Vaihtoehtoja on 2. rakentaa toisellekkin Hx kannalle riittävän samanlainen vastus (H4:ssä vastukset?), jolloin "valvontarele" on sitä mieltä, että polttimot on kunnossa. Toinen vaihtoehto on katkaista yksi pieni folio releestä puukonkärjellä, jolloin "valojenvalvontarele" ei lähetä tietoa sidille.
Led h4 rele puukotettu,valot palaa mutta jättää pitkät päälle,ja vaihtohetkellä vilkkuu.
Xenon -ajovalot.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7859
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Xenon -ajovalot.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7859
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Xenon -ajovalot.
Tämä on erittäin tyypillinen ongelma, kun OG Saab 9‑3:een laitetaan H4‑LED‑polttimo: pitkät jäävät päälle eikä palaudu lyhyille, tai valot “jäävät jumiin” pitkille.
Syynä ei ole vika autossa, vaan LED‑polttimon elektroniikka ei ymmärrä Saabin H4‑ohjausta.
Saab OG 9‑3 (1998–2002) käyttää H4‑polttimolle kolmea johtoa:
- Maa
- Lyhyet valot
- Pitkät valot
Mutta Saabissa on erikoisuus:
Lyhyet valot eivät koskaan sammu kokonaan, vaan niille jää jännite myös pitkien aikana.
Halogeenille tämä ei haittaa.
LED‑polttimolle tämä on ongelma.
LED‑polttimon sisäinen ohjain ei osaa tulkita “puolijännitettä” → se luulee, että lyhyet ovat edelleen päällä → se ei vaihda takaisin
Syynä ei ole vika autossa, vaan LED‑polttimon elektroniikka ei ymmärrä Saabin H4‑ohjausta.
Saab OG 9‑3 (1998–2002) käyttää H4‑polttimolle kolmea johtoa:
- Maa
- Lyhyet valot
- Pitkät valot
Mutta Saabissa on erikoisuus:
Halogeenille tämä ei haittaa.
LED‑polttimolle tämä on ongelma.
LED‑polttimon sisäinen ohjain ei osaa tulkita “puolijännitettä” → se luulee, että lyhyet ovat edelleen päällä → se ei vaihda takaisin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7859
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Xenon -ajovalot.
1) Käännä LED‑polttimon liitin toisin päin
H4‑LED‑adapterissa on usein irrotettava 3‑napainen liitin.
Jos + ja – ovat väärin päin, ohjain sekoaa.
Kokeile
- Irrota LED‑polttimon 3‑napainen liitin
- Käännä 180°
- Testaa uudelleen
Tämä korjaa noin 30 % tapauksista
Tarvitset CANBUS‑/vastusmoduulin (H4 anti‑flicker / decoder)
Saab OG 9‑3 tarvitsee H4‑LED‑dekooderin, joka:
- tasaa jännitteen
- estää lyhyiden “haamujännitteen”
- antaa LED‑ohjaimelle selkeän signaalin
Ilman tätä LED ei tiedä, milloin sen pitäisi vaihtaa.
H4‑LED‑adapterissa on usein irrotettava 3‑napainen liitin.
Jos + ja – ovat väärin päin, ohjain sekoaa.
Kokeile
- Irrota LED‑polttimon 3‑napainen liitin
- Käännä 180°
- Testaa uudelleen
Tämä korjaa noin 30 % tapauksista
Tarvitset CANBUS‑/vastusmoduulin (H4 anti‑flicker / decoder)
Saab OG 9‑3 tarvitsee H4‑LED‑dekooderin, joka:
- tasaa jännitteen
- estää lyhyiden “haamujännitteen”
- antaa LED‑ohjaimelle selkeän signaalin
Ilman tätä LED ei tiedä, milloin sen pitäisi vaihtaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Xenon -ajovalot.
Tarkkaan ottaen tämä kai tarkoittaa sitä jännitettä, jolla on toteutettu tuo viallisen polttimon tunnistus. Siellä on aina se, muistaaksen 2-3 voltin luokkaa. Moni on ihmetellyt sitä, kun laittanut lisäpitkät relesarjalla, eikä saa niitä sammumaan. 30A releellä ei tule ongelmia, mutta pienellä releellä tuo valvontajännite riittää releelle pitopiiriksi. Jollakin ledillä tuo saattaa olla myös niin lähellä kynnysjännitettä, että seuraus on sama.9000CD23T kirjoitti: ↑Pe Joulu 26, 2025 08:00Tämä on erittäin tyypillinen ongelma, kun OG Saab 9‑3:een laitetaan H4‑LED‑polttimo: pitkät jäävät päälle eikä palaudu lyhyille, tai valot “jäävät jumiin” pitkille.
Syynä ei ole vika autossa, vaan LED‑polttimon elektroniikka ei ymmärrä Saabin H4‑ohjausta.
Saab OG 9‑3 (1998–2002) käyttää H4‑polttimolle kolmea johtoa:
- Maa
- Lyhyet valot
- Pitkät valot
Mutta Saabissa on erikoisuus:
Lyhyet valot eivät koskaan sammu kokonaan, vaan niille jää jännite myös pitkien aikana.
Halogeenille tämä ei haittaa.
LED‑polttimolle tämä on ongelma.
LED‑polttimon sisäinen ohjain ei osaa tulkita “puolijännitettä” → se luulee, että lyhyet ovat edelleen päällä → se ei vaihda takaisin
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7859
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Xenon -ajovalot.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7859
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Xenon -ajovalot.
Toimii, ja boksit ei kuumene.
Nyt vaihtuu lyhyet ja pitkät niinkuin pitääkin.
Nyt vaihtuu lyhyet ja pitkät niinkuin pitääkin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#