkaisin, että jää aika usein vaihtamatta, ellei anna vikakoodia jonka saattaa tehdä, jos on täysin jumissa ja sitä kautta alkaa sisuskalut sotkeentua muutenkin.
Tilaan kaksi kpl ja vaihdan nuo pcv:t nyt ensin, ei varmasti ole haitaksi, muihin juttuihin palataan kun tutkimukset etenee.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634