Vanhan mallin tukivarsien tilalle faceliftin tukivarret

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Vanhan mallin tukivarsien tilalle faceliftin tukivarret

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

og9-5 etupään alatukivarret muuttui -02 facelift malleihin seuraavasti:
-takapuslan keskitappi M12 -> M14
-alapallonivelen kiinnitys M8 -> M10
-itse alapallonivelen tappi 18mm -> 20mm.

Sovittelin -00 mallin alkuperäisten ruosteisten tukivarsien tilalle bilteman myymät faceliftin tukivarret 72-3078 ja 72-3079.
Käytin vanhan mallin palloniveliä, jotta ne sopivat auton olkavarsien 18mm reikiin. Pallonivelien M8 kiinnitysreijät piti avartaa M10 kokoon 10,5mm poranterällä.

Lisäksi hankin alapallojen kiinnitykseen M10x30 10.9 pultit, M10 lujuusluokan 10 nylockmutterit sekä prikat.

WIS neuvoo kiristämään takimmaisen puslan linjaan tukivarren kanssa. M12 mutterin momentin sijaan M14 mutteri kiristetään 105Nm momenttiin. Samoin alapallon kovat pultit kiristetään kierämpään M10 pulteille soveltuvaan momenttiin.

WIS opastaa myös kiristämään tukivarren pultit apurunkoon painon ollessa pyörillä, mutta koska tämä onnistuu vain siltanosturilla tai rasvamontulla, on vaihtoehtona nostaa tukivarret oikeaan ajoasentoon tunkilla ja kiristää ruuvit. Oikea tukivarren asento: "tukivarsi on 1° vaakatason alapuolella."
Itse näkisin, että tarkemman ajoasennon saat mittaamalla auton navasta-pyöränkaareen mitan. Kumipuslien keskikoolin kiristäminen tukivarren normaaliin ajoasentoon on tärkeää, jottei kumi rasitu lepotilassa väännätyksellä ja rikkoudu.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Pee
"Hirsch"
Viestit: 961
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Vanhan mallin tukivarsien tilalle faceliftin tukivarret

Viesti Kirjoittaja Pee »

Mitä tuolla saavutetaan? Kustannus säästöä vai onko tuolla jotenkin vaikutusta etupään/auton käyttäytymiseen?

ps. hyvä selostus.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1132
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vanhan mallin tukivarsien tilalle faceliftin tukivarret

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ihan hyvä ohje, itse jouduin aikanaan tekemään omaan saman operaation kun tilasin vahingossa uudemman mallin varret. Mitäs bilteman varret kustantaa? Nivelien elinikä selvinnee tulevien ajojen myötä.

Omat ovat neobrosilta aikanaan tilattu ja pallot kestivät n.20tkm, itse varret edelleen ok kunnossa n. 7v ajon jälkeen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vanhan mallin tukivarsien tilalle faceliftin tukivarret

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pee kirjoitti:
Su Loka 26, 2025 12:17
Mitä tuolla saavutetaan? Kustannus säästöä vai onko tuolla jotenkin vaikutusta etupään/auton käyttäytymiseen?
Uudemman mallin tukivarsien saatavuus on parempi. Bonuksena jämäkämmät pultit ja takapuslan tappi.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Vastaa Viestiin