Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4078
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ja sen verran sitten niistä muista hommista, että ei ollut akku syyllinen Lincolnin käynnistysongelmaan. Eiköhän se startti taida olla. Tänä aamuna lähti just ja just käyntiin, töistä ihan normaalisti kotiin ja akku täpösen täynnä kun nyt mittasin 3 tuntia kotiintulon jälkeen.

Paikallistin startin ja kuori on umpiruosteessa, eli vanha ellei alkuperäinen on, mutta, ennenkuin ryntään tilaamaan uuden, niin havaitsin, että heti päätykontakti on kivasti sinisen tahman peitossa. Otan viikonloppuna asiakseni nostaa autoa sen verran, että mahdun alle, irrottelen ja putsailen/voitelen kontaktit. Sitten kuunnellaan starttia.

Tuohan tosiaan ei lähde tulille edes uudella akulla siten, kuin olen videoita tämän mallin käynnistyksistä katsellut. Tuplasti vikkelämpi on startti ja pyöritys kun on kunnossa. Minä vähän luulen, että pamauttaa akusta virrat maihin toisinaan kun starttaa, eihän se tarvitse kuin yhden tuollaisen sinistyneen liitoksen startin päässä, se riittää.

Jos joudun uuden startin tilaamaan, niin onko joku tilannut vähään aikaan mitään RockAutosta ? Sieltä löytyy tähänkin Motorcraftin tehdaskunnostettu startti hintaan 100 euroa. Mutta, mitä se maksaa kotiin toimitettuna tariffien luvatusta maasta, Amerikan Yhdysvalloista. Ei viitsisi kokeilla, että onko se satasen startti sitten 400 startti kuitenkin, sen voi tilata sitten suosiolla vaikka Jari Mäki Oy:ltä, jossa hinta on jollekin harakiriosalle 390 euroa...

Että mitä tommoseen 100e osaan tulee päälle postikulujen lisäksi, kun sen Amerikoista Suomeen tilaa ?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13476
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pariin otteeseen tilaillut Rockautosta osaa loppukeväästä, kesäkuussa tuli paketti amerikkalaisesta 4-into-1 -nettikaupasta ja juur matkalla yksi ostos jenkeistä Ebaysta ostettuna. Tullihan riippuu siitä mikä se osa on, itselläni oli Rockauton paketissa mm. uudet jouset, takaluukun kaasujouset ja ohjaustehostimen pumppa.

Tulli luokkaa 1-5 % ja siihen päälle alv 25,5 %. Ja nämä lasketaan edelleen kokonaishinnasta jossa rahti mukana. Sen hinnan rahteineen näkee sitten tilausta vahvistaessa. Siihen kokonaisuuteen kun laskee n. 30 % päälle niin ollaan suurinpiirtein oikealla tasolla, jos tulliprosentit vain pysyy noilla tasoilla.

Sitä en tiedä onko joihinkin osiin isketty jo euroopan kostotullit Trumpin sähellyksille, se selvinnee kun käy Tullin sivuilla kuikuilemassa tulliprosentteja. Mutta se tulliprosentti lienee se ainoa muuttuva osa, ellei hallitus päätä ronkkia taas tuota maailmanennätystä hipovaa alvia jossain vaiheessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9136
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja tällä kertaa sitten se akku irti asti, kun startin piuhoja käpistelee, vaikka kuinka hukkuisi asetuksia ja muisteja.

Tänä keväänä en ole tilannut, mutta aiemmin Rockauton "maksa tullit ja verot jo nyt" -nappula on toiminut loistavasti ja järkevästi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Janza
"Aero"
Viestit: 309
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Janza »

aero kirjoitti:
To Heinä 10, 2025 05:28
Tänä keväänä en ole tilannut, mutta aiemmin Rockauton "maksa tullit ja verot jo nyt" -nappula on toiminut loistavasti ja järkevästi.
Juhannuksen tienoilla tehty tilaus tuolla tavalla maksaen kaikki kerralla ja hyvin toimi, paketti tuli 1.7 kotiovelle.
Ja tietty alennuskoodi etsitty (vaikka Overdriven palstalta) ja lisätty ennen maksua niin saa sen 5% pois tuotteiden hinnasta.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4078
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos kommenteista tännekin, vaikuttaa tosiaan siltä, että Rockauto toimii hyvin ja kun täppää alvit ym. maksuun heti, niin on hyvä homma se. Luonnollisesti akusta miinusnapa irti ja teippaus jonnekin missä pysyy, kun käpistellään starttia, ei huolta.
Koitan viikonlopun aikana saada putsailtua ja todettua, onko asiasta jotain apua, vai aletaanko tilailla osaa. Voihan se olla, että vika on edelleen jossain muualla, mutta osa kerrallaan.

Työmatkan ajelin tänään Lincolnilla kun poika tarvitsi Yarppaa, lähti käyntiin kummassakin päässä, ei pirteästi, ei sinne päinkään, mutta määrätietoisesti kuitenkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja willbst »

Oletko katsonut löytyykö US Partsilta? Tilasin sieltä mun Dodgeen.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4078
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sieltä löytyy joku harakiri WAI hintaan 192e ja risat. Pari kymppiä halvemmalla saa RockAutosta kunnostetun Motorcraftin kuluineen. Mulle suositeltiin myös Southwest Tradea hyvänä firmana, jos ei itse halua tilailla.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7689
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lincolnin vaihteiston käytös kuulostaa ihan kuupan vapaakytkimeltä :mrgreen:

Oon tuollaisesta ennenkin kuullu mut oli kyllä vanhempi laitos, tosin mainittit et tuos on vanhaa varmaksi koeteltuu tekniikkaa..

Komian kiillon sait aikaan 8)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2683
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Olisiko TÄSTÄ Hiaceksi Hiacen paikalle?
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4078
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

CDTA kirjoitti:
La Heinä 12, 2025 15:09
Olisiko TÄSTÄ Hiaceksi Hiacen paikalle?
En usko. Tuo on nyt kolmatta kertaa tarjolla, kaksi edellistä huutoa jättivät hyväksymättä. Ääneen ajattelin, että kovat on odotukset siitä, mitä tuommoisesta pitäisi saada. Mutta niin kaikilla. Tuohon pyyntiin jos hinta jää, niin ihan ok. Webasto puuttuu, joten ei jatkoon tai sitten pitää laskea pari-kolme tonnia lisää hintaan. Suomessa ei ole myynnissä yhtään netistä löytyvää Hiacea, josta en olisi tietoinen. Joka päivä tsekkaan markkinat.

Valitsin Lincolnin starttiremontille vuoden tähän saakka kuumimman päivän. Meinasin lentää perseelleni, kun astuin mustassa asentajanhaalarissa ulos, varjossa oli vaatimattomat +29 astetta.

Kävelin talliin ja Lincoln tulille. No ei. Sanoi vaan pari kertaa öh öh ja se siitä. Toinen avaimen käyttö eikä sanonut yhtään mitään. Mutta, ei kuulunut click, eikä kuulunut click-click-click-click nopeassa tempossa. Konepelti auki, akussa 12.54V tuon öh-öhin jälkeen. Virtaa on, ei mene perille sinne minne pitää. Eikun 1000A lisää käynnistysvirtaa Nocon avulla ja lähti käymään.

Auto ulos, tasaiselle, rampit ja ajoluiskat paikoilleen. Takakontista ilmajousituksen tasonsäädin OFF-asentoon. Auto ylös. Pystytte kuvista aistimaan ulkolämpötilan.
Kuva
Kuva

Miinusnapa irti ja sellaiseen paikkaan, ettei ponnahda takaisin vahingossakaan. Työskentelylaveri auton alle, jatkotroikka, ledivalo piuhaan kiinni että näkee. WD-40, 13mm hylsy ja räikkä, pieni hammasharjan kokoinen messinkiharja, hienoa hiekkapaperia, akunnaparasvaa, rättiä ja paperia, kompura + paineilmaa.

Öljypohjasta seuraavana kohti auton takaosaa, vähän ylempää, sieltä löytyy startti solenoideineen. Rapealtahan paketti näyttää.
Kuva

Ja kun lähempää tarkastelin, niin kuivaa ja sinistä oli, ei ollenkaan sen näköistä, että tarjolla oleva sähkö kulkisi kuten pitää. Noiden liittimien päällä pitäisi olla sellainen kolmikantainen muovinen suoja, vaan eipä ollut.
Kuva

Pientä liotusta WD-40:llä, sitten irrotin kaksi 13mm ruuvia ja pohjaprikat, sekä tuon sinisen lattaliittimen. Puhalsin paineilmalla kaikki irtotöhnät pois. Putsasin kaikki pinnat harjalla ja hioin kontaktipinnat hiekkapaperilla niin, että sinistykset ja paskat hävisivät ja puhdas metalli tuli esiin. Kuorin kaapeleista vähän teippiä pois ja poistin sinistymät sieltäkin. Putsasin kierteet, mutterit ja prikat. Lopuksi voitelin kaiken Liqui Molyn akun napoihin tarkoitetulla rasvalla.

Kaikki takaisin paikoilleen ja sopivaan kireyteen. Työkalut ja tarpeet omille paikoilleen, miinusnapa kiinni akkuun, takakontista ilmajousituksen tasonsäädin ON asentoon.

Auton kello kertoi, että 1 tunti ja 10 minuuttia oli akku pois pelistä. Siihen päälle valmistelut ym., niin reilut puolitoista tuntia meni aikaa. Virta-avain lukkoon ja kääntö avaimesta. No, katsokaa ja kuunnelkaa itse !
phpBB [video]


Sehän lähti käyntiin juuri sen kuuloisesti, kuin kunnossa olevan Lincoln Town Carin kuuluukin 8) Ensimmäistä kertaa minun omistuksessani tämä starttaa kunnolla. Että näin. Kuinka kauan tuo on ollut tuossa kunnossa ja mitä damagea tämä on aiheuttanut, selvinnee kun ajelee. Toistaiseksi mennään näin, vanhalla startilla. Josko nyt ei tarvitse joka kerta startatessa jännittää, että lähteekö ja mitä tällä kertaa.

On kuulkaa ihmiset erinomaisen hyvä fiilis nyt. Kenties vain hetken, mutta nautin tästä hetkestä. Juhlistimme naapurin kanssa onnistunutta remonttia yhdellä kylmällä III-oluella hänen tallissaan. Jo vain maistui.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13476
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea starttiremontin valmistumisesta! Mulla on tossa vähemmän pramiassa kansanjenkissä samaa projektia, romu jätti reilu viikko sitten kaupan pihassa käynnistymättä kunnes antoi vähän aikaa jäähtyä. KAAA, sanois saabisti, mutta tällasessa dinosauruksessa sellasta ole.

Solenoidissa tai bendixissä siellä todennäköisesti vika on, tosin toi nykyinen 2002 syyskuussa asennettu startti on uudesta saakka ollut sellanen että joskus avainta kääntäessä kuuluu vain naks. Toisella-kolmannella käännöllä sitten lähtee pyörimään ja pyörii ihan iloisesti. Siksi oon ostanut uuden startin jo joskus 10v sitten, mutta kun ei ole tullut sitä pakottavaa tarvetta, eli ei ole jättänyt starttaamatta, niin en ole kiirehtinyt. Nyt sitten iski se inspiraatio, kun joutui pitämään ylimääräisen kaffetauon toivoen että se siitä jäähdyttyään virkois, ja virkoshan se.

Eilen siis startti irti ja hetken jouduin tallin romuvarastoista etsimään sitä Delco-Remyn laatikkoa, jossa uusi startti odottanut jo hetken. Harmillisesti huomasin että vaikka olen usein jenkeistä osaa tilatessa hamstrannut mukaan pientä halpaa huolto-osaa, niin pakoputken ja -sarjan välistä tiivistettä ei ollutkaan hyllyssä. Oldsissa nääs joutuu irrottamaan toisen puolen pakoputken jotta startin saa mahdutettua alas. Muutenhan toi projekti olis nopealla ranneliikkeellä vartin operaatio.

Rockautoon lähtee siis taas tilaus, onneks ei tarvi ihan vain $2 pakotiivisteen takia maksaa $30 rahteja ja päälle $10 tulleja ja alveja, koska tarvelista kasvoi auton alla starttia ihmetellessä uudella vesipumpulla (tihuttaa, tämänkin prkl olen kertaalleen jo 00-luvulla uusinut ja pari vuotta sitten tiivisteen siihen vaihtanut). Ja taidanpa viimein aktivoitua myös väljähtäneen ohjaussimpukan vaihdon kanssa. Ja värinänvaimennin on sen verta surullisen näköinen että menköön uusiksi sekin.

Starttiongelmasta vielä sen verran että mulla oli 65 Kuplassa samaa oiretta viime vuonna ja tänä keväänä, eli välillä vain naksui. Bendixin voitelemalla se tuli kuntoon, eli siis paikat oli vain niin kuivina että ei osat liikkuneet suunnitellusti. Kun nyt Oldsiin on se käyttämätön startti valmiina hyllyssä niin taidan vaihtaa sen paikalle kuitenkin, ei paljo huvita laittaa vanhaa voidellulla bendixillä takaisin paikalleen ja huomata jonain päivänä että ei se lähekään. Uuden startin liikkuvat taidan kuitenkin voidella huolellisesti ennen asennusta. Kuplan kanssa ei oo tollasen riskinoton kanssa niin tarkkaa, kun sen työntää suunnilleen yksin käyntiin tasamaalla, toisin kuin tollasta automaattilaatikkoista tankkia :mrgreen:

Tosta jenkkilaivan kaasunkäyttötyylistä sen verran, että tolleen niitä tosiaan kuuluu ajaa, alamäet liukuen ja muutenkin kaasua aika vähän käyttäen, kun on päästy liikkeelle. En oo itse koskaan sitä tolleen filosofisesti miettinyt, johtunee siitä että oon ajanut erilaisilla ylipainoisilla veekasijenkeillä siitä asti kun sain kortin, joten en kai oikein muuta ajotapaa osaakaan :mrgreen:

Sen voin sanoa kokemuksesta että lataushybridin sähkörangen maksimointiin toi tyyli sopii myös oikein hyvin. Siinä täytyy vain muistaa pitää yhden jalan ajo pois päältä ja rattilätkillä kaikki moottorijarrutus eli regeneroiva jarrutus nollissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4078
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos ja tsemppiä sinnekin, sulla on vähän enempi proggista. Mä olen niin vähän autonasentaja, että tämä oli just mun kykyjen äärirajoilla... Muutenkin ostin tämän enempi "nautiskeluun", en niinkään työkohteeksi. Mutta, vanha mikä vanha, niin mitä voi odottaa. Vaikka uusihan tämä on, kun vertaa sun Oldsiin. Jos oikein laskin, niin tuo sun Olds on 7.6-litraisella koneella ? Tämä kun on muistaakseni 281 cid ja sulla näyttää sigussa olevan 468 cid.

Se piti jo aikaisemmin sanomani, että nuorempi poika hieman nyt sekoitti autopakkaa. Ilmoittautui nimittäin vaihtoehdoistaan opiskelemaan Ahvenanmaalle ! Kysyi, että saako ottaa auton mukaan. No tottahan toki. Tässä vaiheessa se siis on Mazda. Eipä tarvitse minun stressailla kun on uusi kiesi hänellä alla ja toisaalta edullista matkantekoa hänelle.

Mutta, mutta, joutunen tuohon Lincolnin tilalle laittamaan sen nelivedon tai peruskäyttiksen nyt talveksi ainakin, en oikein usko että on järkevä kombo lähteä talveen Lincolnilla ja Yarpalla. En kyllä raaski sitä talven mössöissä uittaa käyttiksenä, en. Täytyy syksyn mittaan ihmetellä, toki yksi vaihtoehto on säilöä Lincoln talliin talveksi ja ostaa tuohon joku todellinen halpis talvilintaksi niille päiville, kun mulla ja vanhemmalla pojalla on yhtä aikaa menoa. En yhtään tiedä hänen jatkoistaan ja ajoistaan tässä vaiheessa. Joka tapauksessa yritetään maksimoida Yarpan kilometrit oli tilanne mikä tahansa. Sitä pitää käyttää kun siitä maksetaan.

Joko siis realisoin Lincolnin ja kaivan kuvetta lisää nelivetoon, tai sitten parin tonnin lintta, vetotapa mikä tahansa, Lincoln talliin tai sen realisointi joka tapauksessa. Yarppahan on katkolla ensi keväänä ja jos ei saa vuotta lisää samalla hinnalla, niin joutuu luopumaan, ellei sitten syksyllä ole jotain hyvää tarjousta. Odottelen uutta Toyota Aygoa saapuvaksi hybrivoimalinjalla, että mihin hintaan ja millä ehdoilla sitä on tarjolla jos on.

Säätöä taas luvassa. Kuten aina ja iankaikkisesti. Ja vielä aamen päälle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13476
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
La Heinä 12, 2025 18:36
Jos oikein laskin, niin tuo sun Olds on 7.6-litraisella koneella ? Tämä kun on muistaakseni 281 cid ja sulla näyttää sigussa olevan 468 cid.
No tuota. Koneen pohjana on Chevyn 454 cid isolohko, jossa siis poraus on 4.250" ja isku 4.000". Tämä lohko on kuitenkin porattu toiseen ylikokoon eli +.060", jolloin poraus on 4.310".

Noista kun laskee iskutilavuuden, niin mun matematiikalla saadaan 466,9 kuutiotuumaa. Kaikki jenkit kuitenkin puhuu 2. ylikokoon poratuista 454:sta 468:na. En tiedä onko toi yks lisäkuutiotuuma vain jotain Alaskan lisää vai mistä se tulee, mut tollasella numerokombolla jenkit ymmärtää mistä koneesta on kyse.

Tuosta 466,9 cid:stä tulee kuutiosenttejä 7651 kpl, 468 cid:stä tulee 7669 kuutiosenttiä. Eli samapa tuo, molemmat pyöristyy 7,7 litraan, eli ihan riittävästi kai tuossa iskutilavuutta on, vajaa litra per pytty :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin