Pakin salvan korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Pakin salvan korjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei!

Onkos kukaan keksinyt jotakin järkevää ratkaisua pakinsalvan korjaukseen? Mun satkussa se pakin salpa ei enää toppaa poikittaisella vapaalinjalla, kun keppiä vie 5-vaihteen suuntaan eteenpäin, silloin salpa sentään toimii. Vaihdekepin kiinnitysruuvit on tottakai kireällä ja topparitappia olen laskenut niin alas, kuin kierteitä riittää. Saako sitä pohjakappaletta varaosana mistään? Taitaa käytetytkin olla yhtä paskoja, kun näillä vehkeillä ajetaan niin paljon :)
Vika oli jo 274tkm kohdilla, kun ostin auton. Nyt mittarissa on jo 357tkm.

Yhtenä vaihtoehtona mietin esim. peltilistojen lisäystä kuluviin pintoihin tai jotakin vastaavaa. Äärimmäisenä ratkaisuna tulee mieleen, että tekisin samanlaisen kappaleen, kuin se muoviosa on, teräksestä jyrsimällä. Se tosin vaatisi ehjän mallikappaleen mittojen ottamista varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

muistelen, että mun -87:ssa se topparitappi kepin alapäässä olisi ollut kiinni jollain kitkaliitoksella eikä kierteillä ja, että sitä pystyi säätämään alaspäin tongeilla vetämällä. Siinä oli säätövaroja niin paljon, että se pohjas siihen alamuoviin ja sitten piti ottaa vähän takaisin.

Saattaapi olla, että rakenne on muuttunut matkan varrella...en tiijä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, pitää tänään ottaa se keppi auki ja purkaa. Ajattelin vaihtaa kepin sisään jäykemmään jousen, jos se riittäisi vastustamaan tapin nousemista kynnyksen yli 5-vaihteelle vaihdettaessa. Siinä samalla näen rakenteen. Jos homma kusee pahasti, niin pitää käydä purkaamosta hakemassa toinen keppi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viaksi todettu itsestään säätyvä alapään tapin korkeus. Olin säätänyt parisen viikkoa sitten tappia alemmaksi ja nyt totesin sen olevan n. 4-5mm ylempänä. Alapäästä se säätö ei voi pyöriä, koska tapin pyörimistä estää kepin läpi menevä sokka, joten sen on pakko pyöriä yläpäästä. Porasin pienen reiän yläpäähän "salvan renkaaseen". (kepin läpi menee alas teräslanka, jossa yläpäässä koukku ja alapäässä kierre). Lukitsin pienellä ruuvilla ja muovista veistetyllä palalla tuon koukun "salvan renkaaseen" siten, ettei säätö pääse pyörimään. Otin pari fotoa filmikameralla, joten joskus lähiaikoina saan pari kuvaa tuosta virityksestä ja saan ne tarvittaessa muidenkin ihmeteltäväksi. Toivottavasti selityksestäni saa selkoa. :)

Kuvat jälkikäteen toimitettuna:


Kuva

Tässä kuvassa näkyy poraamani reikä.

Kuva

Tässä näkyy, muovinpala prikalla ja ruuvilla kiinni varmistamassa koukun paikkaansa.
Viimeksi muokannut Mertmi, Ma Joulu 06, 2004 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mertmi kirjoitti:... Otin pari fotoa filmikameralla, joten joskus lähiaikoina saan pari kuvaa tuosta virityksestä ja saan ne tarvittaessa muidenkin ihmeteltäväksi. Toivottavasti selityksestäni saa selkoa. :)
Minulle ainakin saa fotoja lähettää mielellään moisesta operaatiosta. Tyttöystävä manailee kun on vaikea saada viitosta päälle.
Vaikka s-postilla marko.laitinen(at)ppe.inet.fi
#1430
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, täällä sama virsi. Mun pitäis kuulemma vaihtaa uusi auto. :) No, sehän ei käy laatuunsa, että emäntä alkaa määräämään mun autosta. Korjasin siis sen vaihdekepin, josko tuolla korjauksella säästyis vaihteistorempalta. On nimittäin pariin otteeseen tehny pahaa, kun emäntä 80-100km/h vauhdissa 5-vaihdetta etsiessä kokeilee vaihtaa takaisin 4-vaihteelle ja kohdalle sattuukin pakki, joka antaa kivat kurahtelut.

Pitää nyt katsoa, milloin saan ne kuvat kehitettyä, ehkä toistaviikkoa menee, tai sitten vaihtoehtona käyn huomenna työpaikan parkkiksella kuvaamassa digikamaralla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mertmi kirjoitti:Joo, täällä sama virsi. Mun pitäis kuulemma vaihtaa uusi auto. :) No, sehän ei käy laatuunsa, että emäntä alkaa määräämään mun autosta. Korjasin siis sen vaihdekepin, josko tuolla korjauksella säästyis vaihteistorempalta. On nimittäin pariin otteeseen tehny pahaa, kun emäntä 80-100km/h vauhdissa 5-vaihdetta etsiessä kokeilee vaihtaa takaisin 4-vaihteelle ja kohdalle sattuukin pakki, joka antaa kivat kurahtelut...
Myös kolmosen päälle kytkeytyminen yllättää ilosesti kerta toisensa jälkeen :lol:
Nooh, meilläkin oli puhetta auton vaihtamisesta mutta alukiekot alle ruuvattua huomasin että Saabilla ajelu on maistunut vaimokkeelleni. *vinkki*
Vieläku tuon salvan saan kuntoon.. Ja käkkärin.. ja maalattua.. ja välijäädyttimen hommattua.. ja...
#1430
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, taitavat liian hyvillä autoilla opettaa autokoulussa, kun emäntä pilkkaa tuota mun loistokuntoista 900i:tä. :) Vaihdelaatikko tuossa on se pahin homma, kun alkaa kilometrit ilmeisesti vaivaamaan lodjua. Onneksi Nesteen MP SAE 75W vaihteistoöljyt paransivat toimintaa niin paljon, että nykyään pykälät lähtee ilman väkivaltaa pois päältä ja yllättävän vähän se nykyään kurahtelee entiseen verrattuna esim 1->2 vaihdossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Kiinnostuksen vuoksi, onko Mertmi sun "lukitus" toiminut?
Meinaan nyt on meidänkin vaimon autossa alkanut se riesa että 5:lle vaihtaessa keppi menee liikaa oikealle...ei tuu kehuja vaimolta kun en ole ottanut vakavasti :roll: Nyt kun itse ajelin mökille ja takasin niin ottihan se aivoon kun joka toinen 5:lle vaihto meni pitkäks :twisted:
Luiskelin forumissa kirjoitettuja juttuja vian korjauksen ohjeita etsiessäni mutta tuntuu siltä kuin kaikilla oli se "stoppari" rikki kokonaan -eli vika oli aina. Meillä kun se on pahentunut viimeisen 40.000km:n :wink: aikana mutta nyt jo melko kiusallinen. Onko kellään samaa oiretta? Kuvia / linkkiä korjauksesta? Haynes ei auttanut ollenkaan tähän pulmaan.
Meilläkin uhkailtiin auton myynnillä tuon vian vuoksi...HÖH...eheeeeiiii.... :D
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mertmi kirjoitti:Njoo, taitavat liian hyvillä autoilla opettaa autokoulussa, kun emäntä pilkkaa tuota mun loistokuntoista 900i:tä. :)
Mä kävin autokoulun vuonna 2001 ja opetusautona oli 1,3 -97 Corolla. Ihme että opin sillä edes välttävästi ajaan. Ei lie paljon tarvitse ihmetellä, jos auto tykkää sammua amatöörioppilaalla joka valoihin, sen verta huono vääntö tuossa on.


No, olen onnistunut Saabinkin sammuttamaan kaksi kertaa vahingossa viimeisen 20tkm aikana. :oops:

Molemmilla kerroilla oli tarkoitus vääntää avaimesta kone sammuksiin, mutta tulikin nostettua ajatuksissa kytkintä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabsick kirjoitti:Kiinnostuksen vuoksi, onko Mertmi sun "lukitus" toiminut?
Meinaan nyt on meidänkin vaimon autossa alkanut se riesa että 5:lle vaihtaessa keppi menee liikaa oikealle...ei tuu kehuja vaimolta kun en ole ottanut vakavasti :roll: Nyt kun itse ajelin mökille ja takasin niin ottihan se aivoon kun joka toinen 5:lle vaihto meni pitkäks :twisted:
Luiskelin forumissa kirjoitettuja juttuja vian korjauksen ohjeita etsiessäni mutta tuntuu siltä kuin kaikilla oli se "stoppari" rikki kokonaan -eli vika oli aina. Meillä kun se on pahentunut viimeisen 40.000km:n :wink: aikana mutta nyt jo melko kiusallinen. Onko kellään samaa oiretta? Kuvia / linkkiä korjauksesta? Haynes ei auttanut ollenkaan tähän pulmaan.
Meilläkin uhkailtiin auton myynnillä tuon vian vuoksi...HÖH...eheeeeiiii.... :D
Siis, nythän se tosiaan pysyy säädöissään. Ongelmia tosiaan oli aikanaan kaksi. Eka oli se, että kepissä olevan tikun säätö oli väärin. Toinen ongelma oli säädön vaeltaminen. Kuten ylempänä kerroinkin asiat. Nyttemmin homma on pelannut ja 3-vaiteelle vitosen sijaan eksyy tosi harvoin.

Jos noista aiemmista viesteistäni ei käynyt tarpeeksi selvästi ilmi, mitä tulee tehdä, kerron sen vielä lyhyesti.

1. Nostetaan kumipalje ylös.
2. Otetaan keppi pois avaamalla 3kpl torx-ruuveja. Keppi nousee ylös, eikä sieltä mitään tipu/hajoa.
3. Revitään nuppi irti kepistä.
4. Toisella kädellä painetaan kepin alapäässä olevaa tappia sisäänpäin ja huomataan, kuinka polkupyörin pinniltä näyttävä tanko nousee kepin toisesta päästä.
5. Kierretään pinniin koukkua vastapäivään ja lasketaan tappi välillä ulos. Kun tapin kartio-osan jatkona oleva suora osa alkaa näkymään kepinpurkesta, alkaa säätö olla kohdillaan. Noin millin se lieriöosa muistaakseni näkyi sieltä putkesta.
6. Tämän jälkeen porataan holkkiin 1,5mm poralla reikä, kuten tuolta laittamistani kuvista on nähtävillä. Etsitään miljoonalaatikosta pieni ruuvi ja sopivan pieni prikka varmistamaan tämä uusi pinnin lukitus.
7. Laitetaan grafiittirasvaa kepin palloihin
8. Asennetaan vaihdekeppi takaisin. Se käy vain yhteen asentoon.
9. Kierretään torx-ruuvit kiinni.
10. kokeillaan keppiä.
(10.1 Säädetään pinnistä tappia alemmas, mikäli pakinsalpa ei vielä toimi.)
11. Todetaan vaihdekepin toiminta hyväksi.
12. Laitetaan kumipalje paikalleen.
13. Painetaan vaihdekepinnuppi paikalleen.
14. Kehutaan vaimolle/avovaimolle kuinka hyvä auto Saab on.

:wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mun autojani ei kukaan ole päässyt moittimaan, kun ovat 4-vaihteisia :P

Mistäs johtuu se, että avaimen saa irti myös 4-vaihteen ollessa kytkettynä, 1-2-3 eivät kelpaa, mutta nelonen ja pakki?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Näin

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Itsellä varkausrempan jälkeen vaihdettiin uusi virtalukko ja pakkilukon levy ja samalla säädettiin vaihdelaatikon ja kepin liitoskohta. Nyt menee vaihteet ihan justiinsa päälle ja vitonenkin löytyy ihan suoraan.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Kiitos ohjeesta. Nyt sitten vaan vaimolle kertomaan että varaa ajan mun Saab-huoltoon :wink: Välillä tunutuu että auto liikkuu enemmän kuin ehtii huoltaa. Hyvä esimerkki oli kun taannoin korjasin takkuavaa keskuslukkoa....etuovista pahvit pois....rempan loppusuoralla kävin sumpilla kyökissä ja samalla vaimo huikkaa että "moi". No moi moi,....meni 10min ja nainen soittaa hiukan kiukkusena että mitä imettä hemmetti kun ei oo mitään sisustaa ovissa ja sormetkin likaantu ja.... :D :D Huumorilla huumorilla :roll:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Vastaa Viestiin