Kiitos Mikko! Tästä tiedosta ja kuvasta on vielä hyötyäMertmi kirjoitti:Jos tulpassa se keskielektrodin eriste pysyy puhtaana, niin silloin kipinä on riittävän hyvä. Kipinä nimittäin pitää sen posliinin puhtaana.
Tässä esimerkkikuva sytytystulpasta, kuinka se karstautuu kun kipinä on huono. (Puola oli sökö). Ehjällä puolalla muutaman 100km ajon jälkeen tuo posliini oli kirkkaan valkoinen, ihan kuin joku olisi vaihtanut uuden tulpan moottoriin.
http://netti.nic.fi/~mertmi/mustatulppa.JPG
puolan vaikutus suorituskykyyn (99) + rönsyilyä
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Pitääpä käyttää 99:stä tulppa irti ja tarkistaa, kun ainakin kolmet ellei neljät edelliset tulpat jotka olen vaihtanut ovat olleen mustat ja pieni osa porsliinistä oli valkoista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
noniin, rautapuskurisen tekninen status on siinä pisteessä, että on otettu tyypit nyt kun pyörijä on painettu kunnolla kiinni. samalla osa jäähdytysnesteistä on vaihdettu ja termariksi vähän kylmempi ettei tartte kuskin sitten lämmetä liikaa auton mukana. tämä nyt tuskin kuitenkaan suorituskykyyn vaikuttaa.
nyt alakierroksilla tuntui taas vähän lohdullisemmalta, ja virranjakajan kansi ei enää heilunut käynnissä
. silti vääntöpula alakierroksilla. kärjet vielä vaihtamatta, ja sytytysennakko on vielä hiukka kysymysmerkkinä. kyllä se tästä, hiljaa hyvää tulee.
nyt alakierroksilla tuntui taas vähän lohdullisemmalta, ja virranjakajan kansi ei enää heilunut käynnissä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
KÄRJET!!
päätin töihinlähtiessä palkita kärjissä huomaamaani piikin alkua kasvattamalla aukaisuväliä. ja arvatkaa mitä?
autoni kulkeeeeeeeeeeeeeeeee.................
että saabistin onni on pienistä asioista kiinni
ja mikä parasta, olen lopulta uskaltanut öljynpaineanturinkin kiristää siihen asti ettei enää vuoda öljyä!
päätin töihinlähtiessä palkita kärjissä huomaamaani piikin alkua kasvattamalla aukaisuväliä. ja arvatkaa mitä?
autoni kulkeeeeeeeeeeeeeeeee.................
että saabistin onni on pienistä asioista kiinni
ja mikä parasta, olen lopulta uskaltanut öljynpaineanturinkin kiristää siihen asti ettei enää vuoda öljyä!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hommaa Ignitor niin kulkee vielä paremmin ja säästyn kärkien kans räpläilyltälucaf kirjoitti:autoni kulkeeeeeeeeeeeeeeeee.................![]()
![]()
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
en hyöytisi siitä mitään, kun en osaisi asentaa sitä. kärkien räpläily on loppujen lopuksi aika kivutonta puuhaa (jos vaan tajuaa kurkata virranjakajan kannen alle), tossa autossa kun toi jakajakin on niin kivasti tarjottimella. tulee oikein ylpee fiilis kun tällainen poropeukalokin osaa säätää kärkiädimebak kirjoitti:Hommaa Ignitor niin kulkee vielä paremmin ja säästyn kärkien kans räpläilyltälucaf kirjoitti:autoni kulkeeeeeeeeeeeeeeeee.................![]()
![]()
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jos osaat kärjet vaihtaa niin sitten osaat asentaa Ignitorinkin. Itse asensin Ignitorin vaikken osaa säätää kärkiä sitten yhtään vertaa. Otetaan vaan jakajasta konkka pois, kärjet irti, heitetään jakajan kannella ja pyörijällä vesilintua, putsataan akseli, laitetaan magneettipyörä paikoilleen uuden pyörijän kera, koverretaan uuteen jakajan kanteen esim. Dremelillä tjsp. "hieman" lisätilaa kuten tässä (kuva on kuten ottajansa = hieman tärähtänyt), säädetään "kärkiväliksi" 0.03" mukana tulevalla rakotulkilla, laitetaan fiksattu jakajan kansi paikoilleen, käynnistetään auto ja moottorin lämmettyä säädetään ennakko. Ja eiku kovaa ajoa.lucaf kirjoitti:en hyöytisi siitä mitään, kun en osaisi asentaa sitä. kärkien räpläily on loppujen lopuksi aika kivutonta puuhaa (jos vaan tajuaa kurkata virranjakajan kannen alle), tossa autossa kun toi jakajakin on niin kivasti tarjottimella. tulee oikein ylpee fiilis kun tällainen poropeukalokin osaa säätää kärkiä
Itsellä on ollut Ignitor kiinni syyskuusta 2001 ja sen jälkeen joka tarkistuskerralla on syttö ollut kohdallaan. Välissä on tullut kokeiltua eri ennakoita ja niiden myötä tainnu ketjunvenymisestä johtuvat minimaaliset heitot korjaantua. Ja mitä muuta tuosta Flame Trhower ja Ignitor-yhdistelmästä voi kehua on se, että käynnistyvyys on parantunut ihan sikana ja imun tarve on pienentynyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mielenkiintoista. mutta jäikös tuosta jotain kertomatta, vai riittääkö pelkästään tuo operaatio. puolalle en tee mitään?dimebak kirjoitti:Otetaan vaan jakajasta konkka pois, kärjet irti, heitetään jakajan kannella ja pyörijällä vesilintua, putsataan akseli, laitetaan magneettipyörä paikoilleen uuden pyörijän kera, koverretaan uuteen jakajan kanteen esim. Dremelillä tjsp. "hieman" lisätilaa kuten tässä (kuva on kuten ottajansa = hieman tärähtänyt), säädetään "kärkiväliksi" 0.03" mukana tulevalla rakotulkilla, laitetaan fiksattu jakajan kansi paikoilleen, käynnistetään auto ja moottorin lämmettyä säädetään ennakko. Ja eiku kovaa ajoa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei ollut ton listan Saab-malleissa ennen vuotta -72 tehtyjä triumph-99:ejä, mutta sen sijaan kun kelaa listaa vähän alaspäin Triumphiin niin jo löytyy. Eli tuon mukaan kävisi Delcojen ja Delcojen korvaajien korvaajaksi..jus kirjoitti:On tuolla luetteloitu erilaiset Ignitorit erilaisille virranjakajille.
http://www.pertronix.com/ignition_products/ignitor.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_auto.pdf
http://www.pertronix.com/ignition_products/ft_coils.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_coil.pdf
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Toimii vakiopuolalla mutta ideaalisin tilanne olisi Flame Trhowerin kera.lucaf kirjoitti:mielenkiintoista. mutta jäikös tuosta jotain kertomatta, vai riittääkö pelkästään tuo operaatio. puolalle en tee mitään?
Varmasti passaa joku Triumphiin tarkoitettu, kun niissä koneissa lienee sama jakaja siitä huolimatta missä autossa se on kiinni. Varmuuden saisit Traingle Motorista.Tizumo kirjoitti:Ei ollut ton listan Saab-malleissa ennen vuotta -72 tehtyjä triumph-99:ejä, mutta sen sijaan kun kelaa listaa vähän alaspäin Triumphiin niin jo löytyy. Eli tuon mukaan kävisi Delcojen ja Delcojen korvaajien korvaajaksi.
Mulle tuli ensin väärän mallinen. Passasi toki Saabiin ja Boschin jakajaan mutta oli väärän "kätinen". Oli uudemman 99:n oikeakätinen versio. No, tämä oli siltä ajalta ku Willy's Motors myi noita. Vieläkös se pulju on pystyssä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Noniin, kun tuli tossa aiemmin laitettua se kuva karstaisesta sytytystulpasta, niin nyt laitan tänään otettuja kuvia hyvin pelanneesta sytytystulpasta. Sillä on ajettu about 3000km. Merkki on Nippon denso ja lämpöarvo on yhden pykälän kuumempi, kuin taulukosta otettu suositusarvo. ( Käyttämäni sytytystulpan koodi on W16EPU, suositus on W20EPU.)
Niinkuin kuvista on nähtävillä tulppan sivuelektrodi on puhdas, samoin keskielektrodi ja posliini. Vaikka lämpöarvo onkin yhden numeron kuumempi, minkäänlaisia merkkejä sulamisesta ei ole havaittavissa keski- eikä sivulektrodissa. Voisinpa sanoa, että tulppavalintani on onnistunut mainiosti. Vai mitä tuumii raati?



Niinkuin kuvista on nähtävillä tulppan sivuelektrodi on puhdas, samoin keskielektrodi ja posliini. Vaikka lämpöarvo onkin yhden numeron kuumempi, minkäänlaisia merkkejä sulamisesta ei ole havaittavissa keski- eikä sivulektrodissa. Voisinpa sanoa, että tulppavalintani on onnistunut mainiosti. Vai mitä tuumii raati?



# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
On kyllä puhdas tulppa. Itsellä kokeilin kerran 99 turbon tulppia tuohon omaan 99:iin joka on siis vapari. Ei toiminu heikostikaan. Tai toimihan se mutta ajotyyli piti olla ku moottoriradalla, siis kaasupohjassa tai muuten vaan tilanteeseen nähden liian korkeat kierrokset. Ja olivat kyllä mustat ku otin pois eli epätäydellistä palamista oli ollut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbossa on ilmiselvästi kylmemmät tulpat, kuin vaparissa. Siksi se varmaan olisikin vaatinut urku auki ajamista. 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
uusia havaintoja:
vaihdoin uudet kärjet. ensin en saanut autoa käyntiin. kasvatin kärkivälin johonkin 0.5 sitten auto käynnistyi. kävi edelleen huonosti, kasvatin vielä kärkiväliä, nyt on hyvä, mutta ei niin hyvä kun vanhoilla kärjillä?! alakierroksilla taas ollaan hukassa jonkun verran. ihme juttu.
piti sitten kokeilla uutta puolaakin (no nyt päästään takaisin otsikon aiheeseen...), motonetistä hieno kromipintainen, ei auttanut kulkupuoleen millään tavalla.
vaihdoin uudet kärjet. ensin en saanut autoa käyntiin. kasvatin kärkivälin johonkin 0.5 sitten auto käynnistyi. kävi edelleen huonosti, kasvatin vielä kärkiväliä, nyt on hyvä, mutta ei niin hyvä kun vanhoilla kärjillä?! alakierroksilla taas ollaan hukassa jonkun verran. ihme juttu.
piti sitten kokeilla uutta puolaakin (no nyt päästään takaisin otsikon aiheeseen...), motonetistä hieno kromipintainen, ei auttanut kulkupuoleen millään tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jossei se kulje, kromaa selucaf kirjoitti:uusia havaintoja:
piti sitten kokeilla uutta puolaakin (no nyt päästään takaisin otsikon aiheeseen...), motonetistä hieno kromipintainen, ei auttanut kulkupuoleen millään tavalla.
aivan pakko
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu