Terve taas!
Tässäpä hankin sen käytetyn Saab 9000 vm. 1997 tässä vähän aikaa sitten.
Alkuhuoltoa tehdessä jo huomasin ettei automaattivaihteistossa ollut öljyä tarpeeksi ja kiireesti lisäsinkin sitä öljyä. Öljypinta asettui vähän yli max-merkin kylmänä.
Vaihteisto alkoi toimia kuin unelma, eivätkä kierrokset enää karkailleet vaihtaessa.
Kuitenkin tätä onnea kesti vain vähän aikaa.
Vaihteiston toimintaa testailin moottoritiellä ja etenkin tätä alaspäinvaihto-ominaisuutta ns. kick-downia.
Tuloksena nyt se että vaihteisto ei löydä vaihteitaan D-asennolla enää, vaan laittaa heti isoimman vaihteen päälle, näin lyhyesti sanottuna.
Vaihteistoa voi kyllä käyttää käsin manuaalisesti taikka puoliautomaattisesti nopeuksilla 1-2-3-D ja hidastaessa vastaavasti toisinpäin eli D-3-2-1.
Aika hämmentävä tälläinen käsivalintainen puoliautomaatti.
Mistä tämä johtuu? Ja vika tuli ilman sen kummenpia lisäoireita.
Ja sitä alaspäinvaihtoa ei siis ole enää ollenkaan, taikka jos sen aina käsin hoitaa kolmoselle ja takaisin D-vaihteelle.
Automaattivaihteisto epäkunnossa - 9000
Re: Automaattivaihteisto epäkunnossa - 9000
Keskipakosäätimen tiivisteet vaihtoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattivaihteisto epäkunnossa - 9000
Sinun olisi Kimmo hyvä tehdä projektitopikki tuonne "Projektit" -osioon. Mielenkiintoista juttua varmasti riittäisi. 

Re: Automaattivaihteisto epäkunnossa - 9000
Kyllä, keskipakosäätäjän tiivisteet kovettunu ja katkennu. Ei öljyä yli max. Edesauttaa kytkimen mahdollista luistamista vaihdossa. Kaataa sen 4L ensin sisään ja laittaa käyntiin. Odottelee että vähän lämpeää ja sitten alkaa lisäileen. Itsellä menee 4.2L kun pohjasta tiputtaa ulos.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04