Ilta-Sanomat koeajoi 9-5 Wagonin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

Ilta-Sanomat koeajoi 9-5 Wagonin

Viesti Kirjoittaja Saha »

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hienoa, että Saab saa edes jotain julkisuutta, mutta tuo koeajoraportti oli ehkä huonoin ikinä lukemani...Mitähän tuolla "toimittajalla" on liikkunut päässä tuota "Saabin kuljettajat ovat siirtyneet katumaastureihin" tjsp. soopaa kirjoittaessaan? :x
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Tunnustan koeajaneeni Honda CR-V dieselin pari viikkoa sitten :oops:
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ajokoira kirjoitti:Tunnustan koeajaneeni Honda CR-V dieselin pari viikkoa sitten :oops:


My God! Järkyttäviä tunnustuksia. Jotkut vielä kuolailivat Passatin perään männäviikoilla. Pitäis pistää penalttia tommosesta! :) Nooh, siperia opettaa.
Viimeksi muokannut peinu, Ke Touko 11, 2005 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Yleensä tämänkokoisia autoja ajellaan automaattivaihteisina, mutta koeajoautossa oli manuaalilaatikko. Siinä on puolensa, kun Saabin 2,3-litraisen moottorin kyljessä on pienpaineturbo. Sen herättäminen vaatii käyntikierroksia, ja niitähän saa nopeasti kun käy pykälää pienemmällä vaihteella.

No huhhuh :?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

"Moitimme väännön puutetta alakierroksilla" :D:D:D:D

Juuri tuollaista 2.3t 185 hp:ta ajaneena en oikein käsitä tuota, oli siinä ainakin Audin vapareihin verrattuna melko lailla vääntöä - myös alakierroksilla. Tuntui mielestäni myös vääntävämmältä kuin SS:n 2.0t 175 hp, nimenomaan alakierroksilla, eikä SS 2.0t ole heikko sekään.

Tuota katumaasturipuhetta ymmärtää vielä vähemmän.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rommitommi kirjoitti:
... kun Saabin 2,3-litraisen moottorin kyljessä on pienpaineturbo. Sen herättäminen vaatii käyntikierroksia, ja niitähän saa nopeasti kun käy pykälää pienemmällä vaihteella.

No huhhuh :?
Niin, on se ihme että auto vaatii "käyntikierroksia" (eh, siis käyntikierroksia?) liikkuakseen...tuskin ne toimittajan mielestä ilmeisesti (?) autuaaksi tekevät katumaasturitkaan liikkuvat pelkällä tyhjäkäynnillä. Koko artikkeli on kyllä uskomattoman ala-arvoinen :evil:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

V.J.S kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
... kun Saabin 2,3-litraisen moottorin kyljessä on pienpaineturbo. Sen herättäminen vaatii käyntikierroksia, ja niitähän saa nopeasti kun käy pykälää pienemmällä vaihteella.

No huhhuh :?
Niin, on se ihme että auto vaatii "käyntikierroksia" (eh, siis käyntikierroksia?) liikkuakseen...tuskin ne toimittajan mielestä ilmeisesti (?) autuaaksi tekevät katumaasturitkaan liikkuvat pelkällä tyhjäkäynnillä. Koko artikkeli on kyllä uskomattoman ala-arvoinen :evil:
LUULEN, että (turbo)Saabi tuntuu sen takia puhdittomalta alakierroksilla, koska enemmillä kierroksilla se kulkee turhankin rivakasti 8)

Ei varmastikaan sen puhdittomampi ole kuin verrokinsakaan (ei edes kerrottu artikkelissa)...

Ja kun jotain huonoa autosta pitää keksiä, niin vanha klise, johon monet vielä oikeasti uskovat on "niin maan perhananmoinen turboviive ja puhdittomuus alakierroksilla". Ainakin näin essonpaarissa, johon kategoriaan laitan myös iltapäivälehtien koeajot.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

On niin mukava arvostella mainitsematta edes verrokkia.

Hyvä ratkaisu VAG-autoksi 9-5T:lle: vanhakorinen Passat Variant 1.9 TDI 130 hp 4motion Highline. Konsernin legendaarisimpia malleja automaattivaihteisen V6-Passatin jälkeen, jonka 17 litran keskikulutus taannoisessa kaupunkipyörityksessä ei taida soveltua sinun ajomäärillesi :)

Vanhan Passatin tunnelma on mielestäni uutta arvokkaampi. Makuasia toki.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

TK kirjoitti:On niin mukava arvostella mainitsematta edes verrokkia.
Niinpä! Mutta pahahan verrokkia on laittaa, koska kaikki oikeat autolehdet ovat jo lähes jokaisessa vertailutestissä todenneet Saabin paremmaksi kuin kilpailijansa.

Usein vielä tässä järjestyksessä:
1.Saab
2.Volvo tai BMW
3.Mersu
.
.
.
5-6.Joku riisari tyyliin Maxima ja muut sakat



Don't take it personal :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

2 viikkoa ajanut ja ton verran kerrottavaa, joopajoo...

Lähinnä taisi olla maahantuojan järjestämä ilmainen mainos uudesta hinnasta.

Maasturijuttu meni vähän ohi, ehkä tarkoitti premium wagonien vähentymistä katukuvasta, sen olen ainakin itse huomannut(poislukien ovlov massat).
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

[/quote] My God! Järkyttäviä tunnustuksia. Jotkut vielä kuolailivat Passatin perään männäviikoilla. Pitäis pistää penalttia tommosesta! :) Nooh, siperia opettaa.[/quote]

Kyseessä on ns. kognitiivinen dissonanssi-ilmiö. Täytyy aika ajoin käydä saamassa vahvistusta sille, että autovalinta on ollut oikea. Onhan tuollainen pelletrendi-city-muka-maasturi aika kaukana Saabista...
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

V.J.S kirjoitti:Hienoa, että Saab saa edes jotain julkisuutta, mutta tuo koeajoraportti oli ehkä huonoin ikinä lukemani...Mitähän tuolla "toimittajalla" on liikkunut päässä tuota "Saabin kuljettajat ovat siirtyneet katumaastureihin" tjsp. soopaa kirjoittaessaan? :x
Toimittaja on lukenut juttuja Saabista pitkin talvea ja tuonut tähän omana ajatuksenaan Saab USA:n tekemän kyselyhavainnon! Jenkeissä nimittäin selvitettiin, että suurin osa Saabisteista jotka vaihtavat merkkiä, ostavat nimenomaan SUV:n. Tämä oli yksi peruste tuoda 9-7X nopealla aikataululla markkinoille.

Suomessa on vaikea uskoa, että entiset saabistit olisivat mitenkään erityisesti SUV-väkeä, varsinkin kun Suomessa myydään pääasiassa näitä pienemmän pään katumaastureita.

Selasin muuten eilen Kauppalehden, jossa oli Saabin MAINOS!! Oikein puolen sivun pläjäys, jossa mainostettiin juuri tätä hintatarjousta otsikolla "35 hevosvoimaa kaupan päälle". Ehkä maahantuojakin vihdoin oivaltaa, että mitään ei synny, jos mitään ei tee!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

En kyllä omakseni tuntenut

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Kiva kun muuten kehuivat :)

Mahtoiko pojalla kuitenkaan olla varmasti 2,3t alla? Vai eikö vaan osannut ajaa? Vai ihmettelikö sitä :idea: kun viitosella alle kahdeksankympin ei lähde kuin joku japsi jonka huiput on jo sadassa :twisted:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Vastaa Viestiin