Vielä etanolista
Vielä etanolista
Uutena etanoliauton käyttäjänä, Saab 93/2010/Biopower, muutama kysymys:
1. Onko tankkaamisessa joku sääntö, että ensin bensaa tietty määrä, sitten etanolia loput. Näin joku "viisas" valisti. Tuntui oudolta, kun nesteethän sekottuu tankissa?????? Tottakai sekottuu, mut miksi jokun "ohje " oli tuo yllämainittu!!!
2. Mitkä on pahimmat seuraukset moottorille, jos etanolia käyttää enemmän kuin bensaa, esim.2/3 E85, 1/3 E95 ...? Ja voiko näin täyttää??
3. Mikä on ns.hyvä täyttösuhde?
4. Mitä ylipäätään on hyvä ottaa huomioon? Tulppien vaihtotaajuus? Huoltojen väli? Etc.
1. Onko tankkaamisessa joku sääntö, että ensin bensaa tietty määrä, sitten etanolia loput. Näin joku "viisas" valisti. Tuntui oudolta, kun nesteethän sekottuu tankissa?????? Tottakai sekottuu, mut miksi jokun "ohje " oli tuo yllämainittu!!!
2. Mitkä on pahimmat seuraukset moottorille, jos etanolia käyttää enemmän kuin bensaa, esim.2/3 E85, 1/3 E95 ...? Ja voiko näin täyttää??
3. Mikä on ns.hyvä täyttösuhde?
4. Mitä ylipäätään on hyvä ottaa huomioon? Tulppien vaihtotaajuus? Huoltojen väli? Etc.
Re: Vielä etanolista
Tervetuloa foorumille.
1: täyttä höpöä. Tankkaat kumpaa tahansa tankkiin jos autosi on biopower. Kun olet lähtenyt ajamaan auto tunnistaa tankatun aineen ja seoksen. Eli tankkaile sen mukaan kummalla haluat ajaa.
2: Ei ole väliä millä seos suhteella ajat joska auto osaa itse tunnistaa seoksen vahvuuden. Itse tosin ajaisin joko tai. Eli jos vaihdat polttoainetta niin kohtuu tyhjällä tankilla. Ja voit huolella tankata koko tankin täyteen etanolia ja vain ajaa.
3: katso yllä
4: Auton huolto ohjeen mukaan. Öljyt vaihtaisin 10k km välein joka tapauksessa.
1: täyttä höpöä. Tankkaat kumpaa tahansa tankkiin jos autosi on biopower. Kun olet lähtenyt ajamaan auto tunnistaa tankatun aineen ja seoksen. Eli tankkaile sen mukaan kummalla haluat ajaa.
2: Ei ole väliä millä seos suhteella ajat joska auto osaa itse tunnistaa seoksen vahvuuden. Itse tosin ajaisin joko tai. Eli jos vaihdat polttoainetta niin kohtuu tyhjällä tankilla. Ja voit huolella tankata koko tankin täyteen etanolia ja vain ajaa.
3: katso yllä
4: Auton huolto ohjeen mukaan. Öljyt vaihtaisin 10k km välein joka tapauksessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Vielä etanolista
Itse muotoilisin näin:
2: Ei ole väliä millä seos suhteella ajat koska auto osaa itse tunnistaa seoksen vahvuuden. Ei väliä kuinka paljon on tankissa vanhaa polttoainetta kun laatua vaihtaa.
2: Ei ole väliä millä seos suhteella ajat koska auto osaa itse tunnistaa seoksen vahvuuden. Ei väliä kuinka paljon on tankissa vanhaa polttoainetta kun laatua vaihtaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vielä etanolista
Jep. Totta on että seos voi olla mitä tahansa eikä auto siitä kärsi vaan toimii normaalisti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Vielä etanolista
Semmoinen hauska juttu vielä. Biopower antaa etanolilla enemmän tehoja kuin bensalla. Sen kyllä huomaa ensimmäisessä kiihdytyksessä, jos vaihdat bensalta etanoliin ja tankkiin menee semmoiset 40 litraa. Ei huolta, molemmilla pärjää, mutta etanolia pitää tankata useammin, kun kulutus suurempi kuin bensalla. 98:lla d.t.e. yli 800 km ja E85:lla d.t.e. semmoiset 600 km.
Re: Vielä etanolista
Silloin kun mulla oli etanolilla kulkeva Saab, niin en tankannut muuta kuin RE85:sta kesät-talvet. Jotkut tankkaa talvisin bensaa, jotta lähtee paremmin käyntiin. Mulla oli yleensä Saab lohkolämppärissä tai sitten lämpimässä tallissa. Ne harvat kerrat mitä käynnistin pakkasesta ilman lämmitystä, niin kyllä se käyntiin lähti.
Öljyt ja edulliset NGK:n tulpat vaihdoin aina 10 tkm:n välein.
Öljyt ja edulliset NGK:n tulpat vaihdoin aina 10 tkm:n välein.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Vielä etanolista
Bensaa ja etanolia menee ohi männärenkaiden joka startissa moottoriöljyn sekaan, etanolia enemmä kuin bensaa.
Tästä syystä pelkkää pätkää ajava vaihtaa öljyt kerran vuoteen tai jos vaihdat 10tkm välein ettei öljystä pääse sinne joutunut polttoaine haihtumaan ja tästä syystä kuluu moottorista laakerit huomattavasti nopeammin kuin puhtaalla öljyllä.
Öljy haisee jo 5000tkm jälkee aivan etanolille ja on yhtä lirua kuin vesi eikä 5w-30 toimi enää voiteluaineena varsinkaan suomen kesähelteellä.
Harjaantunut asentajan korva kuule jo yläkerran ääntelystä ettei voitelu enää ole kunnossa.
Vaihda öljyt siis vähintään kerran vuoteen jos ajat pätkää etanolilla.
Tästä syystä pelkkää pätkää ajava vaihtaa öljyt kerran vuoteen tai jos vaihdat 10tkm välein ettei öljystä pääse sinne joutunut polttoaine haihtumaan ja tästä syystä kuluu moottorista laakerit huomattavasti nopeammin kuin puhtaalla öljyllä.
Öljy haisee jo 5000tkm jälkee aivan etanolille ja on yhtä lirua kuin vesi eikä 5w-30 toimi enää voiteluaineena varsinkaan suomen kesähelteellä.
Harjaantunut asentajan korva kuule jo yläkerran ääntelystä ettei voitelu enää ole kunnossa.
Vaihda öljyt siis vähintään kerran vuoteen jos ajat pätkää etanolilla.
Re: Vielä etanolista
Tämä ei aina jälkisoftatuissa pidä paikkaansa. Pienillä suuttimilla varustetuissa tehot jää etanolilla jonnekin 170hp hujakoille, kun bensalla suuttimet riittävät 200hp paremmalle puolelle. Mutta taas toisaalta etanolilla on vääntöä paremmin tarjolla aivan alakierroksilla, jolloin varsinkin manuaalilla ajelu on paljon miellyttävämpää.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vielä etanolista
Ainakin JC ilmoittaa seuraavia lukuja 9-3:n moottorille:Tobbana kirjoitti: ↑Ma Kesä 23, 2025 08:28Tämä ei aina jälkisoftatuissa pidä paikkaansa. Pienillä suuttimilla varustetuissa tehot jää etanolilla jonnekin 170hp hujakoille, kun bensalla suuttimet riittävät 200hp paremmalle puolelle. Mutta taas toisaalta etanolilla on vääntöä paremmin tarjolla aivan alakierroksilla, jolloin varsinkin manuaalilla ajelu on paljon miellyttävämpää.
B207E/L: 210hv/340Nm bensa, 225hv/360Nm E85
Ja ilmeisesti Saabin vakioarvot Wikipedian mukaan:
175 PS (129 kW; 173 hp) @ 5500 rpm (Petrol)
200 PS (147 kW; 197 hp) @ 5500 rpm (E85)
265 N⋅m (195 lb⋅ft) @ 2500–4000 rpm (Petrol)
300 N⋅m (221 lbf⋅ft) @ 2500–4000 rpm (E85)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Vielä etanolista
Nuo arvot pätevät alkuperäiselle tehtaan tekemälle Biopowerille.
Mainitsin viestissäni JÄLKIsoftauksen, joka meinaa sitä, että tavallinen bensavehje on ohjelmoitu käyttämään myös etanolia, tehtaan biopower-softa pohjanaan. 2003-2006 oli käytössä useampia suuttimia ja näistä pienimpiä käyttäessä etanolilla tehot jäävät "vajaaksi".
-Sami
Mainitsin viestissäni JÄLKIsoftauksen, joka meinaa sitä, että tavallinen bensavehje on ohjelmoitu käyttämään myös etanolia, tehtaan biopower-softa pohjanaan. 2003-2006 oli käytössä useampia suuttimia ja näistä pienimpiä käyttäessä etanolilla tehot jäävät "vajaaksi".
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vielä etanolista
Kysyjän, eli Annin Biopower-Saabissa kuitenkin pelkkää etanolia voi tankata tankin täyteen ja sillä saa enemmän vääntöä. Vääntävämmällä on mukavampi ajaa. 

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero