Ryki on taas palannut liikenteeseen. Talviunet sujuivat rauhallisesti ja käyttöönotto tapahtui jälleen siten, että täyteen ladattu Optima kytkettiin paikalleen ja kone käännettiin avaimesta käyntiin
Ryki täyttää toukokuussa 25 v, joten lienee taas kakkukahvien paikka
Tänään tuli pestyä taas rykin penkit kissasaippualla.
Olen nyt tehnyt tempun useamman kerran vrcf:llä kerrotulla tavalla. Eli lämmintä vettä sankoon ja märällä rätillä kissaa penkkiin. Lopuksi kuivaus pyyhkeellä. Samalla menetelmällä kelpaa putsata myös olohuoneen vaalea nahkasohva
Tänään ryki sytytti myös pitkästä aikaa check enginen ja seosmittari alkoi vilkkua lihavaa koodia. CE antoi kolme vilkkukoodia, eli imuilman lämpöanturi. Eipä tuo uudella lämpöanturilla vielä tätä temppua tehnyt kertaakaan viime kesänä...
Ryki täytti tällä viikolla 25 vuotta ja piti taas käydä vuosittaisessa terveystarkastuksessa. Tällä kertaa homma tökkäsi heti alkuun, kun jarrutestissä käsijarrun oikea puoli antoi tulokseksi 0,5. Toinen puoli oli vielä paremmin voimissaan, kun sieltä löytyi 1,5, joten ero ei ihan ollut yli 70% rajan, mutta jarruvoima oli alle 16% kokonaismassasta, joten hylky tuli ja kuukauden sisällä pitäisi käydä jarrutestissä uudelleen. Pitää jatkossa muistaa tsekata käkkärin säätö ennen konttorilla käyntiä...
Meitsillä on samanlainen ongelma ns harraste SAAB in kans , että aina on kevällä jotakin "rikki" tai ei toimii kunnolla. 20+ v ikäinen SAAB tartee vaikka joka päivää kunnon ajoa , siteen pysy tekniikkaa kunnossa. Mutta suolakura talvella tuhoa auton koria. Sen takia on helpomppi korjatta nämä pikkuvauriot kuin hitsatta määntynyttä koria.
Jep, nyt on ryki taas leimattu vuodeksi. Säädettiin käkkäriä juniorin kanssa pihassa, eli ei päästy testaamaan rullilla. Säädön jälkeen vaikutti siltä, että käsijarru toimii myös oikealla puolella. Ei muuta kuin jälkitarkastukseen. Konttorin jarrutesterillä tulos oli edelleen 0,5kN tasolla, mutta tällä kertaa pyörät lukkiutuivat ja ero oli sentään reilusti alle 70%, joten leima tuli. Pitää purkaa takalevyt irti ja laittaa uudet palikat käsijarruun. Sitä ei ole vielä tullutkaan korjattua aikaisemmin. Se hyöty tästä hommasta oli, että nyt katsastusajankohta siirtyi kuukaudella eteenpäin, eikä enää tarvitse ajaa suoraan talviseisonnasta leimakonttorille
Näin tuolla edellä olevissa kuvissa, että apukuskin puolen ajovalopesin jää vaiheeseen.
Itselläni tekee juurikin saman lailla välillä, mistäköhän tuo johtunee.
Vaihdoin uuden pesurin tuohon kun luulin että siinä se vika piilee,mutta ei uusikin tekee saman lailla.
Eipä ole rykissä ollut ajovalon pyyhkimiä pitkään aikaan. Eipä noita tuninkivalojen muovisia umpioita kannata pyyhkimillä.hangata... Tuo pyyhinten sekoilu on hyvin yleinen ominaisuus, mutta joskus muistelen siitä nähneeni foorumilla tarinoita ja korjausvinkin, että siihen pyyhkimen moottorin pitäisi ajaa suoraa sähköä.akusta...
Rykin seosten sekoilu on jatkunut satunnaisesti, joten päätin vaihtaa lambdaksi aidon Boschin. Muistelen aikanaan säästäneeni ja ostaneeni halvemman tarvikkeen PCS:ltä. Edelleen imuilman lämpöanturista heittää vikakoodia ja CE on palanut sitkeästi mittarissa...
Motonetistä löytyi tällainen Boschin lambda satasella. Toisellakin saapistiila on myös T5-mosassa ollut samaa vaivaa. Hän on suunnitellut säätävänsä seokset suunnilleen kohdalleen ilman lambdaohjausta, niin ei lambdan sekoilu enää aiheuttaisi tällaista temppuilua. Pitää harkita, jos ei tuo lambdakaan auta asiaan...
Tonnariin ja aikaisempaan T5-kolkkiin laittelin Bosch 0258986601 lambdan. Autodoc väittää että sama yleismallin anturi (Bosch 0258986505) korvaisi molemmat, sekä -601 että -074 loppuisen. Tämä -074 loppuinen on siis sama kuin alkupään T7-vehkeissä. Jostain jäänyt itselle kuva että T7:ssa olisi lämmityspiirin vastus pienempi kuin T5. Myös Maptun listaa tuon -074 loppuisen vain T7, joten tuossa eri vastuksessa voi hyvinkin olla perää.
Suitella kun katsoo mikä koodi sieltä lambdalta tulee, yleensä sond_heat_error eli lämmityspiirin vastus. Samalla näkee myös mitä tuo imuilman lämpöanturi näyttää, ohkasta karvaa niin helposti menee poikki liitinpinnin juuresta (olikohan näin että +8c näyttää kun on avoin piiri). Juurikin tonnarista tuon korjasin hetki sitten.
Toki isommilla suuttimilla tärkeää että säätää ensin laajakaistan kanssa kartat kuntoon (sekä VE-kartta että transientit), sitten vaan lambdakorjaus päälle ja menoksi.
Vähän OT, tuota uudempaa lambdaa voi myös soveltaa vanhempiin T5-vehkeisiin kun lisää 4. karvan ja vähän muuttaa pinnien järjestystä.