Outo natiseva ääni ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Outo natiseva ääni ?

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Huh, huh...jo toinen vikako lyheyen välin aikana ? Ihmeellistä natisevaa ääntä kuuluu ilmeissti etupään jousituksesta. Se ääni kuuluu auton paikallaan ollessaankin kun etupäätä "heiluttelee" . Mikähän tuon äänen voi aiheuttaa ?
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outo natiseva ääni ?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbojubilee kirjoitti:Huh, huh...jo toinen vikako lyheyen välin aikana ? Ihmeellistä natisevaa ääntä kuuluu ilmeissti etupään jousituksesta. Se ääni kuuluu auton paikallaan ollessaankin kun etupäätä "heiluttelee" . Mikähän tuon äänen voi aiheuttaa ?
Itse veikkaisin äänen aiheuttajaksi joko:

1) etuiskarien yläpuolisia laakereita (pitää myös ääntä kuoppaan/töyssyyn ajettaessa),
2) joku tukivarren pusla on "korkannut",
tai
3) alapallonivel on hieman väljä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
paea
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 08:39

Viesti Kirjoittaja paea »

Sama vika on kaikissa 9-3 Saabeissa jos on kyse ns. ärsyttävästä natinasta pakkassäällä. Kun heiluttelet autoa tai ajat kylmän auton kuoppaan, niin narina on hirveä. Tämä johtuu kallistuksenvakaajan kumeista. Rasvaaminen auttaa. Näillä sivuilla joku näytti jopa kuvin, mistä natina tulee ja miten sen saa pois. Hienot kuvat. Taisi löytyä keskustelukohdasta tyyppiviat tai natina. Ei mitään vaarallista , mutta ärsyttävää.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

paea kirjoitti:Sama vika on kaikissa 9-3 Saabeissa jos on kyse ns. ärsyttävästä natinasta pakkassäällä. Kun heiluttelet autoa tai ajat kylmän auton kuoppaan, niin narina on hirveä. Tämä johtuu kallistuksenvakaajan kumeista. Rasvaaminen auttaa. Näillä sivuilla joku näytti jopa kuvin, mistä natina tulee ja miten sen saa pois. Hienot kuvat. Taisi löytyä keskustelukohdasta tyyppiviat tai natina. Ei mitään vaarallista , mutta ärsyttävää.
Joo, mutta eihän nyt ole enää pakkasia (ainakaan täällä Etelä-Suomessa). Voisiko natina johtua jostain muusta asiasta?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Natiseva ääni KORJATTU !!!

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Vika oli tosiaan tukivarren puslan kuivumisesta johtuneesta natinasta ! Käytin autoa Saabin huollossa, jossa rasvasivat molemmat puslat. Ne olivat vielä lähes uuden veroiset ei edes mitään murtumia :lol: "Vian" paikallistaminen ja puslien rasvaus maksoivat siedettävät 20 Euroa :oops:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Missä käytit?

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

En uutta topicia viittinny alottaa joten tänne siis.

Käytin auton MA rekisteröintileimalla ku viime viikolla Ruotsista uitin tuon. Meni läpi huomautuksitta, mitä nyt ongelmia jarrujen vaatimuksenmukaisuustodistuksesta ( Topic Autojen maahantuonti osastolla )

Huomannut ajossa, että kun ajaa johonkin monttuun tai töyssyyn niin kuuluu kuskin puolen pyörän seudulta jostain alustan osista ärsyttävää narinaa?

Olisiko kyseessä tuo iskarin yläpuolinen laakeri? Sitähän se inssi ei konttorilla ihmetellyt, mutta muut alustan osat sysäs tosi tarkkaa ja kaikki oli kuulema kunnossa.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Mitään vastausta tai apua tullut ja narina sen kun jatkuu.
Pitäisikö ensiksi kokeilla rasvata alustan osia itse, ennen kuin rupean mitään iskarin yläpuolisia laakereita vaihtamaan?
Millä suosittelette rasvaamaan ja mitä?
Vastaa Viestiin