Tietysti kävi kuten Murphyn laki edellytti, ja meni takimmaisen puslan pultit poikki avatessa
Nopeat kysymykset 9-5
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Lienee noita 97-01 malleja. Itsellä jäi sen verran nysää että sai hitsata mutterin jolla lähti ja mahtui taittamaan ulos. Hitsi varmaan myös irrotti kierteem jumista niin että pyöri sitten helposti.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Mutterihitsi toimisi varmaan yläpuoleltakin mutta taitaa vaatia apurungon irrotuksen.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Puolessa välissä puslaa on vielä pulttia. Koitan vetää loput tukivarresta irti, jos sillä sais lisää pelivaraa (ne puslan kumit on onneksi aika huonona jo). Sen jälkeen varmaan pitää laittaa se holkki rälläkällä kappaleiksi
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Tai sitten kun laittaa alumiinisen tarvikkeen, vaihtoväli lyhenee automaattisesti. Syöpyy puhki, jos käyttää kiinnikepantaa, joka on ruosteinen. Omassa suodattimen ja pannan välissä nykyisin leikattu lasinpesunestekannusta "eriste". 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
MB ML 270cdi -03 (perävaunun vetohommiin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
MB ML 270cdi -03 (perävaunun vetohommiin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Olikos noissa tukivarsien pulteissa kierteenä M12 1,5 nousulla? Nähtävästi lähti ennemmin hitsatut neliömutterit liikkeelle yläpäästä kuin pultit kierteestä. Pääsee hommaamaan sitten uudet ja hitsailemaan muttereita kiinni.
Kivaa puuhaa nämä alustahommat, ikinä ei pitäisi aliarvioida työläyttä ja kuluvaa aikaa.
Edit: Olikin kammalla katsottuna "tavallisella" 1,75 nousulla. Etummaisen puslan pultin pituus mitattuna about 90, olettaisin 80 menevän takimmaiseen.
Kivaa puuhaa nämä alustahommat, ikinä ei pitäisi aliarvioida työläyttä ja kuluvaa aikaa.
Edit: Olikin kammalla katsottuna "tavallisella" 1,75 nousulla. Etummaisen puslan pultin pituus mitattuna about 90, olettaisin 80 menevän takimmaiseen.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Eipä taida olla muuta keinoa kuin hitsi. Vaikkei mutteria saisikaan hitsatuksi pultin nysään, siihen voi hitsata pisaran päähän ja siitä siten pyörittää. Hitsatessa pultti käy punaisena niin että irotaa sitten jäähdyttyään kierteestä halposti, hyvällä lykyllä sorminkin. Jos kasaa hitsillä riittäväst metallia pultiin päähin, siihen kasaan voi kyllä hitsata mutterinkin. Nysä mahduu korvakkeen kolosta taittumaan ulos, viimeistän jos pultti on liian pitkä, niin vääntämällä koloa lisää auki pultilla ja kolauttamalla taipunut alareuna takasin. Hädän tulle voisi sitten katkasitakin.
Jos nyt pitäisi irrottaa jykemänpi 02- pulttin, niin ennen vääntöä antasin lujan iskun pultin päähän moskalla niin että irotaisi ruosteesta/hapettumasta.
Kyllä nämä nosturihommia ovat, ainakin tällä iällä. Piharempat jääkööt nuoremmille!
Jos nyt pitäisi irrottaa jykemänpi 02- pulttin, niin ennen vääntöä antasin lujan iskun pultin päähän moskalla niin että irotaisi ruosteesta/hapettumasta.
Kyllä nämä nosturihommia ovat, ainakin tällä iällä. Piharempat jääkööt nuoremmille!
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Joo, se meni niinkin hyvin, että lämmöllä lähti ennemmin apurungosta hitsatut mutterit irti kuin itse pultti kierteistä. Pusla piti tietysti rälläköidä viipaleiksi kun katkesi pultit keskelle sitä. Eli tuolta oikealta puolelta lähti lopulta laikalla apurungon mutterit irti ja uudet tilalle hitsaamalla. Toisella puolella riitti induktiolämmittimellä kuumentaa pultin kannat punaisiksi, varrella irti ja pyssyllä loput.
En tiedä löytyykö noita vanhan mallisia palloniveliä 10 mm pultinrei'illä valmiina nykyään, mutta piti nekin uusista tukivarsista vaihtaa vanhan mallisiin ja porata reiät uudempaan kokoon. TRW:tä löytyi Motonetistä tähän hätään, saapa nähdä kauanko kestää. Työstetyllä puolella sai tehdä kerran uusiksi, ilmeisesti hitsisauman jäähtyminen tekee mutterin sovittamisen oikeaan kohtaan hieman hankalaksi, jos ei ole tarkkana. Menee kyllä tukivarsi paikoilleen nyt, pitää odotella maalin kuivumista ennen kuin saa sen puolen kokoon.
Jos pitää jotain tästä kokemuksesta jättää muille niin takimmaisesta puslasta apurunkoon menevät pultit M12x80x1,75, etummaisen puslan pultti M12x90x1,75 ja pallonivelen pultti M12x70x1,5 näissä -01 malleissa.
Pukkien varassa tallilla meni, nosturi jos olisi niin huomattavasti mukavampaa olisi ollut
. Voin sanoa, että on ehkä hieman paikat jumissa tämän homman jäljiltä...
En tiedä löytyykö noita vanhan mallisia palloniveliä 10 mm pultinrei'illä valmiina nykyään, mutta piti nekin uusista tukivarsista vaihtaa vanhan mallisiin ja porata reiät uudempaan kokoon. TRW:tä löytyi Motonetistä tähän hätään, saapa nähdä kauanko kestää. Työstetyllä puolella sai tehdä kerran uusiksi, ilmeisesti hitsisauman jäähtyminen tekee mutterin sovittamisen oikeaan kohtaan hieman hankalaksi, jos ei ole tarkkana. Menee kyllä tukivarsi paikoilleen nyt, pitää odotella maalin kuivumista ennen kuin saa sen puolen kokoon.
Jos pitää jotain tästä kokemuksesta jättää muille niin takimmaisesta puslasta apurunkoon menevät pultit M12x80x1,75, etummaisen puslan pultti M12x90x1,75 ja pallonivelen pultti M12x70x1,5 näissä -01 malleissa.
Pukkien varassa tallilla meni, nosturi jos olisi niin huomattavasti mukavampaa olisi ollut
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Terse! Omassa neliovi femmassa sellainen vika, että parkkitutka sekoilee ja piippailee käynnissä ollessa, park assist ilmestyy sidiin viiveellä tai välttämättä ei ollenkaan, mutta virrat päällä sammuksissa toimii kuten pitää, sulakkeet tsekattu. Missähän mahtaa olla vika? Kontin läpivientikumi todettu ehjäksi ja heiluteltu sen verran mitä verhoilua pystyi raottamaan, ei vaikutusta. Anturit myös vaihdettu ja niitten liitokset putsattu ja kontin maapistekin on käyty läpi.
9-5 Linear 2.0t -03
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
OG9-5 2009 1.9tid
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Hapettumaa ohjainpoksinliittimessä joka löytyy vararengas poteron reunalta.Cole Slav kirjoitti: ↑Ti Kesä 16, 2026 16:52Terse! Omassa neliovi femmassa sellainen vika, että parkkitutka sekoilee ja piippailee käynnissä ollessa, park assist ilmestyy sidiin viiveellä tai välttämättä ei ollenkaan, mutta virrat päällä sammuksissa toimii kuten pitää, sulakkeet tsekattu. Missähän mahtaa olla vika? Kontin läpivientikumi todettu ehjäksi ja heiluteltu sen verran mitä verhoilua pystyi raottamaan, ei vaikutusta. Anturit myös vaihdettu ja niitten liitokset putsattu ja kontin maapistekin on käyty läpi.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Osanumero on ainakin 55568726.miu kirjoitti: ↑To Kesä 18, 2026 07:28Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
Tuolta katsoin:
Saab 9-5 (9600) - Engine bay cover, (2006-2010) , Z19DTH > EPC Online > WebAutoCats.com https://share.google/9VtNrN6tGkqP2y1Ux
Varmaan autopurkaamoista löytyy helpoiten.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Tai jos ei täältä foorumilta tärppää niin facebookin Saab Rompetori ja Saabistien Kauppapaikka ryhmistä varmasti löytyy.tturku kirjoitti: ↑To Kesä 18, 2026 21:32Osanumero on ainakin 55568726.miu kirjoitti: ↑To Kesä 18, 2026 07:28Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
Tuolta katsoin:
Saab 9-5 (9600) - Engine bay cover, (2006-2010) , Z19DTH > EPC Online > WebAutoCats.com https://share.google/9VtNrN6tGkqP2y1Ux
Varmaan autopurkaamoista löytyy helpoiten.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Ostoilmoitus kannattaa laittaa Ostetaan osia osioon.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
