
Joutu sitten hiukka nikkaroimaan, että bilsteineille sai eteen tehtyä kiristystyökalun neliön muotoisesta rautaputkesta. Alkuperäisissä joku 40-50mm "mutteri" josta saa suoraan putkipihdeillä kiinni, mutta bilsteineissä oli vain pienet kolot "yläpuolella"...

Mutta asiaan.
Samalla sitten tilasin iskareiden lisäksi Speedpartsilta (Procarin kautta, josta olen saanut aina hyvää palvelua) uudet iskarien yläkumit, kun vuosimallini perusteella minulla pitäisi olla niitä "heikkoja" osanumeroltaan 4483632. Parempien ollessa 4544276.
Kyselin hintaa laakkoselta ja siellä pyöritiin 150 euron nurkilla. Kysyin samaa sitten Procarista (Speedparsilta) ja hinta oli noin 50 euron tietämillä ja osan olla vastaava kuin 4544276 . Joten sieltä osat tulivat 1/3 hinnalla. Eihän näissä voi olla laatueroja. Eihän? Onhan scantech tukivarretkin samaa laatua kuulemma kuin originalit.
Asentelin osat paikalleen ja tokaa puolta viimeistellessä (pultteja kiristellessä) iskarin yläpää kolahti ja putosi 1cm ison prikan varaan. Joka on liene yleisesti sitä varten että iskarin yläpää ei mene läpi, jos mm. kumi irtoaa vanhuuttaan vulkanoinnista.
Taas tolppa irti, jousi puristukseen, purkamaan ja tutkimaan asiaa. Järkeilin, että muovivalu (jonka sisään kumi vulkanoitu) oli irronnut alumiini "prikasta", jossa keskellä (kitkakohdassa), jonne se hiukka kiilautuu on olevinaan työstetty pientä karhennusta.
Ajattelin vielä että kokeilen teoriaani "uudelleenkiilautumisesta" auton painon voimasta, mutta kokeilu jäi sikseen, kun yläpään kolmesta pultista yksi sanoi naps kiristettäessä. Tarkemmin kun tutkin asiaa huomasin että toinenkin pultti oli hiukka vääntynyt kiristyksessä, vaikka osalla ei ollut ajettua metriäkään, eikä kumin irtoaminen voi sitä vääntää paikallaan ollessaan.
Tietty kelasin hiukka itseänikin, että voinko tunaroida näin pahasti 8mm muttereiden kanssa, mutta kun 2kk sitten kytkin ja h&r jousiremppa (jossa siis jouduin irroittaa samat iskarien yläpäät) menivät nappiin tähän omaan saappaaseen, ja kuten ne tusina muuta alustoiden laittoineen menneisyydessä muihin autoihin..
mutta tutkin alkuperäistä (joka oli jossain kohtaa uusittu 4544276 malliin molemmin puolin) oli ainakin kumi, alumiini ja pultit tullut eri muotista, kuin alkuperäinen.
Ohessa kuva1, Näitä osia ei siis saa saabilta EPC:n mukaan erikseen

Huomaa katkennut sekä vääntynyt pultti. (jotka niitattu kiinteäksi).

Kuva 2. Vasemmalla original ja oikealla Scantechin osat päällekkäin kevyesti laitettuna.
Huomaa että useampaan otteeseen irroitettu original on ehjä ja kierteet suoria.


Kuva 3. Vasemmalla original ja oikealla kahteen osaan irronnut Scantech.
Huomaa valuerot kumissa ja alumiinissä.
Alkuperäisissä pulteissa jotain epäselvää (syöpynyttä) tekstiä kenties merkattu kovuus 88 tms..? Scantech on merkkaamaton.

Ekalle puolelle jäi tuo scantech vielä paikalleen kun yö rupesi tulemaan vastaan.. Nyt pelottaa että mitenköhän se kestää. pultit lähellä katkeamispistettä ja missä töyssyssä kolahtaa tuo irti.
Pitänee vaihtaa alkuperäinen tilalle kun jaksaa taas.
Voisin vielä hiukka avautua yläpään laakerista kun jouduin nyt laittamaan takaisin saabin alkuperäisen "Saab-SKF" laakerin. Alla oli 2kk (jousten vaihdon yhteydessä vaihdettu) SKF:n "tarvikelaakeri" saab ng900:seen , joka ei oikein istunut reunoiltaan jousikuppiin (ehkä 0,5mm liian leveä), ja laakerin reunamuovia oli murtunut jonkun sentin matkalta käytössä. siis molemmat SKFiä. Toinen saabin logolla&osanumerolla varustettu ja toinen hiukka erilainen. Unohdin ottaa kuvan

Ihanaa näiden "alkuperäisten" tarvikeosien kanssa!
Odotan mielenkiinnolla, että pääsen kuulemaan procarin, speedpartsin ja scantechin kommentteja, kun arki koittaa taas

Onko kellään vastaavia kokemuksia scantecin yläpään kumeista tai "tarvike" laakereista?
Kommentteja?
Hook