99 H-koneen öljynpaineanturi
99 H-koneen öljynpaineanturi
Minkälainen kierre on öljynpaineanturin kierre öljynsuodattimen jalassa Saab 99 -82 H-koneella?
Autossani on asennettuna joku väliadapteri anturin ja suodattimen jalan väliin. Onko tämä adapteri Saabin alkuperäinen vai jokin tarvike? Adapterin jatkeena oleva anturi tulee inhottavan lähelle pumpulle menevää vesiletkua.
Jokunen vuosi sitten ostin tarvikeliikkeestä tähän autoon kuuluvan tarvikeanturin. Kierre ei sopinut adapteriin mutta sopi suoraan pumpun jalkaan. Paitsi että kiristyrityksistä huolimatta vuoti juuresta. Kiristin kunnes pumpun jalka halkesi.
Tilalle sain purkuautosta ehjän jalan antureineen päivineen, siinäkin oli samanlainen adapteri. Sillä anturilla on nyt tultu tähän asti mutta taas pitäisi yrittää vaihtamista, kun vuotaa hiukan liikaa. Epäilen, että adapteri on muokannut pumpun jalan kierrettä niin että alkuperäinen kartiosovitteella? oleva anturi ei siihen enää tiivisty. Siispä tuntuisi järkevimmältä etsiä adapteriin sopiva anturi. Olisikohan tuo Motonetin antureista uudempi 37-0023 tähän sopiva?
Onko muilla vastaavanlaisia anturinvaihtokokemuksia?
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 99
99 2,0 "H" 1982--84 (1/4"-kierre). . . . . . . . . . . . 37-0037 3.30
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 900 79--93
H-moottorit 81--1985 (1/4"-kierre/lautasliitin). . . . . 37-0037 3.30
H-moottorit 8.85-- (M14-kierre tiivisteellä/lattaliitin). 37-0023 3.30
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 9000 --97
9000 --86 kartiotiivistys/nastaliitin. . . . . . . . . . 37-0037 3.30
9000 86-- tiivisterengas/lattaliitin. . . . . . . . . . . 37-0023 3.30
Autossani on asennettuna joku väliadapteri anturin ja suodattimen jalan väliin. Onko tämä adapteri Saabin alkuperäinen vai jokin tarvike? Adapterin jatkeena oleva anturi tulee inhottavan lähelle pumpulle menevää vesiletkua.
Jokunen vuosi sitten ostin tarvikeliikkeestä tähän autoon kuuluvan tarvikeanturin. Kierre ei sopinut adapteriin mutta sopi suoraan pumpun jalkaan. Paitsi että kiristyrityksistä huolimatta vuoti juuresta. Kiristin kunnes pumpun jalka halkesi.
Tilalle sain purkuautosta ehjän jalan antureineen päivineen, siinäkin oli samanlainen adapteri. Sillä anturilla on nyt tultu tähän asti mutta taas pitäisi yrittää vaihtamista, kun vuotaa hiukan liikaa. Epäilen, että adapteri on muokannut pumpun jalan kierrettä niin että alkuperäinen kartiosovitteella? oleva anturi ei siihen enää tiivisty. Siispä tuntuisi järkevimmältä etsiä adapteriin sopiva anturi. Olisikohan tuo Motonetin antureista uudempi 37-0023 tähän sopiva?
Onko muilla vastaavanlaisia anturinvaihtokokemuksia?
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 99
99 2,0 "H" 1982--84 (1/4"-kierre). . . . . . . . . . . . 37-0037 3.30
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 900 79--93
H-moottorit 81--1985 (1/4"-kierre/lautasliitin). . . . . 37-0037 3.30
H-moottorit 8.85-- (M14-kierre tiivisteellä/lattaliitin). 37-0023 3.30
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 9000 --97
9000 --86 kartiotiivistys/nastaliitin. . . . . . . . . . 37-0037 3.30
9000 86-- tiivisterengas/lattaliitin. . . . . . . . . . . 37-0023 3.30
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miten sattuikaan, piti juuri samansuuntaisesta aiheesta luoda otsikko. B-moottorisessa (B20P01 117796) tuplaysissäni öljyvalo välkyttelee lämpimänä tyhjäkäynnillä ajoittain. öljynvaihto ei auttanut. muistin että kaapissani oli vuosi sitten hessumobiilista ostettu b-moottorisen öljynpaineanturi. ja eikä kierteet sopineet! 
alkuperäinen sitten takaisin, epäselväksi vain jäi että paljonko sitä pitää oikein kiristää. noniin, tuossa ylempänähän jo selvisikin että liikaa ei ainakaan saa kiristää. huomenna sitten selviää vuotaako se vähän vai paljon
eli tää mun pakasta vedetty kelpaamaton anturi on mallia FAE (made in spain) ja turkoosioranssin paketin kyljessä on leima 1348.

alkuperäinen sitten takaisin, epäselväksi vain jäi että paljonko sitä pitää oikein kiristää. noniin, tuossa ylempänähän jo selvisikin että liikaa ei ainakaan saa kiristää. huomenna sitten selviää vuotaako se vähän vai paljon

eli tää mun pakasta vedetty kelpaamaton anturi on mallia FAE (made in spain) ja turkoosioranssin paketin kyljessä on leima 1348.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Korjaamokäsikirjan 99 M75-84 erittelyt mukaan öljynpaineanturin kierre on 1/4" - 18 NPTF, kiristysmomentti 10 Nm. Tieto löytyi kiristysmomenttitaulukosta, jossa on sekä B- että H-koneelle eritelty momentteja sikäli kun eroavat, mutta öljynpaineanturille ei ole eritelty.
Motonetin mukaan B-koneen 72-82 anturi olisi 1/8"-kierteellä ja H-koneen 1/4" kierteellä. Lisäksi siellä on 1,7/1,85-anturi 68-74, joka ei varmaankaan sovi minkään vuoden B-koneeseen. Onkohan tuo vuosi 74 vähän turhan pitkälle venytetty, eikös Triumph-koneet jääneet mallistosta jo aikaisemmin?
Lucan 2-litraiseen B-koneeseen kai kuuluisi sopia tuo 1/8"-tuuman anturi.
Ilmeisesti H-koneen öljynpaineanturin kierre muuttui 86-mallisissa vielä kerran, tasaleveällä kierteellä ja ehkä tasotiivisteellä olevaksi, samanlaiseksi kuin tonnareissa.
Kysyin tätä anturijuttua myös sähköpostilistalla, ja Kalle suositteli Teflon-nauhaa uuden anturin kierteen tiivisteeksi. Tein työtä käskettyä, kiersin teflon-nauhaa anturiin ja asensin paikalleen. Onnistui laakista, ei vuotanut, vaikka kiristin ihan maltillisesti.
Tässä vanha anturi adapterilla uuden anturin vieressä, ja toisessa kuvassa uusi anturi paikallaan teflon-nauhalla tiivistettynä:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/images/119_1985_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/99KJet/images/119_1992_1.JPG
Kyllä se valo ihan luotettavasti on syttynyt kun laittaa virrat päälle, olen siinä uskossa että se syttyy myös jos öljynpaineet häviävät ajossa.
Motonetin mukaan B-koneen 72-82 anturi olisi 1/8"-kierteellä ja H-koneen 1/4" kierteellä. Lisäksi siellä on 1,7/1,85-anturi 68-74, joka ei varmaankaan sovi minkään vuoden B-koneeseen. Onkohan tuo vuosi 74 vähän turhan pitkälle venytetty, eikös Triumph-koneet jääneet mallistosta jo aikaisemmin?
Lucan 2-litraiseen B-koneeseen kai kuuluisi sopia tuo 1/8"-tuuman anturi.
Ilmeisesti H-koneen öljynpaineanturin kierre muuttui 86-mallisissa vielä kerran, tasaleveällä kierteellä ja ehkä tasotiivisteellä olevaksi, samanlaiseksi kuin tonnareissa.
Kysyin tätä anturijuttua myös sähköpostilistalla, ja Kalle suositteli Teflon-nauhaa uuden anturin kierteen tiivisteeksi. Tein työtä käskettyä, kiersin teflon-nauhaa anturiin ja asensin paikalleen. Onnistui laakista, ei vuotanut, vaikka kiristin ihan maltillisesti.
Tässä vanha anturi adapterilla uuden anturin vieressä, ja toisessa kuvassa uusi anturi paikallaan teflon-nauhalla tiivistettynä:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/images/119_1985_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/99KJet/images/119_1992_1.JPG
Kyllä se valo ihan luotettavasti on syttynyt kun laittaa virrat päälle, olen siinä uskossa että se syttyy myös jos öljynpaineet häviävät ajossa.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 24433.htmlKalle kirjoitti:Tuo adapteri on ihan saabin originaali, on tehty sitä varten koska vanhemmissa koneissa on jalan kierre kartio-anturille sopiva ja adapterilla saadaan uudempi suoralla jengalla ja erillisellä tiivisteellä varustettu anturi sopimaan vanhaan koneeseen. Jotta välttyy jalan halkaisusta täytyy kierteen väliin laittaa teflon-nauhaa tivisteeksi, pitää sen jälkeen kuin tauti, eikä tarvii kääntää hampaat irvessä. Kartio-anturin saa myös "sopimaan" uudempaan koneeseen mutta silloin varmasti saa jalan halki. En nyt vaan muista missä vuosimallissa tuo vaihdos on tullut.
Viimeksi muokannut jus, Ke Touko 28, 2008 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hmm... Laitoin omaan 99:iin (B-koneella) 2002 alkutalvesta uuden anturin ja se tuli ihan suoraan öljypumpun jalkaan kiinni. Ja taisi olla peräti VDO-merkkinen ja ostin ihan Vianor-tarvikeliikkeestä. No asiaan. Vaihdoin anturin ja laitoin auton käymään. Anturin tyvi hieman vuosi ja kiristin aavistuksen verran = vuoto lakkasi. Ilman mitään tiivistysaineita.
Ja tuosta adapterista, en ole missään H-moottorisessa semmoista nähnyt, että aina oppii jotain uutta.
Ja tuosta adapterista, en ole missään H-moottorisessa semmoista nähnyt, että aina oppii jotain uutta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
osoittautui että ostamassani tarvikeanturissa oli valmistusvika! pitäisi olla kartiokierre, tässä yksilössä ei ollut! liikkeessä hakivat hyllystä toisen ja siinä oli kartiokierre, oli silminnähden erilainen yksilö.lucaf kirjoitti:miten sattuikaan, piti juuri samansuuntaisesta aiheesta luoda otsikko. B-moottorisessa (B20P01 117796) tuplaysissäni öljyvalo välkyttelee lämpimänä tyhjäkäynnillä ajoittain. öljynvaihto ei auttanut. muistin että kaapissani oli vuosi sitten hessumobiilista ostettu b-moottorisen öljynpaineanturi. ja eikä kierteet sopineet!
.......
eli tää mun pakasta vedetty kelpaamaton anturi on mallia FAE (made in spain) ja turkoosioranssin paketin kyljessä on leima 1348.
ostin, se sopikin tilalle, mutta silti jäin ihmettelemään miksi kierre on pari kierrosta lyhyempi kun alkuperäinen. loppuu ikäänkuin kesken. kiristettäessä tuntuu että tulee seinä vastan. ja öljyä tuli kierteiden välistä. laitoin kymmenen kierrosta kierreteippiä (vai teflon nauhako se on) ympärille ja silti tuntuu kun se päästäisi vähän läpi. no, pitää tarkkailla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mulla oli anturin vaihto tuohon -89 og900een. Ja tuntuu että tuo motonetin tarvikeanturi päästää öljyä kierteiden välistä.
Vanhaa anturia ei meinannut saada kunnolla jakarilla pois.
Uuden sai räikän tulppa-avaimella kiinni.
Mistäs tuota teflon nauhaa saa? Vai kannattaisiko hakea Saabin tiskiltä anturi?
EDIT: Motonetin anturi vuosi paljon sillä omalla tiivisteellään (prikka), mut hieman vuoto väheni, kun laitoin siitä Saabin alkuperäisestä anturista sen tiivisteen.
Vanhaa anturia ei meinannut saada kunnolla jakarilla pois.
Uuden sai räikän tulppa-avaimella kiinni.
Mistäs tuota teflon nauhaa saa? Vai kannattaisiko hakea Saabin tiskiltä anturi?
EDIT: Motonetin anturi vuosi paljon sillä omalla tiivisteellään (prikka), mut hieman vuoto väheni, kun laitoin siitä Saabin alkuperäisestä anturista sen tiivisteen.
Viimeksi muokannut saab900c, Su Kesä 12, 2005 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LVI-liikkeestä, rautakaupasta, melkeinpä marketin kodintavara-ostastoltakin. Tuo minun teflonnauha-asennukseni on ollut ihan ongelmaton, anturi toimii eikä öljy vuoda.saab900c kirjoitti:Mistäs tuota teflon nauhaa saa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00