Remonttifiiliksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Viikonloppuna tuli tapeltua tuon käsijarrun kanssa. Nyt on oikealla puolella uusi satula.

Vasemmalle puolelle tarvitsisi vielä korjaussarjan kun hirttää kiinni käsijarrukahvasta vedettäessä.

Sitten vaan leimalle uudemman kerran! 8)

Sain muuten aika paljon huomiota osakseni kun ajelin stadissa ja otin yhden mäkilähdön känkällä.
No vasen puoli kun meni jumiin, ja hetken ajettuani tuli savua ja se oli sankkaa!

Herkkänahkaisimmat olivat jo palokuntaa tilaamassa... :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

carimat kirjoitti:Ei oo paha homma
Mun taidolla kaikki hommat on pahoi. Onneks serkku on raskaankaluston-asentaja, se saa sen tehdä ja samalla opettaa mulle miten se tehdään.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ng900aero kirjoitti:On todellakin maltillinen madallus, eikä hullumman näköinen noissa kuvissasi :)
Mitäköhän katsastuksessa noista sanovat noista vai tajuavatko mitään?

Löytyisikö kuvia ysiysistä jossa on tuo sarja kiinni ja jossa ei ole kärryä perässä? :)
Eipä ne mitään siitä sano, kun se on muutoskatsastettu kuten laki vaatii. Sinänsä tuossa kävi itsellä tuuria, kun edestä pyöräkulmat saatiin ohjearvoihin (auraus, camber ja caster). Turbossa on auraus ja camber ohjearvossa mutta caster on vielä "viturallaan". Toisaalta sillä ei ole niin suurta merkitystä katsastusinssin mukaan, jos caster on plussalla. Lisäsäätöä olis tarkoitus teetättää ja konttorilla sekin käyttää muutoskatsastuksessa.

Ja lisää kuvia minun 99:stä löytyy tuolta www-linkin kautta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, suunnilleen tuon verran tuossa minunkin rotiskossa on maavaraa eli ei tarvitse muutoskatsastaa jos pysyy uusilla madallusjousilla samanlaisena :)
Mistäs noita etupään kulmia säädetään, takapäästä ei ainakaan pysty mitään muuttamaan muuten kuin lekalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mistäs noita etupään kulmia säädetään, takapäästä ei ainakaan pysty mitään muuttamaan muuten kuin lekalla?
Camber säätyy ylätukivarren kiinnikkeen alla olevien liuskojen määrää säätämällä.

Sitten on vielä tällaista säätöä, ei katukäyttöön :-)
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/b ... 604_03.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/b ... 617_03.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/b ... 617_01.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/b ... 617_02.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ng900aero kirjoitti:Ok, suunnilleen tuon verran tuossa minunkin rotiskossa on maavaraa eli ei tarvitse muutoskatsastaa jos pysyy uusilla madallusjousilla samanlaisena
Joo, ei siitä mitään "ruohonleikkuria" tule ja omasta mielestä hyvä niin. Ajo-ominaisuuksia kyllä sitten rutkasti lisää. Kannattaa siten laittaa kunnon kaasuiskarit (Bilstein tai Spax) ettei keula pompi loivissa heitoissa.

Onkos muuten tuossa sun LE:ssä D-jetronic vai se uudempi (oliko se K-jetronic)? Sillä vaan, että D-jetin nokka-akseli Saab-asentajan mukaan parempi virinokka kuin K-jetin, vaikka puhutaan B-moottorista. Taisi olla enemmän nousua tai kulmaa.

Niin. Mullahan on tuossa 99:ssä ruiskun nokka (uudempi, uskoisin) vaikka siinä yksi Strömppä pellin. Pari kuukautta sitten laitoin siihen vielä Ignitor-kärjetönsytkän "eteen" FlameTrhower-suurtehopuolan ja on aivan uskomattoman vaivaton ajaa. Aikaisemmin oli pidettävä imua enemmän päällä ja matalista kierroksista lähti tärisemällä. Nyt menee kylmemmälläkin koneella ilman imua, tärisemättä lähtee isoillakin vaihteilla, pikku mäet ei tunnu missään ja isoimpiinkin tarttee ottaa vähemmän ennakkoa 8)

Mutta on se 99 klassikkojen klassikko :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dimebak kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ok, suunnilleen tuon verran tuossa minunkin rotiskossa on maavaraa eli ei tarvitse muutoskatsastaa jos pysyy uusilla madallusjousilla samanlaisena
Joo, ei siitä mitään "ruohonleikkuria" tule ja omasta mielestä hyvä niin. Ajo-ominaisuuksia kyllä sitten rutkasti lisää. Kannattaa siten laittaa kunnon kaasuiskarit (Bilstein tai Spax) ettei keula pompi loivissa heitoissa.

Onkos muuten tuossa sun LE:ssä D-jetronic vai se uudempi (oliko se K-jetronic)? Sillä vaan, että D-jetin nokka-akseli Saab-asentajan mukaan parempi virinokka kuin K-jetin, vaikka puhutaan B-moottorista. Taisi olla enemmän nousua tai kulmaa.
Onko sinulla noissa kuvissa se Motonetin 35mm laskeva jousisarja kiinni?
Kaasuiskarit on tarkoitus hankkiakin mikäli tuon takapäähän vielä jostain löytyisi, on iskareiden alapää sillä vanhemmalla kiinnityksellä tukivarren läpi.
Tuossa on D-jetronic, saa olla vakiona ensi talveen asti, nyt olisi tarkoitus saada auto muilta osin hyvään kuntoon, hommaa riittää kun kaiken käy läpi, nyt vasta takapään kimpussa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On joo. Vakioalustalla meni turvakenkä renkaan ja lokasuojan väliin tosi helposti ja nyt se piti laittaa tietyssä asennossa, että menee. Todellisuudessa laski alle 30mm mutta ei se mitään. Vakioalustasta mulla ei ole kuvia laisinkaan :cry:

Joissain kuvissa rako lokasuojan ja renkaan välillä näyttää suurelta, kun alla on talvirenkaat kokoa 195/55R15 :lol: Mutta eipähän raavi kaariin kuten 185/65R15 teki... Kesäkumet kokoa 195/60R15 ei ole raapinut kaariin kuin harvoin (isot heitot ja liian suuret tilannenopeudet).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli jouset eivät ole suhteessa paljoakaan jäykemmät vakioihin nähden vaikka lyhyemmät ovatkin? Oletin että olisivat olleet paksummat jolloin ei painuisi alas niin helposti. Mites 185/65 15" kesägummeilla, raapiiko kaariin noillakin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On se vakiota jäykempi ja kallistelee paljon vähemmän.

Mulla ei ole ollu madallussarjan kanssa 185/65R15-renkaita kuin yksi sarja talvirenkaita. Niillä otti pari kolme kertaa kaariin kiinni. Niillä tosin ei saanut oikeaa tuntumaa, kun olivat samperin liukkaat uusiotalvirenkaat ettei voinut ajaa kuin nätisti tai ei ollenkaan.

P.S. En suosittele Fighter-uusiorenkaita :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Tänään illalla selviteltiin tuota käsijarruasiaa, ja näyttäisi siltä että vika olikin vasemmanpuoleisessa käsijarruvaijerissa.
On rispannut, ja ainakin kolme säiettä poikki. Eli se ottaa vastaa ja jumittaa käsijarrua käytettäessä.

Löysin Motonetistä onneksi kaksi vaijeria. Oliko tosiaan niin että alkavat olla katoava luonnonvara?

Nyt ei muuta kuin sitten jumalaton pähkäily miten nuo saa vahdettua.

Ja ei kun leimalle! 8)
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MikkoA kirjoitti:Nyt ei muuta kuin sitten jumalaton pähkäily miten nuo saa vahdettua.
Keskikonsoli ja mieluusti toinen etupenkki pois, samoin etupenkkien alle menevät ilmaputket pois. Löysätään lokasuojaläpiviennin O-rengasta tiukalle puristavat ruuvit, irrotetaan vaijeri kahvasta ja uitetaan vaijeri ulos autosta. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Auton alle pitää päästä, että pujottelu onnistuu rintapellin läpivientikumin läpi. Oikealla puolella oli vielä kumikiristin pitämässä vaijeria ohjausvaihteen kyljessä kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

jus kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:Nyt ei muuta kuin sitten jumalaton pähkäily miten nuo saa vahdettua.
Keskikonsoli ja mieluusti toinen etupenkki pois, samoin etupenkkien alle menevät ilmaputket pois. Löysätään lokasuojaläpiviennin O-rengasta tiukalle puristavat ruuvit, irrotetaan vaijeri kahvasta ja uitetaan vaijeri ulos autosta. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Auton alle pitää päästä, että pujottelu onnistuu rintapellin läpivientikumin läpi. Oikealla puolella oli vielä kumikiristin pitämässä vaijeria ohjausvaihteen kyljessä kiinni.
Kiitos!

Eipä tuo ainakaan kuullosta kovin pahalta. Saa nähdä miten äijien käy kun illalla yritetään hieroa noita paikoilleen.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin