Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
No tehdääs tänne topikki omasta autosta. Eli auton tarina alkaa viime keväästä. Mun tätä edeltävä saab eli 900 5d turbo otti perään mojovan tällin kaverin audista. Henkilövahinkoja ei tullut mutta auto lyheni n. 15 cm. Mielenkiintoiseksi todettu malli joten samanlainen piti saada. Noin 2 päivän kyselyn ja etsimisen jälkeen löytyi procar servicestä jyväskylästä hyvin varteenotettava vaihtoehto elikkäs pappamallin 3d 8v kat. Löytyi jo lisävarustetta kuten tuulenohjaimet sivulle sekä takaheijastin. Kilometrejäkään ei ollut kertynyt kuin vajaa 170tkm. Hinta hierottiin kohdalleen ja satku tarttui mukaan
Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.
Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.
Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.
Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.
Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!
-Arttu
Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.
Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.
Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.
Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.
Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!
-Arttu
Viimeksi muokannut rossnach, Su Joulu 22, 2024 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Og 900 8v trionic
Facessa jo seuraanut sinun hommeleita ja hyvältä näyttää!!
Linkkaa tännekin kuvia
Linkkaa tännekin kuvia
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Og 900 8v trionic
Tänne päivittely on päässy hieman unohtumaan. Autolla ajettiin kesällä 2018 hieman alle 8tkm. Trionic pelas hienosti, sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Oikeestaa auto pelitti muutenki hiton hyvin ja kulki just sen mitä 8 tappi 12 t ahtimella järkevästi menee. Sittemmin kyseinen ohjaus on siirtynyt 3d ässääni, sen kanssa pyörii nyt itsetehty tuubisarja ja 16g ahdin. Pieniä öljykatastrofeja lukuunottamatta on pelannut sekin ihan moitteetta. Säätää tarvis.
8 tapin kanssa taasen homma on lähteny hiukan lapasesta. Vaihdettua ja tehtyä on tullu
-maxxecu ohjaus
-hx 40super pikkupesällä
-tuubisarja kahdella 38mm hukkiksella. Molemmat sylkee maahan (tietty)
-1300cc sumut
-bensalinjat keruusäiliöllä. 044 pumppu linjassa
-viggen kytkin
-kairattu kansi, isot venat, pösön kupit, 272 asteinen nokka
-kaikkea muuta mitä en muista
Tehotavoite siellä 400 pintaan. Pakoputken kun tekis nii uskaltas jarruun lähteä. Ja ajoon sitten pitävämpää fillaria. Liekkö tällästä kukaa ennen tehnykkään? Noh katsotaan mitä tulee. Kuvia jos haluaa nähdä niitä on instagramissa rossnach nimellä. On nii kamala keksintö että pahaa tekee pelliä avata
8 tapin kanssa taasen homma on lähteny hiukan lapasesta. Vaihdettua ja tehtyä on tullu
-maxxecu ohjaus
-hx 40super pikkupesällä
-tuubisarja kahdella 38mm hukkiksella. Molemmat sylkee maahan (tietty)
-1300cc sumut
-bensalinjat keruusäiliöllä. 044 pumppu linjassa
-viggen kytkin
-kairattu kansi, isot venat, pösön kupit, 272 asteinen nokka
-kaikkea muuta mitä en muista
Tehotavoite siellä 400 pintaan. Pakoputken kun tekis nii uskaltas jarruun lähteä. Ja ajoon sitten pitävämpää fillaria. Liekkö tällästä kukaa ennen tehnykkään? Noh katsotaan mitä tulee. Kuvia jos haluaa nähdä niitä on instagramissa rossnach nimellä. On nii kamala keksintö että pahaa tekee pelliä avata
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Lainataas vanhaa ketjua ”uudelle” elvytys rojektille. Kävin reilu kolme vuotta sitten haalimassa turbosatkun pohjoisesta lojumasta. Auto malliltaan -86 900 turbo apc
Ilmainen auto kun oli kyseessä niin kuntoa ei tullut hirveästi tutkittua eikä sillä väliäkään, mutta päällepäin aika hyvän näköinen peli. Oli jäänyt seisomaan haljenneen kannen takia vuonna 2013. Vaihdoin ehjän kannen parivuotta sitten kun auto seisoi hallin pihassa, ja tekniikka alkoikin sillä pelaamaan.

Ilmainen auto kun oli kyseessä niin kuntoa ei tullut hirveästi tutkittua eikä sillä väliäkään, mutta päällepäin aika hyvän näköinen peli. Oli jäänyt seisomaan haljenneen kannen takia vuonna 2013. Vaihdoin ehjän kannen parivuotta sitten kun auto seisoi hallin pihassa, ja tekniikka alkoikin sillä pelaamaan.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Auto seisoi pihassa sitten taasen kun oli muita satkuja työn alla. Nyt kuitenkin tuli sopiva väli ottaa tämä työn alle kun muut projektit on tieliikenteessä/talvisäilössä.

Ja siinä se on koko komeudessaa. Akselit on jossain välissä purettu jo pois massiivisten ruostekorjausten tieltä


Ja sitähän riittää. Tässä ei tietenkään kaikki näy, mutta peräpäästä aloitin projektin. Koska ruostetta oli niin älyttömästi, oli onni että pihassa lojui kohtuullisen kuntoinen keulasta kolaroidu 5d kori
Ja siitä alettiin talkoovoimin leikkaamaan korjauspaloja



Ja siinä se on koko komeudessaa. Akselit on jossain välissä purettu jo pois massiivisten ruostekorjausten tieltä


Ja sitähän riittää. Tässä ei tietenkään kaikki näy, mutta peräpäästä aloitin projektin. Koska ruostetta oli niin älyttömästi, oli onni että pihassa lojui kohtuullisen kuntoinen keulasta kolaroidu 5d kori
Ja siitä alettiin talkoovoimin leikkaamaan korjauspaloja



-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Combin varapyöräkotelo ei ihan samanlainen ole mutta sitä on nyt vähän soviteltu ja heppailtu. Hieman on vielä kysymysmerkki, kannattaisiko kori puhaltaa vielä kokonaan. Mielessä kävi että korjaisi nuo isoimmat viat kuten lattia ja helmat, ja veisi palat heppailtuna puhallettavaksi, nyt kun puhaltajakin on tiedossa.

Toinen takapalkkikin siellä päin. Palaset muotoutuu pikkuhiljaa, mitään ei kannata vielä hitsata lopullisesti kiinni


Toinen takapalkkikin siellä päin. Palaset muotoutuu pikkuhiljaa, mitään ei kannata vielä hitsata lopullisesti kiinni

-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
kyllä ne pitäisi hitsata päittäissaumalla kiinni että hiekkapuhalluksessa vältytään kompastuskiviltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Päittäissaumalla tietenkin. Tarkoitin että ei hitsaa aivan umpeen vielä. Mutta kuitenkin niin että koppa on jäykkänä eikä pääse yllätyksiä tapahtumaan
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Nykyliimat lienee vahvempia ku harrastajan räkäsauma. Hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
liimappa tuolla alustassa ja pistä kuvia aikaansaanoksestasi
mikä estää kokonaan hitsauksen saumassa?

mikä estää kokonaan hitsauksen saumassa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
mä lopetin mätähommat jo 15v sitten. 

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Nähnyt maalarin liimailevan pohjia joskus.ei vetelee ikkunanpielet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Pieni palkin pätkä taas liimailtu autoon. Tuli ehjä tunkin paikka samassa rytäkässä. Josko sitä ensiviikolla saisi koko helman vaihdettua niin olisi kiva
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Tuore helma on nyt höpöllään autossa. Oli kyllä äärimmäisen paska tuo vanha. On aika monta mestaria käyny jo paikkailemassa koko matkalta ja silti oli jokapaikasta puhki. Onko mitään käsitystä mikä saa auton ruostumaan näin perusteellisesti?
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa
Ja nykyäänkö siis ihan lasikuitu pohjalta leiman hakuun?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,