Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Varmaan nyt kyseessä löysäys ja kiristys
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
no puslathan niissä kaikissa on...
no en minäkään ole ikinä 99/900 malleissa takajousi/iskari settejä vaihtaessa kiristäny kuormituksen alla...
no en minäkään ole ikinä 99/900 malleissa takajousi/iskari settejä vaihtaessa kiristäny kuormituksen alla...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Sellaset, joiden asento muuttuu ja pusla kiristyy/jännittyy auton korkeuden muuttuessa kuormtuksessa.
Esim. iskari on aika pystymäisessä asennossa joustoliikkeen suunnassa, eikä ainakaan yläpään puslan asento yleensä paljoa muutu kuormituksen myötä, joten se ei ole kriittinen.
Sitten taas esim. kolmiotukivarret - en muista miten ne on OG:ssa kiinni (onko pyörivä pusla vai vulkanoitu ja jännittyvä pusla), mutta etenkin sieltä korin pään kiinnityksestähän ne kääntyy suhteessa koriin aivan selvästi eri asentoon. Jos siellä on vlulkonoitu/jännittyvä pusla, eli sellainen joka on vahvasti kiinni sekä keskiholkissaan että tukivarressa ja keskiholkki kiristyy pysymään autossa jämptisti, niin se pusla itsessäänkin vastustaa joustoliikettä. Jos tälläisen kiristää vapaana, niin sehän on jännityksessä aina kun auto on pyörillään eikä ole mikään ihme, jos se repeää ennenaikaisesti ja saattaa jopa kyetä pitämään jousitusta väärässä asennossa, jolloin auto lepää ylempänä kuin pitäisi.
Jos tuollaisen tukivarren pusla taas on laakeroitu (tai "laakeroitu" eli se pääsee pyörimään joko keskiholkkiin tai tukivarteen nähden eikä siis vastusta itse joustoliikettä, on taivahan sama että missä asennossa sen kiristää.
Tämä siis ihan yleisellä tasolla tekniseltä näkökannalta pohdittuna, ei korjaamo-oppaasta luettuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Tuossa meikäläisen ysiysissä lukee rekisteriotteessa vuosimalli: 1979 mutta runkonumero alkaa 9980......
Tässä on myös sama tilanne: https://www.trianglemotor.com/portfolio ... urbo-1979/
Googlailujen perusteella ilmeisesti puskurit muuttuivat ohutlistaisiin vuonna 1980 jotka myös minun ja linkin autoissa on.
Kysymys siis kuuluu: Kumpi on oikea vuosimalli näille?
Tässä on myös sama tilanne: https://www.trianglemotor.com/portfolio ... urbo-1979/
Googlailujen perusteella ilmeisesti puskurit muuttuivat ohutlistaisiin vuonna 1980 jotka myös minun ja linkin autoissa on.
Kysymys siis kuuluu: Kumpi on oikea vuosimalli näille?
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Rekisteriotteessahan ei lukene vuosimallia vaan rekisteröintipäivä/-vuosi.
Termeistä on paljon vääntöä, esmes vuosimalli/mallivuosi että onko näillä jotain eroa. Saab kuitenkin alkoi aina tekemään seuraavan vuoden mallia kesäloman jälkeen (joskus syyskuun tienoossa) ja sinunkin autosi osunee juuri tähän haarukkaan, eli malli on 1980, mutta on ehtinyt rekisteriin jo 1979 puolella.
Termeistä on paljon vääntöä, esmes vuosimalli/mallivuosi että onko näillä jotain eroa. Saab kuitenkin alkoi aina tekemään seuraavan vuoden mallia kesäloman jälkeen (joskus syyskuun tienoossa) ja sinunkin autosi osunee juuri tähän haarukkaan, eli malli on 1980, mutta on ehtinyt rekisteriin jo 1979 puolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
oho! Näköjään on silmät harittanut r-otetta lukiessa
Siellä sanotaankin: Käyttöönottopvm. 00.00.1979.
Ja rekisteröintipäivä. 29.09.1979. Eli juurikin syyskaudella ja on sitten seuraavaa vuosimallia.
Selvisipähän sekin. Kiitokset tietämyksestä
Eikun päivittämään allekirjoitusta

Siellä sanotaankin: Käyttöönottopvm. 00.00.1979.
Ja rekisteröintipäivä. 29.09.1979. Eli juurikin syyskaudella ja on sitten seuraavaa vuosimallia.
Selvisipähän sekin. Kiitokset tietämyksestä

Eikun päivittämään allekirjoitusta

Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Potilaana -82 99. Käyntiin lähtö heikkoa mutta kun saa tulille niin kaasu pohjassa pyörii nippanappa tuhatta kierrosta ja kun löysää niin sammuu. Ainetta tulee kaasarille kyllä. Luisti liikku myös.
Öljyä lisätty kaasariin ja kalvo uusittu.
Kärjet tutkittu
Tulpat katsottu että hieman noentuneet mutta ei vielä ratkaisevat.
Onko vinkkejä mistä purkaisi seuraavana.
Öljyä lisätty kaasariin ja kalvo uusittu.
Kärjet tutkittu
Tulpat katsottu että hieman noentuneet mutta ei vielä ratkaisevat.
Onko vinkkejä mistä purkaisi seuraavana.

99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09,
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Onko ryyppy"vaijeri" ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Oliko oireet ennen kaasarin roplaamista? Epähuomiossa voi kalvo mennä väärään asentoon.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Samaa olin kanssa kysymässä, että alkoivatko oireet kesken ajon, seisonnan aikana vai remontin tuloksena?
Kokeileppa sellaista, että otat imuilmaputken (se mikä tulee ilmansuodattimelta) irti kaasuttimen juuresta ja anna kaasua kaasuvivusta. Liikkuuko luisti silloin kuten pitää? Jos ei liiku, niin kokeile mitä tapahtuu jos sormella nostat luistia (rohkeasti vain ei se pure tai vie sormea mennessään). Kaasuläpän voi huoletta pitää auki koko ajan testaillessa. Sen tehtävä on oikeastaan vaan ohajata luistin toimintaa ja siloitella neulasuutinkaasuttimen huonoja ominaisuuksia.
Janne
Kokeileppa sellaista, että otat imuilmaputken (se mikä tulee ilmansuodattimelta) irti kaasuttimen juuresta ja anna kaasua kaasuvivusta. Liikkuuko luisti silloin kuten pitää? Jos ei liiku, niin kokeile mitä tapahtuu jos sormella nostat luistia (rohkeasti vain ei se pure tai vie sormea mennessään). Kaasuläpän voi huoletta pitää auki koko ajan testaillessa. Sen tehtävä on oikeastaan vaan ohajata luistin toimintaa ja siloitella neulasuutinkaasuttimen huonoja ominaisuuksia.
Janne
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Se on seisonut pari viikkoa ja kun lähdin liikkeelle niin pääsin pari kilometriä kun se noin 50 vauhdista lakkasi vetämästä ja pysyi kaasu pohjassa käynnissä. Sen jälkeen vaihdettu kalvo kun entisessä oli halkeamia reunoissa.
Ryyppy "vaijeri" on ehjä.
Unohtu mainita että Pierburg on kyseessä.
Kiitos tässä vaiheessa, tutkin lähipäivinä lisää.
Ryyppy "vaijeri" on ehjä.
Unohtu mainita että Pierburg on kyseessä.
Kiitos tässä vaiheessa, tutkin lähipäivinä lisää.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09,
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Onko huohotinletku paikallaan venttiilikopassa? Entä jarrutehostimen putki imusarjasta? Noiden irtoaminen on koettu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Vm-90 900 käsijarruongelma
Palat vaihdettu taakse ja satulat herkistelty ja säädetty oikein, vaijeritkin liikkuu ongelmitta, ongelmana kuitenkin kun käsijarrun kahva ei halua aina naksua eikä pysyä pykälässään, onko kahvan mekanismin kuluminen miten yleistä, kun tuntuu välillä että kahvan vapautus painikkeella ei ole mitään virkaa, auto ollut minulla nyt 6 vuotta eikä katsastuksessa koskaan ole tullut sanomista käsijarrusta, vaikka se ei ole muistaakseni koko omistus aikanani toiminut oikein.
Palat vaihdettu taakse ja satulat herkistelty ja säädetty oikein, vaijeritkin liikkuu ongelmitta, ongelmana kuitenkin kun käsijarrun kahva ei halua aina naksua eikä pysyä pykälässään, onko kahvan mekanismin kuluminen miten yleistä, kun tuntuu välillä että kahvan vapautus painikkeella ei ole mitään virkaa, auto ollut minulla nyt 6 vuotta eikä katsastuksessa koskaan ole tullut sanomista käsijarrusta, vaikka se ei ole muistaakseni koko omistus aikanani toiminut oikein.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mistäs nykyään saa 99siin käypäisiä pyyhkijänsulkia?
Varaosakauppiaat tarjoavat Boschin 380 U- sulkaa, mutta ei se suoraan pyyhkijänvarteen istu. Lisäksi se on niin jäykkä, että jää ikävästi kuskin puolen alanurkasta töröttämään.
Janne
Varaosakauppiaat tarjoavat Boschin 380 U- sulkaa, mutta ei se suoraan pyyhkijänvarteen istu. Lisäksi se on niin jäykkä, että jää ikävästi kuskin puolen alanurkasta töröttämään.
Janne