Motomobil nokka-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Imukanavaa suurensin maltillisesti koko matkalta ja yritin muotoilla jouheammaksi. Imusarjan sovitin kansiin. Pakopuolen kairasin yhtä suureksi, kuin pakoputken lähtö on.
On mahdollista, että imukanavat tulivat liian suureksi kaasariin nähden. Virtausnopeus jää liian pieneksi.

Palotilat muotoilin jonkun ohjeen mukaan minkä löysin täältä.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 475
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Palotilan muotoilulla voi olla tässä merkitystä eli jos on suurennettu saab sport manuaalin ohjeen mukaan, niin silloin männät pitäisi olla pattipäät, jotta saadaan riittävä puristussuhde. Pienehkö palotilan suurennus venttiilien ympäriltä ei sitten palotilan tilavuttaa läheskään niin paljon muuta.
96 V4i -73
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Löysin vanhan dynolapun..5820 rpm on tullut tuo 110 heppaa...kone kiertänyt dynossa 6220 siihen lopetettu..

Ennakolla piti hakea noita tehoja ja oli hyvin pienillä muutoksilla isoja muutoksia...joka konehan se tahtoo olla yksilö.

mulla on näköjään huippuväännöt ollu 145 Nm

Vääntö käyrä on kyllä itellä kivan mallinen vääntöä on yli 120 Nm alueella 2800- 6200 rpm...sitten sukeltaa...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 867
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Su Marras 16, 2025 09:57
Tuossa tutkin dynolappuja ja maksimi teho on 4000-5300rpm. Sen pidemmälle ei kierrätetty. Maksimi vääntö 163Nm oli kierroksilla 3300 rpm. Nokkana on Camshaft Worksin 2-240/5. Kannet porttasin ite ja putkistona 2" Simmons.

Ite en ollut oikein tyytyväinen, kun täällä lueskelee niin saa sen kuvan, että 100hv saa suunnilleen, kun vähän on jotain tekevinään :D
Nyt meni mottiin 3500€ ja tehot jäi alle sadan :lol:
Hyvät tehot (96 hv) ja erinomainen vääntö (163 nm) sulla koneessa. Mutta dynossa veto on lopetettu melko aikaisessa vaiheessa. Mikä lie syynä, mutta onko niin, että sun omassa kiihdytyksessä kierroslukumittarin viisari ei jaksa enää 5300 r/min jälkeen nousta ? Vai tuleeko moottorista sellaisia ääniä, että ei kannata vedättää ylemmäksi ? Sun nokka-akseli on Camshaft Worksin tietojen mukaan teoriassa samanlainen kuin mikä on minun ja AnttiK:n TG245. OHC:n männät tuo vakiota enemmän puristusta, mutta palotilojen suurentaminen taas pienentää sitä...mikä on sylinteripaine sulla ? Vakio 1.5 L V4 moottorin maksimi teho (yksi kurkkuisella kaasarilla) saadaan n 4700 r/min kohdalla, kertoo Saab V4 Tee Se Itse -vihkonen..
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

No hyvä, että ei ihan tuhoon tuomittu projekti ollut. En oo kierrättänyt pitempään, koska mielestäni se alkaa isommilla vaihteilla detonoimaan.
Ennakot on kuitenkin maltilliset. Pitää tässä talvella perehtyä asiaan ihan ajan kanssa.

Toisessa harrastelaitteessa on 400hv niin tuo vajaa sata pollea ei nyt oikein herätä vielä suuria tuntemuksia. Mutta oikein mukava peli ajella on Saappikin.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 867
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Su Marras 16, 2025 18:17
No hyvä, että ei ihan tuhoon tuomittu projekti ollut. En oo kierrättänyt pitempään, koska mielestäni se alkaa isommilla vaihteilla detonoimaan.
Ennakot on kuitenkin maltilliset. Pitää tässä talvella perehtyä asiaan ihan ajan kanssa.
Mielestäni 100+ hv on mahdollista, kun konetta uskaltaisi vedättää pidemmälle. En usko maltillisella imukanavan viilauksella olevan mitään vaikutusta, koska vakio sylinterikannen imukanava virtaa 11 mm venttiilin aukaisulla 110 hv. Sun jakaja lienee kärjetön ja säädettävä, koska puhut maltillisista ennakoista. Ja jakajan ennakot lienee haettu kohdilleen siellä dynossa... Itsellä omissa koneissa (Keltainen 96 ja Saab 95) on kärjelliset sytytykset ja jakajat on muokattu poistamalla alipainesäätimet toiminnasta ja laittamalla jäykemmät keskipakosäätimen jouset (itse en ole niitä "virittänyt"). Pari tarkennusta: mikä kaasari sulla olikaan ja miten tuo "detonointi" ilmenee ?
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Su Marras 16, 2025 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Minä vähän kyllä luulen että se 100 heppaa paukkuu rikki heittämällä jos kierrätät vähän ylemmäs...vääntöö on kumminki 163 Nm...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mulla on muuten ingnitori jakajassa...se pelaa hyvin
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Detonointi ilmenee nakuttavana äänenä varsinkin kolmosella ja nelosella vedättäessä.

Jakajana tune123 ohjelmoitava jakaja. Siinä on myös alipaine ennakko käytössä.

Kaasarina kiinan weber dgv 32/36.

Jarrupenkissä alkoi vähän loppumaan aika kesken, koska ei ollut tarpeeksi vaihtosuuttimia ja niitä piti alkaa poraamaan.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Sen muistan omasta...että piti vetää ennakkoja myöhäsemmälle, vaikka järki sanoi toista...tuo tuommonen rolina mikä sieltä tulee kuormalla on melko tyypillistä...ei sitä saa kokonaan pois....ajele kone sisään ja käy uudestaan...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 867
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sama kaasari kuin itsellä Keltaisessa 96:ssa (tai mulla on alkuperäinen Weber 32/36 DGV). Luulen, että jos sinä kuulet ajossa moottorin nakutuksen (onko edes mahdollista kuulla vaarallista moottorin nakutusta kuskin penkiltä...) 5300 r/min kierrosnopeudella, niin tuo jakajan säätö on jäänyt "puolitiehen". Tai joku muu asia tekee nakutukselta kuulostavan äänen, jolloin veto lopetetaan moottorin tuhoutumisen välttämiseksi.

Tuossa sun säädettävässä virranjakajassa alipainesäädin toimii varmasti hyvin ja oikein.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 475
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Mitä on tuo oman megasquirt ohjatun sytkän kanssa tullut ihmeteltyä ennakoita, niin suurilla kierroksilla ehkä 4000 ylöspäin ennakot 1.5 koneella 9.5:1 puristuksella olivat 30-31 asteen luokkaa YKK:sta täydellä kaasulla ja 1.7 koneella, jonka puristussuhde on luokkaa 10.6:1 ennakot on 26-27 astetta YKK:sta dynossa säädettynä. Eli korkeammilla puristuksilla ennakot pienenee, koska palotapahtuma on nopeampi.

2-240/5 nokka on se verran erilaisempi kuin ainakin vakionokka, 7.2 tai TG245, kun siinä on nokkien välinen kulma 105 astetta, kun noissa muissa 110-112 asteen tuntumassa. Pienemmällä nokkakulmalla ja samoilla asteilla overlappia tulee enemmän ja sen merkitys on minulle ainakin tuntematon V4:ssa, johon ei ainakaan yksi pakoporttisena ole mahdollista rakentaa putkistoa, joka hyvin hyödyntäisi overlappia. TG245:lle mittasin 1.0mm nousulla 232asteen aukiolon ja tuolla 2-240/5:lla 240 astetta eli pitäisi olla jopa pikkuisen rajumpi nokka.
96 V4i -73
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Vaikea tosiaan varmaksi sanoa, että detonoiko moottori vai onko se joku muu ominaisääni. Se kuitenkin kuuluu selvemmin isommilla vaihteilla, joka on tyypillistä detonaatiolle. Pitää varmistaa mihin ennakot jäi mutta muistelen, että 30 asteen kieppeille. Läppäri ei näköjään näytä sytkäkäyriä, kun ei ole kytketty jakajaan..
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 867
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itsellä oli häiritsevän kovaa naputtavaa ääntä moottorissa heti suurinostoisen TG245 nokka-akselin asennuksen jälkeen. Syyksi paljastui Saab Sport & Rally venttiilijousien osuminen peltiseen venttiilipukkien alle laitettuun osaan (https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... returplat/ ). Osuman jäljet näkyi pellissä, dynossa säätäjä löysi ongelman, peltiä muokattiin ja se ääni poistui. Siinä dynossa veto lopetettiin jo 5000 r/min kohdalla ja teho oli pyörältä vaatimattomat 75 hv. Jo ennen säätöä moottori antoi kovan mekaanisen äänen n 5700 r/min kohdalla ja uskon, että tätä ennen myös säätäjälle, koska veto lopetettiin niin aikaisin. Ajot jatkui loppu ajokauden max 5500 rpm/min vedolla.

Tästä reilu 1/2 vuotta eteenpäin keväällä v 2023 kannet lähti Vammalan Moottorikoneistamoon huoltoon, missä ne plaanattiin (oli aiemmin 1 mm laskettu ja vakio palotilalla), asennettiin K-Liner venttiiliohjurit ja nykyiset isot venttiilit (mitkä orkkis V4 venttiilejä lyhyemmät). Samalla vaihdoin uudet Kent Cansin venttiilijouset sekä uudet nostajakupit. Pärähtävä ääni poistui ja sen jälkeen konetta uskaltanut kierrättää ainakin 6200 r/min asti, mikä siellä Facebook videon kommentissa ( https://www.facebook.com/reel/1029886595751956 ) näkyy ja kuuluu.

Weber 32/36 DGV:ssä pääsuutin on nyt ensiö kurkku 150 ja toisio kurkku 160 (Sonettissa toisiokurkku oli 185). Jakaja samassa asennossa kuin Sonettissa ja suuttimet valittu näppituntumalla vrt Saab Sonett kone ja tuo edellinen dynoreissu. Ei ole siis säädetty uudestaan ja hieman mustaa puskee pakarista, mutta on toiminut todella hienosti kaksi ajokautta ja n 2000 km. Oletan että 100 hv tulisi tällä kokoonpanolla dynossa :saab: .
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin