Apua..solex
Apua..solex
Nyt tarvii jelppiä...on tuossa takuttu tuon tuplakurkkusen solexin kanssa pari päivää eikä meinaa tyhjäkäyntiä löytyä. Luin jo tuolla jotain vanhaa topiccii eikä tullu oikeen vastausta. Vääntäkää mulle ny rautalangasta et onko tuota mahdollista saada toimimaan hyvin. Kaasariin on laitettu parit uudet tiivarit ja puhistettu mahdollisimman hyvin suuttimia myöden.
Kone on tehty 1.5-->1.7. On avarrettu pakopuoli ja simons löytyy.
Kone on tehty 1.5-->1.7. On avarrettu pakopuoli ja simons löytyy.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Noin yleisellä tasolla voidaan todeta, että kun lämmin moottori käy joutokäyntiä, niin polttoaine virtaa pientä porausta pitkin kaasuläpän kohdalle ja siitä imuilmaan. Jossakin porauksen alkupäässä on joutokäyntisuutin, joka annostelee aineen määrän. Kun moottori on kylmä, pannaan läppää kurkussa poikittain, imu suurenee ja annos väkevöityy. Tehokäynnille siirryttäessä polttoainetta alkaa mennä pääsuuttimen (ien) kautta, siirtymisvaiheessa kiihdytyspumppu antaa lisäpiristystä seokseen.
Eli että pitäisi puhallella se joutokäynnin suutin ja poraus puhtaaksi, jos siellä jotain olisi.
Toinen mahdollisuus on ilmavuoto, eli että moottori saakin jostakin reiästä puhdasta ilmaa, jolloin seosta tulee kaasuttimen kurkun kautta vähemmän.
Eli että pitäisi puhallella se joutokäynnin suutin ja poraus puhtaaksi, jos siellä jotain olisi.
Toinen mahdollisuus on ilmavuoto, eli että moottori saakin jostakin reiästä puhdasta ilmaa, jolloin seosta tulee kaasuttimen kurkun kautta vähemmän.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
nyt joutuu töihin
valitettavasti tyhjäkäynnin saaminen on ollut hieman työllistävä homma:
eli kaasari irti alalaippa ruuveilla veke ja sit oikaistaan viilalla tai jyrsinkoneella tai millä kukin haluaa, se kaasarin alapinta joka on ninkuin jo itse purkamisen jälkeen jo huomasitkin,niin aikkas kiero,eli oikaisu,alumujut pois,välilaipan tarkistus/oikaisu ja romut läjään ja
voila´ei ime enää ylimääräistä ilmaa välistä.
tämä on ollut vakkarivika yleensä,en tiedä muusta,mitä oot tehny sille.
eli kaasari irti alalaippa ruuveilla veke ja sit oikaistaan viilalla tai jyrsinkoneella tai millä kukin haluaa, se kaasarin alapinta joka on ninkuin jo itse purkamisen jälkeen jo huomasitkin,niin aikkas kiero,eli oikaisu,alumujut pois,välilaipan tarkistus/oikaisu ja romut läjään ja
voila´ei ime enää ylimääräistä ilmaa välistä.
tämä on ollut vakkarivika yleensä,en tiedä muusta,mitä oot tehny sille.
Sytkä/kärkiväli on säädetty ja venttiilit myös.Playboy kirjoitti:Oletkos kattonu myös sytkyn asennon sekä kärkivälin? Onko venat säädetty? Ja jos on jossain imuvuoto sen näkee parhaiten pruikkaamalla jarruspraytä imusarjan ja kaasarin taikka kansien ja imusarjan väliin (Jos tyhjäkäynti nousee, siel on imuvuoto).
VW transporter 2.5tdi vm.99
Isomman koneen saa käymään Tupla-Solexilla tyhjäkäyntiä, kunhan suurentaa tyhjäkäyntisuutinta. Suosittelen ensin suurentamaan tyhjäkäyntisuutinta maltillisesti ja kokeilemaan sitten uudelleen. Suurennuksen voi tehdä suutinporalla tai kuten minä hitsisuuttimien puhdistusviilalla. Tällä tavoin sain oman 1815cc käymään nätisti noin 800 rpm. Ilman suuttimen suurennusta kaasari ei mennyt ollenkaan tyhjäkäyntipiirille, vaan kävi joko tosi kovaa tai ei ollenkaan.
Lisäksi kiihdytyspumpun ruiskuputkea voi suurentaa, jolloin se ruikkaa reilummin ja samoin vaihtaa ensiöpiirin pääsuuttimeksi varaosakaasarin toision suuttimen....pensaa pitää olla
Lisäksi kiihdytyspumpun ruiskuputkea voi suurentaa, jolloin se ruikkaa reilummin ja samoin vaihtaa ensiöpiirin pääsuuttimeksi varaosakaasarin toision suuttimen....pensaa pitää olla
Mulla on myös 1.7 kone mutta vakio 2-kurkkusolex.Eikä mitään ongelmia tyhjäkäynnin tai muun kulkupuolen kanssa.Epäilisin,että on vaan roskia tms. tyhjäkäyntisuuttimen kanavassa.Sehän on aika yleistä,että kun kaasaria availee ja putsailee,sen saakin sitten tehdä moneen kertaan.Ainakin itselleni on aina käynyt niin.Yksi asia,mikä ainakin omassa kuupassa vaikeutti tyhjäkäynnin säädöissään pysymistä,on se mikälie PCV-venttiili siinä kaasarin laipassa.Siellähän on se joku helmi sisässä ja sen pitäisi päästää virtaus vain toiseen suuntaan.Tulppasin sen monta vuotta sitten ja laitoin letkun suodattimella siihen venttiilikopan natsaan,johon/josta sen PCV-venttiilin pitäisi hengitellä.Eipä ole enää tyhjäkäynti hakenut paikkaansa ja tuntuu,että kaasuun reagointikin parani.Mikähän lie merkitys sillä venttiilillä alunperin..
Jäsen 823
Saab 96 -77
Saab 96 -77
Firma nimeltä kaasutin expertti tai expert oy.
Jokin toinenkin firma löytyy samanniminen mut se ei ollut se.
Numero multa löytykin- 09-2710229
Tietoa ja mitä ihmeellisimpiin kaasareihin osia.
Omaan 2kurkkuseen löytyi huoltosarja hyllystä.
Edit :tarkennettu
Jokin toinenkin firma löytyy samanniminen mut se ei ollut se.
Numero multa löytykin- 09-2710229
Tietoa ja mitä ihmeellisimpiin kaasareihin osia.
Omaan 2kurkkuseen löytyi huoltosarja hyllystä.
Edit :tarkennettu
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015