BCP7EVX ongelmat

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

BCP7EVX ongelmat

Viesti Kirjoittaja Passi »

Terveeks kaikille. Asentelin 99T16:seen moiset tulpat ja nakutus-luulo-ongelmia ilmeni! Autossa ei ole cooleria ja redbox-APC säätelee ahdot. Megasquirt'n'spark extra hoitaa sytytyksen ja bensapuolen.

Tässä tarinani:
Sytytys:

Silakassa oli jotain ihmeellistä vikaa. Nakutusledi vilkkui kaikilla muilla paitsi isoimmalla vaihteella. Rupesin miettimään
että mitäs kaikkea sitä tuli vaihdettua kun asentelin roppakaupalla uusia osia? Tulpiksi olin vaihtanut pakasta vedetyt
BCP7EVX:ät, heti kun olin kokoonpanon saanut toimimaan.

Kokeeksi vaihdoin takaisin megaspark sytytys -asennuksessa pahasti bensassa kastuneet BCP7EV:t.
Tyhjäkäynti oli huono ja vain kierroksilla toimi, silloinkin jätti välistä satunnaisesti. Tyhjäkäynnin rikastus auttoi mukavasti asiaan
ja aika tasaisesti rupesi käymään. Sitten kamat kasaan ja innokkaasti tallilta nokka kohti kotia. Renkaiden koskettaessa ensimmäistä kertaa
asfalttia heti lutu pohjaan ja KYLLÄ AHTAA. Sinne katosi nakutukset. Kakkosella lyö suttua ja sitärataa. No sitten ajelin koneen kuumaksi
ja motarilla oikeen kiusasin pataa. Termostaatti näköjään TAAS mennyt paskaksi seisonnassa. Lämmöt vähän yläkanttiin ja kunnolla kun
laski menemään motarilla niin kävi melkein punaisella. Samalla ilmeni ihmeellinen rätinä kun oli paljon kierroksia ja ahtoa. APC ei huomannut
mitään ja kilon paineet alakierroksilla kiidättivät hopeanuolta.

Kotona sitten kannettavasta logien purku ja tutkimaan. "Jahas, noin 13.5:1 .. 14:1 AFR. Lisään siis soppaa ahdoille." Arvot ylös logista
millä kierroksilla ja millä paineilla laihalla. VE-taulun rukkausta ja samalla ennakkoa kireämmälle jonka olin laskenut 10:een ahdoille
testimielessä. Uudet asetukset megaan sisään ja samalla kiristelin pakoputken laipan muttereita kun tuppaavat löystymään.

Eikun taas kone kuumaksi. Nokka kohti hämeenlinnanväylää ja eka vedätys varovasti, NO PROB. Sitten vaan lutua lisää.
Tuppasi perkele vetelemään kun kiihdytyskaistat tässä maaliskuun lopussa vielä vähän heikossa hapessa. Liikenteen vuoksi surruuttelin seuraavasta rampista alas ja takaisinpäin samantien. Rekkojen väliin kunnon kiihdytys kakkosella ja 5200rpm:ässä kolmosta. Hyvin kiekuu ja rätinä kadonnut!

Kotona taas turvallisesti ja logia purkamaan. Osui sopivasti rikkaalle seokset, niin hyvin kuin tavallisella lambdalla nyt pystyy sen tulkitsemaan.
Huomenna sitten ihmettelemään työmatkalla lisää miten kukkuu kapine!





Kuva
Kuva

Terveisin
Passi[/img]
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla on samanlaisia ongelmia ollut tosiaan APC:n kanssa, mutta epäilen että syypäänä on vuoto sytkäpuolella..

Eli alkuun tilanne oli että BCP7EVX tulpat sisään niin nakuvalo välkyttelee kovasti eikä ahdot nouse mihinkään. Vaihdoin vanhat Championin Eon 1:t ja nakuluulot loppuivat siihen.

Nyt kuitenkin tänään töistä lähtiessä alkoi nakuvalo muistuttamaan yllättäen olemassaolostaan välkkymällä jatkuvasti niin tyhjäkäynnillä kuin alipaineillakin, magneettiventtiilin naputuksen säestämänä. Jo aiemmin oli ollut pientä ongelmaa sytytyksen kanssa, pientä tussahtelua putkessa aina välillä ja tyhjäkäynnin notkahtelua. Kierroksilla kuitenkin toiminta ollut normaalia eikä nakuttanut ikinä.

Lähdin tutkimaan hommaa ensin mittaamalla puolan- ja tulpanjohdot. Bougicordit näyttivät kaikki noin 1-2K Ohmia. Kokeilin vielä ylimääräisellä Boschin puolanjohdolla, jossa resistanssi noin 3.7K. Sama nakuvalon välkyntä ja putkessa paukkuminen vain jatkui. Siirsin puolankin sellaiseen paikkaan ja asentoon ettei varmasti helposti lyö läpi koriin, mutta ei mitään vaikutusta. Lopuksi vielä ruuvasin aiemmin kiroamani BCP7EVX:t taas kanteen. Tuloksena putkessa paukkuminen loppui siihen paikkaan, mutta nakuvalo välkkyy yhä vähintään yhtä tiuhaan tahtiin tyhjäkäynnilläkin.

Päättelynä siis tähän astisesta: Sytkäpuolella on vuoto jossain, mutta en ole paikallistanut missä. Hämärässä katsottuna ei näkynyt valokaaria missään. Tulppien vaihto auttoi putkessa paukkumiseen oletettavasti siksi, että uusilla platinatulpilla kipinä muodostuu vaikka osa virrasta karkaakin johonkin välillä. APC kuitenkin ottaa kovasti häiriötä tästä rätkimisestä, josta siis nakuvalon välkyntä ja magneettiventtiilin hakkaus.

Pitäisi kai alkaa etsimään vikaa seuraavaksi vaihtamalla päällisin puolin ja mitattuna ihan asiallisilta näyttävät Bougicordin tulpanjohdot, sitten kokeilla toisella puolalla, jakajan kannella, pyörijällä, sytytyksen pääteasteella ja jos ei muu auta niin koko virranjakajalla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nopeita testejä on että kokeilee putsata sytkälastun liittimen ja varmistaa että puolanpiuhat on kunnolla painettu puolaa, jakajaan ja tulppiin.

Roottorin resistanssihan on 1kohm.

T. Pasi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on vaihdettu kaikki sytytysosat; Tulpanjohdot, toinen puola, jakajan kansi, sytytyksen pääteaste. Ei vaikutusta. Edelleen nakuvalo vilkuttelee. Tuntuu välkkyvän tiheämmin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla. Mutta vilkkuu silti tilanteessa kuin tilanteessa. Tuli huomattua samalla testaillessa, että latausjännite on tyhjäkäynnillä vain 11,5V ja kierroksillakin korkeintaan 12,6V. Tyhjäkäynnillä tarkasti katsoen huomaa valojen kirkkauden vaihtelevan. Ilmeisesti laturissa tai lataussäätimessä on vikaa. Mahtaisikohan aiheuttaa APC:n sekoilun, sen referenssijännite on nimittäin huonosti reguloitu, ja saattaa heitellä kovastikin jos latausjännite on erikoinen.
Latausvalo ei kuitenkaan pala ajossa..

On muuten tuo laturin ja lataussäätimen sijoittelu erityisesti AC:lla varustetussa autosta jostain aivan helvetin syvältä perseestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mitenkäs on laturista lohkoon menevän maadoitusjohdon kunto? Yhden tapauksen tiedän jossa viallinen maajohto aiheutti ahtojen häviämistä..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkaa vaikuttaa siltä, että laturi on syypää. Kovan taistelun jälkeen (se ilmastointi ja aivan jumiutuneet pultit on mukava yhdistelmä kehnoilla työkaluilla parkkipaikalla) saatiin ilmastoinnin kompura pois edestä, laturi taivutettua niin että umpiruostuneen ja pyöristyneen ristipääruuvin lataussäätimestä sai irrotettua pihdeillä. Ja olihan ne hiilet aivan lopussa.

Huomenna uudet hiilet, kasaan taistelu (ja tällä kertaa lataussäädin kiinni pulteilla, perkele!) ja samalla pitää katsoa että maajohto on hyvässä kunnossa. Jospa se siitä...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
toofast
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 18:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toofast »

Eilen asentelin -88T tonnariin samaiset tulpat ja hyvin tuntuu muutaman sadan km:n ajoilla toimivan!!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on lataussäädin vaihdettu ja auto kasassa taas. Yli 14V oli latausjännite, joten nyt pelaa taas hienosti. Käy nätisti ja valot on kirkkaat.

Vaan APC jatkaa sekoiluaan, alipaineillakin välkyttelee välillä nakulediä. Tuntuu että useimmiten välkkyy kiihdyttäessä moottorijarrutukselta ja käännöksissä. Liekö kontaktivikaa jossain, mutta missä.. Välkyttelee myös iloisemmin kun on jonkin aikaa jo ajellut, kylmäkäynnistyksen jälkeen ei ainakaan äsken pahemmin välkytellyt. Kumma homma, antaa kyllä ahtaa sen 1 bar, mutta sitten välillä välkyttää ja tiputtaa pikkuisen ahtoja. Jostain ottaa häiriötä kyllä vieläkin. Toisella APC-boksilla jossa perinteisempi modi sitten taas välkyttelee vain paineilla, eikä anna ahtaa edes 1 bar vertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

jcarlson kirjoitti:Nyt on lataussäädin vaihdettu ja auto kasassa taas. Yli 14V oli latausjännite, joten nyt pelaa taas hienosti. Käy nätisti ja valot on kirkkaat.

Vaan APC jatkaa sekoiluaan, alipaineillakin välkyttelee välillä nakulediä. Tuntuu että useimmiten välkkyy kiihdyttäessä moottorijarrutukselta ja käännöksissä. Liekö kontaktivikaa jossain, mutta missä.. Välkyttelee myös iloisemmin kun on jonkin aikaa jo ajellut, kylmäkäynnistyksen jälkeen ei ainakaan äsken pahemmin välkytellyt. Kumma homma, antaa kyllä ahtaa sen 1 bar, mutta sitten välillä välkyttää ja tiputtaa pikkuisen ahtoja. Jostain ottaa häiriötä kyllä vieläkin. Toisella APC-boksilla jossa perinteisempi modi sitten taas välkyttelee vain paineilla, eikä anna ahtaa edes 1 bar vertaa.
Jokos sää sen nakuanturin vaihdoit?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuli nyt mieleen tämmöinen perusjuttu, minkä olet varmaan jo tarkistanutkin: nakuanturin johto. Se saattaa olla päälle päin ihan ok kunnossa, mutta sisällä voi olla murtumia piuhassa, jolloin välkyttelee valoa miten sattuu. Tuli mieleen, kun omassa tonnisessa oli samoja vaivoja ja joku vihjaisi piuhasta. Vika oli tosin tässä tapauksessa nakuanturin väärä kiristysmomentti.
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh. Sain idean, ja tinattiin paineanturin pinnit yhteen APC-boksilta (helpompaa kuin purkaa polvisuojaa ja ohittaa painenanturi). Siinäpä se vika ilmeisesti oli. Nyt alkoi taas ahtamaan kunnolla, eikä magneettiventtiili enää naputtele omia aikojaan. Nykyisellä BSR-modilla koko paineanturi pitäisi olla ohitettu muutenkin, mutta ilmeisesti sen viallisuus voi sekoittaa APC:n toimintaa muutenkin. Eli alkoi välkyttelemään nakuledia ja napsuttamaan magneettiventtiiliä omia aikojaan. Vakiommalla boksilla taas alkoi napsuttelemaan ja valehtelemaan nakutuksesta sitten ahdoilla.

Noh, nyt paineanturi ohitettuna tuntuu toimivan niinkuin pitääkin, eli ahtaa reippaasti, ja nakutustunnistus on kyllä toiminnassa. Testasin napauttamalla räikän päällä nakuanturia, kun auto oli käynnissä, tuloksena magneettiventtiilin napsuttelu hetken aikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Tulpat

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Niin, tuli tuossa taanoin keskusteltua näistä tulpista ja Carlsonin vinkistä kävin hakemassa EON 1 -tulpat 9000 CC turboon. Kärkiväli tuonne 0,65 kieppeille ja kiinni. Aikaisemmat ahto-ongelmat katosivat, mutta montaa kiihdytystä en ehtinyt tekemään näillä "uusilla" ahdoilla, kun yhtäkkiä jalkatilassa alkoi käymään suhina. Tsekkasin tämän keskustelun:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=suhina

Nyt olis tarkotus käydä vilkaisemassa, että mikä sielä sihistelee...

Mitkäs pinnit muuten tinailit yhteen APC-boxista ?

lisäys:
Nyt on ylipainekytkin ohitettu ja suhina lakkasi. Ahdot nousee ja pysyy aika hyvin siinä keltasen ja punasen välissä, mutta, mutta...
Liike-energiaksi se ei tunnu muuttuvan. Auto on kuin tukkoinen pölynimuri...
Tsekkasin varmuuden vuoksi myös IMM:n säädön, joka näytti 447 ohmia, joten säädin sen 380 ohmiin. Oli muuten aivan putipuhdas immu ja letkut, vaikka oon käyttänyt tuota paljon manattua vv-suodatinta...hmm

Nyt tarvii illalla vielä koklata vaihtaa se original APC-boxi kiinni, stedaan toisella IMM:ulla ja ja ja ehkö jotain muuta...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tonnarista en muista, mitä kaikkea sieltä jalkatilasta löytyy, mutta jos kyseessä olisi satku, niin veikkaisin jotain letkua, vaikkapa ylipainekytkimeltä joka on poksahtanut irti. Jalkatilasta löytyy siis ainakin og-satkussa ylipainekytkin ja painenanturi.

Tinailin yhteen boksin sisältä pinnit, jotka kiertävät paineanturin kautta. 900aero.com:sta löytyy APC theoryn kohdalta kytkentäkaaviot, muistaakseni kyseessä olivat pinnit 15 ja 16 (merkitty kytkikseen nimellä trycksensor). Saatan muistaa pinnien numerot väärin, joten tarkista ehdottomasti sieltä jos aiot tinailla jotain, muutenkin selkenee että mikäs pinni on mikäkin..

Jos tuntuu tukkoiselta ahdoista huolimatta, niin kannattaa ainakin tarkistaa sytytyksen ajoitus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Kerkisin sitten dusata sen sitä vaikeampaa kautta, eli purin koko metallilevyn painekatkaisimineen irti ja vedin kylmästi konehuoneesta tulevan johdon ylipainekytkimen "ohi". Tuohon AaPeeCeehen ei siis enään tarvi koskea. :wink:
Kieltämättä tukkoisuus on hiukka saman tuntuista kuin sytkä olis vähän könällään johonki suuntaan. Ihmettelisin kylläkin sitä, nimittäin kävin sen säädättämässä perjantai, ennakko 16 astetta. Itellä ku ei oo vehkeitä niin joutuu turvautumaan noiiden nyrkkipajojen laitteisiin. Moottorin vaihdon jälkeen kävin eräässä Moka-osa -nimisessä liikkeessä säädättämässä sytkän. Tuloksena huonompi toiminta, kuin itse korvalla säätämällä. Käväisin uudestaan ja sitten selvisi, että mittalaitteen lamppu oli kuulemma viallinen...lampun vaihdon jälkeen ajoitus saatiin kohdilleen kolmannella käynnillä.

Eli, mistäs sitä taas tiätää, ennakko voi olla vaikka 9 astetta tai 21 :evil:
Taidan testata tuota korvalla ja persdynolla säätöä vielä myöhemmin...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo ajoituslamppu kannattaa muuten itse hommata, maksaa n. 30e ja maksaa itsensä hyvin pian takaisin, kun ennakko on aina varmasti kohdallaan, eikä tarvitse käydä säädättämässä sitä missään. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin