Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jyrge »

jyrge kirjoitti:
Ti Kesä 02, 2026 00:40
Noniin, kokonaiset tukivarret lähti tilaukseen. Olisi kyllä käytettävissä erinäisiä väkivaltatyökaluja, mm. hydraulinen prässi, mutta ei välttämättä aikaa tapella päivätolkulla parin puslan kanssa :D
Tietysti kävi kuten Murphyn laki edellytti, ja meni takimmaisen puslan pultit poikki avatessa :D. Onko joku koittanut, saako noita porattua sen verran, että pusla lähtisi ja saisi vielä pultin jämät veks sen jälkeen korkkaamatta kierteitä apurungosta.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Lienee noita 97-01 malleja. Itsellä jäi sen verran nysää että sai hitsata mutterin jolla lähti ja mahtui taittamaan ulos. Hitsi varmaan myös irrotti kierteem jumista niin että pyöri sitten helposti.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Mutterihitsi toimisi varmaan yläpuoleltakin mutta taitaa vaatia apurungon irrotuksen.
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Puolessa välissä puslaa on vielä pulttia. Koitan vetää loput tukivarresta irti, jos sillä sais lisää pelivaraa (ne puslan kumit on onneksi aika huonona jo). Sen jälkeen varmaan pitää laittaa se holkki rälläkällä kappaleiksi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10591
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai sitten kun laittaa alumiinisen tarvikkeen, vaihtoväli lyhenee automaattisesti. Syöpyy puhki, jos käyttää kiinnikepantaa, joka on ruosteinen. Omassa suodattimen ja pannan välissä nykyisin leikattu lasinpesunestekannusta "eriste". :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
MB ML 270cdi -03 (perävaunun vetohommiin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Olikos noissa tukivarsien pulteissa kierteenä M12 1,5 nousulla? Nähtävästi lähti ennemmin hitsatut neliömutterit liikkeelle yläpäästä kuin pultit kierteestä. Pääsee hommaamaan sitten uudet ja hitsailemaan muttereita kiinni.

Kivaa puuhaa nämä alustahommat, ikinä ei pitäisi aliarvioida työläyttä ja kuluvaa aikaa.

Edit: Olikin kammalla katsottuna "tavallisella" 1,75 nousulla. Etummaisen puslan pultin pituus mitattuna about 90, olettaisin 80 menevän takimmaiseen.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Eipä taida olla muuta keinoa kuin hitsi. Vaikkei mutteria saisikaan hitsatuksi pultin nysään, siihen voi hitsata pisaran päähän ja siitä siten pyörittää. Hitsatessa pultti käy punaisena niin että irotaa sitten jäähdyttyään kierteestä halposti, hyvällä lykyllä sorminkin. Jos kasaa hitsillä riittäväst metallia pultiin päähin, siihen kasaan voi kyllä hitsata mutterinkin. Nysä mahduu korvakkeen kolosta taittumaan ulos, viimeistän jos pultti on liian pitkä, niin vääntämällä koloa lisää auki pultilla ja kolauttamalla taipunut alareuna takasin. Hädän tulle voisi sitten katkasitakin.

Jos nyt pitäisi irrottaa jykemänpi 02- pulttin, niin ennen vääntöä antasin lujan iskun pultin päähän moskalla niin että irotaisi ruosteesta/hapettumasta.

Kyllä nämä nosturihommia ovat, ainakin tällä iällä. Piharempat jääkööt nuoremmille!
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Joo, se meni niinkin hyvin, että lämmöllä lähti ennemmin apurungosta hitsatut mutterit irti kuin itse pultti kierteistä. Pusla piti tietysti rälläköidä viipaleiksi kun katkesi pultit keskelle sitä. Eli tuolta oikealta puolelta lähti lopulta laikalla apurungon mutterit irti ja uudet tilalle hitsaamalla. Toisella puolella riitti induktiolämmittimellä kuumentaa pultin kannat punaisiksi, varrella irti ja pyssyllä loput.

En tiedä löytyykö noita vanhan mallisia palloniveliä 10 mm pultinrei'illä valmiina nykyään, mutta piti nekin uusista tukivarsista vaihtaa vanhan mallisiin ja porata reiät uudempaan kokoon. TRW:tä löytyi Motonetistä tähän hätään, saapa nähdä kauanko kestää. Työstetyllä puolella sai tehdä kerran uusiksi, ilmeisesti hitsisauman jäähtyminen tekee mutterin sovittamisen oikeaan kohtaan hieman hankalaksi, jos ei ole tarkkana. Menee kyllä tukivarsi paikoilleen nyt, pitää odotella maalin kuivumista ennen kuin saa sen puolen kokoon.

Jos pitää jotain tästä kokemuksesta jättää muille niin takimmaisesta puslasta apurunkoon menevät pultit M12x80x1,75, etummaisen puslan pultti M12x90x1,75 ja pallonivelen pultti M12x70x1,5 näissä -01 malleissa.

Pukkien varassa tallilla meni, nosturi jos olisi niin huomattavasti mukavampaa olisi ollut :D. Voin sanoa, että on ehkä hieman paikat jumissa tämän homman jäljiltä...
Cole Slav
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2025 20:12

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Cole Slav »

Terse! Omassa neliovi femmassa sellainen vika, että parkkitutka sekoilee ja piippailee käynnissä ollessa, park assist ilmestyy sidiin viiveellä tai välttämättä ei ollenkaan, mutta virrat päällä sammuksissa toimii kuten pitää, sulakkeet tsekattu. Missähän mahtaa olla vika? Kontin läpivientikumi todettu ehjäksi ja heiluteltu sen verran mitä verhoilua pystyi raottamaan, ei vaikutusta. Anturit myös vaihdettu ja niitten liitokset putsattu ja kontin maapistekin on käyty läpi.
9-5 Linear 2.0t -03
miu
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja miu »

Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
OG9-5 2009 1.9tid
Monikossa
"Hirsch"
Viestit: 750
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Cole Slav kirjoitti:
Ti Kesä 16, 2026 16:52
Terse! Omassa neliovi femmassa sellainen vika, että parkkitutka sekoilee ja piippailee käynnissä ollessa, park assist ilmestyy sidiin viiveellä tai välttämättä ei ollenkaan, mutta virrat päällä sammuksissa toimii kuten pitää, sulakkeet tsekattu. Missähän mahtaa olla vika? Kontin läpivientikumi todettu ehjäksi ja heiluteltu sen verran mitä verhoilua pystyi raottamaan, ei vaikutusta. Anturit myös vaihdettu ja niitten liitokset putsattu ja kontin maapistekin on käyty läpi.
Hapettumaa ohjainpoksinliittimessä joka löytyy vararengas poteron reunalta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6028
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja tturku »

miu kirjoitti:
To Kesä 18, 2026 07:28
Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
Osanumero on ainakin 55568726.
Tuolta katsoin:
Saab 9-5 (9600) - Engine bay cover, (2006-2010) , Z19DTH > EPC Online > WebAutoCats.com https://share.google/9VtNrN6tGkqP2y1Ux

Varmaan autopurkaamoista löytyy helpoiten.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

tturku kirjoitti:
To Kesä 18, 2026 21:32
miu kirjoitti:
To Kesä 18, 2026 07:28
Osaisko joku neuvoa mistä voisi löytää muovisen moottorisuojan ja moottorin väliin sen mistälie pehmouretaanista/vaahtomuovista tehdyn eristeen? 1.9tid moottori kyseessä ja kaikki oman tietotaidon piiriin kuuluvat hakumenetelmät käyty läpi. On selattu niin fiatin kuin ooppelinkin katalogit eikä mistään osu vastaan….
Osanumero on ainakin 55568726.
Tuolta katsoin:
Saab 9-5 (9600) - Engine bay cover, (2006-2010) , Z19DTH > EPC Online > WebAutoCats.com https://share.google/9VtNrN6tGkqP2y1Ux

Varmaan autopurkaamoista löytyy helpoiten.
Tai jos ei täältä foorumilta tärppää niin facebookin Saab Rompetori ja Saabistien Kauppapaikka ryhmistä varmasti löytyy.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 5021
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ostoilmoitus kannattaa laittaa Ostetaan osia osioon.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin