OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eiköhän tuo lakru prässillä irtoa.

Katselin noita etupyörän laakereita ja marmorilta löytyisi orkkista 128€ kipale -> https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4689923

Lakrun osanrolla 4689923 löytyi SNR R164.05 joita Motonetti tarjoaa hintaan 71,90€ -> https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... ct=21-3242

Halvempiakin vaihtoehtoja löytyy, mutta nuo SNR:n lakrut löytyi sopivasti hintaan 25€/kpl, joten tilasin sellaiset Aarnion autosta -> https://www.aarnonautot.fi/

Eski
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Kunhan saat laakerit niin tsekkaapa missä ne on tehty, pitäisi kaiketi olla Made in France.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Laakerit tulivat perille ja ne olivat SNR:n laatikoissa, mutta epäilykset heräsivät, kun paketteihin oli kirjoitettu kynällä Saab 900 -86. Nämä laakerit löytyivät siis tuon oikean orkkis osanumeron perusteella, joten en älynnyt tarkistaa ja varmistaa, että ne ovat oikeat. Eli nämä og-satkun lakrut lähtee takaisin.

Ehkäpä nämä voisi kokeilla seuraavaksi ->
https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... ct=21-3230

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Tämmöset lakrut löytyi Jyväskylän Motonetistä. SKF:n paketissa on kuulemma nykyään myös kiinakuraa, joten onneksi nämä olivat vielä vanhempaa tuotantoa :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rykin Check engine syttyi jälleen. Tällä kertaa aluksi ei ilmennyt mitään muuta oireita, mutta hetken päästä huomasin, että seosmittari vilkuttaa alle 10 lukemia. Eli paksulla seoksella mentiin jälleen ja lopulta alkoi pätkimään ikävästi. Vedin pysäkille ja tällä kertaa vilkkukoodi pukkasi 3 ja 7 CEL-vilkutusta. Eli imuilman lämpötila-anturi ja seokset. Nyt kone ei kuitenkaan sammunut, kuten aikaisemmin eikä tullut vilkkukoodia map-anturista.

Kotiin päästyäni omasta miljoonalaatikosta sattui löytymään käytetty lämpöanturi, joten vaihdoin sen paikalleen.
Seokset palasivat oikealle tasolle heti ja CEL sammui. Sen jälkeen yhteensä noin 100 km lenkillä ei pätkinyt yhtään ja CEL pysyi pimeänä...

Tilasin nyt uuden anturin trollilta, kun en aikanaan raaskinut ostaa uutta, kun se maksoi muistaakseni melkein satasen ->
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/9174442

Tässäpä vielä foorumilta löytynyt vlikkukoodilista vikakoodeineen ->
Fault code Fault Corresponding ISAT codes
2 Manifold absolute pressure sensor P0105 P0106 P0107 P0108
3 Intake air temperature sensor P0110 P0112 P0113
4 Coolant temperature sensor P0115 P0117 P0118
5 Throttle position sensor P0120 P0121 P0122 P0123
6 Lambda (oxygen) sensor P0130
7 Fuel-air mixture P0170 P0171 P0172
8 EVAP valve (ELCD) P0443 P1443 P1444 P1445
9 Internal ECU fault P1651 P1652 (check ground, connectors)
Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Ryki pistäytyi eilen Kemoran radalla, kun siellä ajettiin taas mikra-cuppia. Eipä pätkinyt yhtään, eikä edes CE-valo syttynyt.
Kuuden tunnin kisakin meni Sinisen salaman tiimiltä taas ihan kohtuullisesti, kun maaliin tultiin sijalla 4.
Tosin tällä kertaa mikroja oli lähtöviivalla vain 47 kpl :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Ryki kävi Jyväskylän kliinillä maalipinnan käsittelyssä. Ensin pestiin puhtaaksi ja sitten myllytettiin kiiltäväksi. Lopuksi vedettiin kliini-käsittely pintaan. En raaskinut ottaa parempia keraamisia pinnoitteita, koska kesäautoa ei talvella uiteta suolassa eikä raavita lumiharjalla...

Kyllähän tuo ryki on 24,5 vuotiaaksi ja melkein 400K ajetuksi autoksi on omasta mielestäni ihan siisti peli :twisted:

Kliinin klubi-yhteistyökuviosta löytyy lisätietoa ->
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=2&t=207472

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tein hieman tuuninkia rykiin. Nykyään on muotia, että autojen peilit ovat eriväriset kuin auton kori, joten tilasin ihan uudet peilin kuoret webshopin alennusmyynnistä -> https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4389862

Saabin uudet mustat kuoret olivat niin kirjavat ja epätasaiset, että ne vaativat maalia pintaan. Sattumalta naapuri maalasi Calibransa ovilistoja eräänä iltana ja kertoi, että mustaa maalia tuli tehtyä liikaa. Sitten muistin tämän homman ja vein kuoret maalattavaksi.

Kuva
Asennus tapahtui irroittamalla peili, joka tapahtuu säätämällä se ensin se ääriasentoon ja siitä varovasti kääntämällä reunasta irti. Tuo musta kehys oli myös irroitettava, jotta takakuori suostui irtoamaan. Sehän on kiinni vain noilla muoviklipseillä, jotka tulevat tuosta alumiinirungosta läpi. Eipä meinannut nuo pienet ruuvit aueta millään, kun ne eivät olekaan torxit, vaan ristipääruuvit...

Kuva
Tällainen siitä tuli. Tajusin vasta asennusvaiheessa, että olisihan nämä kehyksetkin voinut uusia samalla ja maalata nekin mustaksi ->
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4389839

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jokos olet vaihtanut oikean peilin laajakulmapeiliksi? Aikanaan tuo piti tehdä omalle 9-3:lle, kun ehdin tottua sellaiseen femmassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole tullut laajakulmapeiliä vaihdettua. Nyt saatiin lopultakin iskarit vaihdettua.

Kuva
Sain aikanaan tuollaisen priiman tolpan, jossa olikin tuohon yläpäähän vaihdettu korjauspala.
Se ei ollutkaan samankokoinen halkasijaltaan, vaan millin pienempi kuin orkkistolppa.

Kuva
Tuohon tolppaan piti saada kuvan vasemman puoleinen holkki, joka on Bilsteinin iskarin mukana.
Tuo musta palikka oli tolpan mukana, mutta sehän ei käy Bilsteiniin mitenkään.

Niinpä tuota kierre piti korjata koneistamolla sopivaksi, että iskarin sai paikalleen.
Samalla tolppiin tuli uudet laakerit, koska eipä niitä vanhoja saanut ehjänä irti vanhoista tolpista...


Eski
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tyhmä kysyy, onko se laakeri siis vielä erillinen siitä iskarin yläpäästä, siis esim. tästä: https://www.motonet.fi/tuote/jousijalan ... earch=true :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, rykiin tuli samalla uusittua myös nuo ylätuet ja niissä olevat tällaiset laakerit ->
https://www.motonet.fi/tuote/jousijalan ... earch=true
Mutta eipä nuo lakrut purkaessa hajonneet, vaan vanhat pyöränlaakerit hajosivat, kun navat niistä hakattiin irti...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, iskariremontti aiheutti sen, että ratti tuli aika reilusti vinoon. Niinpä vein rykin kulmien säätöön, joka alkoi lupaavasti kun kuskinpuolen raidetangon päästä katkesi pultti. Eipä tullut mieleen aikaisemmin, että ne raidetangon päät olisi kannattanut vaihtaa samalla. Sitten hain uudet TRW:n päät motonetistä ja ne näksäytettiin juniorin kanssa paikalleen. Otettiin suosiolla koko raidetangot irti, jotta oli kätevämpi rassata ne päät irti ruuvipenkissä kuin auton alla könyten...

Kuva
Tälläiset kulmat siihen saatii nyt tehtyä. Ainakin nyt on ratti suorassa :twisted:

Kuva
Tuota takapään camberin säätöä varten löytyisi tällaiset palikat, kun vain saisi aikaiseksi laittaa nekin paikalleen...

Kuva
Ostin tuollaisen IKH:n raidetangon pään irroitustyökalun puuilosta.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Loka 22, 2024 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Alkanee olla tämän kesän viimeiset ajopäivät käsillä, joten kävin Jyväskylän satamassa ottamassa kuvan :twisted:

Kuva
Siinä vielä kuva samasta paikasta rykin toiselta puolelta...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Nyt on ryki taas talviunilla kavereidensa kanssa. Samat saapit ovat taas koolla, eli samassa hallissa on mm. pari 9-3 avoa, pari tonnaria ja keltainen kovakattoinen og-kolkki... :twisted:

Eski
Vastaa Viestiin