-89 pappamalli pätkii...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

-89 pappamalli pätkii...

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Itse asiassa molemmet perheen 2 litrainen pappamallit vm. -89 vilautttelee check engine valoa silloin tällöin kiihdytellessä n. 2500-3500 kierroksella. Jotenkin tuntuu että tehoja puuttuu muutoinkin.

Näitä check engine viestejä on paljonkin, mutta tuntuu että kaikki osuvat jotenkin erilaiselle mallille. Tässä on se tyhjäkäyntimoottori?? imusarjan päällä, viittaa kai vanhempaan rakenteeseen. Niin ja tässä on vielä vanhan ajan virranjakajat ja kaikki. Toisessa vastaavaa (vähän rajummassa muodossa) oli viime kesänä, silloin auttoi kun vaihtoi tulpat ja johdot, nyt ei tunnu purevan.

Itse asiassa väsäsin sellaisen testipiuhan jonkun ohjeen mukaan, niiden tietojen mukaan tän -89 olisi pitänyt olla sitä uudempaa systeemiä, mutta sulakkeen palamisesta päätellen vikakoodeja ei saa itse luetuksi (onneksi oli sulake...)

Osaisiko joku guru heittää mitä kannattaisi tutkailla. En usko oikein ilmavuotoihin kahdessa pelissä yhtä aikaa (ja tarkastetut letkut ja klemmarit tuntuvat olevan kunnossa). Toiseen vaihdoin jo polttoainesuotimen sekä ne tulpat.

Eli missä järjestyksessä pitäisi lähteä tutkimaan?? Vai pitäisikö vain viedä kiltisti huoltoon... Tietääkö joku Lohja- länsi Helsinki alueelta paikkaa jossa nuo vikakoodit voisi luetuttaa pikkurahalla?

t. Saabisti vasta parin vuoden verran
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virranjakajalla ovat kyllä, mutta sytytysennakkoa ohjaa noissa EZK-järjestelmä nakutusanturin ja kampiakselin asentoanturin avulla. Kuulostaa nuo oireet siinä mielessä aika tutuilta, että kampiakselin asentoanturi on ollut usein syypää tuonkaltaisiin ongelmiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Tuo asentoanturi tuli vaihdettua viime kesänä siihen joka nyt nykii enemmän. Jätti mokoma tielle kun anturi pääsi heilumaan.

Anturissa itsessään ei ollut vikaa, mutta sitä kiinnipitävä jousi oli poikki, vaimo halusi että vaihdetaan kumminkin... En usko että se on ainakaan tuossa yksilössä rikki. Olisiko sitten tuo nakutusanturi?

Missäpäin konetta se mahtaa sijaita?

t. Kaikista vihjeistä kiitollinen!
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

valtaosa iivarin vilkkuvasta ce-valosta johtuu nakuanturista! 8O
selaa keskustelua pariviikkoa taakse päin, dokumenttia aiheesta ce-valo...! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

No nyt on nakuanturikin vaihdettu. Pahin nykiminen siinä 2500-3000 kierroksen kohdalla tuntuu poistuneen, mutta CE valo kuitenkin vilkahtelee kiihdytettäessä varsinkin vastamäkeen ja samalla auto tuntuu vielä tavallistakin voimattommalta. Kuinkahan tarkka tuo nakuanturin kiristys on, en saanut metrin miuttaista momenttiavainta hollille joten kiristin käsivaralta...

Vaihdoin testimielessä ilmamassa anturit ristiin toisen samanlaisen kanssa, eikä sillä ollut merkitystä.

Voisiko vika olla polttoainepumpussa, jos se vaikka on sen verran väljä että paine ei ihan riitä? Muita ideoita?
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

miten ihan perus asia,eli pa-suodatin?milloin vaidettu :?:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

PA suodin vaihdettu viime viikon torstaina.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Nyt tuli kokeiltua polttoainepumpun vaihtoa (kahden auton välillä ristiin). Eipä juuri muuttanut tilannetta, se jossa CE vilkkuu jatkaa sitä edelleen.

Eli tähän mennessä vaihdettu/kokeiltu toimivaa yksilöä:

Tulpat, johdot, PA-suodin, nakutusanturi, ilmamassamittari, bensapumppu, asentoanturi, alipaineletkujen liitokset tarkastettu.

Mitähän voisi vielä kokeilla? Lämpöanturi?
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

No nyt se vihdoin antautui. Lopullinen syy CE:hen oli lämpöanturi. Matkalla tuli vaihdettua nakuanturi joka poisti sen jo "uudesta saakka" (eli pari vuotta) olleen pikku nykimisen välillä 2500-3000 kierrosta.

Tuo uusi vika vei tehotkin. En ole vielä testaillut lämpöanturia mitä näyttää kuumassa vedessä, huoneenlämmössä näyttää OK eli saattoi olla kosketusvikakin. Samapa tuo kun osa oli lähes ilmainen :D

Sivutuotteena tuli putsatuksi toisesta yksilöstä tyhjäkäyntiventtiili, nyt käy tyhjäkäyntiä tasaisesti. :)

Kiitoksia kaikista vinkeistä ja olihan tästä harjoituksesta etuna autotuntemuksen kasvu ja aika monen liittimen putsaaminen...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stoivola kirjoitti:En ole vielä testaillut lämpöanturia mitä näyttää kuumassa vedessä, huoneenlämmössä näyttää OK eli saattoi olla kosketusvikakin.
Lämpöanturille lienee ihan tyypillistä vikaantua niin, että pätkii anturin sisällä, ts. näyttää välillä oikeitakin arvoja, mutta harmillisen vääriä arvoja juuri silloin kun sillä on eniten vaikutusta käyntiin :-)

Omaa vanhaa lämpöanturiani mittailin uuden anturin kanssa samassa vesihauteessa vähän pidempäänkin, välillä lämpötilaa nostaen, välillä laskien. Vanhan anturin lukemat heitti välillä häränpyllyä, välillä olivat ihan ok, samalla hehtaarilla uuden anturin lukemien kanssa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9693#99693

Lämpöanturi on niin halpa kapistus, että sen voisi vaihtaa vaikka ensimmäiseksi aina kun tulee jotain käyntiongelmaa.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lampoanturi.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Tuli mitattua se lämpöanturi ja ihan samalla tavalla toimii kuin uusi.

Ja kuten arvata saattaa muutaman päivän päästä CE uudelleen päälle. Olisiko sitten tullut väännettyä jotain liitintä hetkeksi parempaan asentoon tai jotain. Nyt ovat hyvät neuvot kalliita, kohta alkaa mieleen hiipiä tonnarin kannalta tuhoisia ajatuksia...

Melkeimpä kaikki on siis kokeiltu toisesta samanlaisesta, lauantaina kokeilin molemmat ohjaus boksitkin vaihdella, mutta sama vekotin pysyi viallisena.

Olisiko vika kuitenkin jossain koneen syövereissä, kansi/nokat/imusarjat paskana??? Vaiko sittenkin IMM vaikka toimii toisessa, siinäkin tyhjäkäynti soutelee vähän? Pystyykö sitä IMM:ää mittaamaan mitenkään?

Pystyykö tuosta LH2.2 tutkimaan mitenkään mitä laite itse syyttää - edes merkkiliikkeessä????

APUVA!!!
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

oliskohan sama vika kuin kaverin 900 saabissa. vilkutteli joskus check engine valoa ajossa ja pätki.. joskus saattoi pelata viikonkin ilman ongelmia. autoon tehtiin usean tuhannen markan remontit merkkiliikkeessä ja autosähkökorjaamossa mm. uusi ilmamäärämittari (ja toinen remonttitakuuna) kaasuläpän asentoanturi jne jne..

lopulta vika korjattiin lopulta itse autokatoksessa ,tikalla alle viidessä minuutissa.. :) :)
ilmamäärämittarin johdonpuoleisesta liittimestä oli kontaktit löystyneet ja sopivilla kierroksilla kontakti pääsi pätkimään..
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Jokin tuontapainen vaiva voi toki olla. Ei kuitenkaan tuntunut kontaktien kiristys IMM:ssä tai lämpöanturissa auttavan.

Olisikohan jokin pahuksen johto poikki eristeen sisältä. Joskus oli sellainen vika vanhassa autossa, en tiedä kuinka yleinen on Saabissa.

Tietääkö kukaan mistä löytyisi kytkentäkaavioita n. 89 tonnariin tuolla LH2.2 ruiskulla? voisi mittailla joskus kun taas on aikaa nuo kytkennät läpi ja heilutella niitä johtoja samalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin