^teoriassa noin, mutta uskonpa että kovilla tehoilla tehtävässä DC-latauksessa hävikkiä menee lämpöön äkkiä lähes sama määrä kuin mitä menee hitaammassa AC-latauksessa konversioon. Siis sen näkee ihan siitä miten Carscanner raportoi valemussen akun lämpiävän helposti 15-20 astetta puolen tunnin pikalatauksen aikana, massaa on kuitenkin jokunen sata kiloa.
Ja tästä voi toki johtaa vielä sen että matalamman tehon DC-latauksella ne näkyvät kulutuslukemat olis sitten niitä kaikkein pienimpiä, kun ei ole konversiohäviöitä eikä niin isoja lämpöhäviöitä kuin kunnon teholla latuussa.
Mut nyt on kyllä salaliittoteoriat ilmoilla jo ihan sen takia että kuskit juttelee ruutulukeman perusteella miten heiän autot vie 12, 16 tai 21 kWh/100 km. Ja kun minä lasken ja ekselöin sitä oikeasti ladattua ja ostettua sähköä, niin mun auto onki vienyt 28. Nimittäin se on mun ekselissä se viimeisen rivin lopputulema, kun katsotaan paljonko olen autoon oikeasti sähköä ladannut (11479 kWh)ja paljonko olen siinä ajassa saavuttanut kärryllä etenemää 40462 km).
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Täällä vastaavasti ekseli näyttää 25kWh/100km tesla model 3:lle, vaikka auto saattaa näin kesäkelillä väittää kulkevansa puolta pienemmälläAZP kirjoitti: ↑Ke Kesä 10, 2026 21:03Mut nyt on kyllä salaliittoteoriat ilmoilla jo ihan sen takia että kuskit juttelee ruutulukeman perusteella miten heiän autot vie 12, 16 tai 21 kWh/100 km. Ja kun minä lasken ja ekselöin sitä oikeasti ladattua ja ostettua sähköä, niin mun auto onki vienyt 28. Nimittäin se on mun ekselissä se viimeisen rivin lopputulema, kun katsotaan paljonko olen autoon oikeasti sähköä ladannut (11479 kWh)ja paljonko olen siinä ajassa saavuttanut kärryllä etenemää 40462 km).
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
^ei ole kummankaan amerikanauton kulutuslukemiin luottamista ei
Laitetaan nyt pällisteltäväksi pari nostoa valemussen kulutuslukemista tältä päivältä, kulkee se ruudulla tosiaan aika pienellä kun yksittäistä matkaa katsoo.

Alempi reissu ajettu vieläpä sateella, joka tunnetusti tuntuu sähköauton kulutuslukemassa. Ja kun katsoo että ilmastointi eli tässä tapauksessa pääosin lämmitysvastus (ulkona kesäkuinen 12 astetta kuten ruudulta näkyy) on vienyt 20 % kulutetusta sähköstä, niin tuohan olisi vähän lämpimämmällä poutasäällä mennyt varmaan jonnekin 8-9 kWh:iin per 100 km.
Siis jos noihin lukemiin voisi yhtään luottaa.
Huomionarvoista noissa ruuduissa on se, että Ford väittää tietävänsä kovin tarkkaan mihin se energia on kulunut. Siis ajamiseen, ilmastointiin (tai lämmittämiseen), "lisävarusteisiin" (taitaa olla "accessories" alkuperäiskielellä, eli siis ei niinkään lisävarusteet vaan kaikki se mikä ei liity suoraan ajamiseen. Uskoisin että tuossa on kaikki kulutus mitä on mennyt auton mielestä 12 voltin järjestelmään) ja johonkin hähmäiseen ulkolämpötilaan (mistä ei kyllä yhtään tiedä että mihin helvettiin se sähkö sinne ulkoilmaan hävisi?). Mutta se ei tällaisesta tarkkuusmatematiikasta huolimatta osaa laskea sitä kulutusta oikein?
Laitetaan nyt pällisteltäväksi pari nostoa valemussen kulutuslukemista tältä päivältä, kulkee se ruudulla tosiaan aika pienellä kun yksittäistä matkaa katsoo.

Alempi reissu ajettu vieläpä sateella, joka tunnetusti tuntuu sähköauton kulutuslukemassa. Ja kun katsoo että ilmastointi eli tässä tapauksessa pääosin lämmitysvastus (ulkona kesäkuinen 12 astetta kuten ruudulta näkyy) on vienyt 20 % kulutetusta sähköstä, niin tuohan olisi vähän lämpimämmällä poutasäällä mennyt varmaan jonnekin 8-9 kWh:iin per 100 km.
Siis jos noihin lukemiin voisi yhtään luottaa.
Huomionarvoista noissa ruuduissa on se, että Ford väittää tietävänsä kovin tarkkaan mihin se energia on kulunut. Siis ajamiseen, ilmastointiin (tai lämmittämiseen), "lisävarusteisiin" (taitaa olla "accessories" alkuperäiskielellä, eli siis ei niinkään lisävarusteet vaan kaikki se mikä ei liity suoraan ajamiseen. Uskoisin että tuossa on kaikki kulutus mitä on mennyt auton mielestä 12 voltin järjestelmään) ja johonkin hähmäiseen ulkolämpötilaan (mistä ei kyllä yhtään tiedä että mihin helvettiin se sähkö sinne ulkoilmaan hävisi?). Mutta se ei tällaisesta tarkkuusmatematiikasta huolimatta osaa laskea sitä kulutusta oikein?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Jorista ei saa juuri mitään tietoa ulos, tuollaista erittelyä tms. Kertoo yksittäisen matkan kulutuksen ja sitten keskikulutuksen edellisestä nollauksesta sen enempää erittelemättä. Yritin vähän valikkoja selailla, mutta en löytänyt juuri mitään. Mitäpä niillä, mutta jos vaikka ekaan Hyundai Konaan vertaa, niin siinä oli samankaltaista erittelyä kuin valeMussessa. Tässä ei kyllä ole. Äppi näyttää vaan noita samoja kiihdytys ja jarrutuspisteitä ja matkan kartalle asetettuna, kulutuksesta se ei puhu yhtään mitään. Pikalataukset saa talteen ja eriteltyä, mutta niitäpä ei ole ollut eikä paljoa tule. Näillä mennään. Laitan huomenna lyhyen katsauksen, kun viikon työmatkat on ajeltu, muutama sata km sentään saatu mittariin.
Eipä näkynyt toista pakettia tänään, täytyy taas lähestyä asiakaspalvelua Travallille.
Tajusin, että auto on ollut mulla jo yli viikon, enkä ole vielä avannut konepeltiä ! Avasin sen sitten, avausvipu ohjaamosta ja lukitussalpa löytyivät sieltä mistä pitääkin ilman hakemista, perinteet arvossaan. Konepelti pysyy auki, halvasti, yhdellä stongalla.
Kovasti ilahduin, että pikkuakku on erinomaisen hyvin framilla, eikä missään piilossa.

Aika vaatimaton, 45 ampeerituntia, jonkun japanialaisen nevöhööd-valmistajan tuote, en muista enää mikä fukusaka se oli.

Mutta, jos tarvitsee lisävirtaa, niin tuohon sitä on helppo yhdistää ja pikkuakun vaihtokin käy näppärästi tarvittaessa. Sujautin nyt keskikyynärnojan alle Nocon, siellä on tarvittaessa, ei sitä koskaan tiedä.

Laitoin takapenkin suojan paikoilleen ja Yran kuljetusboksin valmiiksi huomisaamua varten, kun dervissi pääsee hoitoon anoppilaan. Eipä olekaan vähään aikaan ollut noin tilavaa takapenkkiä niitä asennella. Tilaa on huimasti kyllä.
Eipä näkynyt toista pakettia tänään, täytyy taas lähestyä asiakaspalvelua Travallille.
Tajusin, että auto on ollut mulla jo yli viikon, enkä ole vielä avannut konepeltiä ! Avasin sen sitten, avausvipu ohjaamosta ja lukitussalpa löytyivät sieltä mistä pitääkin ilman hakemista, perinteet arvossaan. Konepelti pysyy auki, halvasti, yhdellä stongalla.
Kovasti ilahduin, että pikkuakku on erinomaisen hyvin framilla, eikä missään piilossa.

Aika vaatimaton, 45 ampeerituntia, jonkun japanialaisen nevöhööd-valmistajan tuote, en muista enää mikä fukusaka se oli.

Mutta, jos tarvitsee lisävirtaa, niin tuohon sitä on helppo yhdistää ja pikkuakun vaihtokin käy näppärästi tarvittaessa. Sujautin nyt keskikyynärnojan alle Nocon, siellä on tarvittaessa, ei sitä koskaan tiedä.

Laitoin takapenkin suojan paikoilleen ja Yran kuljetusboksin valmiiksi huomisaamua varten, kun dervissi pääsee hoitoon anoppilaan. Eipä olekaan vähään aikaan ollut noin tilavaa takapenkkiä niitä asennella. Tilaa on huimasti kyllä.
Toyota bZ4X Active 57,7 kWh - 26, Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Aygo X Play Edition -24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634