^Nää erikoisuudet tuppaa vähän sillai laimenemaan itellä, kun aina kun joku sanoo ettei tuollasia missään nää niin ite on vaan että "sen kun tassuttelee talliin, siinähän se asuu".
Pieni kertaus historiasta, merkittävimmät autossa esiintyneet viat.
2013 leimalla inssi bongasi toisen takavetarin ristinivelestä ns. alkavan välyksen ja vinkkasi, että tuo kannattaa vaihtaa. Otin vetarin kouraan olkavarsineen päivineen ja purin ristikon irti. Pyöritelin laakeria olkavarressa ja totesin, että tälläinen pykiminen ei kyllä kuulu asiaan, joten pistin laakerinkin vaihtoon. Laakerihan on sama kuin kakkoskoppaisen Granadan etulaakeri, joten niitäkin löytyy helpolla. Ei tosin Fordin merkkarilta, sieltä uteliaisuuttani kysyessäni sain vastakysymyksen "Mitä vuosimallia on kakkoskoppainen Granada"

. No, Ebaysta löytyi Moogia kohtuuvella, joten kliketi klik ja laakeria matkaan.
Ristikon pistin pussiin ja otin mukaan. Painelin duunin jälkeen Espoossa Karaasin tiskille todeten mallikappaleesta että tälläsen tarttisin. Vastapeluri kysyi että mistä autosta ja vastasin, että TVR 350:stä. "Selvä" ja tyyppi painui varastoon, palaten ehkä minuutin päästä oikea osa kourassa takaisin - on kuulemma varsin yleinen Jaguareissa.
Laakeri oli niin tuhannen tiukassa, että en saanut sitä itse kimppatallin prässillä liikkeelle. Pudotin sitten työmatkalla paketin Vantaan Atoylle speksillä "vaihtakaa kun kerkeette ja ilmottakaa kun on valmis" semmosena hyvänä täytetyönä hetkelle kun on vapaita käsiä. Puoliltapäivin soi puhelin että nyt on vaihdettu, velottivat puolen tunnin työn.
2015 kesällä vaihdekeppi valahti hieman alaspäin ja auto alkoi räpisemään hassusti ellei keppiä nostanut manuaalisesti ylöspäin. Tässä on laatikon jatkeena keppikonsoliteline, kiinni suoraan askissa puslitetulla kiinnityksellä. Sieltä oli pusla luovuttanut ja keppikonsoli pääsi nojaamaan kardaaniin, siitä räpinä. Eräs volvoharrasta, pirkanmaalainen aseseppä sorvasi sitten nylonista mulle uudet arvioimieni mittojen perusteella. Vähän piti kotona tarkentaa, mutta sainpahan korjattua.
2015 loppukesästä auto alkoi hukata jäähdytysnestettä. Tuntui tulevan termarikotelon välistä, joten vaihdoin tiivisteen. Vanha näytti tältä, uuden tein tiivistepaperista:
Vaan ei auttanut, ei. Jäljitin vuotoa imusarjan alla kulkevista putkista (tyyppivika), ei osumaa. Laitoin konehuoneeseen papereita ilmaisemaan, mistä kastuu ekana, edelleen viittaa termarikoteloon. No, ehkä se paperitiiviste ei toimikaan tarpeeksi, joten taas kotelo kouraan. Pari kertaa sitä ihmettelin, hioin palikkaa vasten tiivistepinnan tasaiseksi, pistin paperitiivisteen molemminpuolin tiivisteliimalla ja silti vuoti. Otin taas kerran termarikotelon kouraan, aloin puhdistamaan tiivistepintaa ja osui silmään hassu viiva. Mikähän piru tuo on ja vilkaisu, että sama viiva löytyy sisäpuolelta. Sehän on pirulainen halki! Niin sievästi ja ovelasti vaan, että ei helpolla näy, eikä vuoda solkenaan vaan vähitellen. Näkyy tässä kuvassa kun sopivasti katsoo:
Termarikotelo on osuvasti vähän erilainen kuin Roverissa, ylävesiletkun liitos lähtee eri suuntaan ja on lyhyempi. TVR:n termarikotelo maksoi kuukiviä ja hunajaa, kun Roverin vastaavan sai ykköskympeillä toimituskuluineen, joten eroa tietämättä tilasin jälkimmäisen. Opin eron asentaessani, mutta onneksi ero ei ole niin iso, etteikö suomipoika ja rälläkkä saisi tilannetta korjattua. Eli taas mennään.
2016 keväällä huolsin autoa ja vaihdoin jarrunesteet. Oikean etukulman nesteiden vaihduttua olin juuri laittamassa ilmausnippaa kiinni, kun nippa ei vielä edes kiristynyt mutta silti ote yhtäkkiä keveni. Ilmausnippa on erillisen holkin välityksellä kiinni satulassa ja se holkki otti ja murtui. Tämmösiä osia näihin saa välillä muutenkin etsiä, kun tehdas on törpännyt vehkeeseen muistaakseni Leyland Princessin etujarrut. Onneksi joku aikaisempi omistaja on helpottanut asiaa ja vaihtanut tilalle Wilwoodin satulat, joista mulla ei ole mitään vihjettä että mistä vehkeestä ne on peräisin. Ei muuta kuin tutkimaan satulaa vähän tarkemmalla silmällä ja siellähän on takana stanssattuna osanumero, joten sillä etsimään. Ilmausnippa + holkki -kombo on ihan aitoa Wilwoodia ja sille löytyikin Wilwoodin katalogista oma tuotenumeronsa ja Ebaysta kätevästi varaosa. Taas päästiin etiäppäin.
2019 syksyllä olin ajamassa leimalle, kun auto sammui ehkä 10km päässä kotoa. Kipinä katosi, joten hinurilla himaan ja ihmettelemään. Jäi siltä syksyltä leimaamatta ja kun 2020 ostettiin uusi koti, oli vähän muutakin aihetta viemässä aikaa. Lopulta kuitenkin ratkaisin ongelman ja viaksi paljastui pyörijä, joka lakkasi johtamasta sähköä lämmittyään tarpeeksi. Uusi pyörijä tupaan ja taas laulaa.
2022 tammikuussa pidettiin kyläläisten kesken hauskaa naapurin jääradalla. Brittisporttia alkoi väsyttää ja alkoi silmä luppasta:
Lamppumoottorin kytkennät kaipasivat pientä puhdistusta ja virkistystä, varaosia ei tarvittu.
Jossain välissä alkoi startti vähän tökkimään. Uuden startin löytäminen kohtuuvella on haastavaa - tähän on oma starttinsa, kun Roverin startti kuulemma tarvii alennusvaihteen ja se ei tähän lohkon ja pakosarjan väliin mahdu. No, lopulta tilasin viime vuonna rohkeesti Roverin startin ja "ongelma" on se, että kone pyörii sillä hyvinkin pirteästi, koskaan ole noin iloinen startti ollut. Ei ollut kallis eikä pahan hintainen,
Semmosta mahtuu kohta 14 vuoden yhteiseloon. Kuten aiemmin totesin, on tämä ollut yllättävän luotettava, toki osa vioista on sillai hassuja että ei ihan heti juolahda mieleen että näinkin voi käydä, mutta sehän vaan tuo harrastamisen riemua.
Se vioista.
Viime aikoina on ollut kova käyttöavokuume - 159 on muuten varsin kelpo käyttöauto, mutta etenkin kesällä kaipaisi maisemakonttoria. Markkinoita tutkittuani ja mielijohteitani pohtien olen katsellut MX-5 Mazdoja, XK X150 Jaguareja ja F23 Bemareita, mutta ei mieli-hinta-yksilö -kolmio tunnu kohtaavan, joten vetelin hatusta sen luontevimman johtopäätöksen ja tilasin tähän uudet kesärenkaat. Alle tulee Dunlop SportMaxx RT2:t koossa 225/45R17 jo olemassaoleville (ja autoon muutosleimatuille), ratakäytössä olleille Audi A5:n vanteille. Joten pidä Teemu silmät auki, josko tämän jossain bongaisit
Ja koska huomenna pitäsi tulla toisen harrastuksen varjolla uusi oikotasohöylä ja sen kulku verstastilaani menee läpi siitä tallista, jossa tämä tykkää talvehtia, piti tänään lyödä veekasi tulille ja pakitella auto pihalle. Tömähti käyntiin kuten pitääkin, tottakai piti kevätfoto räppästä:

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla