Vitsimiehiä, lueppa koko viesti
Pieni savutus
Re: Pieni savutus
Voihan sitä itselleen perustella vaikka minkälaisia vikoja, kun oma auto on kyseessä.
Tosin silloin on aika turhaa edes kysyä harrastajafoorumista mielipidettä, kun vastaus ei välttämättä tue sitä omaa kuviteltua faktatietoa.
Eipä siinä, apua tarjoavan foorumikaverin mollaaminen vitsimieheksi on kyllä harvinaisen nolo heitto, 10 vuotta sitten rekisteröityneeltä foorumilaiselta

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Pieni savutus
Tuota, mitähän sinä olet syönyt? Luitko lainkaan mitä kysyin viestissäni? Kysyin harrastajana harrastajafoorumilla vinkkejä ahtimen vaihtoon, kuinka tämä sinun tai kaverisi vastaukset liittyvät siihen? Saati sitten kuinka kauan joku on ollut foorumille rekisteröitynyt? Sekö pätevöi täällä mollaamaan muita?Termos kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 21:58Voihan sitä itselleen perustella vaikka minkälaisia vikoja, kun oma auto on kyseessä.
Tosin silloin on aika turhaa edes kysyä harrastajafoorumista mielipidettä, kun vastaus ei välttämättä tue sitä omaa kuviteltua faktatietoa.
Eipä siinä, apua tarjoavan foorumikaverin mollaaminen vitsimieheksi on kyllä harvinaisen nolo heitto, 10 vuotta sitten rekisteröityneeltä foorumilaiselta![]()
Aika erikoista toiminta täällä, spämmätään toisten topikkia jossa asiallista keskustelua ennen tonnaritompan ja Termoksen viestejä.
9-5 Aero
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pieni savutus
Tonnaritomppa.oli eka joka vastas sulle. Vai jäinkö jotain vaille?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pieni savutus
Tuolta on muutama 15t tullut ostettua itelle ja muille, kestänyt ehjänä sen mitä on ajossa ollut.VPP kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 17:47Itselläni on jo ihan jonkinlainen savutus aamuisin. Päivällä ja lämpimänä ei savuta lainkaan. Ahdin on vaihdettu mutta käytettyyn edellisen omistajan mukaan. Viriahdin kiinnostaisi vaihtaa muutenkin, pitäisikö ensin hankkia se ja tutkia myöhemmin mikäli savutus ei vähene?
Hyviä vinkkejä uudeksi ahtimeksi, kone B235R ja vakioahdin.
https://www.mrtuning.se/universal/turbo ... 19t-turbo/
Carlson tais joskus mainita tarvikeahtimista, että joidenkin halpojen ahtimien tuottama paine ei vastaa täysin oem valmistajan kampetta.
Oisko siivissä, tiiveydessä ja pesissä eroja.
Ja kun ahdin hajoo ja moskaa menee minne menee niin öljypuolikin putsattava öljyputkia myöten jos epäillystä silpun päätyneen öljyyn.
Samoin samalla kun vaihtaa ahtimen niin puhaltaa öljyputket puhtaaksi.
Youtubessa on pätkä missä saabista losahti turbo, uus tilalle ja sekin lojahti melko heti, oli tulopuolen öljyputki karstottunu umpeen.
Viimeksi muokannut Monikossa, Pe Loka 25, 2024 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pieni savutus
Liekkö paljonkin ajettu Aero? Tuo autosi on varustettu sillä "paremmalla" ahtimella eli siellä on Mitsubishi. Suosittelen ahtimeksi originaalia uutta. Tosin tietääkseni nuo eivät ole likimainkaan yhtä huonoja kuin pienempi Garrett GT17, joita on ahkerasti vaihdeltu useaankin Saabiin. Omaan ex 9-3:een esim. ostinkin käytetyn Aeron ahtimien jolla oli ajettu 250tkm ja rullasin siihen sataatonnia lisää ilman ongelmia. Oman käyttikseni mittarissa on jo 400tkm ja ahdin on tietääkseni autossa uudesta asti ollut orggis (Mitsu).VPP kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 17:47Itselläni on jo ihan jonkinlainen savutus aamuisin. Päivällä ja lämpimänä ei savuta lainkaan. Ahdin on vaihdettu mutta käytettyyn edellisen omistajan mukaan. Viriahdin kiinnostaisi vaihtaa muutenkin, pitäisikö ensin hankkia se ja tutkia myöhemmin mikäli savutus ei vähene?
Hyviä vinkkejä uudeksi ahtimeksi, kone B235R ja vakioahdin.
9-5 Saabien pakoputkesta tulee oman kokemukseni mukaan runsaasti näkyvää pakokaasua näin kelien viiletessä varsinkin, jos ajaa viinalla ja antaa kenkää. (Kerron tämän 18 vuoden käyttökokemuksella). Koko tienoo on savuverhossa, kun peiliin katsoo kiihdytyksen jälkeen. Oma näkemykseni on, että savutuksen alkaessa huolettaa kannattaa tarkkailla öljynkulutusta ja jäähdytinnesteen tasoa. Jäähdytinneste pitää toki tarkastaa kylmästä koneesta ja siinä on se tasomerkki noin puolivälissä. Oma sääntöni on toistaiseksi ollut, että litra öljyä tonnille on rempan paikka. Lisäämisestä kannattaa tehdä muistilappu, niin saa tilaston tehtyä. Tyypillisesti nämä ei syö öljyä edes sitä litraa 10000km matkalla, mutta kuoleentuneet männänrenkaat saa öljyn vähitellen maistumaan. Turbon meno voi nostaa kulutuksen paljon dramaattisemmin jopa niin, että sitä on ahtoputket ja välijäähdytin täynnä hetkessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pieni savutus
Turbon hankinta ainakin omalla kohdalla on raha.
Auto tulee kestämään enää sen 5 vuotta peltien osalta ja jos siihen sijottaisi ~500 euron orkkis turbon olisi se hölmöä auton arvon ollessa tonnin.
Mielummin ostaisin isomman ahtimen samaan rahaan kun sitä haaveilin+softa muutaman kympi joltain jo olemassa olevasta kokoonpanosta ja ajan sen 5v mitä tod.näk.kengittämällä kestäisi ahdin muutenkin ja myyn 50 eurolla eteen päin uudelle omistajalle korjattavaksi (koska isompien markkinat isommat vrt.orkkis)joka vaihtaa ~250 euron keskiön ja ajaa sillä seuraavan korin loppuun.
Orkkis mitsusta saisi myydessä 50~150 euroa ja vittuilut foorumilla koijarimyyjästä joka möi rikkinäisen käytetyn vaikka ehjänä möi.
Siksi lopetin vuosia sitten käytettyjen osien myynnin, lahjoitan tarvitsevalle tai mielummin vien sulattamoon.
Nämä on makuaisoita ja kun kuulee aina miten kallista saabilla on ajaa kun osia vaihdettava koko ajan niin mietisin mikä on järkevää ostaa orkkiksena ja mikä aftermarket.
Ja jos haluaa alkuperäisen mitsun korjata niin kestäviä keskiöitä löytyy ~200 eurolla ja vaihdon osaa tehdä itse jos osaa yhtään autoa korjata.
Ja valittajat jotka tyrmää keskiön vaihdon huonona ideana ja perustelee omaan kokemukseen ovat joko itse aiheuttaneet uuden hajoamisen tai ostaneet väärän keskiön.
Korjaussarja ei ole sama välttämättä oem vrt.kiinan halppis kopio siksi välittää numerosarjat olemassa olevasta rungosta myyjälle ennen tilausta joka varmistaa sopivuuden.
Jos vielä haluaa sniiduilla niin ostaa korjaussarja ja korjaa itse jos tietää mitä tehdä, näissä sama homma varmistaa sopivuus.
Hinnat alk. mitsuun 30e/sarja.
Auto tulee kestämään enää sen 5 vuotta peltien osalta ja jos siihen sijottaisi ~500 euron orkkis turbon olisi se hölmöä auton arvon ollessa tonnin.
Mielummin ostaisin isomman ahtimen samaan rahaan kun sitä haaveilin+softa muutaman kympi joltain jo olemassa olevasta kokoonpanosta ja ajan sen 5v mitä tod.näk.kengittämällä kestäisi ahdin muutenkin ja myyn 50 eurolla eteen päin uudelle omistajalle korjattavaksi (koska isompien markkinat isommat vrt.orkkis)joka vaihtaa ~250 euron keskiön ja ajaa sillä seuraavan korin loppuun.
Orkkis mitsusta saisi myydessä 50~150 euroa ja vittuilut foorumilla koijarimyyjästä joka möi rikkinäisen käytetyn vaikka ehjänä möi.
Siksi lopetin vuosia sitten käytettyjen osien myynnin, lahjoitan tarvitsevalle tai mielummin vien sulattamoon.
Nämä on makuaisoita ja kun kuulee aina miten kallista saabilla on ajaa kun osia vaihdettava koko ajan niin mietisin mikä on järkevää ostaa orkkiksena ja mikä aftermarket.
Ja jos haluaa alkuperäisen mitsun korjata niin kestäviä keskiöitä löytyy ~200 eurolla ja vaihdon osaa tehdä itse jos osaa yhtään autoa korjata.
Ja valittajat jotka tyrmää keskiön vaihdon huonona ideana ja perustelee omaan kokemukseen ovat joko itse aiheuttaneet uuden hajoamisen tai ostaneet väärän keskiön.
Korjaussarja ei ole sama välttämättä oem vrt.kiinan halppis kopio siksi välittää numerosarjat olemassa olevasta rungosta myyjälle ennen tilausta joka varmistaa sopivuuden.
Jos vielä haluaa sniiduilla niin ostaa korjaussarja ja korjaa itse jos tietää mitä tehdä, näissä sama homma varmistaa sopivuus.
Hinnat alk. mitsuun 30e/sarja.
Re: Pieni savutus
Tässähän näitä vaihtoehtoja alkaa ollakin. Öljy 5W40 maksaa Biltemassa kymmenen litran astiassa 39,90€. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000051919
Halvalla pääsee ja pitkälle, kunhan vahtii öljytasoa ja ei pääse öljynpainevalo syttymään ajon aikana.
Monikossa on tasan oikeassa siitä, että pitää tietää budjetti, millä autoa laittaa. Mie olen toki huono esimerkki, kun toisia autoja on korjattu halvalla ja toisia taas pitoautoksi. Se femma, johon ostin uuden turbon oli vielä silloin 7000-8000€ arvoinen, joten uusi turbo oli ihan järkevä ostos. Nyt taas tähän nykyiseen voisin laittaa käytetyn tai sitten kunnostaa vaihtamalla coren, koska auton arvo muodostuu kahdesta alle vuoden ajetusta rengassarjasta.
Halvalla pääsee ja pitkälle, kunhan vahtii öljytasoa ja ei pääse öljynpainevalo syttymään ajon aikana.
Monikossa on tasan oikeassa siitä, että pitää tietää budjetti, millä autoa laittaa. Mie olen toki huono esimerkki, kun toisia autoja on korjattu halvalla ja toisia taas pitoautoksi. Se femma, johon ostin uuden turbon oli vielä silloin 7000-8000€ arvoinen, joten uusi turbo oli ihan järkevä ostos. Nyt taas tähän nykyiseen voisin laittaa käytetyn tai sitten kunnostaa vaihtamalla coren, koska auton arvo muodostuu kahdesta alle vuoden ajetusta rengassarjasta.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pieni savutus
No palaan nyt vielä tähän asiaan kertaalleen, vaikka koitan vältellä ennakkoasenteisiin perustuvia nettiväitteilyitä.VPP kirjoitti: ↑Pe Loka 25, 2024 19:09
Tuota, mitähän sinä olet syönyt? Luitko lainkaan mitä kysyin viestissäni? Kysyin harrastajana harrastajafoorumilla vinkkejä ahtimen vaihtoon, kuinka tämä sinun tai kaverisi vastaukset liittyvät siihen? Saati sitten kuinka kauan joku on ollut foorumille rekisteröitynyt? Sekö pätevöi täällä mollaamaan muita?
Aika erikoista toiminta täällä, spämmätään toisten topikkia jossa asiallista keskustelua ennen tonnaritompan ja Termoksen viestejä.
Mainitset auton savuttavan kylmänä, "Päivällä ja lämpimänä ei savuta lainkaan". Ahdinkin on jo vaihdettu kertaalleen.
Autossasi on/tai ainakin on ollut ns. Aeron Mitsu. Eli Mitsubishi TD04-15t. Kyseinen ahdin on kovin luotettavaksi todettu, eikä ole yleensä ensimmäinen tarkistettava komponentti, kun auton savuutusta tutkitaan.
Minulla on täysin samoilla oireilla savuuttava, alle 300 tkm ajettu femma, tuolla Mitsun ahtimella. Enkä siksi usko, että vika on ahtimessa, vaan juurikin Trionic 7 - matalakitkamäntien renkaissa.
Asiahan varmistetaan tässä ennen joulua, kun ahdin siirtyy "savuttomaan" femmaan. Sopii muistuttaa, että miten hommassa kävi

Mielelläni myös luen, että auttoiko ahtimen vaihto sinun tapauksessasi.
Ps. Foorumilla näkyy toisinaan tuoreita käyttäjiä, joiden netiketti ei ole ihan kohdallaan. Harvemmin vanhoja...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Pieni savutus
"Ps. Foorumilla näkyy toisinaan tuoreita käyttäjiä, joiden netiketti ei ole ihan kohdallaan. Harvemmin vanhoja..."
Jep, muutama näistä pitkäaikaisista vanhoista on kovimpia vittuilemaan jos erehtyy olemaan erimieltä tai sattuu joku kirjoitus tai ajatusvirhe.
Aikuisia lapsia sanon minä.
Tätä on jatkunut toistakymmentä vuotta, jos ette usko, katsokaa viisastelijoiden keskusteluja.
Samat jantterit hakee tietonsa netistä muilta omaamatta omaa korjaustietoa.
Mistään ei opi paremmin kuin korjaamalla omaa tai muiden kalustoa ja oppimalla omista virheistä mitä ei tietenkään myönnetä.
Kumma homma kun olen omistanut klubilaisten pommeja niitä helmiä ja läheltä löytyy pari helmilahoakin.
Tällä hetkellä ajossa yksi "kytkin loppuinen jakopäävikainen" ajossa ollut jo jonkin aikaa, että jätä viisastelut essonbaariin.
Jep, muutama näistä pitkäaikaisista vanhoista on kovimpia vittuilemaan jos erehtyy olemaan erimieltä tai sattuu joku kirjoitus tai ajatusvirhe.
Aikuisia lapsia sanon minä.
Tätä on jatkunut toistakymmentä vuotta, jos ette usko, katsokaa viisastelijoiden keskusteluja.
Samat jantterit hakee tietonsa netistä muilta omaamatta omaa korjaustietoa.
Mistään ei opi paremmin kuin korjaamalla omaa tai muiden kalustoa ja oppimalla omista virheistä mitä ei tietenkään myönnetä.
Kumma homma kun olen omistanut klubilaisten pommeja niitä helmiä ja läheltä löytyy pari helmilahoakin.
Tällä hetkellä ajossa yksi "kytkin loppuinen jakopäävikainen" ajossa ollut jo jonkin aikaa, että jätä viisastelut essonbaariin.
Re: Pieni savutus
Tämänkin ajan kun täällä jauhetaan ahtimista ja männänrenkaista voi käyttää siihen että nappaa dp:n auki ja kokeilee turbon päittäisvälykset. Jos on yhtään väljää niin siinä ainakin yksi syy.
Jos turbo kunnossa niin sitten odottaa männänrengasjumppa mistä jo mainittiinkin. Ei kannata ostaa 500e turboa säästääkseen max. 1h työn vanhan turbon diagnoosiin, se vasta mukavaa on kun uudellakin turbolla sauhuaa entiseen malliin.
Jos turbo kunnossa niin sitten odottaa männänrengasjumppa mistä jo mainittiinkin. Ei kannata ostaa 500e turboa säästääkseen max. 1h työn vanhan turbon diagnoosiin, se vasta mukavaa on kun uudellakin turbolla sauhuaa entiseen malliin.

1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Pieni savutus
Juu täytynee avata turbon putkia. Ainakin konehuoneen pesun jäljiltä löytyi paljon öljyä ulospäin vuotava ahdin, eli varmasti on vaihdettu mutta kovin vanhan näköinen on eli ei mitään käsitystä kuinka paljon ajettu ahdin tuokaan on.
Pitää käydä kyselemässä myös ohivuotomittaria, sillä varmaan näkee kuinka väljä tuo moottori on.
Pitää käydä kyselemässä myös ohivuotomittaria, sillä varmaan näkee kuinka väljä tuo moottori on.
9-5 Aero
Re: Pieni savutus
Paljonko on kilometrejä VPP:n femman mittarissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pieni savutus
Jos se kovin vuotaa ulos päin niin katoppa samalla paluuputki ettei ole tukossa karstasta.
Tukkeutunut putki nostaa ahtimen sisällä painetta työntäen öljyä pakopuolelle aiheuttaen öljyn palamisen.
Tukkeutunut putki nostaa ahtimen sisällä painetta työntäen öljyä pakopuolelle aiheuttaen öljyn palamisen.