Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Samanlaisia paskoja nuo on kaikki kalliimmat eurooppalaiset ja halvemmat eurooppalaiset vielä paskempia, mutta minkäs teet...
Niinkuin eräs Alfalla ajava työkaveri totesi: "Ennemmin kärsin viikottain sähkövioista kuin ajamisesta joka päivä". Jos viattoman auton haluaa niin parempi ostaa Toyota tai Nissan.
Käytetyissä ei yksilöiden perusteella kannata kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä, huonolla pidolla ja polkemisella auton saa hajoamaan ennen aikojaan vaikka ulkokuori pysyisikin kuosissa. Yksi asia mikä kielii tulevista ongelmista on se että autoon on vaihdettu kulutusosia selkeästi liian aikaisin... ja aika useinhan näkee esim juuri tonnareita, 500-sarjan bemareita ja turbo volvoja joita mainostetaan sillä että kulutusosia on vaihdettu jo vino pino vaikka kilometrien perusteella ei pitäisi olla ollut tarvetta.
Niinkuin eräs Alfalla ajava työkaveri totesi: "Ennemmin kärsin viikottain sähkövioista kuin ajamisesta joka päivä". Jos viattoman auton haluaa niin parempi ostaa Toyota tai Nissan.
Käytetyissä ei yksilöiden perusteella kannata kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä, huonolla pidolla ja polkemisella auton saa hajoamaan ennen aikojaan vaikka ulkokuori pysyisikin kuosissa. Yksi asia mikä kielii tulevista ongelmista on se että autoon on vaihdettu kulutusosia selkeästi liian aikaisin... ja aika useinhan näkee esim juuri tonnareita, 500-sarjan bemareita ja turbo volvoja joita mainostetaan sillä että kulutusosia on vaihdettu jo vino pino vaikka kilometrien perusteella ei pitäisi olla ollut tarvetta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hmm!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868
Saksa-autosta kori ja Suomi-autosta moottori, niin tulee hyvä käytetty kokonaisuus. :-)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868
Saksa-autosta kori ja Suomi-autosta moottori, niin tulee hyvä käytetty kokonaisuus. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
No joo, jos purkaa myös öljypohjan niin sitten....andelin kirjoitti:Eipä tainnut mennä sekaisinMacTurbo kirjoitti:Nyt taisi mennä termit sekaisinandelin kirjoitti:Ei muuta kuin kansi kuntoon ja auto ajoon. Kyllä noi puristuspaineet vielä mukavasti autoa kuljettaa.
Tietenkin kannen ollessa irti olisi männänrenkaat ja kiertokangen laakerit melko helppo vaihtaa, mutta samalla sitten vois olla runkolaakereiden uusiminenkin ja tasapainoakselin ketjun poisto aiheellista suorittaa yms. Ja tällöin remontti sitten räjähtääkin laajuudessaan käsiin.... Niin sitä tarkoitin, että kannen ollessa irti on männät helppo poistaa yläkautta (tietenkin öljypohja irroitettuna ja sieltä kanget irti) ja samalla vaihtaa männänrenkaat ja kiertokangen laakerit. Eli silloin on männät helppo poistaa, eikä tarvitse olla kone pöydällä. Näin on tehty, MacTurbo.
Ja voihan näppärä kaveri vaihtaa samalla alakautta myös runkolaakeritkin...

Ei saa kääntää veistä haavassa, oma tonnari seisoo J:kylässä odottamassa uusia alakerran laakereita



"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tuo voisi olla ideaali paketti!Jope kirjoitti:Hmm!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868
Saksa-autosta kori ja Suomi-autosta moottori, niin tulee hyvä käytetty kokonaisuus.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, ei tässä pelottelemassa olla, kunhan omia kokemuksia tuon ilmiJouniCSE kirjoitti: Äläs ny ala pelotteleen... just 210tkm tullu täyteen... Koneen kanssa ei erityisempiä ongelmia, mitä nyt DI-kasetti meni. Laatikko vaati sitten vähän jumppaamista. Öljyt on ny vaihdettu 10tkm välein. Laatikkoon 20tkm. Ja heti kättelyssä tuli tehtyä fortehoito.
Ite ajettuja kilometrejä takana on noin 40tkm.
Eilen päätti pissapoika tyhjätä ittensä parkkipaikalle, kai sieltä joku liitin tai letku kyrvähti.![]()
Vaikka kone korkkais niin en vieläkään kirvestä kaivoon heittäs, sen nyt saa rahalla kuntoon mutta ruoste kun tulee kylään niin se on menoo sit.

Itse ajoin tonnarilla n. 70000km (mittarilukemat 170000-240000, lienevätkö oikeat, en tiedä) ennen kuin laitoin sen seisontaan. Nesteitä ei kadonnut pahemmin, ja kulkupuolikin oli vielä kohdallaan, tosin kylmänä rykimiset ja ajoittaiset peruspaineille jäämiset lämpimänäkin tuntuivat olevan lisääntymään päin...Kannen ja tasapainoakselin rattaan kunto oli kyllä negatiivinen yllätys. Kahdet Fortekäsittelyt tuolle koneelle tein minäkin, ja on kyllä öljypohja sekä vena- ja jakopäänkoppa hyväkuntoisen (ei löytynyt mitään öljymöhniä) näköiset. Noh, ei muuta kun kansi (ja "pari" muuta "pikku"juttua) kondikseen ja kovaa ajoa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Voi harmitus!
Ei voi muuta sanoa kuin että onni potkii näköjään myös päähän, otan osaa
Kun ei ole töissä Saab AB:n After Sales -osastolla, ei ole myöskään tarkkaa huoltodataa 2.3-litraisten turbo-koneiden kestävyydestä. En jaksa uskoa, että se auton mukana tullut nippu huoltodataa olisi väärennetty tms, jolloin jäljelle jää pohdiskelu laadusta jne.
Ei Saksassakaan välttämättä koko aikaa ajeta kolmatta sataa autobahneilla, mutta varmasti täyskaasua tms. tulee paljon enemmän kuin Suomessa. Tällöin voisi kuvitella, että koneen rasitus on sitä kovempi, mitä pienempitilavuuksinen suhteessa irtiotettuun tehoon se on. Ehkä kone olisi kestävämpi esim. 3-litraisen rivikuutosena, mitä kyllä harva autonvalmistaja haluaa käyttää huolimatta lukuisista hyvistä ominaisuuksista, kun se vie niin paljon tilaa. Onko kansi sitten tehty niin ohuesti, että se ei kestä? Mitä se ei kestä, äkkinäisiä kovia lisäpaineita, lisälämpötiloja tms? Liian tiukalle vedettyjä sytytystulppia, huonoa jälkikäyttöä? Nyt moottori-, auto ja metallurgiaa lukeneet teekkarit voisivat jakaa viisauttaan. Ainiin, wappu.
Sinänsä pelottavaa, että tapahtuu näin. Edes asiantunteva ostaja (Sakke on tainnut nähdä muutaman Saabin?:), erittäin runsas (24k€ on 24k€) huoltodata ja laatu-merkki (Saab ei ole halpa) eivät taanneet hyvää lopputulosta. Ei tämä varmasti hirveän yleistä ole, mutta kyllähän nuo tonnarit näyttävät olevan melkoisia tekniikkakeskittymiä. Mikä alkaessaan lähestyä 10 vuoden rajapyykkiä näyttää laukeilevan, on kyse sitten laatikosta, itse moottorista lisävarusteista tai korin ruosteista. Itse ajelen og900:lla, mutta varsinkin jos perhettä sattuu siunaantumaan (avokilla vaatimuksia aiheesta..), niin kyllähän se 4-ovinen, moderni ja turvallinen ajokki pitäisi löytyä. Tonnari on hirveän iso yhdelle, mutta ainakin tähän asti sitä piti todennäköisimpänä vaihtoehtona.
Nojuuh, monilla on varmasti hyviä kokemuksia tonnareista ja kyllähän tuostakin kannen vaihdolla, hoonauksella ja yms. täysremontin toimenpiteillä (olen amatööri, en siis tiedä) saisi vielä kovasti hyvän menopelin. Varsinkin kun on noinkin varusteltu ja suurin osa varusteista jopa toimii.
Mutta juuh. Ollaan realisteja, kyllä muissakin merkeissä on vikansa, valitettavasti. Bemari-palstalla ei ole tullut vierailtua, mutta joskus Mersufoorumilla ja Overdrivellä. Nykytekniikka 90-luvun puolivälistä alkaen aiheuttaa vanhetessaan kovasti vaivaa harrastajille eri muodoissaan.

Ei Saksassakaan välttämättä koko aikaa ajeta kolmatta sataa autobahneilla, mutta varmasti täyskaasua tms. tulee paljon enemmän kuin Suomessa. Tällöin voisi kuvitella, että koneen rasitus on sitä kovempi, mitä pienempitilavuuksinen suhteessa irtiotettuun tehoon se on. Ehkä kone olisi kestävämpi esim. 3-litraisen rivikuutosena, mitä kyllä harva autonvalmistaja haluaa käyttää huolimatta lukuisista hyvistä ominaisuuksista, kun se vie niin paljon tilaa. Onko kansi sitten tehty niin ohuesti, että se ei kestä? Mitä se ei kestä, äkkinäisiä kovia lisäpaineita, lisälämpötiloja tms? Liian tiukalle vedettyjä sytytystulppia, huonoa jälkikäyttöä? Nyt moottori-, auto ja metallurgiaa lukeneet teekkarit voisivat jakaa viisauttaan. Ainiin, wappu.
Sinänsä pelottavaa, että tapahtuu näin. Edes asiantunteva ostaja (Sakke on tainnut nähdä muutaman Saabin?:), erittäin runsas (24k€ on 24k€) huoltodata ja laatu-merkki (Saab ei ole halpa) eivät taanneet hyvää lopputulosta. Ei tämä varmasti hirveän yleistä ole, mutta kyllähän nuo tonnarit näyttävät olevan melkoisia tekniikkakeskittymiä. Mikä alkaessaan lähestyä 10 vuoden rajapyykkiä näyttää laukeilevan, on kyse sitten laatikosta, itse moottorista lisävarusteista tai korin ruosteista. Itse ajelen og900:lla, mutta varsinkin jos perhettä sattuu siunaantumaan (avokilla vaatimuksia aiheesta..), niin kyllähän se 4-ovinen, moderni ja turvallinen ajokki pitäisi löytyä. Tonnari on hirveän iso yhdelle, mutta ainakin tähän asti sitä piti todennäköisimpänä vaihtoehtona.
Nojuuh, monilla on varmasti hyviä kokemuksia tonnareista ja kyllähän tuostakin kannen vaihdolla, hoonauksella ja yms. täysremontin toimenpiteillä (olen amatööri, en siis tiedä) saisi vielä kovasti hyvän menopelin. Varsinkin kun on noinkin varusteltu ja suurin osa varusteista jopa toimii.
Mutta juuh. Ollaan realisteja, kyllä muissakin merkeissä on vikansa, valitettavasti. Bemari-palstalla ei ole tullut vierailtua, mutta joskus Mersufoorumilla ja Overdrivellä. Nykytekniikka 90-luvun puolivälistä alkaen aiheuttaa vanhetessaan kovasti vaivaa harrastajille eri muodoissaan.
Re: Voi harmitus!
Minusta kyllä tuollainen 24k€ huoltohistoria kertoo jostakin ihan muusta kuin auton valmistus- tai suunnittelulaadusta.petteri75 kirjoitti:Sinänsä pelottavaa, että tapahtuu näin. Edes asiantunteva ostaja (Sakke on tainnut nähdä muutaman Saabin?:), erittäin runsas (24k€ on 24k€) huoltodata ja laatu-merkki (Saab ei ole halpa) eivät taanneet hyvää lopputulosta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Voi harmitus!
Jeps, niinhän se tekee.Jussi kirjoitti:Minusta kyllä tuollainen 24k€ huoltohistoria kertoo jostakin ihan muusta kuin auton valmistus- tai suunnittelulaadusta.petteri75 kirjoitti:Sinänsä pelottavaa, että tapahtuu näin. Edes asiantunteva ostaja (Sakke on tainnut nähdä muutaman Saabin?:), erittäin runsas (24k€ on 24k€) huoltodata ja laatu-merkki (Saab ei ole halpa) eivät taanneet hyvää lopputulosta.
Mutta pitää ottaa huomioon se, että minkä takia ko. osat ovat menneet vaihtoon. Jos fyffee löytyy taikka firma maksaa, pistetään uutta sekin, mikä ei ole vielä aivan loppu tai minkä voisi itse korjata...
Niin mä ainakin tekisin paremmassa rahatilanteessa

Joops

Viimeksi muokannut Henkka #2283, Pe Huhti 29, 2005 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kylmää konetta ruoskimalla saa halkeamia kanteen pakosarjaan ja pakopesään. Jäähdytyskäyttö on myös erittäin tärkeää muistaa.
Edit: Jäähdytysnesteen kunto vaikuttaa myös. Eräässä autossa vanhemmiten tyyppivikana olevat kannen halkeamat kerrotaan useasti johtuvan huonoksi menneestä jäähdytysnesteestä. Nehän pitäisi vaihtaa parin vuoden välein.
Edit: Jäähdytysnesteen kunto vaikuttaa myös. Eräässä autossa vanhemmiten tyyppivikana olevat kannen halkeamat kerrotaan useasti johtuvan huonoksi menneestä jäähdytysnesteestä. Nehän pitäisi vaihtaa parin vuoden välein.
900C -86
Jäähdytysnesteet on vaihdettu vähintään parin vuoden välein, tuo neste jota laskin ulos oli täysin puhdasta, en tiedä kuinka kovasti vuonna 42 synytynyt nainen polkee Saabiaan, ehkä oli sitten entinen kilpa-ajaja tms. Erikoista oli että kone ei oireillut millään tavalla, kävi tyhjäkäyntiä parkissa lähes tunnin ja lämmöt pysyivät tasan puolessa välissä, flekti hurahti käyntiin, öljy oli puhdasta, ei kuplinut paisuntasäiliössä, jne.ASTech kirjoitti:Kylmää konetta ruoskimalla saa halkeamia kanteen pakosarjaan ja pakopesään. Jäähdytyskäyttö on myös erittäin tärkeää muistaa.
Edit: Jäähdytysnesteen kunto vaikuttaa myös. Eräässä autossa vanhemmiten tyyppivikana olevat kannen halkeamat kerrotaan useasti johtuvan huonoksi menneestä jäähdytysnesteestä. Nehän pitäisi vaihtaa parin vuoden välein.
En tiedä kuinka olisin voinut paremmin autoa tutkia.
Ja eihän tuota jäähdytyskäyttöä tarvitse tehdä kuin turbon vuoksi, flektin kuuluu hoitaa jälkijäähdytys, moderneissa koneissa, ei siitä toki haittaakaan ole.
Susi laatua, jo kertaalleen vaihdettu nokkaketju+ rattaat, ja taas löysä.
Kävisikö tuohon 2-litraisen kansi, jos se sattuisi kestämään paremmin, tehohäviöllä tms, ei ole merkitystä?
Haluaako joku ostaa tuon pois vai lähdenkö korjauttamaan tuota??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Muistan jostain joskus lukeneeni että saksalainen vakuutushinnoittelu suosisi ikääntynyttä omistajaa, eli vakuutusmaksut ovat ratkaisevasti kalliimpia nuorille kuljettajille. Näin monet tehoroadsteritkin laitetaan sitten äidin tai isoäidin nimiin, vaikka todellinen käyttäjä olisi joku aivan muu. Tätä teoriaa tukee ainakin se, että lähes jokainen saksantuonti on ollut käytössä vähintään nyt 60-vuotiaalla mummelilla, vaikka auto sinänsä tuntuisi huonosti ulkonäkönsä, varusteidensa tai tehojensa puolesta sellaiselle käyttäjälle hieman yleistäen sopivan.
En yritä sanoa, että näin olisi juuri tuon yksilön kohdalla - kiinnostaisi kuulla, löytyykö tämän muistikuvani taakse jotakin faktaakin vai voinko unohtaa moisen teorian
En yritä sanoa, että näin olisi juuri tuon yksilön kohdalla - kiinnostaisi kuulla, löytyykö tämän muistikuvani taakse jotakin faktaakin vai voinko unohtaa moisen teorian

Niinpäniin, eipä nyt esitellä mitään ihme teorioita, surkeita koneita ovat ja sillä selvä, niin monella muullakin on kannet menneet halki että vika on yksinomaan laadussa. Tähän kun lisätään vielä tasapainoakselimurheet ja jakoketjun venyminen niin eipä paljoa kehuttavaa jää, hittoako menivät muuttamaan ketjunkin 1-riviseksi
Paras olisi laittaa tuohon 8-venttiilinen h-moottori k-jetronicillä ja ilman ahdinta.

Paras olisi laittaa tuohon 8-venttiilinen h-moottori k-jetronicillä ja ilman ahdinta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
...
Taas taitaa mennä hieman OT, mutta...ng900aero kirjoitti:Niinpäniin, eipä nyt esitellä mitään ihme teorioita, surkeita koneita ovat ja sillä selvä, niin monella muullakin on kannet menneet halki että vika on yksinomaan laadussa. Tähän kun lisätään vielä tasapainoakselimurheet ja jakoketjun venyminen niin eipä paljoa kehuttavaa jää, hittoako menivät muuttamaan ketjunkin 1-riviseksi![]()
Paras olisi laittaa tuohon 8-venttiilinen h-moottori k-jetronicillä ja ilman ahdinta.
Osaa nuo kannet h-koneissakin leikkiä. Tiedän useitakin h-myllyjä, joissa kansi on kestänyt yli 450tkm (kuten isäni auto ja omani) mutta myös sellaisia joihin on tehty 220tkm aikana kaksikin kansiremppaa. Noissa h-vehkeissä taitaa olla kylläkin usein syynä jäähd.nesteen liian vähäinen määrä. Vaikuttaako tuo venakopan/koneen korkeus siihen, että on helkutin tarkkaa että nestettä on tarpeeksi?
Kyllä tuo oman 99:n entinen 455tkm ajettu kone "kesti" helkutinmoisella helteellä n.50km ilman jäähd. nesteitä. Hajosi vesipumpun akselin stefa enkä perkule kehdannut hinata kotiin. Kerran laitoin vettä täyteen ja puolisen km ajettua oli jo melko kuiva kone...
Ei saa pelotella noilla tonnari-jutuilla, vai onko uudemmissa nuo "viat" korjattu?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Pelottavan samanlaisia yhtäläisyyksiä....!!!!!
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 9d03d2a4ca
No nämähän taitavat olla NG900:n ja 9-3:n ongelmia.
Eikös NG.t olekkin ( OXXXXXXA )...
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 9d03d2a4ca
No nämähän taitavat olla NG900:n ja 9-3:n ongelmia.
Eikös NG.t olekkin ( OXXXXXXA )...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#