Mutteri pyöreeksi... Mikä avuksi??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Mutteri pyöreeksi... Mikä avuksi??

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Aloin vaihtamaan eilen öljyjä 99:siin ja väänsin 13mm mutteria/pulttia auki öljypohjasta ja kuinka ollakkaan, se oli niin tiukassa että kulmat pyöristy. Kaikkia keinoja kokeilin, putkitongista lukkopihteihin ja crc:tä ruiskutin, mutta ei auttanut..

Mikä siis neuvoksi..

Olisko kellään ideoita?
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Hitsaa isompi mutteri siihen pultin päähän ja väännä isommalla avaimella. Näin on joitakin pyöristyneitä pultteja availtu.
9-3SC 2.0t Aut. -08
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

Viesti Kirjoittaja suappi »

tai viilaa pienemmäksi...uita sitä crc:tä vaikka kaks päivää ja ruuvarilla kaivelet pultin kannasta paskat pois ja lisää crc:tä...

jos ei muu auta, niin rälläkällä pultinkanta pois, tää on aika extreemikeino, mutta nuin sain takajarrusatulan irti kun sen pultit oli niin jumissa... ne pultinjämät tais sitten lähteä ihan kevyesti sormin kiertämällä ...mutta tätä en voi lämpimästi suositella. jouduin turvautumaan tuohon kun meni hermot täysin ja työkalut ja perkeleet lensivät :D
Viimeksi muokannut suappi, Ti Kesä 21, 2005 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Limmo kirjoitti:Hitsaa isompi mutteri siihen pultin päähän ja väännä isommalla avaimella. Näin on joitakin pyöristyneitä pultteja availtu.
Hitsaus ei valitettavasti onnistu kun ei ole laitetta :(
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ei taida kyllä lähteä silläkään jos sahais/rälläköis ruuvvarille hahlon siihen jos ei putkitongeillakaan lähtenyt.
Saabiton saabisti
#1470
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Itse aukaisin omasta jumittuneen öljypropun isoilla putkipihdeillä. Kyllä se aukeaa kun vääntää hampaat irvessä ja tehostaa vääntöä sopivalla määrällä voimasanoja :twisted:

Miksikähän muuten Saabin proput on noin pirun pieniä? Tarvikeproppu minkä ostin omaa 22 mm:n kannan. On pikkuisen helpompi aukaista.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

rälläkkä kirjoitti: Miksikähän muuten Saabin proput on noin pirun pieniä? Tarvikeproppu minkä ostin omaa 22 mm:n kannan. On pikkuisen helpompi aukaista.
Ettei niitä kierrettäisi niin tiukkaan, että laatikko halkeaa? Saahan sen kyllä kierrettyä paskaksi tuolla 13:llakin, mutta...?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mutta käyttäkää nyt hyvät ihmiset sitä ½tuuman hylsyä siinä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Itsekin saman asian kanssa painiskellut aiemmin. :x
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Laitoin alkuperäisen tilalle 22 millisen, täytyy vaan muistaa kiristää varovasti!
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Yksi konsti on hankkia 6-kulmainen hylsy ja lyödä se paikoilleen. Ainakin mulla toimi. Yleisimmät monikulmaiset hylsyt on kehnoja jos on mutteri tiukassa. Ja tietysti se 1/2 tuuman (halkaisija 12,7 mm)hylsy on toinen apu. Sekin kannattaa hankkia 6-kulmaisena. Ja tiukka napautus vasaralla että tarttuu.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

yleensä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ainakin 96 koneen nuljahtaneen propun on voinut aukaista taltalla ja napakoilla lyönneillä varovasti.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep , mulla oli aikoinaan sama juttu , taltalla ja vasaralla naputtelin auki.
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Eilen kävin taas tallilla ja naputtelin leveällä taltalla kantaan ja kuinkas ollakkaan, pikkuhiljaa se heräsi ja aukesi..

Uuden kävin ostamassa päivällä ja se olikin isompi kantainen kuin vanha 13mm. Hintaa oli 3.50€.
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Jaska 99 kirjoitti:Eilen kävin taas tallilla ja naputtelin leveällä taltalla kantaan ja kuinkas ollakkaan, pikkuhiljaa se heräsi ja aukesi..

Uuden kävin ostamassa päivällä ja se olikin isompi kantainen kuin vanha 13mm. Hintaa oli 3.50€.
muista sitten että tuosta öljypohjan halkikiristelystä ei turhaan tuolla 22mm avaimella varoitella....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Jaska 99 kirjoitti:Eilen kävin taas tallilla ja naputtelin leveällä taltalla kantaan ja kuinkas ollakkaan, pikkuhiljaa se heräsi ja aukesi..

Uuden kävin ostamassa päivällä ja se olikin isompi kantainen kuin vanha 13mm. Hintaa oli 3.50€.
muista sitten että tuosta öljypohjan halkikiristelystä ei turhaan tuolla 22mm avaimella varoitella....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin