Berlingon huuto menee kiinni kolmen vartin päästä. No, antaa nyt olla tällä kertaa
Tänään oli tynkäpäivä töissä ja vapaus koitti 14.45, kirmasin ripeästi kahden kaupan kautta kotiin ja klo 15.30 oli kotoisat työvaatteet päällä ja menoksi. Vaikka ripeästi tulinkin, niin ajoin pysähtymättä läpi nopeusratsian 40 km/h:n alueella, en edes huomannut poikia ennenkuin olin jo kohdalla, mikä on minulle harvinaista. Hiacella ei kiirehditä ! Ja semmoisen huomion tein, kun kävin Tokmannilla hakemassa mustaa kiveniskua, että kylläpä on aerosolituotteiden valikoima heikentynyt. Harmaata ruosteenestoa ei löytynyt, eikä juuri mitään muutakaan. Ihan paska, etten sano. Ja sanonkin. Pakottaa ajamaan jatkossa 10 km lenkin Mätänettiin tai Biltemaan kunhan aukeaa.
Vetäisin rivakan 2.5 tunnin session kahden Hiacen taktiikalla. Pyyhkäisin manuaalin liukuovesta lämpimällä vedellä kevyesti fosforihapon päältä, kuten ohje kuuluu. Sitten teippaus ja 3-4 kerrosta ruosteenestopohjamaalia, sen minkä ulkoilman lämpimyydessä hävisi, korvasin kuumailmapuhaltimella. Välillä kävin automaatin oikean helman kiveniskunsuojauksen tekemässä loppuun uusilla aineilla ja sitten manuaalin liukuoveen omaa väriä samat 3-4 kerrosta. Siinä välillä kävin sutimassa automaatin vasemman helman pensselöitävällä massalla, sai nyt viimein etupyörän takaisen hitsipaikan saumat kunnolla piiloon.
Sitten vielä pari kerrosta lakkaa manuaalin ovenpieleen, viimeiset puhaltelut ja teipit pois. Kyllähän se paikko näkyy, kuten näkyi tähänkin asti. Sehän oli jo autoa ostaessa pakkeloitu pilalle, joten olen sitä täsmänä tekohengittänyt. Tähän asti on aina pillastunut uudelleen jossain vaiheessa. Nyt on erona entisiin A) hiekkapuhallus ja B) fosforihappogeeli (30% pitoisuus). Suorastaan jännää nähdä, onko tämä nyt se viisastenkivi, joka estää sen kosteuden puskemisen läpi sieltä pohjalta. Toivottavasti, niin saadaan tästä uusi normi.
Hiacehan on sellainen auto, kuten kuvastakin näette, että värikoodilla päästään lähelle auton jonkin kohdan sävyä. Jos haluaisi, että osuu juuri kulloisenkin paikan ympäristöön, pitäisi joka kerta ottaa siitä ympäriltä värimittarilla, eikä värikoodilla, kuten tällä kertaa otin. Tuo paikka matsaa suht hyvin etuoven ja takaosan suhteen, mutta sivuovi on selvästi vaaleampi ja sivuoven ja etuoven väli jostain siltä väliltä. Toki se tuosta vähän tasoittuu, kun myllytän koko auton. Hopeanvärisessä Hiacessa on yleensä 3-5 eri sävyä eri kohtien välillä. Ei ole ihan nokonuukaa ollut tehtaalla pakun maalaus.
Tulee vaan niin helvetin kalliiksi, jos joka pikkupaikan takia pitäisi maalata koko kylki, että sävy osuu

Vaan ei se tämmöisessä romussa ole niin tarkkaa, paitsi sen suhteen, että näkyvillä olevaa ruostetta en voi sietää. Olkoon tämä manuaali nyt vaikka tuhansien harmaan sävyjen yksilö.
Tekisi kyllä mieli automaatin takaluukku vetääkin koko mitaltaan, mutta enpä tiedä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634