Ja kertomuksia niistä on aina mukaava ja huvittavaa lukea
Jeps, kateltiin kun emännät/isännät navetassa jo touhuilivat yöllä. Mahtoivat lehmäkki olla ihimeissään kun sähköautolla pyyhällettiin satasta soratiellä ohi
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Niin no, onhan tuo sinäänsä ihan odotettavissa olevaa että automaattilaatikkoja valmistava yritys ajautuu ongelmiin, ja että bensa-asemien toiminta vaikeutuu kun sähköautot lisääntyvät. Uusien asemien investoinnit on todella isoja nykyään, ja vanhat asemat eivät täytä enään uusia määräyksiä.
Sähköautoja vastustavien öyhöttävien setämiesten mielestähän ajellaan joka päivä kusematta ja tankkailematta lappiin, niin eikös silloin suomessakin riittäisi, että bensa-asemia löytyisi vaikka kolme kappaletta. Yksi tsadin seudulle, yksi ouluun ja yksi nuorgamiin.
Tai oikeastaan jos vielä pidemmälle ajattelee, niin eihän pohjoiseen tarvita suomen puolelle yhtään, onhan myös haaparannassa ja tana brussa tankkausmahdollisuudet. :)
Kauhiata paniikkimaalailua. Ei ZF ole ajautumassa sähköautojen takia ongelmiin vaikka parhaiten tunnetaankin automaattiaskeistansa. Firma tekee kuitenkin paljon muutakin kuin niitä automaattiaskeja ja ongelmien odottamisen sijaan tähtää adaptoituvansa muuttuvaan markkinaan, josta tuo jätti-irtisanomisotsikkokin saadaan.
Samaan aikaan kun paniikkimaalaten kerrotaan kauheiden irtisanomisten kautta yritystoiminnan markkina-adaptoitumisesta maalataan toisella otsikolla että Euroopan autoteollisuus ei olekaan adaptoitumassa markkinaan vaan jäävät jälkeen, unohtavat kehittyä ja kiinalaiset jyrää.
Kiinalaisjyräämisen jännitys on kyllä ihan aiheellista - mutta ei siksi, etteikö Euroopan teollisuus kehittyisi ja adaptoituisi, vaan siksi, että Kiinan kustannusrakenne on erilainen paitsi kaikkien täkäläisten himisoikeushömppien* yms kustannuslisien, myös tiettävästi valtion subventoinnin myötä.
*) Mainitaan varmuuden vuoksi, että en pidä täkäläisiä ihmisoikeuksia ja duunarioikeuksia hömppänä, mutta väitän että ne vaikuttavat sekä suunnittelu- että tuotantokustannuksiin heikentäen täkäläistä kilpailukykyä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Ihan normi klikkiotsikointia, kun teknolgiamurros iskee. Mutta oliko työttömäksi jäävät kirjoituskonetehtaan työntekijät hyvä syy inhota tietokoneita? Tai sääli vossikka-ajureita kohtaan perustelu olla kulkematta autolla?
Paljon on tehty työttömiä ja ajettu firmoja konkkaan kun maailma on kehittynyt. Ja kyllä monelle autoalan toimijalle iskee varmasti Nokiaakin rumempi kohtalo. Ikävää, mutta tuskin kukaan haluaisi elää antiikin elintasolla ihan vain siksi että muutos tekee myös kipeää.
St1:llä jotkut tehotohinat.. Nooh oli siel sähkiksii koeajettavina
Aika miellyttävä, kulkee hyvin muttei tee siitä numeroa.
Ajoasento hyvä, penkissä ei hirmuisesti sivuttaistukee mut arkiajoon ja matkaan varmaan sopeis.
En kyl huomannu alustassa moitteita mitä autolehdet noista takavetosista on sanonu, toki niistä on jo joku vuosi.
Pikasella koeajolla yhden polkimen ajo sujui yllättävän hyvin ja myös kaistavahti vaikutti asialliselta.
Ja olihan se jännää pitkästä aikaa ajaa autolla missä konepeltii näkyy reilusti
Nonniih, pääsin tuosta tasan kaksi vuotta vanhasta EV6-ongelma-autosta eroon. Autoliike ja maahantuoja tekivät yhdessä vaihtotarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. Eli uusi samanlainen. Tässä kohtaa voi sitten haukkua hulluksi tai pähkähulluksi. Tarkoituksena oli käydä tuolla uudella autolla ennen kauppaa koeajolla. Sehän ei onnistunut jostain rekisteröintisyistä. Lähdimme sitten automyyjän kanssa koeajolle tarkoituksena katsoa ainakin että vakkari toimii ja tuo 12V järjestelmä. Tuota 12V testausta varten nappasin vanhasta autosta lisävaloreleeseen liittyvän XBB-donglen OBD-liittimeen kiinni. Tuo kun näytti vanhassa autossa tismalleen samaa jännitettä kuin akun navoista mitattuna.
Noh, koeajo alkoi. Auto käyntiin, perusasiat kohilleen ja pykälä päälle ja lähdin ajelemaan autoliikkeen porttia kohden. Samalla kysäsin kartturilta mitä mun kännykkä näyttää jännitteeksi. Vastaus tuli "12.4V, eikös se ole ok". Noh, eihän se ole likimainkaan siellä missä pitäisi olla. Peruuttamalla takaisin pihalle ja jo tutuksi tulleella reitillä vakiasentajan juttusille. Mittasi diagnoosilaitteella mitä 12V akussa tapahtuu auton ollessa D-vaihteella. Purkua lähes 20A. Jippii.
Tehtiin vielä pikamittaus pariin pihalla olleeseen esittelyautoon, sama juttu molemmissa. Eli saldona neljä mitattua autoa (mun vanha kans), neljä rikkinäistä. Olin tässä vaiheessa aikalailla sanaton.
En minä kauppoja alkanut enää perumaan, vaikka ehkä olisi pitänyt. Eihän sitä nyt tiedä miten tämä lähtee tästä purkautumaan, jos lähtee. Onhan noita kuitenkin liikkeellä jo aika monta, vaikka pikaisen otannan mukaan nekin ovat kaikki rikkinäisiä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
On kyllä pitäny olla hyvä tarjous et jaksat viel leikkii
Kuulostaa kyl tosi erikoiselta noin raju sähkön kulutus. Ei toki itel mitään käryä et mitkä toiminnot ajetaan 12V akun kautta.
Mut corsassa about sekunnin jälkeen startista jännite nousee 14.5 volttiin