Webasto ihmettelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Terve!

Toivottavasti tämä lanka menee oikeaan osoitteeseen. :D

Ostin tässä kesällä "uuden" bensa Saabin (NG9-3, -08) itselle ja tässä kyseisessä vehkeessä on jälkiasennettu Webasto Thermo Top C. Tähän tuli nyt muutama viikonloppu sitten vaihdettua palopesä tiivisteineen ja viikon pöhötyksen ja polttelun jälkeen loppui viimein savutus eli vika oli oikea ja ei onneksi ole runko halki ja glykolit pysyy oikealla puolella. Kyseessä ensimmäinen kerta kun Webastoa olen koskaan käyttänyt ja täten heräsi muutama kysymys kokeneemmille webaston käyttäjille.

Taustatietoa - Webastosta oli palopesä haljennut / mennyt soikeaksi ja täten palokammio oli täynnä jäähäriä kuten myös weban putki. Webaa ei ennen tätä hetkeä oltu käytetty n. 3 vuoteen.
Webasto ei aktivoi puhallinta - eli on tarkoitettu vain jäähdytinnesteen lämmittämiseen.
Webastoa kontrolloidaan Telestart T100 avaimella - autossa ei omaa kelloa / muita nappeja etc.

Lämmitys - Tosissaan savutuksen loputtua alkoi selvästi palamaan hyvin ja lämmöt tosissaan nouseekin. Olen nyt näillä syksyn viileämmillä keleillä käyttänyt webastoa 60-90min. Auton käynnistettyä lämmöt ovatkin jotain 50-60 astetta. Onko tämä normaali lämpötila käyttöaikaan nähden? Autossa on myös Defan ylläpitolaturi niin sillä on tullut pöhötettyä pitkiäkin aikoja että varmasti vanha sakka palaa pois karstoineen järjestelmästä. Mikä olisi optimiaika niin ikään pöhöttää webastoa ennen ajoa? Toki hieman tettiläiskysymys - riippuu säästä, mutta näin ikään oletan ettei se jäähdytinneste tuosta lämpöisemmäksi mene vaikka pöhöttäisi sen täydet 120min, vai kuinka?

HTM Järjestelmä - Tämä oikeastaan pääsyy miksi langan ajattelin tehdä. Olen nyt useamman kerran koittanut käyttää lähtöajankohtaa eli avaimen HTM järjestelmää, kun olen töissä. Säädän autossa kellot kohdilleen ja HTM valo syttyy. Asetukset on comfort 5 ja paloaika 60-90min. Töiden päätyttyä ja autolle palattuani webasto kyllä pöhisee muttei jäähdytinnesteet ole lämmenneet yhtään. Mikä tämän aiheuttaa? Normaalisti jos kotoa painan avaimesta webaston vain päälle, jäähärit on lämmenneet, mutta HTM:n kanssa ei tapahdu mitään.

Kaikki vinkit, vihjeet ja opit ovat enemmän kuin tervetulleita. Paljon olen webastoista kuullut positiivista. Harmi etten itse pääse kokemaan lämpimää kabiinia, mutta ajatuksena oli asentaa haaralla ylläpitolaturin kylkeen sisätilan pistoke ja sinne lämmitin.

Webastoon vaihdettu muistaakseni 2020-2023 aikana huoltokirjan mukaan webaston polttoainepumppu ja vesipumppu. Nyt myös palopesä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4181
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Useamman talven käytellyt webastoa viime vuosina, pääosin Hiaceissa. Juurikaan koskaan, edes kovimmilla pakkasilla, ei ole tarvinnut sitä yli 30 minuuttia pöhisyttää. Nuo sinun minuuttimääräsi kuulostavat hurjilta. Itsellä oli nappikäynnistyksessä asetus, että 30 minuutin päästä sammuu automaattisesti. Vartin vähintään kun käyttää, ei karstoitu, optimaalinen käyttöaika 20-30 minuuttia, varsinkin kun sulla vielä bensavehje. Kaikki sen päälle on aikaslailla turhaa. Hiacelle puoli tuntia -20 asteen pakkasessa riitti siihen, että lämpeää nopeasti normaaliksi kun lähtee ajelemaan.
Webasto ei ole mikään lohkolämmitin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Nojoo onhan se aika pitkä aika. Nyt alkuun olen pöhöttänyt sitä pidempään, että varmasti kaikki töhnä palaisi pois. Tänäaamuna testasin 30min polton ja ei tuntunut lämpöviisari liikahtavankaan. Lämmöt kyllä nousi nopeahkosti jahka työmaalle lähdin ajamaan.

Sillä langan teinkin, kun tottunut lohkolämmittimeen ja siihen että kahden tunnin jälkeen auton käynnistettyä moottorinlämmöt oli jo sen 30-60°c ja homma rokkas. Webastosta en tiedä yhtään, kuinka kuuluu käyttäytyä, miten nopeasti kuuluu lämmetä. Kaikkien kuulemieni webasto hehkutusten lapinlisineen luomien mielikuvien ansiosta olen ymmärtänyt että 5 minuutin puhalluksella auto on täydellisen käyntilämpöinen täydellisellä sisälämmöllä pakkasessa kuin pakkasessakin. Sillä nämä kysymykset on herännytkin, että onko kalusto sittenkään kunnossa. :D Kiinnostaisi vain tietää ton HTM:n jutska, et teenkö jotain väärin vai onko jotain vialla.
Scraab
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

VekkuliUkkeli kirjoitti:
Ma Loka 27, 2025 18:49
Töiden päätyttyä ja autolle palattuani webasto kyllä pöhisee muttei jäähdytinnesteet ole lämmenneet yhtään. Mikä tämän aiheuttaa? Normaalisti jos kotoa painan avaimesta webaston vain päälle, jäähärit on lämmenneet, mutta HTM:n kanssa ei tapahdu mitään.
HTM ei kuulu kokemuspiiriini, mutta tuo kuulostaa siltä, että käytössä on lämmityksen aloitusaika, ei lähtöaika. Aseta ajaksi puoli tuntia ennen lähtöä.

Omassa jälkiasennus-webassa asetettiin lämmityksen aloitusaika, mutta tehdasvarusteessa (Volvo) lähtöaika, ja auto päätti itse tarvittavan lämmitysajan.
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Kuulostaisi kyllä loogiselta, mutta näissä HTM tilanteissa "lähtöajaksi" oli merkattu 14:10 ja autolle saavuin joskus 14:04-06 ja webasto hyrräsi.. Jos kyseessä olisi polton aloitusaika, käynnistyisikö webassa sitten joku esilämmitys vai onko moista edes olemassa? Täytyy huomenna testata tätä että asettaa HTM:n 30-60min ennen töiden päättymistä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5923
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omat kokemukset ebereistä lähinnä, oli isällä jossain pirssissä weba kellollakin. 30 min isossakin pakkasessa pitäisi riittää siihen että sekä kabiini että motti on lämpimät. Eli sellainen 15-30min pitäisi olla ihan riittävä aika nostamaan lämmöt, näissä lämpötiloissa varmaan 10 minuuttia pitäisi olla jo riittävä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Numba
"Hirsch"
Viestit: 825
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Webasto ei aktivoi puhallinta - eli on tarkoitettu vain jäähdytinnesteen lämmittämiseen.
Kiertääkö vesi varmasti? Pitäisi tuntua selkeästi Webastosta lähtevässä letkussa. Asetus comfort 5 - valitaanko sillä lämmityksen taso? Haisteleeko ulkolämpötilaa? Nyt ei oo ollut oikein kylmät kelit vielä.
Eberissä on muistaakseni asetuksia (Tech2), millä voi valita lämmitetäänkö kabiinia vai moottoria. Ilmeisesti vähentää ohjaamon lämpötilapyyntiä tms. Ei nyt kuulu varsinaisesti tähän. Eberi käynnistyy +8 Asteessa. +9 Sit kestääkin ajaa se 10 km, että kone normaali lämmöissä. Eberin ajonaikaisella käytöllä matkan saa n. puolitettua.
Lämmittämätön ohjaamo ei lämpiä kovin nopeasti, vaikka kone olisikin lämmin.

Edit. Jahas oikin bensa, no lämmetä senkin pitäisi. Hyrräsi, muttei lämmennyt. Tuo hyrräys, oliko selkeesti palotapahtuma, eikä jäähdytyspuhallus tai vesipumppu?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 986
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Vähän epäilen, että jos se Webasto on kerran kytketty niin, ettei pyöritä sisäpuhallinta, niin ei se tule HTM:n kanssa pelaamaan. Onko siihen edes sitä sisälämpötilan anturia kytketty? Eli kun painat sitä oikeanpuoleista pikkunappia kaukkarista kahdesti, niin näyttääkö auton sisälämpötilan? Sitä se käyttää referenssinä siihen, että kauanko pitää pöhistä.
NG9-3 Aero MY05
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

tturku: Tuo 30 minuutin polttoaika niin värähtikö lämpötilaviisari mittaristossa? Itsellä tosiaan nyt testattuna 30min poltolla niin ei lämpötilat olleet nousseet juuri ollenkaan.

Numba: Webastolta kennolle lähtevät letkut kyllä ovat olleet lämpöisiä, muttei "kuumia" mitä moottorin yläpuolelta kokeillut. Hyrräys sinänsä väärä ilmaisu pahoittelut siitä. Tarkoitan että se pöihisi sellaiseen normaaliin tyyliinsä. En tällä kokemuksella osaa sanoa onko kyseessä jäähdytyspuhallus, mutta mitä kättä käytin pakoputkella niin kuumaa ilmaa ainakin tuli.

duuduu: Näyttää sisälämpötilan ja jopa yllättävän realistisesti. "Kylmässä" autossa näyttää sen 6-8 astetta aamuisin ja kotiin palattua heittelee 22-28 asteen välillä.

Tämän päivän HTM raportti töistä lähtiessä: Avaimen asetukset - Comfort 3, htm 14:10 - lämmitys - 30min. Jälleen autolle saavuttua webasto pöhisi menemään ja kuumaa tuli putkesta. Auton käynnistyessä kuitenkin ei viisari värähtänytkään ja kierrokset nosti normaaliin tyyliin ryypylle. Ilma-aukoista kuitenkin pöhötti ulkoilmaa lämpöisempää ilmaa, eli jotain jossain tapahtuu, mutta en ymmärrä miksi pidemmälläkään poltolla ei HTM:llä nosta mootorin lämpöjä, mutta manuaalipoltolla pidemmällä ajalla nostattaa.

Mietin myös sitä, että onko noilla comfort asetuksilla mitään vaikutusta? Ymmärtääkseni se vaikuttaa vain sisälämpötilaan, jos olisi kytketty väylään aikoinaan?

Oma epäilykseni lämmityksen mietouteen liittyy juurikin ulkoilmaan ja siihen, ettei kelit ole vielä kylmiä, voisiko Webastoissa olla jokin suoja, ettei pöhötä täpöllä ennekuin keli on tarpeeksi kylmä? Todennäköisesti yliajattelen webaston teknologian, koska yksinkertaisia kapistuksiahan nuokin loppupelissä ovat.

Seuraavaksi täytyy alkaa ihmettelemään kait vesipumppua. Se kyllä selittäisi hyvin nopeasti tehottomuuden, mutta en vain ymmärrä miksi manuaalipoltolla lämpenee toki aikaa vievästi ja lähtöajalla ei lämpiä. Täytyy huomenna testata vielä teoria että se onkin aloitusaika se htm.
aero
-
Viestit: 9249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä ei 9-3:n originaali Überspächer tehnyt kesää puolessa tunnissa kolmenkympin pakkasilla, hikiseen sai laseja auki. Ja Penarin 5kW jälkiasennus-Webastollakin tuli pöhnötettyä jopa kolmee varttia että sisätilat lämpeni paremmin. Eli kyllä minä tuomitten että se puolessa tunnissa kesä sisään on silkkaa huuhaata.

Mutta se kokemuksista, lähdetään vähän laskemaan. Nuo polttimet on yleensä siellä 4-5kW teholuokassa, kun taas klassiset lohkolämppärit yleensä luokkaa 500W ja "silitysraudat" luokkaa 300W. Jos siis 500W lohkarilla pönöttää 2 tuntia eli 120 minuuttia, niin laskennallisesti about samaan moottorin lämmitykseen pitäisi päästä 5kW polttimella n. 12 minuutissa. Tähän tulee variaatiota siitä, että se perinteinen lohkolämppäri hehkuu siellä lohkon sisällä eikä kierrätä nestettä, joten lämpö keskittyy paremmin koneeseen - öljypoltin puolestaan on moottorin ulkopuolella ja kierrättää nestettä, joten ensimmäinen lämpöhäviö tulee letkusta, joka menee polttimelta koneeseen eikä ole mahtieristetty vaan vuotaa lämpöä ympäriinsä. Seuraava tullee sisäkennolta, jolle tuskin tuossakaan autossa on hanaa vaan lämpö valitaan ilmavirralla. Se kenno on nimenomaan tehty luovuttamaan lämpöä vaikkei puhallin siitä läpi pöhnöttäisikään, joten eiköhän sieltä se kennon ilmakammio lämpiä lähes samaa tahtia moottorin kanssa.

Koska noiden häviöiden laskeminen on haastavaa ja siihen pitäisi tietää parametreja joita en tiedä, niin heitän lonkka-oletuksen että ne pysynevät kuitenkin alle 50% lukemassa ja 5kW polttimella pitäisi päästä 500W lohkaria vastaavaan tilaan pahimmillaankin ehkä 20 minuutissa. Täytyy muistaa että jokainen minuutti on pääosin edellistä tehottomampi, koska lämpötilaeron kasvaessa myös häviöt kasvaa.

Joten jos nollahäviölläkin 5min vastaa korkeintaan 50min lämmitystä sähköllä (johon kuitenkin suositellaan kylmemmillä keleillä jopa kahta tuntia), niin tuomitten siitäkin, että "Webastolla 5min riittää aina" on sekin melko huuhaata.

Pikainen nettihaku Thermo Top C:stä näyttää kertovan teholuokkia 2,5-5kW. 2,5kW polttimella nuo 5kW laskut pitää luonnolliseti karkeasti tuplata. Mutta kyllä silläkin 60-90min polton jälkeen pitäisi lämpöviisarin heilahtaa viimeistään melko nopesti käynnistyksen jälkeen, etenkin kun vielä ei olla pahoilla pakkaskeleillä.

Jossain kohtaa tulee vastaan lämpötila, jossa laite lopettaa polttamisen kun ei sitä nestettä kiehuttaa kannata. Tämä saattaa hyvinkin olla siellä 50-60°C nurkilla, jolloin pitkälläkään käytöllä ei pääse tuosta yli. Ja jos neste ei kierrä kunnolla, niin poltin voi katkoa pitäen itsellään sen maksimilämmön mutta lämpö ei välttämättä pääse sieltä kunnolla moottorille asti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Noniin, tämä herätti jo toivoa. Kyllä tosissaan 90min poltolla kun nakkaa virrat päälle hurahtaa lämpöviisari suoraan puoleen väliin käyntilämmöistä. Täytynee siis manuaalipoltolla testailla 30 minuutista 10 minuuttia kerrallaan, millä saisi sopivia lämpöjä koneeseen ennen ajoonlähtöä. Toki se optimiaika täytyy hakea vasta jahka talvi oikeasti tulee ja sitä webastoa vasta alkaa oikeasti tarvitsemaan, nyt vasta opetellaan ja perehdytään vehkeen toimintaan.

Alkoi jo vuohenkyyneleitä tulemaan silmäkulmaan ja lompakko lähtikin jo karkuun kun ajattelin, että on vehkeet paskana kerran 5-15 minuutissa pitäisi olla Espanjan lämmöt pirssissä. Kiitos tästä loogisesta selvityksestä.
aero
-
Viestit: 9249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin, jos sinulla on OBD-lukija, joka osaa näyttää anturidataa, niin voit lukea sillä jäähdytysnesteen lämpötilaa lämmityksen aikana, kunhan laitat autoon virrat päälle. Sillä pystyt seuraamaan mittariston viisaria paremmin, mitä tahtia lämpö oikeasti nousee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin