Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Varmaan nyt kyseessä löysäys ja kiristys
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Mvs
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

mestari kirjoitti:
La Elo 31, 2024 17:07
Varmaan nyt kyseessä löysäys ja kiristys
Tuli kiristettyä kaikki auton ollessa pukeilla iskari/jousirempassa. Nytkö pitäs iskarit ja kaikki löysätä ja kiristää auton ollessa pyörillään? 8O
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no puslathan niissä kaikissa on...

no en minäkään ole ikinä 99/900 malleissa takajousi/iskari settejä vaihtaessa kiristäny kuormituksen alla...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Mvs kirjoitti:
La Elo 31, 2024 17:40
Nytkö pitäs iskarit ja kaikki löysätä ja kiristää auton ollessa pyörillään? 8O
Sellaset, joiden asento muuttuu ja pusla kiristyy/jännittyy auton korkeuden muuttuessa kuormtuksessa.

Esim. iskari on aika pystymäisessä asennossa joustoliikkeen suunnassa, eikä ainakaan yläpään puslan asento yleensä paljoa muutu kuormituksen myötä, joten se ei ole kriittinen.

Sitten taas esim. kolmiotukivarret - en muista miten ne on OG:ssa kiinni (onko pyörivä pusla vai vulkanoitu ja jännittyvä pusla), mutta etenkin sieltä korin pään kiinnityksestähän ne kääntyy suhteessa koriin aivan selvästi eri asentoon. Jos siellä on vlulkonoitu/jännittyvä pusla, eli sellainen joka on vahvasti kiinni sekä keskiholkissaan että tukivarressa ja keskiholkki kiristyy pysymään autossa jämptisti, niin se pusla itsessäänkin vastustaa joustoliikettä. Jos tälläisen kiristää vapaana, niin sehän on jännityksessä aina kun auto on pyörillään eikä ole mikään ihme, jos se repeää ennenaikaisesti ja saattaa jopa kyetä pitämään jousitusta väärässä asennossa, jolloin auto lepää ylempänä kuin pitäisi.

Jos tuollaisen tukivarren pusla taas on laakeroitu (tai "laakeroitu" eli se pääsee pyörimään joko keskiholkkiin tai tukivarteen nähden eikä siis vastusta itse joustoliikettä, on taivahan sama että missä asennossa sen kiristää.

Tämä siis ihan yleisellä tasolla tekniseltä näkökannalta pohdittuna, ei korjaamo-oppaasta luettuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lunni
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Helmi 03, 2022 13:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Tuossa meikäläisen ysiysissä lukee rekisteriotteessa vuosimalli: 1979 mutta runkonumero alkaa 9980......
Tässä on myös sama tilanne: https://www.trianglemotor.com/portfolio ... urbo-1979/
Googlailujen perusteella ilmeisesti puskurit muuttuivat ohutlistaisiin vuonna 1980 jotka myös minun ja linkin autoissa on.

Kysymys siis kuuluu: Kumpi on oikea vuosimalli näille?
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Rekisteriotteessahan ei lukene vuosimallia vaan rekisteröintipäivä/-vuosi.

Termeistä on paljon vääntöä, esmes vuosimalli/mallivuosi että onko näillä jotain eroa. Saab kuitenkin alkoi aina tekemään seuraavan vuoden mallia kesäloman jälkeen (joskus syyskuun tienoossa) ja sinunkin autosi osunee juuri tähän haarukkaan, eli malli on 1980, mutta on ehtinyt rekisteriin jo 1979 puolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lunni
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Helmi 03, 2022 13:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Lunni »

oho! Näköjään on silmät harittanut r-otetta lukiessa :facepalm_man:
Siellä sanotaankin: Käyttöönottopvm. 00.00.1979.
Ja rekisteröintipäivä. 29.09.1979. Eli juurikin syyskaudella ja on sitten seuraavaa vuosimallia.
Selvisipähän sekin. Kiitokset tietämyksestä :saab:

Eikun päivittämään allekirjoitusta :D
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993. 99 1977.
tunkkimies
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja tunkkimies »

Potilaana -82 99. Käyntiin lähtö heikkoa mutta kun saa tulille niin kaasu pohjassa pyörii nippanappa tuhatta kierrosta ja kun löysää niin sammuu. Ainetta tulee kaasarille kyllä. Luisti liikku myös.

Öljyä lisätty kaasariin ja kalvo uusittu.
Kärjet tutkittu
Tulpat katsottu että hieman noentuneet mutta ei vielä ratkaisevat.

Onko vinkkejä mistä purkaisi seuraavana. :roll:
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09,
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ryyppy"vaijeri" ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mvs
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Oliko oireet ennen kaasarin roplaamista? Epähuomiossa voi kalvo mennä väärään asentoon.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Samaa olin kanssa kysymässä, että alkoivatko oireet kesken ajon, seisonnan aikana vai remontin tuloksena?

Kokeileppa sellaista, että otat imuilmaputken (se mikä tulee ilmansuodattimelta) irti kaasuttimen juuresta ja anna kaasua kaasuvivusta. Liikkuuko luisti silloin kuten pitää? Jos ei liiku, niin kokeile mitä tapahtuu jos sormella nostat luistia (rohkeasti vain ei se pure tai vie sormea mennessään). Kaasuläpän voi huoletta pitää auki koko ajan testaillessa. Sen tehtävä on oikeastaan vaan ohajata luistin toimintaa ja siloitella neulasuutinkaasuttimen huonoja ominaisuuksia.


Janne
tunkkimies
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja tunkkimies »

Se on seisonut pari viikkoa ja kun lähdin liikkeelle niin pääsin pari kilometriä kun se noin 50 vauhdista lakkasi vetämästä ja pysyi kaasu pohjassa käynnissä. Sen jälkeen vaihdettu kalvo kun entisessä oli halkeamia reunoissa.

Ryyppy "vaijeri" on ehjä.

Unohtu mainita että Pierburg on kyseessä.

Kiitos tässä vaiheessa, tutkin lähipäivinä lisää.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09,
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng, 1x 9-3og
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko huohotinletku paikallaan venttiilikopassa? Entä jarrutehostimen putki imusarjasta? Noiden irtoaminen on koettu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Orggis
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 21, 2023 21:59

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Orggis »

Vm-90 900 käsijarruongelma
Palat vaihdettu taakse ja satulat herkistelty ja säädetty oikein, vaijeritkin liikkuu ongelmitta, ongelmana kuitenkin kun käsijarrun kahva ei halua aina naksua eikä pysyä pykälässään, onko kahvan mekanismin kuluminen miten yleistä, kun tuntuu välillä että kahvan vapautus painikkeella ei ole mitään virkaa, auto ollut minulla nyt 6 vuotta eikä katsastuksessa koskaan ole tullut sanomista käsijarrusta, vaikka se ei ole muistaakseni koko omistus aikanani toiminut oikein.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Mistäs nykyään saa 99siin käypäisiä pyyhkijänsulkia?
Varaosakauppiaat tarjoavat Boschin 380 U- sulkaa, mutta ei se suoraan pyyhkijänvarteen istu. Lisäksi se on niin jäykkä, että jää ikävästi kuskin puolen alanurkasta töröttämään.

Janne
Vastaa Viestiin