Onko öljyn kulutus normaalia?
Onko öljyn kulutus normaalia?
Onko öljyn kulutus miten yleistä suht vähän ajetussa NG 900:n 2.0 litran koneessa? Minulla on -95 mallinen 900 S jolla ajettu n. 206000 km ja öljyä kuluu yllättävän paljon.
Ostin auton maaliskuun alussa silloin oli ajettu n. 203000 km, öljyn määrä oli hieman alle ylä ja alamerkin puolenvälin. Auton mukana tuli huoltokirja jonka mukaan öljyt oli vaihdettu n. 201000 km:n kohdalla. Pari tuhatta kilometriä myöhemmin ihmettelin kun öljyn pinta ei yltänyt edes alamerkkiin. Nyt vaihdoin Valvoline Max Life öljyt koneeseen ja noin 700 km:n jälkeen voin sanoa, että öljyä on kulunut. Öljyn pinta nyt n. 3/4 ylä ja alamerkin välissä kun ylämerkkiin täytin vaihdon yhteydessä.
Kone kehrää kuin kissa ja kulkee hyvin. Ei savuta lämpimänä eikä kylmänäkään epätavallisen paljon. Kone myös siisti päällepäin eikä jätä öljylammikkoa alle. Mistä voi johtua?
Ostin auton maaliskuun alussa silloin oli ajettu n. 203000 km, öljyn määrä oli hieman alle ylä ja alamerkin puolenvälin. Auton mukana tuli huoltokirja jonka mukaan öljyt oli vaihdettu n. 201000 km:n kohdalla. Pari tuhatta kilometriä myöhemmin ihmettelin kun öljyn pinta ei yltänyt edes alamerkkiin. Nyt vaihdoin Valvoline Max Life öljyt koneeseen ja noin 700 km:n jälkeen voin sanoa, että öljyä on kulunut. Öljyn pinta nyt n. 3/4 ylä ja alamerkin välissä kun ylämerkkiin täytin vaihdon yhteydessä.
Kone kehrää kuin kissa ja kulkee hyvin. Ei savuta lämpimänä eikä kylmänäkään epätavallisen paljon. Kone myös siisti päällepäin eikä jätä öljylammikkoa alle. Mistä voi johtua?
Mistä on hyvät autot tehty? S:stä, a:sta, a:sta ja b:stä. Niistä on hyvät autot tehty.
Mitäs tuo syö sitten... hmm. Eikös ylä ja alakohdan ero ole n. 1 litra. Ja jos puoliasteikkoa = puoli litraa syö 2000 km, niin 10 000 km syö 2,5 litraa. Oisko näin, kun en muista nyt tarkkaa mittatikun vastaavuutta todellisiin litroihin? Jos laskuni ja arvioni pitävät paikkansa, niin sinulla siis syö n. 3 litraa / 10 000km. Se on mielestäni ihan normaalia. Itselläni oli entinen auto NG900 SE Turbo, ja söi Neste City Prota n. 4 litraa / 10 000 ja kielämättä ihmetytti se. No, sitten kuulin sukulaiselta näistä Mobilin täyssynteettisistä, ja ostinkin sitten ekalla kertaa Mobil Formula 1 Protection 0W-40 oli tuo luku siinä kait. Noh, öljynkulutus oli siitä lähtien hädin tuskin 0,5 litraa / 10 000 km. Eli öljyissä on eroja! Eli kokeileppa Moobili Protectionia, niin pitäisi loppu yleisesti aikalailla se öljynsyönti!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Mulla oli tollanen -95 2.0i muutama vuosi sitten 220-297tkm
Ei ollut kulkupuolessa eikä savutuksessa vikaa, mutta kymppitonnissa olisi ollut kone kuiva ilman välitäyttöjä. Kone (ja koko kiesi) oli vielä todella kovassa iskussa kun möin sen.
Noissa ekoissa satkuissa (94-95) ei venttilivarren kumit pysyneet paikallaan. Toiset sanoo, että ne voi liimata paikoilleen konetta avaamatta. En tiedä. Ite teetin edesmenneessä satkussa julmetun kalliin kansirempan. Sen jälkeen ei vajunut öljy muuta kuin proppua raottamalla.
Ei ollut kulkupuolessa eikä savutuksessa vikaa, mutta kymppitonnissa olisi ollut kone kuiva ilman välitäyttöjä. Kone (ja koko kiesi) oli vielä todella kovassa iskussa kun möin sen.
Noissa ekoissa satkuissa (94-95) ei venttilivarren kumit pysyneet paikallaan. Toiset sanoo, että ne voi liimata paikoilleen konetta avaamatta. En tiedä. Ite teetin edesmenneessä satkussa julmetun kalliin kansirempan. Sen jälkeen ei vajunut öljy muuta kuin proppua raottamalla.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Oudolta kuulostaa! Mulla oli 900s -96. Ajoin sillä 85tkm - 142tkm välin eikä tarvinnut kertaakaan lisätä öljyä vaihtovälillä (10tkm), eikä kyllä vajennutkaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sulla olikin vähän ajettu ja uudempi. Näistä alkupään satkuista ja niiden huolista oli pari vuotta sitten paljon juttua täällä. -96 ja eteenpäin on moneen otteeseen todettu taudittomammaksi.Psychocowboy kirjoitti:Oudolta kuulostaa! Mulla oli 900s -96. Ajoin sillä 85tkm - 142tkm välin eikä tarvinnut kertaakaan lisätä öljyä vaihtovälillä (10tkm), eikä kyllä vajennutkaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minulla myös tehtiin -95 GM900:n venttiilinvarsikumiremontti jossain 210K nurkilla. Tuollaisessa öljyn polttamisessa on se riski, että pakoventtiilit karstoittuvat todella pahasti ja lopulta palavat ja katalysaattori tuhoutuu.
Homman tekeminen kunnolla edellyttää tosiaan kannen avaamista, jotta tiivisteet saadaan liimattua kunnolla paikalleen. Samalla menee mm. kansipahvi vaihtoon ja kansi on käytettävä koneistamolla oikastavana. Remontin hintaluokka lienee jossain 500-1000 euron välillä pajasta riippuen.
Eski
Homman tekeminen kunnolla edellyttää tosiaan kannen avaamista, jotta tiivisteet saadaan liimattua kunnolla paikalleen. Samalla menee mm. kansipahvi vaihtoon ja kansi on käytettävä koneistamolla oikastavana. Remontin hintaluokka lienee jossain 500-1000 euron välillä pajasta riippuen.
Eski
Täytyy jonkun aikaa seurailla kuinka öljyä palaa ennen kuin lähden autoa viemään pajalle kansiremppaa varten. Lysti ei ole halpaa kuitenkaan. Tuo Valvoline Max Life öljy pitäisi olla myös sellaista joka pysyy hyvin sisässä, mutta jos venttiilinvarren kumit on mennyt niin ei kait se auta. Tietysti voihan sitä vielä muitakin öljylaatuja kokeilla.
Eikös kyseinen konetyyppi ole ollut jo 9000 Saabissa aiemmin? Siinä mielessä ihmetyttää jos siinä on vielä lastentauteja.
Eikös kyseinen konetyyppi ole ollut jo 9000 Saabissa aiemmin? Siinä mielessä ihmetyttää jos siinä on vielä lastentauteja.
Mistä on hyvät autot tehty? S:stä, a:sta, a:sta ja b:stä. Niistä on hyvät autot tehty.
Jos olet ostanut auton maaliskuussa autokaupasta, niin siinähän on 6 kk takuu. On tietysti vähän tulkinnanvaraista, kun kyseessä on 10 vuotta vanha auto, mutta liikkeen pitäisi ainakin osallistua korjauskustannuksiin ja kannattaa käydä heti valittamassa ja vaatia korjaamaan, uhkailla kuluttaja-asiamiehellä ja lukea uusimmasta Tekniikan Maailmasta juttu kuluttajansuojasta autokaupassa.
Eski
Eski
Noista käytettyjen autojen takuista: Mitä itse tuossa kuukausia sitten katselin ja vertailin, niin sellainen 6 kk takuu moottorille ja voimansiirrolle ei ollut harmikseni perustavaraa. Joillakin oli kaiken näköisiä ihmeellisiä takuu hommeleita ja omassa autossanikaan se ei ole kummoinen, ja ihmettelin suuresti, että onko tämä homma nyt oikein, mutta kait se annetaan samanlainen jokaiselle asiakkaalle.
Itse en tiedä paljoakaan noista kuluttujasuojalaista vai mitä ne nyt olikaan ja siksipä pyydän teitä viisaampia minua tyhmempää valaisemaan.
Itse en tiedä paljoakaan noista kuluttujasuojalaista vai mitä ne nyt olikaan ja siksipä pyydän teitä viisaampia minua tyhmempää valaisemaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
On ehkä hyvä öljy vanhaan vuotavaan paljonajettuun, mutta sinun autosi ei ole kumpikaan, omaan 300tkm ajettuun ysiysiin ajattelin tarjota seuraavaksi MaxLifeä, tonnarissanikin oli yhden lyhyen vaihtovälin ajan MaxLifet.ruusju27 kirjoitti:Täytyy jonkun aikaa seurailla kuinka öljyä palaa ennen kuin lähden autoa viemään pajalle kansiremppaa varten. Lysti ei ole halpaa kuitenkaan. Tuo Valvoline Max Life öljy pitäisi olla myös sellaista joka pysyy hyvin sisässä, mutta jos venttiilinvarren kumit on mennyt niin ei kait se auta. Tietysti voihan sitä vielä muitakin öljylaatuja kokeilla.
Turbolliseen autoon MaxLife lienee vähän kyseenalaisesti sopiva, tuorbon läpi kulkiessaan öljy käy aika kuumassa paikassa, liekö tämä ylimääräinen lisärasitus turmiollista tuolle ei-synteettiselle öljylle. Valvolinelta kysyttäessä tietenkin tuo öljy sopii kaikkiin autoihin ja siinä sivussa korjaa öljyntiputtelut ym. vuodot
Keskustelua Max Lifestä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16232&
hakutoiminnolla täältä foorumilta löytyy lisääkin.
Mutta jos äskettäin liikkeestä ostetun auton öljynkulutus on liian suurta, niin sehän on liikkeen ongelma.
Viimeksi muokannut jus, To Touko 12, 2005 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
6 kk takuu perustuu lakiin, mutta ainahan liikkeet yrittävät siitä kiemurrella. Se on ihan aukoton homma ja koskee myös sitä ihan halvinta käytettyä autoa, joka liikkeen takapihalta löytyy... Olennaista on, että viat pitäisi tietysti huomata ennen kauppojen tekoa, mutta esimerkiksi tuollaista öljynkulutusta on vaikea normaalilla koeajolla todeta ja missään tapauksessa joku litra/1000 km ei ole normaalia ainakaan Saabeissa...
Eski
Eski
Omassani autossani ei ole ollut vikaa onneksi, ja uskallin noinkin uuden ostaa, koska se on ollut aikaisemmin vanhemmillani.
Ainoastaan, missä autokauppa voisi tulla vastaan, on DI-kasetti uusi ja uudet laturinhihnpyörät ja -hihna. Mutta varmasti ei mitään alkaisi korvaamaan.
Ainoastaan, missä autokauppa voisi tulla vastaan, on DI-kasetti uusi ja uudet laturinhihnpyörät ja -hihna. Mutta varmasti ei mitään alkaisi korvaamaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
itellä on 290 ajettu 900s. ei syö yhtään öljyä. pysyy koko öljynvaihtovälin ylärajassa... eli 15-20 tuhatta. tosin siihen on vaihdettu ne venttilin ohjurin kumet ja uudet venttiilit. sitä ennen söi noin litran/10000km. oisko ongelmana just ne venttillin ohjurin kumet? ilmeisesti ei oo vaarallista vaikka ng 900 syö vähän öljyä.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano