Kylmänä nykii
Re: Kylmänä nykii
Tsekkaan kaasuläpän
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
En vielä stekannu kaasuläppää..
Mutta tähän en saanut vielä minkäänlaista vastausta:
jos otan ilmassamittarin pois putken välistä (johdot silti kiinni ilmamassamittarissa), niin mitä pitäisi tapahtua, käynnistyykö ja kulkeeko ?
Mutta tähän en saanut vielä minkäänlaista vastausta:
jos otan ilmassamittarin pois putken välistä (johdot silti kiinni ilmamassamittarissa), niin mitä pitäisi tapahtua, käynnistyykö ja kulkeeko ?
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
En itse koskaan kokeillut tätä ilmamassamittarin irroitusta, mutta auton pitäisi muistaakseni WIS:n mukaan käydä nk. varaohjelmalla.
Trionic on ilmamassa säätöön perustuva, jossa ilmamassamittari on tärkeä. Ilman tätä varaohjelma laskee ilmamassan imusarjan paineanturin, kaasuläpän asennon ja koneen kierrosluvun mukaan. Tämä varaohjelma ei anna täysiä tehoja, mutta auto on täysin ajettavissa hiukan rajoitetuilla tehoilla.
Aivan normaalisti ilmamassamittarin ollessa toiminnassakin Trionic päättelee laskennallisen ilmamassan juurikin näiden imusarjan paineen, kaasuläpän aukeaman ja kierrosluvun mukaan. Tätä se vertaa mitattuun eli ilmamassamittarin antamaan arvoon. Mikäli näissä on selvä ristiriita, niin siitä syntyy vikakoodi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kylmänä nykii
Tsekkasin kaasuläpän, oli vähän ruskehtavaa seinämillä, mutta yllättävän puhdas kumminkin.
Putsattu ja tiivisteeseen hiukan tiivistys silikoonia.
Huomenna koitetaan kulkeeko.
Putsattu ja tiivisteeseen hiukan tiivistys silikoonia.
Huomenna koitetaan kulkeeko.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Onko alkuperäinen Saab kaasuläppä, ei esimerkiksi Speedparts? Meillä oli Speedparts, ongelmana nykiminen. Uudet tulpat, alkuperäiset Saab sytytspuolat ja kaasuläppäkotelo niin korjaantui.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Kylmänä nykii
Seuraavaksi puolat alkuperäiset vaikka käytetyt, ei tarvike jos vielä nykii.
Nykiminen lähes aina johtuu sytytyskatkoista tasakaasulla niin kuin aiemmin on mainittukin, tulpat tai puolat.
Sillon kun kipinä uupuu tekee nykäsyn ja tämän näkee testerilläkin mikä näyttää misfiret, rikkonainen puola tekee niitä tyhjäkäynnillä jo.
Jos puola aivan lopussa niin tyhjäkäynnillä kun käyttää yksitellen puolan johtoliittimen irti niin se joka vähiten aiheuttaa kyykkäämistä on huonoin.
Polttoaine tai ilman loppuminen aiheuttaa nykimistä tai enemmänkin rykimistä (puutuu kokonaan) vasta silloin kun eniten mottori niitä tarvii, vedossa.
Esim.ovokolta löytyy orkkis puolia ja kun etsii vähiten ajetun saattaa saada kaikki neljä ehjää 50e:lla.
Nykiminen lähes aina johtuu sytytyskatkoista tasakaasulla niin kuin aiemmin on mainittukin, tulpat tai puolat.
Sillon kun kipinä uupuu tekee nykäsyn ja tämän näkee testerilläkin mikä näyttää misfiret, rikkonainen puola tekee niitä tyhjäkäynnillä jo.
Jos puola aivan lopussa niin tyhjäkäynnillä kun käyttää yksitellen puolan johtoliittimen irti niin se joka vähiten aiheuttaa kyykkäämistä on huonoin.
Polttoaine tai ilman loppuminen aiheuttaa nykimistä tai enemmänkin rykimistä (puutuu kokonaan) vasta silloin kun eniten mottori niitä tarvii, vedossa.
Esim.ovokolta löytyy orkkis puolia ja kun etsii vähiten ajetun saattaa saada kaikki neljä ehjää 50e:lla.
Re: Kylmänä nykii
Kaasuläpän tiiviste ja 4 puolaa tilattu, vaihdetaan kerralla kun kama tulee. Kaasuläppä jo puhdistettu.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Sytkät vaidettu, kaasuläppä (GM) puhdistettu. Ei sanottavaa vaikutusta.
Eli vanhat sytkät oli kunnossa.
Myyn ovakolta ostetut 4 kpl sytkiä 50 €, jos joku tarttee.
Eli vanhat sytkät oli kunnossa.
Myyn ovakolta ostetut 4 kpl sytkiä 50 €, jos joku tarttee.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Oliko ostetut puolat alkuperäiset mustahattuiset mitsut?
Käytetyn sarjan vaihossa aloita yksitellen vaihto käyttäen samaa puolaa joka pytyssä.
Mulla on kolme sarjaa kolmesta autosta joissa jokaisessa sarjassa yksi viallinen.
Ostan kerralla isomman sarjan neolta puolia reiluun 200e/sarja käytetyt jätän hyllyyn.
Käytetystä kun et tiedä onko sarjassa kaikki ehjiä vai yksi rikki, erisarja sama vika.
Mitkä tulpat sulla on paikallaan ja paljonko ajettu niillä?
Re: Kylmänä nykii
Ngk 1,1 mm ja ajettu 4000 km.. autolla ajettu 177 000 km. Surkeaa, kun analysaattorista ei ole apua.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Se ionisaatioyksikkö. Se on edelleen se kokeilematon lenkki tässä ketjussa, joka vaikuttaa merkittävästi sytytykseen.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Tekoäly vastasi:
Jos 2006 Saab 9-3:ssa (1.8t/2.0t) on nykimistä tai sytytysongelmia, vika löytyy yleensä sytytyspuolista, tulppien välistä, ilmamassamittarista tai polttoaineen syötöstä – ei ionisaatiomittauksesta, koska sitä ei tässä moottorissa ole.
Jos 2006 Saab 9-3:ssa (1.8t/2.0t) on nykimistä tai sytytysongelmia, vika löytyy yleensä sytytyspuolista, tulppien välistä, ilmamassamittarista tai polttoaineen syötöstä – ei ionisaatiomittauksesta, koska sitä ei tässä moottorissa ole.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
AI on väärässä.
https://www.ebay.de/itm/224876826750?sr ... VWfE21Tstv
Ignition Module ION Ionization Module
SAAB 9-3 II 1.8t / 2.0t / 2.0T B207 B207E B207L B207R B207T Model Year 2005-2012
Scope of Delivery: 1x Ignition Module (see picture)
SAAB Part No: 55352173
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Voiko moduulin vian kohdentaa halvalla koodinlukijalla ?
Osien vaihto umpimähkään on hullua.
Osien vaihto umpimähkään on hullua.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Muistaakseni mitä tästä olen lukenut, niin suoranaisesti ei voi. Mutta nuo random misfiret on hyvä indikaattori. Trionicin hienoushan siis on siinä, että jos muut moottorit lukee lambdasta miten se palotapahtuma meni, Trionic osaa lukea meneillään olevaan tapahtumaa sylinterin ionisaation myötä, ja tulppa toimii siinä anturina. T5:ssä ja T7:ssa tuo kaikki on rakennettu siihen DI-kasettiin, joten sen kohdalla kun misfireä tulee, vaihdetaan se kasetti etkä koskaan edes tiedä oliko vika puolassa, vai ionisaatiopuolella. Joka tapauksessa kaikki vaihtuu kerralla. T8:ssa on erikseen puolat, ja sitten tuo moduli.
Eikä se ole umpimähkäistä, eikä hullua ... koska tässä on koko ajan ollut noita randomi misfire-ongelmia, eikä tulpat tai puolet ole auttaneet, niin koko ajan se on viitannut tuohon.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc