Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Vodetti kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2024 20:53
Moikka!

Ajattelin vaihtaa tulpat satkusta. Mitkäs on sopivat 2.0 L 16V vapariin?
allekirjoituksen perusteella sulla on 93 vuoden eli NGK BCP 5ES eli nuo sopii
https://www.motonet.fi/tuote/ngk-bcp5es ... ct=11-1325
Vodetti kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2024 20:53
Moikka!
Mikä on tulppien kiristys momentti?
25-29nm
kumpikin noista tiedoista on 16v saabin huoltokirjasta
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023.

KA 1990 SAAB 900i 4D
Avatar
Vodetti
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Nokiaukkeli kirjoitti:
Ti Heinä 16, 2024 15:05
Vodetti kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2024 20:53
Moikka!

Ajattelin vaihtaa tulpat satkusta. Mitkäs on sopivat 2.0 L 16V vapariin?
allekirjoituksen perusteella sulla on 93 vuoden eli NGK BCP 5ES eli nuo sopii
https://www.motonet.fi/tuote/ngk-bcp5es ... ct=11-1325
Vodetti kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2024 20:53
Moikka!
Mikä on tulppien kiristys momentti?
25-29nm
kumpikin noista tiedoista on 16v saabin huoltokirjasta
Moikka! Kiitokset näistä tiedoista! Täytyy tutustua enemmän huoltokirjaan.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Sigun potilas on katiton ja turboton 8v ja pakoputki pitäisi uusia. Hyllyssä olisi purkuosa, mutta mielessä on myös uuden ja virtaavamman/möreämmän hankinta.

Onko tietäjillä tietoa, että meneekö esim. tämä cat-turbon putken takaosa suoraan paikoilleen vai vaatiiko enemmänkin muokkausta? Mielipiteet siitä, mikä mallistosta olisi fiksu valinta ovat myös tervetulleita 8)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Joutunee kasvattamaan putkikokoa. Eli adapteri esim 2"--2.5" jne jne
Mä teetin marteliuksella 99:siin putkenpätkän jonka toinen pää.laajennettiin 99 turbon putkeen sopivaksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

nalleolut kirjoitti:
To Heinä 25, 2024 13:08
Joutunee kasvattamaan putkikokoa. Eli adapteri esim 2"--2.5" jne jne
Kiitos vastauksesta! Pituudeltaan noin muuten sopisi ja istuisi paikoilleen ensimmäisen pätkän perään? Kuvissa näyttää siltä, mutta todellisuus on usein muuta. Referenssiä vaikuttaisi hyvin löytyvän Fennosteelin kuvastosta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
alpo900gle
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja alpo900gle »

Tuore saabisti täällä jälleen... v. 1983 k-jetillisen ruiskusaabin mysteerien selvitys jatkuu. Tyhjäkäyntiä säätäessä huomasin, että kulkupeli tiputtaa bensaa parkkipaikalle taka-akselin päältä läheltä oikeaa takapyörää. Alle ryömimällä selvisi, että kyseessä on mötikkä, jolle toiseen päähän tulee ja lähtee hyvin suojatut bensaletkut, ja jonka toisessa päässä on kiinni toisesta päästään katkaistu n. 10 cm pitkä kovamuovinen letku, josta tiputtaa bensaa käynnissä ollessa. Ei tiputa lainkaan sammutettuna. Selvittelyn ja foorumisurffailun myötä paljastui, että kyseessä on mitä ilmeisimmin se paljon hämmästelty paineenvaraaja. Mitä tuon kanssa vois nyt pikaratkaisuna tehdä? Voiko sen tiputtavan letkun vaan tulpata? Tiputtaa nimittäin ihan mukavasti varsinkin täydellä tankilla. Paineakku ja sen ympäristö on ammoisina aikoina käsitelty semmoisella ruosteenestobitumimassalla, että ei huvittaisi lähteä raaputtelemaan esiin ja irroittelemaan tai vaihtamaan osaa (kustannussyistäkään).
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

No yleensä viat on korjattava jos meinaa ajaa. Ylivuoto reikien tukkeaminen ei ole suositeltavaa.ja onneksi on kesälomat ja aikaa raaputella meinaan menee kutoselta jo auton alle nin kahvi tunnilla onkin jo homma Buenos. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
alpo900gle
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja alpo900gle »

mestari kirjoitti:
La Heinä 27, 2024 14:01
Ylivuoto reikien tukkeaminen ei ole suositeltavaa.
Ahaa, elikkä siinä on ihan tarkoituksella avoinainen letkunpätkä? Kun en yhtään tiennyt niin arvelin, et jospa siinä on ollut tulppa, joka on pois pudonnut. :facepalm_man: No mut siinä tapauksessa siis varmaankin uutta paineakkua etsimään.
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

rakennetta paremmin tuntematta kandee tutkia korjaamokäsikirjaa oikean kuvan saamiseksi tilanteesta ennen hätikoityjä toimenpiteitä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se paineakku on selkeästi mennyt rikki. Käytettyä ehjää mie ainakin yrittäisin hommata ostoilmoituksella. Siinä on mutterit, mutta niiden auki saaminen ja sulkeminen voi olla hankala juttu. Ehkä yrittäisin saada sellaisen varaosan, missä tulee putket mukana. Se putki menee muistaakseni yhtenäisenä moottoritilaan saakka. Se ei silti estäisi tekemästä liitosta sinne auton alle. Pumpun päässä on banjoliitin. Se aukeaa kyllä 99% varmasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kuulostaa siltä, että kannattaa ruikata ensimmäinen erä irroitusöljyä jo ennenkö alkaa etsimään varaosaa. Ruikkii säännöllisesti lisää niin irtoamisen mahdollisuudet paranee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan hyvä idea. Ne tuppaa kyllä olemaan tosi lohduttomassa kunnossa, kun vuosikymmenet liotellaan suolavedellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja patse »

Pikakorjauksena voi paineenvaraajan ottaa irti ja viedä hydrauliikkaliikkeeseen näytille, sekä pyytää tekemään ohitusletkun sopivilla liittimillä.

Ainakin meidän i8 toimii näin hyvin. Virtoja pitää hiukan pidempään päällä ennen starttia, niin kerkee pumppu tekemään painetta järjestelmään, että käynnistyminen luonnistuu hyvin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Uusiakin säätimiä saa tarvittaessa
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
alpo900gle
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja alpo900gle »

Kiitos kaikille vastauksista. Toi kasarilla pohjaan vedetty massa on sen verran hyvää kamaa, että ainakin bensatankin kannatinvöiden mutterit olivat massan alla säilyneet oikeastaan lähes vahingoittumattomina, joten luotto on kova siihen, että myös painevaraajan saa irti itse. Aloitan nyt siitä, että kaivan sen esiin massan alta ja suihkin öljyä sinne. Koska olen nyt tien päällä (mökkireissulla), niin kallistun tuon ”ohitusleikkauksen” puoleen, jos painevaraaja alkaa irrota, niin käyn sen kanssa huomenna vara-autolla Joensuussa hydrauliikkaliikkeessä. Onko jotain erityisvaatimuksia sille ohitusletkulle?
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
Vastaa Viestiin