B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
Innostuin leikkimään allekirjoituksen avolla ja pyöräytin hankkimaani vara ecuun T5 suiten wizardilla stage 1 softan. Tein siihen T7 modin foorumin ohjeiden mukaisesti viewtopic.php?f=16&t=68634&hilit=kuinka ... 3%A4%C3%A4, eli juotospisteet yhdistetty, mikropiirin 5. jalka nostettu ilmaan ja softan parametrimuutokset tehty. Lisäksi kirjasin IMMO:n vanhasta ecusta. Auto lähti käyntiin, mutta tyhjäkäynti jäi seilaamaan kylmällä moottorilla (humppaa hetken aikaa ylös/alas, ennen kuin kone lämpiää hieman) ja mankkari piti rätinää tyhjäkäynnillä. Mankkarin rätinään löytyi vinkki tuolta viewtopic.php?f=13&t=125977&p=878659&hi ... ee#p878659 ja muutin tuon mukaisesti ahtopyyntikartan vasemman alanurkan ruutuun arvon -0,8. Mankkarin ääntely tyhjäkäynnillä loppui, mutta tyhjäkäynnin seilaaminen jäi edelleen. Tyhjäåkäynti kyllä tasaantuu, kun kone lämpenee hieman. Voikohan tuolle tehdä jotain vai onko tuo joku wizardilla tehdyn softan "ominaisuus"? Autossa oli aiemmin B204R softa ja sillä ei ollut tuollaisia ominaisuuksia (eikä ole edelleenkään, testasin senkin).
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
Käytä mielummin sitä orkkissoftaa pohjana ja katso changelogi läpi ettei vääriä karttoja ole muutettu.
Tai kun se ärräsofta on jo valmiiksi lähellä stg1:stä niin muokkaat siihen pikkasen lisää ahtopyyntiä ja tarkistat riittääkö fuelcut raja. Kiva että lisää kokeilijoita eksyy tänne harrasteporukkaan.
Tai kun se ärräsofta on jo valmiiksi lähellä stg1:stä niin muokkaat siihen pikkasen lisää ahtopyyntiä ja tarkistat riittääkö fuelcut raja. Kiva että lisää kokeilijoita eksyy tänne harrasteporukkaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
Kiitokset vinkeistä. Sinun laittamahan se R-softa on ja hienosti pelaa
. Käytin muokkauksessa matalapaineisen softaa. Se oli hankkimassani vara ecussa pohjalla. Siihen sun flashaamaan en koske, etten sotke mitään… päällimmäisenä erona noissa on se, että stage 1 tyhjäkäynti on aluksi huomattavasti alhaisempi kuin R-softalla. Hetken lämmettyään tyhjäkäynti nousee hieman ja käynti tasoittuu. Täytyy hetki miettiä mitä tuon kanssa tekisi. Jostain on jäänyt mieleen, että R-softan bensakartat olisi perseestä. Pitääkö niille tehdä jotain, jos menee itse muokkaamaan ahtokarttoja? Tai miten niitä muokataan? Tässä vaiheessa ei oo vielä mitään hajua, kun en ole vielä syventynyt aiheeseen tarkemmin. Wizard oli helppo, kun yksi napinpainallus riittää.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
Ensin hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan, näinhän se menee...
Vertailin B204R:n ja stage 1:n ahtopyyntökarttoja (B204R:n kartta on ladattu trionictuningista, mutta lienee sama kuin omassa R-ecussani).
B204R
https://ibb.co/nK1TwFz
Stage 1
https://ibb.co/7DLJK6C
Onhan noissa eroa. Äkkinäisen silmään näyttäisi, että R:n täysien ahtojen alue on tosi kapea verrattuna stage 1:n karttaan. R:n vakiobinäärin bensakarttoja on kommentoitu ainakin tuolla viewtopic.php?f=13&t=125881&p=880109&hi ... 4r#p880109. Jossain muuallakin niitä oli kommentoitu ja vähän voimallisemmin, mutta sitä en löytänyt tähän hätään. Tuossa on toki keskustelua rännin vaihdosta, mutta jos nuo bensakartat on laihat, niin kannattaako ahtoja lähteä rukkaamaan korkeimmiksi? Nuo R:n pyynnit on paikoin melko kaukana stage 1:n vastaavista.
Mikähän tuohon tyhjäkäynnin lievään huojuntaan kylmällä koneella auttaisi? Tyhjäkäynnin kanssa on lienee jotain tekoa Idle_fuel_korr! kartalla? Niissä näytti olevan pientä eroa softien välillä. Sytkäkartat näytti olevan kylmälle ja normaalilämpöiselle moottorille erikseen, mutta kannattaako niihin koskea lainkaan tai voiko niissä jonkin arvon muuttaminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
Jotenkin hirvittää lähteä nostamaan tehoja rukkaamalla R:n ahtopyyntejä korkeammaksi. Joku hienosäätö stage 1:n tyhjäkäyntiin tuntuisi turvallisemmalta (jos vaan tietäisi mihin koskea).
Arvostaisin kovasti, jos joku asiaa enemmän ymmärtävä kommetoisi olenko ajatuksieni kanssa lähelläkään tonttia vai aivan metsässä.
Vertailin B204R:n ja stage 1:n ahtopyyntökarttoja (B204R:n kartta on ladattu trionictuningista, mutta lienee sama kuin omassa R-ecussani).
B204R
https://ibb.co/nK1TwFz
Stage 1
https://ibb.co/7DLJK6C
Onhan noissa eroa. Äkkinäisen silmään näyttäisi, että R:n täysien ahtojen alue on tosi kapea verrattuna stage 1:n karttaan. R:n vakiobinäärin bensakarttoja on kommentoitu ainakin tuolla viewtopic.php?f=13&t=125881&p=880109&hi ... 4r#p880109. Jossain muuallakin niitä oli kommentoitu ja vähän voimallisemmin, mutta sitä en löytänyt tähän hätään. Tuossa on toki keskustelua rännin vaihdosta, mutta jos nuo bensakartat on laihat, niin kannattaako ahtoja lähteä rukkaamaan korkeimmiksi? Nuo R:n pyynnit on paikoin melko kaukana stage 1:n vastaavista.
Mikähän tuohon tyhjäkäynnin lievään huojuntaan kylmällä koneella auttaisi? Tyhjäkäynnin kanssa on lienee jotain tekoa Idle_fuel_korr! kartalla? Niissä näytti olevan pientä eroa softien välillä. Sytkäkartat näytti olevan kylmälle ja normaalilämpöiselle moottorille erikseen, mutta kannattaako niihin koskea lainkaan tai voiko niissä jonkin arvon muuttaminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
Jotenkin hirvittää lähteä nostamaan tehoja rukkaamalla R:n ahtopyyntejä korkeammaksi. Joku hienosäätö stage 1:n tyhjäkäyntiin tuntuisi turvallisemmalta (jos vaan tietäisi mihin koskea).
Arvostaisin kovasti, jos joku asiaa enemmän ymmärtävä kommetoisi olenko ajatuksieni kanssa lähelläkään tonttia vai aivan metsässä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: B204 Stage 1, tyhjäkäynti ongelma
Noni, nyt loppu humppa. Kävin vielä eroja läpi ja huomasin, että jostain syystä firmware-valikossa puuttui ruksi kohdasta "idle control". R-softassa se oli, joten laitoin siihe ruksin, flashasin ecun uudelleen ja nyt toimii tyhjäkäynti kuten pitää. Lisäksi onnistuin löytämään Suiten vakiobinäärikirjaston
Vertasin sieltä myös boksissa alunperin ollutta softaa kirjaston vastaavaan eikä muita eroja löytynyt, kuin tuo idle control. Eli homma lienee toistaiseksi kunnossa. Sittenhän tuon käytöksen näkee tarkemmin, kun lumet sulaa ja pääsee autolla tien päälle. Tästä oppineena pitää aina ottaa kirjastosta pohja, jos alkaa toista softaa vääntämään.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06