Kauhukuvia (K-30)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Kauhukuvia (K-30)

Viesti Kirjoittaja 900S »

ng900aero kirjoitti:http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=102
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=103
Edit: Olin muuten jo putsannut kopasta aika isoja kökkökipaleita pois..
Sanottakoon että kuvat ovat 100% hienosti toimivasta koneesta jonka ainoa oire oli kylmänä muutaman minuutin jatkunut ulina, ts. öljypumpun ylipaineventtiili huusi "leipää" koska öljyä ei sihdin läpi tullut.
:
Anteeksi nyt tyhmähkö kysymys, mutta ovatko nuo kuvat venakopan kannesta vai mikä tuo on?? :oops:

edit. nyt kun luki tarkemmin, niin näyttää olevan.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9000CD23T kirjoitti:Mitäs tässä touhutaan..?
http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... _vent_fix/
Tuo on se viimeisin julkaistu "huohotinpäivitys", ihan turhaa; tyyliin laastaria avomurtumaan. Nykyisin Saab ei enää suorita ko. toimenpidettä eikä osasarjaa ole saatavilla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitääpä jotain tänne kirjoittaa vaikka yksinpuheluksi melkein menee..

Kone on täysin puhdistettu sisäisesti, olipa hommaa kerrakseen:
Ensin mekaanisesti kaapimalla kaikki kova tavara irti, sitten bensalla liuottaen mostaa mönjää kunnes alkoi pehmenemään ja muuttumaan taas jokseenkin öljymäiseksi, paineilmaa, bensaa, paineilmaa, jne. Sitten about 20 kertaan bensaa läpi koneen (kippoja tietty koneen alla). Pensselillä ja teräsharjalla rapsutellen mönjää pois lohkon sisältä konen alla maaten... tuli puhdas.
Saas nähdä mitä esim. venttiilivarsien kumit, stefat, jne, tuumasivat bensasta mutta muutakaan keinoa ei ollut, mikään puhdistusaine ei tehnyt yhtän mitään, ei edes puhdistusbensiini 8O

Öljysihtiä nostin about 12-15mm, luulisin sen imevän vähemmän moskaa nyt.
Tutkin koneen alakertaa, kiertokankien laakeripinnoissa ei mitään jälkiä eikä myöskään runkolaakereissa, joten ne jäivät uusimatta. Myöskään jakopää ei ole kulu´nut joten tuo on tuomittava terveeksi koneeksi :D

Venttiilikoppa tulee tilapäisesti 2.3T -tonnarista koska tuon oma on niin totaalisen tukossa siitä huohotinkannen alta ja niistä metalliputkistaan, että täytyy napata se kansi irti niittauksistaan ja putsata huolella, esim. ne metalliputket olivat niin tukossa ettei niitä saanut edes teräslangalla rassattua auki eikä paineilma tehnyt mitään. 8O
Sitten uusin kaikki huohotinputket ja vedin ne kaksi öljyloukolle menevää putkea eri kautta, ja putket ovat nyt isompia ja paksuseinäisempiä, eivät mene lyttyyn. Öljyloukkoon porasin 6.5mm:n reiän, ja siihen kopan nippaan 3mm:n reiän. Ostin uuden takaiskuventtiilin ja uusin ne kopalta suoraan imusarjalle menevät putken vahvemmiksi.

Pitäisi löytää jostain takaiskuventtiili mallia kestävä, nuo alkuperäiset eivät kestä mitään, onko vinkkiä tästä??

Tämä on nyt tälläinen väliaikaiskokoonpano, myöhemmin täytyy etsiä jostain aeron öljyloukko ja eristää se ja nuo huohotinputket kunnolla, viimeistään ennen syksyä.
Joka tapauksessa järjestelmä toiminee nyt paremmin kuin vuosiin, tuo on ollut totaalisen tukossa kaikkialta, ei ole päässyt yhtään kampikammio tuulettumaan herran aikoihin.

Seuraavaksi öljyt sisään ja varovaista käyttöä paikallaan muutamia minuutteja, sitten pari purkillista pesuainetta joukkoon ja antaa käydä tyhjäkäynnilla 30 min. Sitten liejut ulos, ja toinen huuhtelu pelkällä öljyllä, ja sitten lopuksi vielä yhdet öljyt sisään. Suodatin vaihtuu toki joka kerta.
Öljy kannattaa vaihtaa pari kertaa puhdistuksen jälkeen koska pesuaineellista öljyä jää about 1-2L koneeseen ja öljynjäähdyttäjään.

Edit: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
tuon mainion sivuston olen lukenut läpi useampaan otteeseen ja vakuutuin siitä että juurikin tuo modifiering 2 olisi sopivin tälläiseen ensimmäisen vuosikeran autoon johon ei ole mitään muutoksia vielä tehty.
Tosin tämä yksilö ei pölläytellyt sinistä, jostain syystä
Kuitenkin nuo alkuperäiset putket olivat niin surkeat ja "lötröt" etten niitä lähtenyt laittamaan takaisin, erityisesti se öljyloukolta venakopan nippaan menevä putki on oikein suunnittelun kukkanen, yhtä mutkaa koko putki ja menee nätisti lytyyn taitoskohdistaan, juurikin tuo putki kerää itsensä täyteen sitä öljyliejua, osittain johtuen varmaan noista mutkistakin, jotka toimivat lauhduttimena tms
_________________
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Mitäs tässä touhutaan..?
http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... _vent_fix/
Tuo on se viimeisin julkaistu "huohotinpäivitys", ihan turhaa; tyyliin laastaria avomurtumaan. Nykyisin Saab ei enää suorita ko. toimenpidettä eikä osasarjaa ole saatavilla.
Tuo on kanssa aika hölmö modifiointi, joskin jos omassani nuo paineet eivät vieläkään purkaudu kunnolla niin voisin kyllä lisätä nipan siihen öljytäyttöputken juureen, mutta siitä vedän putken suoraan maahan, sinne joutavat kaikki turhat myrkkykaasut jne :wink:
No minulla ei enää onneksi luekaan kopassa ecopower-tekstiä joten ekohössötys ei koske moottoriani :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ansis kirjoitti:Sakelle:

Tonnarin nippa on laitettu koppaan ja harmikeletku on vedettu öljyloukulle. Nyt valoisaan aikaan ei aina ehdi olla päätteen ääressä, huomenna yritän katsoa venttiilikopan sisään.
Olisi kyllä mielenkiintoista mitata ohivuodot, 204tkm ajettuna ottaa vielä 6000 kierrosta vitosella
:oops:
Jos Ansis olet muuten vaihtanut tontun nipan niin porasitko sen isomman putken supistuksen pois, se kannattaisi tehdä koska kaventaa melkoisesti tuota aukkoa eikä huohotus ainakaan siitä parane.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

e0000333 kirjoitti:
saab900turbo kirjoitti:Kyllä paikat oli värjääntyneet "ruskehtavan" kuultaviksi. Autossa on käytetty rally formulaa tai TXT. Öljyn vaihtoväli ollut 10tkm. Autolla on ajettu pitkää matka-ajoa eikä moottorista kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Minkälaista ajoa on noilla peleillä ruuvattu missä on karstaa kertynyt :idea:

Jees, no tuo värjääntyminen taitaa olla ihan asiaan kuuluvaa käyttövehkeissä. Itsellänikin kansi ja nokkaakselin rattaat ottaneet väriä öljystä. Ainut mikä mietityttää niin venttiilikopan sisäpinnassa ketjun päällä jonkin verran kovaa ihan rehellistä karstaa. Joko joskus on ajettu huolto hiukan pitkäksi ja öljyn ominaisuudet ovat loppuneet tai sitten kone on käynyt joskus autobaanalla hiukan kuumana.... :lol:

Tämä on kuitenkin semmoinen hyvä tietää tyyppinen asia ja luulisi tuon pysähtyvän pienentämällä öljynvaihtoväliä ja nappaamalla venttiilinkoppa silloin tällöin käteen ja seuraamalla sielläkin kökköjen kehittymistä.

Itselläni ei mitään hirveää karsta ongelmaa siis ole, mutta olen ajanut noin 15 000 kilsaa työ yms. sekalaista ajoa. Työmatka 18 km suuntaansa. Molemmat suunnat lämppärin päästä talvella ja kylmillä keleillä.
Lämmityskin varmasti pienentää ohipuhallusta, kun öljy roiskuu heti sylinteriputkiin tiivisteeksi....
Itse huomasi tänään, että oli tuossa rattaan päällä hieman karstaa, lähti kylläkin rätillä pyyhkimällä pois :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo no leuhkippa vaan puhtaalla koneellasi:D Nuo mun koneen kököt ei lähteneet irti kuin rautakangella :D
Mutta mulla on tämän porukan puhtain kone, nyt ainakin, nyt ton venakoppa on kuin kaupasta haettu kuten myös öljypohja ja koko öljytia muutenkin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Joo, laittaa ihmetyttämään mistä tuo "paska"on sinun koneesen syntynyt 8O
Onko ollut huohotus aivan tukossa, öljyjä käytetty sekaisin(eri merkkejä), ajettu samoilla öljyillä pitkään. Miten kauan on auto ollut sinulla?

Tuskin olisin ikinä katsonut oman koneen sisälle ilmän näitä sinun "kauhukuvia"joten iso kiitos siitä vaikka sinulle on käynytkin noin huonosti :roll: :cry:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Joo, laittaa ihmetyttämään mistä tuo "paska"on sinun koneesen syntynyt 8O
Onko ollut huohotus aivan tukossa, öljyjä käytetty sekaisin(eri merkkejä), ajettu samoilla öljyillä pitkään. Miten kauan on auto ollut sinulla?

Tuskin olisin ikinä katsonut oman koneen sisälle ilmän näitä sinun "kauhukuvia"joten iso kiitos siitä vaikka sinulle on käynytkin noin huonosti :roll: :cry:
Kunhan vinoilin äsken, hieno juttu että muilla on koneet aivan puhtaat vaikkakin kilometrejä suunnilleen saman verranj, eli aika lailla huollosta riippuvaista. No ei toivo mennyt kuitenkaan tuohon koneeseen, tai siis konetyyppiin, äkkiäkös tuonkin laakeroi ja vaihtaa männänrenkaat ja jakopään ketjun, ei tartte ottaa edes konetta pois kyseisten operaatioiden aikana, ja nuo teenkin jos tarvetta ilmenee.

Ostin auton Italiasta vuosi sitten, sillä ei olla ajetu kuin alle 3000km Suomessa. huoltokirjassa on merkinnät 20tkm:n välein tehdyistä huolloista, öljystä ei ole tietoa, suurin osa teetetty merkkihuolloissa, en usko että missään huoltamolla olisivat niin pöljiä että laittaisivat mineraaliöljyjä tälläiseen autoon.
Siis huohotus oli enemmän kuin tukossa, kaikilta osiltaan, ei ole toiminut varmastikaan koko 2000-luvulla.
Sotkeentuuhan ser kone jos ei huohotus pelaa, selvähän se.
Huomenna kaiketi pitäisi kokeilla laittaa käymään, uskoisin että käy kuin vanha mosse :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sain koneen käymään eilen, pörähti melkein heti tulille, ja kavi tasaisesti tyhjäkäyntiä, joten uskoisin jakopään olevan kohdallaan.
Kävi kuin dieseli koska ei ollut vielä öljyä paininkupeissa, en käyttänyt kuin maks pari minuttia.
Öljyä se puski ulos jostain jakopään puolelta, en nähnyt oikein mistä sitä tuli huonossa valaistuksessa ja koska kampiakselin hihnapyörä ja laturi ym, pirskottelivat öljyä kaikkialle.
Öljyä alkasi tulemaan enemmän heti sen jälkeen kun laitoin koneeseen yli 4l, tarkoitus oli lisätä määrä siihen 5.4 litraan mutta täytyy ensin koettaa tukkia vuoto, ehkä pahimmillaan sieltä on mennyt kampiakselin stefa, tai sitten multa on jäänyt jokin ruuvi pois kriittisestä kohdasta :D
Täytyypä illalla tutkia tapausta.
Mitään kolinoita ym. mekaanisia ääniä ei onneksi kuulunut, venttiilikoneistonkin rouskutus hiljenee kun öljyä ehtii sinne asti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kone alkasi eilen käymään hienosti kun paininkuppeihin tuli riittävästi öljyä. Silti uudestaan auki ja jakopää uusiksi, samalla vaivalla laakeroin alakerran koska öljypohja täytyy kuitenkin avata. Osiin meni tällä kerralla vähän yli 300 euroa, hitsin kallista lystiä :(
Edit: öljysumua ei tullut yhtään koneesta kaasu pohjassakaan, eli on auttanut tuo puhdistus ym. modifioinnit :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen 100% varma että monen tämänkin palstan lukijan autoon on tehty sama koneen puhdistusoperaatio/jakopääremontti, ainakin eräässä merkkikorjaamossa on aina siellä asioidessani 9-5:n pikinen kone pöydällä, ja piha täynnä vuoroaan odottavia :D

Edit: Taidan ratkaista tuon huohotinongelman vetämällä paksun, lämpöeristetyn putken moottorin taakse, sinne saa kaikessa rauhassa puhallella törkykaasunsa :D
Öljysumua ei tullut ollenkaan huohotusilman mukana joten no problem siinä suhteessa, postan putken lähtöä vielä vähän ylöspäin ennen alasmenoa.
Ei tuota kökköilmaa ole mitään järkeä ohjata koneelle, pitäähän sen saada raikasta, hapekasta ilmaa, samoin kuin map-anturin ja turbonkin :D
Pitäiskö se pieni letku joka menee huohottimen nipalta imusarjaan, vetäistä vaikka ilmanputsarille, sen tulppaus laittoi koneen käymään huonommin, joten pitäisi varmaan seosta rukata isommalle tai tyhjäkäyntiä nostaa jos se putki on kiinni?
Ekopiiperöt ym. ketunmaalaajat älköön vaivautuko moralisoimaan :twisted:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

En avartanut mitään nipoista, välillä mulla oli takaiskuventtilin letku tulpattuna mutta en huomannut tyhjäkäynnissä mitään eroa. En ole juurikaan tyhjäkäyttänyt moottoria vaan kevyellä jalalla ajaen suorittanut lämmitys/ jäähdytyskäytön.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, jakopää meni siis täysremonttiin kun ketju oli venynyt liikaa, ja samalla vaihtuu tasapainoakselisysteemin ketju, rattaat ja kiristin.
Varmuuden vuoksi vaihdan koneeseen myös alakerran laakerit vaikkei niissä kamalasti kulumaa näkynytkään, mutta on helppo vaihtaa samalla kun pitää öljypohja ottaa pois.
9-5T:lle kitokset tiedosta koskien tuota jakopääremonttia kone paikallaan, moottorin ja vaihdelaatikon ylätuet pois, konetta ylös "nosturilla" ja liinalla kiskoen kuskinpuolelle, tilaa tuli lisää noin 3-4cm eli riittävästi :D
Nyt on aputyöt tehty, teen nuo osienvaihtohommat vasta huomenissa kun nyt alkaa sataa, eikä konetta viitsi jättää aukinaiseksi yötä vasten, konepelliä kun ei sattuneesta syystä saa kiinni juuri nyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin