B205E viritys vinkit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Kato tuolta mallinnussarjaa ohjelmaa ilmaseks, tossakin on joku versio:
https://www.thingiverse.com/thing:1831000

Niille joita kiinnostas tehdä tommosia, mutta ei ole tulostinta voi kysyä jostain firmasta paljonko ottaavat teosta tai joissain kaupungeissa on kirjastossa käytössä kun maksaa langan.
Esim. etsii ohjelman, lataa tikulle ja ottaa siitä sivulta ylös langan syötöt, lämmöt yms.tiedon ja kopioi kirjaston koneelle.
Sivuja on nykyään tullu uusia siitä mitä ite tein joku vuos sitten, ei kun etsimään:

https://www.google.com/search?q=Exhaust ... s-wiz-serp
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 17:06
Kato tuolta mallinnussarjaa ohjelmaa ilmaseks, tossakin on joku versio:
https://www.thingiverse.com/thing:1831000

Niille joita kiinnostas tehdä tommosia, mutta ei ole tulostinta voi kysyä jostain firmasta paljonko ottaavat teosta tai joissain kaupungeissa on kirjastossa käytössä kun maksaa langan.
Esim. etsii ohjelman, lataa tikulle ja ottaa siitä sivulta ylös langan syötöt, lämmöt yms.tiedon ja kopioi kirjaston koneelle.
Sivuja on nykyään tullu uusia siitä mitä ite tein joku vuos sitten, ei kun etsimään:

https://www.google.com/search?q=Exhaust ... s-wiz-serp

Kappas niitähän löytyykin nuin helposti, täytyypä kaivaa 3d tulostin kaapista ja katsoa kuinka pelittää + hommata lankaa.

En usko että maksaa maltaita jos ulkoistaa jollekin firmalle.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 17:06
Kato tuolta mallinnussarjaa ohjelmaa ilmaseks, tossakin on joku versio:
https://www.thingiverse.com/thing:1831000

Niille joita kiinnostas tehdä tommosia, mutta ei ole tulostinta voi kysyä jostain firmasta paljonko ottaavat teosta tai joissain kaupungeissa on kirjastossa käytössä kun maksaa langan.
Esim. etsii ohjelman, lataa tikulle ja ottaa siitä sivulta ylös langan syötöt, lämmöt yms.tiedon ja kopioi kirjaston koneelle.
Sivuja on nykyään tullu uusia siitä mitä ite tein joku vuos sitten, ei kun etsimään:

https://www.google.com/search?q=Exhaust ... s-wiz-serp

Toki tässä on sellainenkin vaihtoehto että otan vain purkuautosta deepeen irti ja teen siitä mittojen mukaan, miksiköhän en sitä aikaisemmin hoksannut, olisi helpointa tässä kohtaa.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Pakari kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 15:28
Suosittelen jättämään sen paikoilleen ja liitin kiinni. Ohjelman teon yhteydessä se deaktivoidaan, joten sitä anturia ei tarvitse uusia. Varmuuden vuoksi riittää, että näyttää siltä että kaikki on paikoillaan. Tässä taannoin leimasin erästä MY04 Saabia(ei omaa) jossa inssi ääneen ihmetteli, että missä toinen lambda..mutta ei sitten jaksanut ehkä selvittää asiaa enempää, mutta kiinnitti asiana selvästi huomiota.

Syy miksi se kannattaa ohjelmallisesti deaktivoida on, että trionicin mukaan katti ei e85:lla ajettaessa lämpene riittävän nopeasti tietynlaisissa keleissä/ulkolämpötiloissa, jonka vuoksi sitten tulee katalysaattorin toiminnan vikakoodi, vaikka kaikki onkin ok.

Kaikkea päästöjen valvontaan liittyviä seikkoja valvotaan omien havaintojeni mukaan tarkemmin. Ja se tuttu konttorikaan ei välttämättä ole maailman tappiin asti toiminnassa..
Juuri näin toimin!

Nuo päästövalvontaseikat on muutenkin nykypäivänä niin epäselviä että ei niistä ymmärrä ellei käy jotain koulutusta.

Ei parane juu liikaa luottaa tuttuun konttoriin, kerran jo vaihtanut omistajaa....
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

" Syy miksi se kannattaa ohjelmallisesti deaktivoida on, että trionicin mukaan katti ei e85:lla ajettaessa lämpene riittävän nopeasti tietynlaisissa keleissä/ulkolämpötiloissa, jonka vuoksi sitten tulee katalysaattorin toiminnan vikakoodi, vaikka kaikki onkin ok. "

Empä muuten tiennyt että syy on tuollainen, olen luullut että se vain deaktivoidaan koska on turha tai helpompi tehdä softa kun ei tarvitse kuin yhdelta lambdalta tiedon.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja aero »

Noita ohjelmia sen enempää tuntematta huomio puskasta: Thingiversen linkissä näkyvien kuvien perusteella tulostaessa voisi todennäköisesti säästää aikaa ja materiaalia jättämällä luokkaa puolet tai yli poiskin. Sen mallinnusputkenhan ei tarvi olla tiivis, vaan ranka riittää kunhan se on tarpeeksi tukeva.

Mutta jos softa mallintaa eikä käyttäjä, niin voi olla että pinnasta ei voi jättää puolia (tai yhtään mitään) pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

https://www.motonet.fi/tuote/3-joustava ... 5hEALw_wcB

Tommonen halppis haitariputki vaikka alumiininen ilmastoinnissa käytettävä vois toimia mallinnuksessa kans, oltava vaan sen verran jäykkää ettei itestään oikene.
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 18:03
https://www.motonet.fi/tuote/3-joustava ... 5hEALw_wcB

Tommonen halppis haitariputki vaikka alumiininen ilmastoinnissa käytettävä vois toimia mallinnuksessa kans, oltava vaan sen verran jäykkää ettei itestään oikene.
Tämäkin on hyvä idea kyllä
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

aero kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 17:44
Noita ohjelmia sen enempää tuntematta huomio puskasta: Thingiversen linkissä näkyvien kuvien perusteella tulostaessa voisi todennäköisesti säästää aikaa ja materiaalia jättämällä luokkaa puolet tai yli poiskin. Sen mallinnusputkenhan ei tarvi olla tiivis, vaan ranka riittää kunhan se on tarpeeksi tukeva.

Mutta jos softa mallintaa eikä käyttäjä, niin voi olla että pinnasta ei voi jättää puolia (tai yhtään mitään) pois.
Muistaakseni on joo sellainen asetus että kuinka ns. tiiviin hunajakennorakenteen se tekee, pystyi prosenteissa säätämään, lukikohan ohjeissa jopa että 25% on useimmiten riittävä, silloin tulee " kennoista " melko onttoja mutta pysyy kyllä ryhdissä.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Lopputulema siis putken tekoon itseni kohdalla: Jätän precatin pois, laitan kaksi lambda anturia, toisen ennen kattia ( samaan kohtaan kuin alkuperäisen ) toisen sen jälkeen, softan teetän niin että 2.lambda koodataan pois, se saa silloin jäädä sinne olemaan mukana ja tekemään katsaukko tyytyväiseksi.

Otan purkuautosta downpipen katteineen irti ja otan mallinnuksen siitä ja uuteen downpipeen katin koska se taitaa olla suht tuore koska 412tkm ajettu ei varmasti ole alkuperäinen ja näytti äkkiseltään suht uudelta eikä vikavalo palanut joten käyttis saa olla ajossa koko putken teon ajan mikä on tärkeää tässä kohtaa. Kun putki sopii purkuautoon se sopii myös käyttikseen.


Ellei sitten automaatti loota ole erilainen putken kulkureitin lähistöllä kuin manuaali ???
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Termos »

Äh, meinasin jo katalysaattoriksi suositella tuollaista, itsellä pari vuotta käytössä testattua 200 cell 3" pönttöä saksan Amazonista:

https://www.amazon.de/-/en/BLUETECH%C2% ... C91&sr=8-1

Mutta silloin sain "eurostansseilla" merkityn katalysaattorin, mukana tuli vielä nippu A-nelosia kaiken maailman päästömääräyksien läpäisemisestä :mrgreen:
Nyt näköjään myyvät noita ilman pilipali-hyväksyntöjä.

Mutta toimiva katti tuo on, pari katsastusta ajeltu läpi ilman äkäisiä esilämmityksiä. Tuurilla siinä purkissa on edelleenkin E-stanssit, eikä inssiä kiinnosta, vaikka ahtimelta lähtee laittoman iso putki :)

Rosterista ei mainittu materiaalina, mutta ei purkkiin magneetti tarttunut.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Termos kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 23:27
Äh, meinasin jo katalysaattoriksi suositella tuollaista, itsellä pari vuotta käytössä testattua 200 cell 3" pönttöä saksan Amazonista:

https://www.amazon.de/-/en/BLUETECH%C2% ... C91&sr=8-1

Mutta silloin sain "eurostansseilla" merkityn katalysaattorin, mukana tuli vielä nippu A-nelosia kaiken maailman päästömääräyksien läpäisemisestä :mrgreen:
Nyt näköjään myyvät noita ilman pilipali-hyväksyntöjä.

Mutta toimiva katti tuo on, pari katsastusta ajeltu läpi ilman äkäisiä esilämmityksiä. Tuurilla siinä purkissa on edelleenkin E-stanssit, eikä inssiä kiinnosta, vaikka ahtimelta lähtee laittoman iso putki :)

Rosterista ei mainittu materiaalina, mutta ei purkkiin magneetti tarttunut.
Voihan tuollaisen linkkaamasi katin ostaa esim kun alkuperäinen katti mossahtaa. Ja varmasti hintansa väärti

Ja varmasti virtaavuus parempi ja ääntäkin saa enemmän lähtemään?? Toisaalta itselle tärkeää että ei resonoisi sisätiloihin kauheasti, äänieristys oviin on ollut suunnitelmissa.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Nyt lähti donwpipen osat tilaukseen marteliukselta, kaikki rosterisia ja toivottavasti kaikki tarpeellinen että saa jonkunnäkösen putken kyhättyä.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Jahka saan myytyä kakskasit jollekin niin sitten lähtee ev14 630cc suuttimet tilaukseen, ne laitan vasta paikalleen kun on softantekijän kanssa sovittu aikataulusta.

Putkimateriaalit tulee ensiviikon alussa varmaan niin pääsee sitten sitä rakentelemaan.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

2.lambdan poisto t7 suite

-catdiagcal.cooltemplim 200c
-catdiagcal.loadhi 30
-catdiagcal.loadlo 20
-o2heatpostcal.i_lowlim 0

Jos joku kiinnostunut etsii joskus niin löytyy kun hakee.
Kymmeniin laitettu joten ihan toimiva.
Vastaa Viestiin