Korkea bensan kulutus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2018 10:14
Korkea bensan kulutus
Hei onkos kenelläkään tietoa että mistä saattaisi johtua kun tuollainen 04 vuoden 1,8t moottorilla varustettu 9-3 näyttää kulutuksen sidin mukaan noin siinä 18L/100km paikkeilla ja itse viisarimittarin mukaan puolella tankilla pääsee sen 90 km kunnes jo varotusvalo syttyykin. Nämä oireet tuli seurauksena kun auto heitti abs vikavalon ja samalla kytki ABS:n, ESB:n ja ajonvakautuksen pois päältä,vikakoodit luin ja vika paikallistui vasempaan taka abs-anturiin. Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Voisiko kyseinen kulutus johtua tuosta yhdesta ABS:n viasta? Bensa ei tosiaan haise auton ympärillä käydessä eikä sammuksissa joten lienee varmaa sulkea polttoaineen vuoto pois. Normaalisti olen matkamittarin mukaan päässyt samanlaisella seka-ajolla noin 250 km puolella tankilla.
Re: Korkea bensan kulutus
Eihän jarrut laahaa ? Sen jälkeen jollain todennäköisyydellä lambda-anturi vois olla väsähtänyt ja silloin se rikastaa seosta turhaan ja kulutus kasvaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke Syys 12, 2018 10:14
Re: Korkea bensan kulutus
Ei ainakaan kuulosta tai tunnu siltä että laahaisi eikä kuumenekaan jarrut.
Re: Korkea bensan kulutus
Hei, minulla on myös kuvatunlainen ongelma. Oikea taka ABS anturi on rikki(mitattu) ja ABS/ESP vikatilassa. Kulutus on 10-40L ja keskikulutus n. 18L/100km. Kampiakselin anturi, tulpat ja puolat juuri vaihdettu. Oli myös kaasuläpän vikakoodi, mutta se ei ole tullut uudestaan. Kaikki alkoi jonossa täysjarrutuksesta...
- Ballantines
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Korkea bensan kulutus
Kulutuslukemat seurausta juurikin abs viasta. Jos katsot km-lukemia niin nekin näyttää puolet vähemmän kuin todellinen matka on.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Korkea bensan kulutus
Kaverin puolesta kyselen. ABS anturivian ilmaantuessa hän on ollut havaitsevinaan että polttoaineen kulutus noussut rajusti (jopa tuplasti), kun ABS valo palaa ja vika päällä, ilmeisesti pyörän nopeusanturia herjaa.
Voiko tosiaan olla että ABS vika päällä ja kasvaneella kulutuksella on jokin yhteys toisiinsa? Siis kasvaako kulutus oikeasti vai näyttääkö ajotietokone vain väärin?
Voiko tosiaan olla että ABS vika päällä ja kasvaneella kulutuksella on jokin yhteys toisiinsa? Siis kasvaako kulutus oikeasti vai näyttääkö ajotietokone vain väärin?

9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
Re: Korkea bensan kulutus
Ei nouse kulutus. ajotietokone näyttää väärin. Kulutuslukema taitaa tuplaantua. Minulla ainakin meni niin abs anturi vian tullessa. Matkamittariin kertyy puolestaan puolet vähemmän kilometrejä todellisesta ajomatkasta. Oikean takapyörän abc anturin johto oli poikki.
tese
Re: Korkea bensan kulutus
Se olisikin lajissaan " maailman ennätys", jos Saab oikeasti lisäisi kulutusta abs- anturin vian takia
.
Siinä olisikin muilla auton valmistajilla tekemistä tämän rikkomisessa.
Silti on Saabin insinöörit osanneet jotain tehdä todella omaperäisesti:
Neljästä pyörän nopeusanturista yksi on rikki ja ilmeisesti vielä tämä on oikea takapyörä, niin matkamittarin lukema puolittuu.
Kolme anturia näyttää samaa lukemaa, niin silti tämä ei Saabille riitä vaan näiden näyttämä matka puolitetaan. Hämmästyttävää logiikaa, mutta tähän pystynee vain Saab
.

Siinä olisikin muilla auton valmistajilla tekemistä tämän rikkomisessa.
Silti on Saabin insinöörit osanneet jotain tehdä todella omaperäisesti:
Neljästä pyörän nopeusanturista yksi on rikki ja ilmeisesti vielä tämä on oikea takapyörä, niin matkamittarin lukema puolittuu.
Kolme anturia näyttää samaa lukemaa, niin silti tämä ei Saabille riitä vaan näiden näyttämä matka puolitetaan. Hämmästyttävää logiikaa, mutta tähän pystynee vain Saab

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Korkea bensan kulutus
Eiköhän matkamittaus oteta takapyörien keskiarvosta, joka on matemaattisesti kaikista lähinnä oikeaa tulosta. Ne kun eivät vedä niin sutimista ei lasketa ja keskiarvo kattaa aika hyvin auton keskilinjan kulkeman matkan vaikka ajaisi vaan ameriikanovaalia.
Eli matemaattisesti hyvinkin looginen tapa mitata matkaa mahdollisimman hyvin. Käytännössä kaikkien neljän kulman huomiointi toisi parempia tuloksia vikatilanteessa.
Eli matemaattisesti hyvinkin looginen tapa mitata matkaa mahdollisimman hyvin. Käytännössä kaikkien neljän kulman huomiointi toisi parempia tuloksia vikatilanteessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Korkea bensan kulutus
Ei ainakaan kaikissa, koska mulla oli vasemman piuha poikki ja kulutus ja matkamittari näytti oikeinaero kirjoitti: ↑Ma Heinä 14, 2025 15:44Eiköhän matkamittaus oteta takapyörien keskiarvosta, joka on matemaattisesti kaikista lähinnä oikeaa tulosta. Ne kun eivät vedä niin sutimista ei lasketa ja keskiarvo kattaa aika hyvin auton keskilinjan kulkeman matkan vaikka ajaisi vaan ameriikanovaalia.
Eli matemaattisesti hyvinkin looginen tapa mitata matkaa mahdollisimman hyvin. Käytännössä kaikkien neljän kulman huomiointi toisi parempia tuloksia vikatilanteessa.

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Korkea bensan kulutus
ABS-antureita kuunnellee ABS/ESP-yksikkö, mutta miten tieto viedään siitä eteenpäin, se onkin hyvä kysymys.
Sitten, jos toteutus on onnistuttu tekemään niin, että oikean vika puolittaa lukeman ja vasemman ei, niin sitten menee oudoksi
Sitten, jos toteutus on onnistuttu tekemään niin, että oikean vika puolittaa lukeman ja vasemman ei, niin sitten menee oudoksi

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Korkea bensan kulutus
Aika monta erimerkkistä ja eri konsernien autoja on tullut tässä pyöränanturi vikoja paikallistaessa testereillä tutkittua, niin yhdessäkään ei ole matka tai nopeusmittarin kanssa ollut ongelmia vaikka anturi olisi ollut vialla mistä tahansa pyörästä. Juuri tässä keskustelun aineena olevaa Saabin vikaa ei ole tullut vastaan.
Kyllä tässä Saabin tapauksessa on ihan selkeästi jokin moka sattunut
.
Ei yhden ja tietyn pyöränanturin vika saa moista ilmiötä aiheuttaa.
Se, että vetävien pyörien sutiminen lisää matkaa mitä todellisuudessa ei ole ajettu, on "hifistelemällä" tosin totta, mutta käytännössä ei ole mitään merkitystä koko auton kilometrimäärissä. Olihan jo iät ja ajat ennen abs- systeemejä nopeus- ja matkamittarilukemat otettu vaihdelaatikosta. Kyllä ne mittarilukemat olivat ihan niiden mittareiden omien virheiden mukaan todellisia, eikä niistä tarvinnut huomioida "suditus vähennystä"
.
Kyllä tässä Saabin tapauksessa on ihan selkeästi jokin moka sattunut

Ei yhden ja tietyn pyöränanturin vika saa moista ilmiötä aiheuttaa.
Se, että vetävien pyörien sutiminen lisää matkaa mitä todellisuudessa ei ole ajettu, on "hifistelemällä" tosin totta, mutta käytännössä ei ole mitään merkitystä koko auton kilometrimäärissä. Olihan jo iät ja ajat ennen abs- systeemejä nopeus- ja matkamittarilukemat otettu vaihdelaatikosta. Kyllä ne mittarilukemat olivat ihan niiden mittareiden omien virheiden mukaan todellisia, eikä niistä tarvinnut huomioida "suditus vähennystä"

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Korkea bensan kulutus
Hifistelyä, kyllä. Toisaalta, miksi jättää hifistelemättä jos ei se käytännössä maksa mitään lisää.
Toki on tyhmän tuntuista että anturivian kanssa matkamittari näyttää väärää lukemaa eikä yhden anturin tiedon puuttuessa siirrytä johonkin varalasketaan muilta antureilta. Voi olla (ja varmasti onkin) että R&D-rahat ovat olleet jo vähissä kun näitä skenaarioita on mietitty ja käyty läpi.
Toki on tyhmän tuntuista että anturivian kanssa matkamittari näyttää väärää lukemaa eikä yhden anturin tiedon puuttuessa siirrytä johonkin varalasketaan muilta antureilta. Voi olla (ja varmasti onkin) että R&D-rahat ovat olleet jo vähissä kun näitä skenaarioita on mietitty ja käyty läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Korkea bensan kulutus
Kulutuslukemassa ainakin ecun täytyy olla mukana laskennassa, ja eikös se matkamittarilukemakin sinne tallennu? Tässä vois olla se ero Ooppelin ecussa ja Trionicissa. Koska nämä molemmat tiedot jotka heittää, vaikka kulkevat ABS-yksikön kautta ja perustuvat sen dataan, ei niitä kuitenkaan siellä käsitellä. kulutus ilman muuta ecun kautta, matkamittarilukemasta en ole varma?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Korkea bensan kulutus
Tai sitten vaan ohjelmointivirhe, jota ei ole niiden rahojen puutteessa enää korjattuaero kirjoitti: ↑Ti Heinä 15, 2025 09:17Hifistelyä, kyllä. Toisaalta, miksi jättää hifistelemättä jos ei se käytännössä maksa mitään lisää.
Toki on tyhmän tuntuista että anturivian kanssa matkamittari näyttää väärää lukemaa eikä yhden anturin tiedon puuttuessa siirrytä johonkin varalasketaan muilta antureilta. Voi olla (ja varmasti onkin) että R&D-rahat ovat olleet jo vähissä kun näitä skenaarioita on mietitty ja käyty läpi.

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc