Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Omasta puolestani olen sitä mieltä, että tämä diesel-hybridi on aika kätevä paketti. Meidän käytössä keskikulutus pyörii 2-3 litran tuntumassa ja maantiellä pääsee jopa alle vitosella. Eipä oikein houkuta nämä uudemmat bensahybridit vaikka siinä muutaman satasen säästälsl dieselveroa. Tietysti uudempi long range olisi metka, kun sähköllä pääsisi jopa 90km, mutta sitten jäisi polttomosan käyttö niin vähille, että sehän menisi täysin jumiin :evil:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vähän epäilen väitteitä plugarien moottorien pilalleruostumisen yleisyydestä käytön puutteen vuoksi. Muissa vehkeissä kuin autoissa käytetään moottoreita usein hyvin vaihtelevilla ajanjaksoilla, eikä nekään moottorit hajoa käyttämättömyyttään. Esim venemoottorit seisoo usein viikkoja tai kuukausia käyttämättä ajojen välillä enkä ole kuullut että tämä olisi mitenkään noiden moottorien tuho. Usein ne vielä seisoo melko ikävissä olosuhteissa eli kosteassa ja talvehtivat käyttämättöminä ulkona.

Sillähän ei polttomoottorin kannalta ole väliä seisooko se moottori auton seistessä paikallaan vai liikkuuko se auto välillä paikasta toiseen sähkön voimin.

Jos plugarin moottori hajoaa koska sitä ei käytetä joka kuukausi, niin moottori ei ehkä ole kovin hyvin suunniteltu. Huonosti suunniteltuja moottoreita on varmasti plugareihinkin päätynyt, mutta mikään yleismaailmallinen ominaisuus lataushybrideille se ei liene.

Itse olisin enemmän huolissani siitä jos se plugarin kone kovin usein käynnistyy kylmänä välittömään tehontarpeeseen, eli suoraa startista kunnon kiihdytykseen. Mun paluumatka töistä on esim. sellanen että oian lähdön jälkeen kiihdytetään pikatielle ylämäkeen. Siinä oli talvipakkasilla plugarilla kaksi järkevää vaihtoehtoa: joko pakottaa napista polttokone käyntiin heti lähtiessä jotta se ehtii vähän lämmetä tai sitten kiihdytellä vähän rauhallisemmin jotta sitä ei tarvita laisinkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jotain on mennyt pahasti pieleen, jos plugarin omistajan pitää miettiä/huolehtia miten se polttomoottori siellä voi. Eikös ideana ole tai pitäisi olla, että auto miettii puolestasi, sinä vaan painelet jarru-ja kaasupoljinta sopivassa suhteessa ja teetät huollot ajallaan ja korjaukset tarvittaessa, auto käyttää kulloisessakin tilanteessa pakettia sopivimmalla tavalla.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Baas900 kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 20:04
Näitä T8 Volvoja palautuu takaisin 3v leasingsopimusten jälkeen, ja kertaakaan ei ole ladattu. No, pääasia että ainakin paperilla päästöt on pienet. :D
Varmasti tällaisiakin on. Minneköhän ne menevät myytäväksi, kun en ole moisiin käytettyjen markkinoilla törmännyt? Volvo on myös julkaissut tilastoja latauksesta, eikä se tukenut väitettä olemattomasta latauksesta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^joutuuhan sitä tavan polttomoottoriautoilijakin vähän miettimään miten se moottori siellä on. Esmes just silleen että ei lähdetä pakkasella kylmiltään tekemään mitään täyskaasukiihytyksiä.

Mutta plugareissa pohdintaa voi joutua tekemään vielä enempi, kun se auto ei osaa lukea kuskin ajatuksia eikä siksi juuri yhtään ennakoida sitä mitä on tulossa. Esim jos auto tietäisi startissa ollaanko tässä lähdössä 10 vai 100 km matkalle, niin auto osaisi optimoida polttokoneen ja akkusähkön käyttöä paljon fiksummin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 15:28
Sillähän ei polttomoottorin kannalta ole väliä seisooko se moottori auton seistessä paikallaan vai liikkuuko se auto välillä paikasta toiseen sähkön voimin.
Ei ihan niin yksioikoista. Rakenteesta riippuen sähköliikunnastakin voi päätyä lämpöä sinne konehuoneeseen, jonka lisäksi ajoviima takaa sinne ilmanvaihtoa.

...eli jos kaikki ajaminen ei tapahdu monsuunissa, niin sähköllä liikkuminen on todennäköisesti parempi ja helpompi olosuhde dinonpolttimelle kuin paikallaanolo :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Autot ja moottorit tykkää siitä, että niitä käytetään. Niin kai se pitää nähdä. Rentouttavat viikonloput vaan kaikille, minun ja Accordin osalta työviikko on ohi, onnistuin juuri tunnin aikaikkunalla sadekuurojen välissä pesemään auton ja sain sen talliin piiloon töiden jälkeen. Seuraavan kerran sitten tiistaina, maanantaina kun on Hiacen viikkoliikunnan vuoro, silloin luvattiin jo aurinkoista keliä moneksi päivää peräjälkeen, joten pysynee puhtaana vähän pidemmän tovin vaihteeksi.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 15:28
Vähän epäilen väitteitä plugarien moottorien pilalleruostumisen yleisyydestä käytön puutteen vuoksi.

Esim venemoottorit seisoo usein viikkoja tai kuukausia käyttämättä ajojen välillä enkä ole kuullut että tämä olisi mitenkään noiden moottorien tuho. Usein ne vielä seisoo melko ikävissä olosuhteissa eli kosteassa ja talvehtivat käyttämättöminä ulkona.
On kyllä tosi että huonoo suunnittelua noi hybridien ruostumiset mut kyllä noita juttuja kuuluu useammalta suunnalta suoraan asentajiltakin.

Veneet ja työkoneet lienee silleen eri asemassa että kun ne käynnistetään niin ne yleensä käytetään lämpimäksi asti että kosteus häviää sieltä öljytilasta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

AZP kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 15:53
^^joutuuhan sitä tavan polttomoottoriautoilijakin vähän miettimään miten se moottori siellä on. Esmes just silleen että ei lähdetä pakkasella kylmiltään tekemään mitään täyskaasukiihytyksiä
Tästä onkin oiva silta Saabiin, tarkemmin 99 Turboon. Näitähän aikoinaan korjattiin melko runsaasti, kun ”putki punaisena” tultiin kotipihaan ja virrat pois. Ensin petti voitelu, sitten laakerointi.

Harva lukee sitä auton manuaalia, mutta aika monessa lukemassani painotetaan ahdetun moottorin lämpöjen tasaantumista ennen sammutusta.

Tämän päivän autojen tekniikka ylittää selvästi perusautoilijan ymmärryksen. Juuri kukaan ei perehdy ohjeisiin ja toisaalta ohjeet ovat usein kerrassaan käsittämättömiä. Toisaalta uusien autojen tekniikalla hallinnan menettäminenkin on eräänlainen taitolaji.

Jo vuonna -07, kun oma 9-3 oli uudehko, tyttäreni soitti ajoharjoitteluradalta, ja kyseli, onko autossa ajonvakautus. Opettaja ei tahtonut saada auto pois halinnasta :D . No, kojetaulussa on nappula ESP off, mutta silti tuppasi pysymään radalla :mrgreen: !
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mielestäni tämä sopii tähän ketjuun, koska kyse on autoista ja mitä suuremmassa määrin elämästä.

Tänään se sitten tapahtui, vuodesta -76 alkanut ja lähes yhtäjaksoisesti siis melkein 50 vuotta kestänyt lähipiirin käytännön saabismi sai päätöksensä mutsin luopuessa 9-3:aan.

Faijastahan tämä on käytännössä alkanut ja hän on mersuillut jo pari vuotta. Melko haikea tilanne.

Muistikuvien varassa kalustoon on vuosien varrella kuulunut ainakin:
-70 luvun 99:jä
-82 99 sedan
-87 900i cc
-87 9000 turbo cc
-89 9000 turbo cc
-96 9000t CSE
-96 9000 aero
-98 9-5t sedan
-02 9-5t sedan
-03 9-3 sedan
-06 9-5 stw
Ja viimeisimpänä -07 9-3 stw

Kaikkia on rakastettu ja tarvittaessa rankaistu. Tiettömän tien päähän ja takaisin on aina päästy.

:saab:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Linkissä yksi maan parhaista sähkö/hybridiauto tietäjistä/taitajista kertoo mikä lataushybridissä mättää.

https://www.youtube.com/watch?v=jb8Pe5GwiNg
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiacen kanssa käväisin tankilla. Voisi sanoa, että sama auto, sama kuski, samat kelit ja samat reitit. Keskikulutus nyt 7,69 litraa satasella, kun viimeksi 7,71. Tarkasti raksuteltu ja oma henkilökohtainen kulutusennätys Haisulla.

Korjaamoon olin yhteyksissä mustan Accordin osalta, viikon päästä tiistaina kurkkivat läpi ja käyttävät leimalla, ellei löydy isompaa pajottamisen aihetta. Oletan, että etujarrupalat ja kenties levyt menevät uusiksi ja takapään napinoille pitää löytää syy ja korjaus, johon toki oli jo johtajalla hyvä arvaus. Ajoissa ollaan liikkeellä, leima menee umpeen 30.8, mutta ajatus on sitä ennen loman alkaessa ajella mustalla länsirannikolle ja mielellään tekisin sen juuri katsastetulla autolla. Katsotaan kuin käy.

Huutokaupoissa on viime viikkoina tullut roikuttua, parikin huutoa olen "voittanut", mutta näillä kerroilla tarjousta ei ole hyväksytty. Sama kaava näyttää toteutuvan, eli itsellä on nyt erittäin inhorealistinen lähestymistapa ja tiukka kulukuri, pitää jäädä varaan perushuoltoon ja tekemiseen, sekä yhteen laturinkokoiseen yllätykseen niin, että auto maksaa niiden jälkeen suurinpiirtein sen käyvän hinnan verran.
Ei oikein meinaa toteutua, vaan hinnat nousevat huutokaupassa asiallisissa yksilöissä suoraan tai yli sen käyvän hinnan ja jos sattuu hinta jäämään hieman edullisemmalle tasolle, on kyseessä yleensä auto, jota ei myydä eniten tarjoavalle vaan myyjä hyväksyy tai hylkää. Noissa missä mulla on jäänyt korkein tarjous, on ollut kyse jokaisessa tilanteesta, jossa tarjoukseni kuluineen on jäänyt noin 200-300 euroa sen alle, mitä noista Nettiautossa keskimäärin pyydetään. Tarkkaa hommaa on.
Ideana on ollut löytää nuoremmalle pojalle Civicin tilalle jotain muuta, koska vaihtelu virkistää, vaikka järjellä ajatellen Civic on ollut ja tullee olemaan erinomainen ja kustannustehokas käyttöauto. Mulle on tullut myös pari kyselyä edullisista ensi/kakkos/kolmosautoista jos sattuu sopiva löytymään, on löytynytkin, mutta hinnat vs. budjetti on karannut käsistä, eikä meinaa tarttua. Muutamista klassikkoautoistakin on tullut huudeltua, suht korkeallekin, mutta niissäkin hinnanmuodostus on yleensä aika hurjaa ja siitä huolimatta ei huutoja ole hyväksytty. Hintataso vaikuttaa kautta linjan aika hurjalta nyt. No, samat autot tulevat uudestaan ja uudestaan myyntiin korkeahkolla lähtöhinnalla ja ei yhtään tarjousta. Simmottis. Todennäköistä on, ettei pihassa tapahdu muutoksia ellei joku romuista hajoa lopullisesti. Minun sisäinen hinnoittelukoneeni ei puhu samaa kieltä pyyntihintojen kanssa tällä hetkellä. Taitaa olla niin, että kun uusien autojen kauppa, sähkisten kauppa yms. on hyytynyt, niin käytettyjen hinnat ovat nousseet reilusti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

No on se huutokaupassa nappikauppaa, jos muutamasta satkusta jää kaupat kiinni. :roll:

Edullisuus on suhteellista, mutta jos niille sun kyselijöille osuu kriteeriin luokassaan edullinen - 11 Avensis Wagon niin ois kaupan. Ajettu juuri 3tkm ympäri Suomea ja Ruotsiakin kestotestiä. Meinasin tänään vielä vaihdella öljyt niin sit voikin huoletta ajella auringonlaskuun. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kolmen tonnin budjetilla ei saa edes edullista -11 mallista Avensista.

Tänään kävi ekan kerran niin, että sain viestin Huutokaupat.comista, huudon voittanut oli jättänyt auton lunastamatta ja autoliike tarjosi kakkoseksi tulleelle, eli minulle, autoa tarjomallani hinnalla. Vuorokausi aikaa hylätä tai hyväksyä, tekemäni tarjous ei ollut sitova, koska jäin alunperin kakkoseksi.

Kahteen ja puoleen tonniin olisi ollut tarjolla -08 vanhakoppainen Accord-sedan, kahden litran myllyllä, automaatilla ja juuri katsastettuna. Mietin hetken ja hylkäsin, juuri tänään ei ollut intoa lähteä jumppaamaan neljän oven ja takalokarien kanssa. Ovet olisi saanut hoidettua itse, mutta takalokarit olivat siinä kunnossa, että olisi joutunut teettämään, koskapa katsastuksessa niistä oli tullut korjauskehotus. Aika rivot. Auton hinta perushuollon ja noiden hommien jälkeen olisi ollut haarukassa 3100-3200 euroa, joka ei olisi ollut paha hinta, koska autolla oli km takana vasta 205 tkm, eli sata tonnia vähempi kuin meidän Civicissä.

Kyllä mä pari minuuttia tuumasin, mutta kun katsoin kuvat vielä kerran, niin päätin etten lähde mukaan. Ratkaiseva tekijä oli kuskin puolen takakaaren takaosa, josta puuttui kämmenen kokoinen pala kokonaan siitä muovipuskurin saumakohdasta, se indikoi isompaa ongelmaa puskurin takana. Alunperinkin olin ihan tyytyväinen, että hävisin tuon huudon :lol: Mutta joo, ihan semmonen 51/49 oli tuo homma, laiskuus iski. No, se tullee uudestaan huutoon, jos pari sataa halvemmalla lähtisi, niin mikä ettei.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kuulostaa vähän siltä, että parempi että noin mätä projekti jäi ostamatta. Jos näkyvää ruostetta on noin paljon niin on sitä kyllä sitten alustassa ja todennäköisesti myös konepellissä ja katon etureunassa jne. Pintapaikkoja tekee itse edullisesti, mutta hitsaus- ja maalaushommat maksaa yleensä kolme ellei neljänumeroisia summia ja siinä ei kyllä katetta enää jää. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin