Kierroslukumittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tuleeko kiekkamittarin piuha, puolassa + vai - puolelle?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Miinus. Eli puolan napa: 1.

Plussahan taisi olla 15.

T. Pasi
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just.. Kiitos :wink:
Riku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 11:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Riku »

käykö 99:n rundimittari 900:n heittämällä vai tarviiko tehdä jotain spesiaali systeemejä?

Molemmathan ovat VDO:n tuotteita ja kellotaulu samankokoinen.
Valoista valoihin ja HAPPEEEE.......
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saattaisi olla helpoin tie etsiä 900:n oma rundimittari. Parhaimmillaan kuulemma menee heittämällä paikalleen, eli sähköt ja kaikki toimii pelkällä mittariston puolikkaan vaihdolla!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Riku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 11:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Riku »

Huomasin juuri, että ko. rundikello joka on tod.näk. 99 baassista, kellon säätönuppi on vasemmalla puolella...kun taas 900:n kellon säätönuppi on oikealla puolella. Miten on jos PA ja lämpömitskun laittaa vasemmalle ja rundikellon oikealle puolelle jolloin ko. säätönuppi tulis oikein päin. Onnistuisko, ilman hirveetä askartelua?Jossei,niin oisko jollain 900:n rundikelloa?
Valoista valoihin ja HAPPEEEE.......
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä siitä tulee hirveesti askartelua. En tietenkään halua intoasi lannistaa, mutta järki peliin... Mittareiden paikan vaihto ei ole niin helppoa. Nuo muoviosat ei ole vaihtokelpoisia. Mittariston takana menee tuo "folio" jossa johdotukset. Kuvassa on kaasarimallin kellollinen mittaristo. Helpoimmillaan tosiaan vaihtaisi sen kello-osan kierroslukumittariin. Joku klubitoveri kertoi, että johdotuksetkin tulee tohon mittariston reunassa olevaan liittimeen valmiina.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Itselläni on kanssa suunnitteilla kierroslukumittarin asentaminen pelkän kellon tilalle. Mutta tulikin pikku ongelmia. Päikseen vaihtaminen ei onnistu suoraan, koska mittarin yläosassa olevat varoitusvalot ovat eri järjestyksessä. Aluksi kuvittelin, että selviän siitä leikkaamalla ja liimaamalla symbolit eri järjestykseen, mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Autossani on kellon yläpuolella olevien varoitusvalojen järjestys seuraava:
-Rikastin
-Takalasin lämmitys
-Öljynpaine
-Lataus
-Kaukovalot
-tyhjä

Vaihtomittarissani on järjestys seuraava:
-Rikastin
-Takalasin lämmitys
-tyhjä
-Lataus
-Kaukovalot
-tyhjä

Tässä ei sinänsä olisi ollut vielä ongelmaa, mutta kuten tuossa aikaisemman viestin kuvassa näkyy, niin latauksen merkkivalon paikka on tuplalevyinen yhdellä polttimolla, kun autossani kyseisellä paikalla tarvitaan kaksi normaalilevyistä paikkaa lataukselle ja öljynpaineelle. Ilmeisesti tämä on vuosimallikohtainen juttu, koska vaihtomittaristossa on tehtaan tarra, jossa on päiväys 3/86. Kysymys kuuluukin, että mitkä ovat ne vuosimallit joiden kierroslukumittari käy sellaisenaan -89 kaasariin? Vai voiko jollain konstilla ongelman kiertää?
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

werther kirjoitti:Itselläni on kanssa suunnitteilla kierroslukumittarin asentaminen pelkän kellon tilalle. Mutta tulikin pikku ongelmia. Päikseen vaihtaminen ei onnistu suoraan, koska mittarin yläosassa olevat varoitusvalot ovat eri järjestyksessä. Aluksi kuvittelin, että selviän siitä leikkaamalla ja liimaamalla symbolit eri järjestykseen, mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Autossani on kellon yläpuolella olevien varoitusvalojen järjestys seuraava:
-Rikastin
-Takalasin lämmitys
-Öljynpaine
-Lataus
-Kaukovalot
-tyhjä

Vaihtomittarissani on järjestys seuraava:
-Rikastin
-Takalasin lämmitys
-tyhjä
-Lataus
-Kaukovalot
-tyhjä

Tässä ei sinänsä olisi ollut vielä ongelmaa, mutta kuten tuossa aikaisemman viestin kuvassa näkyy, niin latauksen merkkivalon paikka on tuplalevyinen yhdellä polttimolla, kun autossani kyseisellä paikalla tarvitaan kaksi normaalilevyistä paikkaa lataukselle ja öljynpaineelle. Ilmeisesti tämä on vuosimallikohtainen juttu, koska vaihtomittaristossa on tehtaan tarra, jossa on päiväys 3/86. Kysymys kuuluukin, että mitkä ovat ne vuosimallit joiden kierroslukumittari käy sellaisenaan -89 kaasariin? Vai voiko jollain konstilla ongelman kiertää?
En tiedä kierroslukumittareista, mutta ainakin nopeusmittarit ovat samanlaiset kai vain -88 ja -89 -malleissa. Vuoden 1987 mittaristossa vaikuttaisi olevan samanlainen polttimoiden järjestys kuin -86:ssa.

Käyttöohjekirjan mukaan -89 i8:ssa (ja turbo 8:ssa) on varoitusvalot muuten samat kuin kaasarissa, mutta rikastimen valo puuttuu.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Muistaakseni -88:sta eteenpäin on erilainen kytkentä mittariston takana. Eli vinokeulassa ja pystykeulassa on eri tavoin kytketyt/johdotetut mittaristot. 900c -89:iin kävi suoraan vaihtamalla -91:n kiekkamittari. Vertasin kerran -89:n ja 86:n mittariston liuskoja ja ne ovat erilaiset. Helpoimmalla pääsee, kun hommaa saman vm kierrosmittarin kuin auto.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saab900c kirjoitti: En tiedä kierroslukumittareista, mutta ainakin nopeusmittarit ovat samanlaiset kai vain -88 ja -89 -malleissa. Vuoden 1987 mittaristossa vaikuttaisi olevan samanlainen polttimoiden järjestys kuin -86:ssa.

Käyttöohjekirjan mukaan -89 i8:ssa (ja turbo 8:ssa) on varoitusvalot muuten samat kuin kaasarissa, mutta rikastimen valo puuttuu.
Nopeusmittareissa ei ole niinkään eroja. Olihan mulla -88:ssa -78 leimoilla oleva nopeusmittari pari vuotta :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mertmi kirjoitti:
saab900c kirjoitti: En tiedä kierroslukumittareista, mutta ainakin nopeusmittarit ovat samanlaiset kai vain -88 ja -89 -malleissa. Vuoden 1987 mittaristossa vaikuttaisi olevan samanlainen polttimoiden järjestys kuin -86:ssa.

Käyttöohjekirjan mukaan -89 i8:ssa (ja turbo 8:ssa) on varoitusvalot muuten samat kuin kaasarissa, mutta rikastimen valo puuttuu.
Nopeusmittareissa ei ole niinkään eroja. Olihan mulla -88:ssa -78 leimoilla oleva nopeusmittari pari vuotta :D
Juuh. Onhan nuo melko samanlaisia. Erona vain vaijerin kiinnitysmekanismi (jonka pystyy itse muuntamaan sopivaksi) ja valmistusmaa.

(Nuo uudella kiinnityksella olevat mittarini 9/88 -ja 3/89 -leimoilla ja se vanhempi 5/87)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, se mun -88 on ilmesesti sitten tota vanhempaa erää, kun se vanhaakin vanhempi nopeusmittari meni heittämällä paikalleen. Rekisteröity lokakuussa -88.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Tajusin juuri äskettäin pienen outouden tuossa hyllyllä kököttävässä mittaristossa (3/86). Nopeusmittari ulottuu vain 200km/h asti ja rikastimen merkkivalo löytyy, joten kyseessä on ilmiselvästi kaasarin mittaristo. Kierroslukumittarin olemassaolo merkitsee kuitenkin, että kyseessä onkin ruiskun mittaristo 8O Mikä juttu tämä oikein on?
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mertmi kirjoitti:Njoo, se mun -88 on ilmesesti sitten tota vanhempaa erää, kun se vanhaakin vanhempi nopeusmittari meni heittämällä paikalleen. Rekisteröity lokakuussa -88.
Voisikohan se olla niin, että se mun 9/88 (saksassa valmistettu) mittari on ollut 1989-mallisessa autossa?

Eikös Saab esitellyt uudet mallit aina syksyllä?

(Eli tuossa ensimmäisessä viestissäni olisin ollut tietämättömyyttäni väärässä siinä, että -88 ja -89 nopeusmittarit olisivat samanlaiset. Koska se 9/88 mittari on purkaamolta hankittu, en voi sen tarkemmin tietää minkä vuosimallisessa autossa se on ollut.)

Tuon näköinen on se 9/88 ja 3/89 vaijerin kiinnitys:
http://www.twinsaabs.com/diydash/images/speedo_1989.jpg

Siitä en ole niin varma etteikö -90 --> mittarit saattaisi sopia -89:kin, jostain aiemmasta keskustelusta luin vaan, että olisi vaijerissa ollut jotain eroa.

Tietysti nopeusmittarin erilaisen kiinnityksen käyttöönottohetkeen voisi vaikuttaa (?):

- Auton ja mittariston tyyppi (kaasari/ruisku)
- Auton valmistusmaa (Suomi/Ruotsi)
- Se missä vaiheessa vanhalla kiinnityksellä olevat nopeusmittarit ovat loppuneet autotehtaalta.
Vastaa Viestiin