ng 900 turbo -95 Kolinaa ja rohinaa !!!!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

ng 900 turbo -95 Kolinaa ja rohinaa !!!!

Viesti Kirjoittaja turbox »

Kokeiltiin huippuja viimeyönä haminan motarilla kun tuli stage 3 boksi ja 3" dp asennettua.. 250 km/h ajettiin n. 2 minuuttia ja kierrokset olivat 6500rpm eli punaisella alueella..

sen jälkeen kaupungissa körötellessä alkoi kuulumaan rohinaa ja kolinaa konehuoneesta.. Etsittiin vikaa ja kuulosteltiin mutta ei tiedetä tuleeko ääni koneen sisältä vai ulkoisista laitteista kuten laturi, kiristinrullat, vesipumppu.. auto starttaa vaivalloisesti eli joku pistää hanttiin.. kone ei savuta ja käy normaalikierroksilla,öljyä ja vettäkin on..


Moottorista on kuulunut aikaisemmin kahinaa ( olisiko jonkun rullan laakeri antanut viimeinkin periksi).. kiihdyttäessä auto täristää etenkin jos isoilla vaihteilla ja silloin kun moottori joutuu vääntämään.. kovilla kierroksilla ei tärinää ilmene

ps. moottoria on pudotettu pariin otteeseen lootaremppaa varten ja moottori on levännyt apukuskin puolen kannakkeesta pitkän aikaa eli olisiko MITENKÄÄN mahdollista että kumi olisi nyt sitten väsähtänyt ja kone tipahtanut sen verran että joku rulla ottaa konetilaan kiinni ?? :roll:
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

Käväisi vielä mielessä voisiko joku mäntä olla lämpöleikannut tai jospa alakerran joku liukulaakeri on pettänyt? Moottorin lämmöt oli normaalit.. Autolla on ajettu 245tkm ja laatuöljyt vaihdettu määräajoin.. 8O
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Rohina ja kolina äänimaailmasta tulee äkkiseltään mieleen työkaverin saab, jossa oli tasapainoakseli(t) leikannut kiinni.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 900 turbo -95 Kolinaa ja rohinaa !!!!

Viesti Kirjoittaja Kaide »

turbox kirjoitti:Kokeiltiin huippuja viimeyönä haminan motarilla kun tuli stage 3 boksi ja 3" dp asennettua.. 250 km/h ajettiin n. 2 minuuttia ja kierrokset olivat 6500rpm eli punaisella alueella..

HYIHYISOOSOO !! :twisted: Nojoo... toi tärinä vedätettäessä viittaa sisempien vetareiden / maljojen kuluneisuuteen. Muusta en sit tiiä .
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos tasapaino akselien ketju vielä paikallaan 200+ ajetussa, niin epäilen tuon hyppineen/hyppivän uusille hampaille. tyhjäkäyntiääni kuullostaa sellaiselta kuulalaakeri vialta jakopään suunnalta kun ketju hyppii yli.

Tuo ketju saa jo sen verran kovaa rasitusta noilla kierroksilla talla pohjassa (paljon liike energiaa tuplanopeudella pyörivissä akseleissa ja kova vääntö&väännön vaihtelu koneessa työ/lepotahtien välissä....)

Apulaitteet saa helposti poissuljettua ottamalla käyttö(moniura) hihnan irti ja laittaa koneen käymään hetkeksi ja kuuntelee. Ei pidä antaa käydä pitkään, kun vesipumppu ei kierrätä vettä koneessa.. Tarvitset vain 1/2" pitkän jatkovarren ja käännät kiristimen löysälle, hihna irti kampiakselilta..

Itsellä kuului ketjun pomppiminen aluksi lähinnä kylmänä. lämmettyään sitten kun ketju alkoi pitämään (riippuen mihin asentoon akselit jäivät kampiakseliin) moottori kävi soutaen&täristäen tyhjäkäyntiä kun akselit olivat "väärässä tahdissa".

Itsellä sanoi tasapainoakselien ketju työsuhteensa irti 210t kohdalla viime talvena kylmänä rohisten. Lämmetessään ketjut alkoi pyöriä pikkuhiljaa mukana. Ketjut elivät omaa jännää elämäänsä.

Käytännön toteamus tasapainoakselien omasta elämästä moottorin sisällä, joka itselläni varmisti viaksi luistavan tasapainoakselin ketjun ennen ketjun poistoa. Tietty jos luistaa 100%, niin tuo testini ei päde.
------------
Koneen hiukka lämmettyään pakkasesta (1-3min..) tyhjäkäynnillä (1000rpm) kuului rohinaa ketjuen luistaessa kampiakselin rattaan ohi ehkä noin 500rpm, kun nostin kierrokset nopeasti 3000rpm, rohina voimistui samantien, kun ketjut pyöri vielä noin 500 ja ketjun hyppimistä oli enemmän. Muutamassa sekunnissa rohina selvästi vaimeni, kun ketjut alkoivat pyöriä mukana ehkä noin 2000rpm. Tämän jälkeen löysäsin tasaisen rauhallisesti 3000rpm -> 1000rpm noin 5 sekunnin aikana. Tänä aikana moottorin kierrosvälillä 2000->1000 eli usemamman sekunnin ajan rohinaa ei kuulunut ollenkaan kun ketju hidastui moottorin tahdissa 2000->1000rpm välin, kunnes ketju hidastui alle tyhjäkäyntinopeuden ja rohinaa alkoi taas kuulumaan.
-------------
Itse poistin ketjun näin.
Apurunko irti > öljypohja irti ->dremelillä ketju poikki ja pyörittää pois > osat takaisin. (öljypohjaa varten tarvitsee tiivisteliimaa).
Itse olen tuon kahteen ng900:sen tehnyt ja autoilla ajettu yhteensä jo 15t+ kilometriä ilman ongelmia.. Mitä nyt vigggenin kytkimen joutu vaihtaa keväällä luistamisen takia steg 3 koneessa, kun vähemmän pyörivää massaa -> enemmän hetkittäisistä vääntöä tuli koneesta ulos.. :)

Tietty noi moottorin tukikumit kannattaa tarkistastaa, mutta ääni on varmasti ihan erilainen.. (kolina tärinän mukaan, jos moottori/tai hinnapyörä ottaa koriin.. yms.. tämän saa poissuljettua irroittamalla käyttöhihnan hetkeksi...)

Vialliset vetarithan ei voi aiheuttaa ongelmia paikallaan ollessa... Vikaahan oli myös käynnistys/tyhjäkäynnillä?

Kerro mitä tapahtu irroittamalla käyttöhihna.. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

irroitettiin käyttöhihna mutta ei tullut vaikutusta ääneen.. irroitettiin öljypohja ja nyt mietitään onko tasapainoakselin ketju se kapea kampiakselin oikealla puolella oleva? 8O
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Se ainoa näkyvä ketju/ratas on tasapainoakselin ketju. Jakopään ketjun ratas on pienempi ja piilossa "laipan alla".

ohessa kuvia omastani kun ketju on irroitettuna.

http://www.npr.fi/~heikki/NG900_Ketju.new/

Sekä viestiketjuni aiheesta ketjuni viimetalvelta..

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13007

Kuis etenee? 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Ketju poistettiin tänään aamusella, dremelin kanssa ei jaksettu ihmetellä vaan ketju katkaistiin talttaamalla (ei kovin brutaaleja keinoja, purkautuu osiinsa sopivasti kiilaamalla). Laahaava rohina ja muu karmea ooppera katosi oitis, nyt kuuluu vain satunnainen kalkatus.

Taisipa tulla jakoketjukin samalla tiensä päähän, se vaihdatetaan ajan ja liian mielenkiinnon puutteen vuoksi :)
M93 9000 CS Aero (KA)
Vastaa Viestiin