Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Samppa98
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2016 17:48

Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja Samppa98 »

Moi. Elikkäs kävin katsurilla ja tuli hylätty otsikon mukaisen osan takia. En hoksannu sitte kysyä ettå missähän tuo osa on. Onko kellää tietoa? :lol:
Saab 9-3 TTID Vector -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tähän todella vaikea vastata.
Nämä kannattaisi aina kysyä katsastajalta tai jopa olla itse mukana hallissa katsastustapahtuman aikana, kuten itse aina teen.

Vaihtoehtoja on muutamia. Laakeroinnilla tarkoitetaan ilmeisesti nk puslaa.
- ylempi poikittainen tukivarsi
- alempi pitkittäinen tukivarsi
- poikittainen alempi aurausvarsi

Todella vaikea nyt sanoa mitä tuolla tukitangolla tarkoitetaan, kun ei edes mainita onko se ylempi, alempi. poikittainen vai pitkittäinen :?:

Vaihtoehtoina taitaa olla käydä konttorilla kysymässä tarkennusta, joka ei maksane mitään tai sitten viedä vain korjaamolle tuon vikalistan kanssa ja sanoa, että pistävät kuntoon. Jälkimmäisessä oikean osan paikallistaminen jää korjaamon tehtäväksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja 966 »

Eikohän se useimmiten ole ylempi, eli ns. banaanin kumipusla. Omasta (farkku) meni 130000km ja kuskin puolelta, vaihdettiin molemmat Vähämaalla.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

966 kirjoitti:
Su Elo 04, 2024 18:22
Eikohän se useimmiten ole ylempi, eli ns. banaanin kumipusla. Omasta (farkku) meni 130000km ja kuskin puolelta, vaihdettiin molemmat Vähämaalla.
Banaani = bumerangi = poikittainen ylätukivarsi, jonka sisäpäässä on kumipusla ja ulkopäässä pallonivelen tapainen kova välyksetyön hela. Bumerangin ulkopää varmaan ensimmäisenä alkaa kolista? Ja pitkittäistukivarren etupäässä oleva pusla myös kuluu.

Itse huomasin joustenvaihdossa, että poikittaisten alatukivarsien ulkopään puslat voisi uusia. Nuo on prässätty takaolkaan kiinni. Minkälaisilla työkaluilla olette irroittaneet/asentaneet näitä puslia autossa paikallaan? 24469643 osa numero 10

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... k5JTdEJTdE
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja 966 »

Voi kai ne palloniveletkin väljistyä, mutta mulla oli kumipuslat "valmiit", pallonivelet kunnossa.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se ylempi poikittainen eli "bumerangi" on toki hyvin tyypillinen vikapaikka. Silti en lähtisi tätä vaihtamaan summassa vain pelkän arvailun ja tyyppivian perusteella, kun katsastaja on voinut todeta jonkun muun paikan väljäksi ja bumernagi onkin ihan kunnossa.

Sellainen huomo vielä, että tämän bumerangin vaihdon jälkeen takpyörän camber kulma on todennäköisesti pielessä, joten myös kulmien tarkstus ja säätö on syytä tehdä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

A_K_O kirjoitti:
Pe Elo 09, 2024 14:42
Itse huomasin joustenvaihdossa, että poikittaisten alatukivarsien ulkopään puslat voisi uusia. Nuo on prässätty takaolkaan kiinni. Minkälaisilla työkaluilla olette irroittaneet/asentaneet näitä puslia autossa paikallaan? 24469643 osa numero 10

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Vastaan itselleni: femman/b-vectran takapään puslatyökalulla nuo sai vaihdettua paikallaan. Ja oli vieläpä helppo homma.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
aerosoul
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja aerosoul »

A_K_O kirjoitti:
Ti Loka 15, 2024 23:05
A_K_O kirjoitti:
Pe Elo 09, 2024 14:42
Itse huomasin joustenvaihdossa, että poikittaisten alatukivarsien ulkopään puslat voisi uusia. Nuo on prässätty takaolkaan kiinni. Minkälaisilla työkaluilla olette irroittaneet/asentaneet näitä puslia autossa paikallaan? 24469643 osa numero 10

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Vastaan itselleni: femman/b-vectran takapään puslatyökalulla nuo sai vaihdettua paikallaan. Ja oli vieläpä helppo homma.
Millainen tämä työkalu on? En löytänyt hakemalla.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taka-akselin tukitangon laakerointi oikealla takana

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Toimiikohan sama työkalu xwd tapauksessa vaihtaa tuo E pusla?
Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin