Saab audion päivitys
Eli nuo on varmaankin 2-tie kajarit.mazai kirjoitti:Vaihdoin etukaiuttimiksi Infinity reference 3,5" ja äänimaailma parani todella paljon. Bassoakin tuntui tulevan aivan eri tavalla kuin ennen. Seuraavaksi tehoa taakse....
Itse olisin tehnyt varmaankin samoin, mutta minulla oli jo nuo JBL:n diskantit hankittuna aiemmin.
Originaali 3,5":n paikalle voisin tietysti kokeilla muitakin laadukkampia kajareita, mutta ilman diskanttielementtejä ei ole niitä sattunut tulemaan vielä vastaan - varmaankin niitäkin on saatavissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, sitä tehoa todellakin tarvitaan, sillä vaikka asensi 6x9":t hattuhyllylle, niin potkua/bassoa ei takakaiuttimille tule ilman vahvariamazai kirjoitti:Vaihdoin etukaiuttimiksi Infinity reference 3,5" ja äänimaailma parani todella paljon. Bassoakin tuntui tulevan aivan eri tavalla kuin ennen. Seuraavaksi tehoa taakse....
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Joku oli saabcentral:n foorumilla laittanut siihen SS:n alkuperäiseen vahvistintelineeseen pari noita samoja vahvareita, mitä minä laitoin yhden hattuhyllyn alapuolelle eli ne mahtunevat ainakin siihen telineeseen. Asennuksesta oli kuviakin saabcentral:ssa.mazai kirjoitti:Joo, eli unohtui mainita tosiaan että tarkoitus on laittaa lisävahvistin taakse. Ehkä varapyöräkotelon kanteen tai sitten sähköpääkeskuksen viereiseen media rack-telineeseen sen laittaminen kävisi. Vähän on epäselvää millainen vahvistin olis hyvä mutta varmaan selvinnee kun liikkeessä kyseleeBob kirjoitti: Se etuistuimen alla oleva vahvari on suunniteltu toimimaan 2 ohmin kaiutin impedanssilla / kanava ja tuommoiset 6x9:t ovat lähes poikkeuksetta 4 ohmin vehkeitä. Eli jos ajattelit tehdä niinkuin Turbo Sensonic eli et laita takakaiuttimille vahvistinta, niin kannattaa huomioida tuo seikka eli saatava musiikkiteho pienenee.
Toisaalta, jos ajattelit laittaa takakajarit etukaiuttimien rinnalle, niin silloin kokonaisimpedanssiksi tuleepi vain n. 1.33 ohmia / kanava ja veikkaan, että vahvari kärähtää .
Tietysti jos laitat taakse lisävahvistimen, niin tilanne on sitten aivan toinen.
Kuskin penkin allaolevasta vahvistimesta pitäisi vetää johdot taakse mutta en myöskään haluaisi katkoa alkuperäisiä johtoja. Täytyy yrittää tutkia miten se onnistuisi.
Nyt on ES2 7-150W äänentoisto onnistuneesti päivitetty tehokkaampaan, 6x9 kaiuttimet takana vahvistimen kera ja vahvistimelta vedetty myös potkua etuovikaiuttimiin. Nyt riittää muhkeaa bassoa
Ongelmallisin kohta oli kuskin penkin alla ollut Saabin vahvistin. Penkki ei irronnut, joten liitoksia joutui tekemään äärimmäisen ahtaassa paikassa. Onneksi kaikki tuntui menneen suhtkoht kohdalleen kun rupesi kuitenkin toimimaan.
Ongelmallisin kohta oli kuskin penkin alla ollut Saabin vahvistin. Penkki ei irronnut, joten liitoksia joutui tekemään äärimmäisen ahtaassa paikassa. Onneksi kaikki tuntui menneen suhtkoht kohdalleen kun rupesi kuitenkin toimimaan.
Tuossa aiemmassa viestissä mainitsemastani antennivahvistimelle tulevasta herätevirrasta tarkemmin:
- sinne tulee todellakin EHU:lta +12 V kytkeytyvä syöttö (siis se ohuempi piuha - paksumpi vihreä on takalasin lämmittimelle)
- syötössä on kuitenkin 300mA:n kokonaisvirtarajoitus, josta sitten ns kahden antennin mallit ES2-ES3 vievät 150-200mA ja yhden antennin malli ES1 vie n. 80 mA
- jos siis tuo jäljelle jäävä EHU:n syöttämä virta riittää käyttämällesi lisävahvarille niin siitäpä sen herätteen saa - kannattaa kuitenkin mitata ensin paljonko oma lisävahvarin heräte vaatii virtaa - jos se on esim. ES1:ssä max. 220mA (300-80=220mA), niin silloin homma toimii.
- sinne tulee todellakin EHU:lta +12 V kytkeytyvä syöttö (siis se ohuempi piuha - paksumpi vihreä on takalasin lämmittimelle)
- syötössä on kuitenkin 300mA:n kokonaisvirtarajoitus, josta sitten ns kahden antennin mallit ES2-ES3 vievät 150-200mA ja yhden antennin malli ES1 vie n. 80 mA
- jos siis tuo jäljelle jäävä EHU:n syöttämä virta riittää käyttämällesi lisävahvarille niin siitäpä sen herätteen saa - kannattaa kuitenkin mitata ensin paljonko oma lisävahvarin heräte vaatii virtaa - jos se on esim. ES1:ssä max. 220mA (300-80=220mA), niin silloin homma toimii.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 21:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vielä antennivahvistimelle tulevasta herätevirrasta ja sen käytöstä lisävahvistimen herätteenä.
Eli ko. liitäntä on EHU:n ohjaama ja kun radion avaa, niin +12V tulee, mutta kannattaa huomata, että ko. liitäntään tulee sytytysvirran ollessa kytkettynä eli ajaessa koko ajan +12 V riippumatta siitä onko radio auki vai ei.
Eli ko. liitäntä on EHU:n ohjaama ja kun radion avaa, niin +12V tulee, mutta kannattaa huomata, että ko. liitäntään tulee sytytysvirran ollessa kytkettynä eli ajaessa koko ajan +12 V riippumatta siitä onko radio auki vai ei.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ohessa infoa Saabin eri audiovaihtoehdoista ja muistakin varustevaihtoehdoista eri maittain:
Liekö sitten jo tuttu/linkki paikka kaikille muille - paitsi minulle .
Liekö sitten jo tuttu/linkki paikka kaikille muille - paitsi minulle .
Viimeksi muokannut Bob, Su Huhti 08, 2007 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellänikin on vahvarin asennus menossa, mutta on pientä ongelmaa/epäselvyyttä tuon antennivahvistimen ohjauksen toiminnassa. Itselläni se näyttää olevan aina päällä. Tai no en mitannut ennen radion avausta, mutta radion sulkemisen jälkeenkin siellä on vielä 12V. Vaikka virtaavaimenkin poistaa, niin ohjauksessa on edelleen 12V. Onko ohajuksessa jonkinlainen viive?Bob kirjoitti:Eli ko. liitäntä on EHU:n ohjaama ja kun radion avaa, niin +12V tulee, mutta kannattaa huomata, että ko. liitäntään tulee sytytysvirran ollessa kytkettynä eli ajaessa koko ajan +12 V riippumatta siitä onko radio auki vai ei.
Ajattelin kuitenkin kokeilla Alpienen vahvarin (MRP-F240) kaiutintasoisia inputteja, mutta on aika eksoottisen näköinen liitin, mistähän tuohon löytyisi vastakappaleita? Alpinen vahvarien kanssa leikkineet tietänevät mistä liittimestä on kysymys.
Vai kannattaako unohtaa suosiolla ja hankkia ulkoinen muunnin?
Olet aivan oikeassa - antennivahvistimen virransyötössä on nimenomaan viive ja syöttö jatkuu vähän aikaa radion sammuttamisen ja virta-avaimen poiston jälkeenkin.
Ei kannata suotta kuluttaa aikaa noiden kaiutintasoisten liittimien kanssa vaan osta suoraan erilliset muuntimet ja käytä linjatasoisia tuloja.
Ei kannata suotta kuluttaa aikaa noiden kaiutintasoisten liittimien kanssa vaan osta suoraan erilliset muuntimet ja käytä linjatasoisia tuloja.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ok, taitaa tosiaan olla parasta vaan hankkia se muunnin. Onko muuten ES1:ssä johdot valmiina kuskin penkin alta etuovien kaiuttimille?Bob kirjoitti: Toisaalta - kuten aiemminkin olen kirjoittanut ja mikäli et minua usko lisävahvistusta asiaan saat myös esim. saabcentral:n foorumilta - älä kuluta suotta aikaa noiden kaiutintasoisten liittimien kanssa vaan osta suoraan erilliset muuntimet ja käytä linjatasoisia tuloja.
Ok, taitaa tosiaan olla parasta vaan hankkia se muunnin. Onko muuten ES1:ssä johdot valmiina kuskin penkin alta etuovien kaiuttimille?
Muuntimen hommaamista suosittelen minäkin. Kyllä johdot ovat valmiina etuoviin asti. Kaiuttimeen tuleva pää on "piilotettuna" oven peilikoteloon eli siis peilin kohdalla olevaan muovikoteloon. Vaikea selittää mutta siellä se johdon pää kuitenkin on.
No, eiköhän se sieltä löydy. Alkaa vaan mopo karkaamaan käsistä näiden audiopäivitysten kanssa...uusi93 kirjoitti:Muuntimen hommaamista suosittelen minäkin. Kyllä johdot ovat valmiina etuoviin asti. Kaiuttimeen tuleva pää on "piilotettuna" oven peilikoteloon eli siis peilin kohdalla olevaan muovikoteloon. Vaikea selittää mutta siellä se johdon pää kuitenkin on.
No voi nyt !
Oli sitten viime yönä venähtänyt tuo ohjauksen viive koko yön mittaiseksi ja akku tyhjentynyt Taitaa olla parempi etsiä joku vähän luotettavampi ohjaus vahvarille. Tosin voi olla, että akun tyhjentymiseen on joku muukin syy, mutta kun tuo vahvari on viimeksi tullut asennettua (pari viikkoa sitten), niin se on epäilyn kohteena. Tosin auto oli muutenkin aika oudossa tilassa, en saanut takaluukkua auki auton käydessä, piti sammuttaa, niin aukesi. Muistaakseni on sen ennen saanut auki, kun olen heittänyt vetokuulan suojuksen takaluukkuun.
Oli sitten viime yönä venähtänyt tuo ohjauksen viive koko yön mittaiseksi ja akku tyhjentynyt Taitaa olla parempi etsiä joku vähän luotettavampi ohjaus vahvarille. Tosin voi olla, että akun tyhjentymiseen on joku muukin syy, mutta kun tuo vahvari on viimeksi tullut asennettua (pari viikkoa sitten), niin se on epäilyn kohteena. Tosin auto oli muutenkin aika oudossa tilassa, en saanut takaluukkua auki auton käydessä, piti sammuttaa, niin aukesi. Muistaakseni on sen ennen saanut auki, kun olen heittänyt vetokuulan suojuksen takaluukkuun.