Pitääpä jotain tänne kirjoittaa vaikka yksinpuheluksi melkein menee..
Kone on täysin puhdistettu sisäisesti, olipa hommaa kerrakseen:
Ensin mekaanisesti kaapimalla kaikki kova tavara irti, sitten bensalla liuottaen mostaa mönjää kunnes alkoi pehmenemään ja muuttumaan taas jokseenkin öljymäiseksi, paineilmaa, bensaa, paineilmaa, jne. Sitten about 20 kertaan bensaa läpi koneen (kippoja tietty koneen alla). Pensselillä ja teräsharjalla rapsutellen mönjää pois lohkon sisältä konen alla maaten... tuli puhdas.
Saas nähdä mitä esim. venttiilivarsien kumit, stefat, jne, tuumasivat bensasta mutta muutakaan keinoa ei ollut, mikään puhdistusaine ei tehnyt yhtän mitään, ei edes puhdistusbensiini
Öljysihtiä nostin about 12-15mm, luulisin sen imevän vähemmän moskaa nyt.
Tutkin koneen alakertaa, kiertokankien laakeripinnoissa ei mitään jälkiä eikä myöskään runkolaakereissa, joten ne jäivät uusimatta. Myöskään jakopää ei ole kulu´nut joten tuo on tuomittava terveeksi koneeksi
Venttiilikoppa tulee tilapäisesti 2.3T -tonnarista koska tuon oma on niin totaalisen tukossa siitä huohotinkannen alta ja niistä metalliputkistaan, että täytyy napata se kansi irti niittauksistaan ja putsata huolella, esim. ne metalliputket olivat niin tukossa ettei niitä saanut edes teräslangalla rassattua auki eikä paineilma tehnyt mitään.
Sitten uusin kaikki huohotinputket ja vedin ne kaksi öljyloukolle menevää putkea eri kautta, ja putket ovat nyt isompia ja paksuseinäisempiä, eivät mene lyttyyn. Öljyloukkoon porasin 6.5mm:n reiän, ja siihen kopan nippaan 3mm:n reiän. Ostin uuden takaiskuventtiilin ja uusin ne kopalta suoraan imusarjalle menevät putken vahvemmiksi.
Pitäisi löytää jostain takaiskuventtiili mallia kestävä, nuo alkuperäiset eivät kestä mitään, onko vinkkiä tästä??
Tämä on nyt tälläinen väliaikaiskokoonpano, myöhemmin täytyy etsiä jostain aeron öljyloukko ja eristää se ja nuo huohotinputket kunnolla, viimeistään ennen syksyä.
Joka tapauksessa järjestelmä toiminee nyt paremmin kuin vuosiin, tuo on ollut totaalisen tukossa kaikkialta, ei ole päässyt yhtään kampikammio tuulettumaan herran aikoihin.
Seuraavaksi öljyt sisään ja varovaista käyttöä paikallaan muutamia minuutteja, sitten pari purkillista pesuainetta joukkoon ja antaa käydä tyhjäkäynnilla 30 min. Sitten liejut ulos, ja toinen huuhtelu pelkällä öljyllä, ja sitten lopuksi vielä yhdet öljyt sisään. Suodatin vaihtuu toki joka kerta.
Öljy kannattaa vaihtaa pari kertaa puhdistuksen jälkeen koska pesuaineellista öljyä jää about 1-2L koneeseen ja öljynjäähdyttäjään.
Edit:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
tuon mainion sivuston olen lukenut läpi useampaan otteeseen ja vakuutuin siitä että juurikin tuo modifiering 2 olisi sopivin tälläiseen ensimmäisen vuosikeran autoon johon ei ole mitään muutoksia vielä tehty.
Tosin tämä yksilö ei pölläytellyt sinistä, jostain syystä
Kuitenkin nuo alkuperäiset putket olivat niin surkeat ja "lötröt" etten niitä lähtenyt laittamaan takaisin, erityisesti se öljyloukolta venakopan nippaan menevä putki on oikein suunnittelun kukkanen, yhtä mutkaa koko putki ja menee nätisti lytyyn taitoskohdistaan, juurikin tuo putki kerää itsensä täyteen sitä öljyliejua, osittain johtuen varmaan noista mutkistakin, jotka toimivat lauhduttimena tms
_________________