Jos tasapaino akselien ketju vielä paikallaan 200+ ajetussa, niin epäilen tuon hyppineen/hyppivän uusille hampaille. tyhjäkäyntiääni kuullostaa sellaiselta kuulalaakeri vialta jakopään suunnalta kun ketju hyppii yli.
Tuo ketju saa jo sen verran kovaa rasitusta noilla kierroksilla talla pohjassa (paljon liike energiaa tuplanopeudella pyörivissä akseleissa ja kova vääntö&väännön vaihtelu koneessa työ/lepotahtien välissä....)
Apulaitteet saa helposti poissuljettua ottamalla käyttö(moniura) hihnan irti ja laittaa koneen käymään hetkeksi ja kuuntelee. Ei pidä antaa käydä pitkään, kun vesipumppu ei kierrätä vettä koneessa.. Tarvitset vain 1/2" pitkän jatkovarren ja käännät kiristimen löysälle, hihna irti kampiakselilta..
Itsellä kuului ketjun pomppiminen aluksi lähinnä kylmänä. lämmettyään sitten kun ketju alkoi pitämään (riippuen mihin asentoon akselit jäivät kampiakseliin) moottori kävi soutaen&täristäen tyhjäkäyntiä kun akselit olivat "väärässä tahdissa".
Itsellä sanoi tasapainoakselien ketju työsuhteensa irti 210t kohdalla viime talvena kylmänä rohisten. Lämmetessään ketjut alkoi pyöriä pikkuhiljaa mukana. Ketjut elivät omaa jännää elämäänsä.
Käytännön toteamus tasapainoakselien omasta elämästä moottorin sisällä, joka itselläni varmisti viaksi luistavan tasapainoakselin ketjun ennen ketjun poistoa. Tietty jos luistaa 100%, niin tuo testini ei päde.
------------
Koneen hiukka lämmettyään pakkasesta (1-3min..) tyhjäkäynnillä (1000rpm) kuului rohinaa ketjuen luistaessa kampiakselin rattaan ohi ehkä noin 500rpm, kun nostin kierrokset nopeasti 3000rpm, rohina voimistui samantien, kun ketjut pyöri vielä noin 500 ja ketjun hyppimistä oli enemmän. Muutamassa sekunnissa rohina selvästi vaimeni, kun ketjut alkoivat pyöriä mukana ehkä noin 2000rpm. Tämän jälkeen löysäsin tasaisen rauhallisesti 3000rpm -> 1000rpm noin 5 sekunnin aikana. Tänä aikana moottorin kierrosvälillä 2000->1000 eli usemamman sekunnin ajan rohinaa ei kuulunut ollenkaan kun ketju hidastui moottorin tahdissa 2000->1000rpm välin, kunnes ketju hidastui alle tyhjäkäyntinopeuden ja rohinaa alkoi taas kuulumaan.
-------------
Itse poistin ketjun näin.
Apurunko irti > öljypohja irti ->dremelillä ketju poikki ja pyörittää pois > osat takaisin. (öljypohjaa varten tarvitsee tiivisteliimaa).
Itse olen tuon kahteen ng900:sen tehnyt ja autoilla ajettu yhteensä jo 15t+ kilometriä ilman ongelmia.. Mitä nyt vigggenin kytkimen joutu vaihtaa keväällä luistamisen takia steg 3 koneessa, kun vähemmän pyörivää massaa -> enemmän hetkittäisistä vääntöä tuli koneesta ulos..
Tietty noi moottorin tukikumit kannattaa tarkistastaa, mutta ääni on varmasti ihan erilainen.. (kolina tärinän mukaan, jos moottori/tai hinnapyörä ottaa koriin.. yms.. tämän saa poissuljettua irroittamalla käyttöhihnan hetkeksi...)
Vialliset vetarithan ei voi aiheuttaa ongelmia paikallaan ollessa... Vikaahan oli myös käynnistys/tyhjäkäynnillä?
Kerro mitä tapahtu irroittamalla käyttöhihna..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.