9-3 OG Turbo Jubilee

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Terve. Vieläkö ahdot hukassa? En lukenu koko keskustelua, mutta kannattaa
Tarkistaa kaikki pienet alipaine/ paineletkut, ja niitten kunto. Ittellä on pari paikkaa mistä välillä
Irtoo letkut. Yks on kaasuläppäkotelolla, se on vähän piilossa. Ja se kun irtoo
Niin esim. Liikennevaloissa tunkee kabiiniin sellasta öljyn katkua kabiiniin.
Viime kesänä mökkireissulla kylmetin yhen volvon 😁, niin sen jälkeen ahdot ei
Enää pelannu oikein. Ahdot oli 0.4-0.5bar.Siel tulipellissä kuskin ratin kohalla on muovinen purkki
Mihin menee muistaakseni kolme letkua, niin yksi aina joskus irtoo.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Juu hukassa on, ja tänä aamuna teki sellaisen tempun uutena että ei edes starttia pyörittänyt kun avaimesta käänsi. :roll: Meniköhän avaimen ajonestosirusta synkka vai mikä lie, en ehtinyt vielä tutkia vikakoodejakaan kun piti tien päälle päästä ja nyt vasta sitten kotiin. No E39 seisonnasta hereille ja avaimesta käyntiin.

Joo kun kyseessä on ensimmäinen ahdettu autoni niin harvinaisen selväksi on tullut että mahdollisia vuotopaikkoja on ihan tolkuton määrä. :D Aika monta vuotoa jo olen tosiaan löytänytkin ja korjannut, mutta jostain vielä vuotaa melko suurella varmuudella. En enää tarkkaan muista millaisia lukemia tuo itse asentamani ahtopainemittari näytti tyhjäkäynnillä viime kesänä kun kaikki toimi vielä hyvin, mutta kyllä se vähän pienempää alipainetta taisi ilmentää kuin nyt. Täytyy seuraavaksi katsoa että moottorin suojamuovin alla majaileva takaisku on ehjä. Mankkuvenan PWM-arvokin vähän mietityttää, en saa sitä nousemaan kuin muistaakseni jonnekin 400 tienoille korkeintaan, toki nyt talvella ja nastoilla vähän vaikea kunnolla testatakaan, mutta kuitenkin..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla ex-93 virtalukon pohja aiheutti tuollaista. Pikku hiljaa paheni kunnes vaihdoin ja sen jälkeen toimi taas. Toinen juttu oli kun sen virtalukon ympärillä olevasta "anteenista" (joka lukee avaimessa olevaa ajonestosirua) oli toinen pää irronnut piirilevyltä ja piti tinata takaisin paikalleen. Silloin kyllä muistaakseni pyöritti muttei lähtenyt käyntiin.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Ties kuinka vanha Bilteman akkuhan siellä oli näköjään vetänyt oikoseen, no hyllystä löytyi sopiva väsynyt mutta suht toimiva Exide, sillä pörähti käyntiin. Täytyy nyt tosissaan suunnitella saisiko tuonne konttiin viriteltyä jonkun 52Ah perusakun suht järkevästi, kontin pohjahan menee joka tapauksessa uusiksi ruosteen takia niin samallahan sitä sitten muotoilisi akullekin sopivaksi, vararenkaalla nyt ei niin väliä.

Automaattilootan vaihteenvalitsimen asentotunnistin kettuilee vähän väliä, saahan sen aina toki nollattua vikakoodinlukijalla mutta ärsyttävä vika yhtä kaikki. Kun akku oli sopivasti paikoillaan yritin kuikuilla miltä laatikon päälle menevä kaapeli näyttää, en ainakaan äkkiä bähnyt mitään tavallisesta poikkeavaa tai törkyä tms. Kai tuo oikuttelu periaatteessa voi vieläkin johtua siitä että akku on vähän huono, mutta en tiedä, kai tuolle jotain pitäisi koittaa tehdä..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tällä on ajeltu nyt ihan suht tyytyväisenä, toki edelleen vuotaa öljyä melko roimasti. En nyt oikein muuta selkeää paikkaa ole löytänyt vuodolle kuin että ehkä tuli tiivisteainetta laitettua öljypohjaan vähän huonosti tai liian vähän ja sen takia roiskii sitten koko pohjan ihan öljyyn putkistoa myöten? No voisihan tuon kohta taas ottaa auki jos kuitenkin joka tapauksessa apurungon joutuu pudottamaan kallistuksenvakaajan puslien vaihtoa varten.

Taisi löytyä äsken kesärenkaita alle vaihtaessa syy kuskin puolelta kuuluneelle rymisevälle äänelle. Jousijalan kierteet jarrusatulan kannakkeelle ihan mennyttä kamaa, ylemmästä menee pultti läpi ja satulassa oli mukavasti klappia kuin oli vain alapultilla kunnolla kireällä. :lol: No sain ylempään ujutettua väliaikaisfiksinä pidemmän pultin ja sen toiseen päähän lukkomutterin, sillä kyllä pysyy siihen asti että kesällä vaihtaa sitten alustarempan yhteydessä myös molemmat jousijalat uusiin. Vielä en tosin käynyt koeajolla että hävisikö rymisevä ääni, jää nähtäväksi ensi viikolle..

Edit. Niin joo ja syy ahtojen katoamiselle taisi löytyä, tulipellin bypassia ohjaavan häkkyrän letkut kun kytki Taliaferron ohjeilla pois käytöstä niin johan alkoi kulku taas maistua. 8)
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Ihmettelin kun moottorilämmöt alkoivat SID:stä katseltuna nousta yli viitearvojen samaa tahtia kelien lämpenemisen kanssa, no hetken releitä tutkittuani huomasin että flektin hidas nopeus ei toimi ollenkaan, ja yleismittarilla tutkittuna näyttäisi että hitaan nopeuden vastus flektin kehikossa on antautunut. Siispä jostain tarttis löytää sopiva tehovastus tilalle, ei olekaan näköjään ihan peruskamaa tuollainen n. 100w 0,2ohm pötkylä. :lol:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

RadioDuo Helsingissä sai parin päivän toimitusajalla sopivan 100w 0.22Ohm tehovastuksen hommattua, ja vika korjautui sillä. Vastus tuli nyt kiireessä laitettua isolla nippusiteellä suht lähelle vakiopaikkaa, täytyy paremmalla ajalla tehdä tuohon vähän siistimpi toteutus.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Jaa no nyt sitten vaihteiston asentotunnistin vissiin väsyi lopullisesti, ei tokene enää millään kikoilla. :lol: Tuoreen akunkin vaihdoin, mutta ei enää auta riittävä virransaantikaan, tyhjäkäynnillä mitattu lataus oli ihan se mitä pitääkin eli vähän alle 14V. Kai se on nöyrryttävä uusi asentotunnistin tilaamaan.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Olihan työmaa saada uusi asentotunnistin vaihdetuksi, mutta nyt on kyllä kiva kun ei enää vilkuttele vikavaloja.

Toiseen topicciin tulikin jo kirjattua että tiputteleva orkkis ohjaustehostimen paluuletku vaihtui 10bar öljynkestävään metritavaraan, samalla huuhdellen sisään CHF11S:ää vastaavat litkut.

Tuli taas myös tuunattua vähän, vakiona töötit ovat niin hölmössä paikassa että pakkohan ne oli siirtää samaan paikkaan kuin muissakin autoissa on:

Kuva

Eli ilmanputsarikotelon ja ajovaloumpion kun otti pois tieltä niin sinnehän se meni nätisti, piuhaakaan ei tarvinnut pätkiä tai jatkaa.

Nyt ilma virtaa paremmin:

Kuva
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Lämppärin kennon o-renkaat tuli uusittua kun vähän tiputtelivat, olivatkin kyllä jo ihan valmiit. Kiitettävän helppo homma OG 9-3:sessa kyllä, näköjään tätä autoa ei ole rakennettu kennon ympärille kuten niin moni muu kottero on. :lol:

Öljyvuodon lähdekin taisi vihdoin löytyä, kyllä siellä vaan oli uusi öljynpaineen varoitusvalon anturi liian löysällä. Vuodon näki kunnolla vasta kun otti startin pois edestä, joka sekin näköjään on varsin kiitollinen homma tämän kanssa. :saab:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Vuodot loppuivat lähes kokonaan. 8) Jostain hikoilee vielä vähän öljyä propun tienoille, veikkauksena öljypohjan tiivisteliima, mutta ei paha enää, ei tiputtele maahan asti.

Kuskin puolen kolinaa töyssyissä tuli ihmeteltyä, ja ihan selkeästi kuskin puolen iskarin yläpää narisee ja liikkuukin silminnähden pystysuunnassa autoa heilutellessa, mitä taas apukuskin puolella ei tapahdu. Eli onkohan KYBin uusi iskarin yläpää valmiiksi rikki, vai voiko jousijalassa joku rikkoutua niin että aiheuttaa tuollaista?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Vastaa Viestiin